Skillnad mellan router för privat och kommersiellt bruk?

Permalänk
Hedersmedlem

Skillnad mellan router för privat och kommersiellt bruk?

Då ytterligare en plastburk håller på att haverera så har jag börjat försöka hitta en ersättare med lite bättre kvalité. Efter lite sökande så ser de routrar som är inriktade för kommersiellt bruk ut att vara av lite högre kvalité, men vad är det egentligen för praktiska skillnader mellan t.ex. Asus RT-AC68U och Linksys LRT224? Är Linksys'en bökigare att konfigurera för vardagligt bruk? Håller den generellt bättre än Asusen? Är hastigheterna jämförbara? Etc.

Frågorna gäller generellt mellan privat- och kommersiellt inriktade routrar och inte specifikationerna i sig, då de är ganska uppenbara.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv

Rent generellt är det nog inte det. Det handlar nog mer om vilka funktioner du har, desto fler funktioner i samma burk desto större (teoretisk) chans att skiten går sönder.

Företagsprylar innehåller färre funktioner, mindre som kan gå sönder = enklare programvara. Så jag skulle ha en separat router, en separat accesspunkt. Idag går det nästan inte att köpa en konsumentrouter som inte har Wi-Fi, vilket jag personligen inte är så förtjust över. Därför kör jag hellre "företagsprylar".

Den linksys du länkar till är en bra router, men har inte alls några konsumentfunktioner.

Permalänk
Avstängd

Jo intressant frågeställning...

- Själv funderade jag noga igenom det här när jag fick fibern installerad 2015, min nätägare rekommenderade starkt att montera mediaomvandlaren i källaren och sedan dra fram nätverkskablar i huset.

- Jämför man med ett företag så kan man då enkelt skala ner en företagslösning till en konsumentlösning, dvs att samla ihop det tekniska i ett undangömt teknikskåp i källaren samt då köra med AP'n.

- Mitt val av router blev då en Ubiquiti Edgerouter Lite.

- Kollade även manualen till Linksysroutern och den liknar ju mycket en Lite men är då ännu mer avancerad bla med fokus på många externa VPN-uppkopplingar som ett företag har.

- Sen tillkommer då "tummen mitt i näven" dilemmat, klarar man själv att montera nätverkskabel? Har man ekonomi att betala någon annan?

- Har man vana med att läsa tekniska manualer eller sitter man hellre och pling-plongar på facebook?

- Summa summarum så är din frågeställning för enkel eftersom man måste fundera över helheten. (sedan tillhör då en AC68 toppsegmentet av konsumentroutrar men löser inte helheten) Samma sak med de mediokra elmodemen som krängs, ett företag skulle aldrig ta i sådant skräp!!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av studiox_swe:

Den linksys du länkar till är en bra router, men har inte alls några konsumentfunktioner.

Vad menar du med konsumentfunktioner?

Vad kör du med för router för övrigt, och är du nöjd med den?

Skrivet av plunn:

- Summa summarum så är din frågeställning för enkel eftersom man måste fundera över helheten.

Min frågeställning gäller enbart routern då övrig infrastruktur redan finns, det är bara den befintliga routern som har dödsryckningar.

Citerar mig själv från en annan tråd:
"Budgeten (för en ny router) är så billigt som möjligt för att slippa behöva byta router var annat år. Om det betyder att det landar på 2000kr och kräver 5h konfiguration så får det kosta 2000kr. Det som är viktigast är som sagt 1 Gbit LAN, minst 100 Mbit WAN, och då jag inte har behov av trådlöst från själva routern så vill jag inte att en ökad kostnad bara bidrar till snabbare trådlöst."

Grundfunderingen är väl mer ifall kommersiella grejer håller högre kvalité är vanliga konsumentprylar? Att sitta och pilla med nätverk är inget jag gillar, men om jag köper grejer som jag vet kommer hålla i 5+ år så är några timmars konfigurerande inte hela världen.

Vad är dina åsikter om din nuvarande router förresten?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casgar:

Vad menar du med konsumentfunktioner?
Grundfunderingen är väl mer ifall kommersiella grejer håller högre kvalité är vanliga konsumentprylar?

Konsumentfunktioner är tex att man ofta dummar ner interfacen med automatik och döper om saker, många konsumenter vet inte heller vad en router är utan tror att påhängsfunktionerna är det som ingår i en router, tex accesspunkt, en konsumentrouter innehåller kanske över 15 andra funktioner än routing medans man får routing och ev nån närbesläktad funktion om man väljer en företagsmodell men det är sällan (aldrig) mediaservrar och nasfunktioner i en företagsmodell.

Om du menar hur länge de håller så skiljer det troligen inget om du tar hänsyn till prisklass men företagsmodeller har bättre kvalitet/prestanda på de funktioner de utför, de är helt enkelt bättre på att utföra sin specifika uppgift, en expert snarare än en mångsysslare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casgar:

Vad menar du med konsumentfunktioner?

uPNP, dvs att automatiskt öppna portar i routern för att släppa igenom viss trafik. DynDNS för att automatiskt mappa IP till domännamn, enklare portforward/firewall (där kanske det dock inte skiljer sig så mycket idag), möjligheten att köra openvpn i routern, funktioner för att remote komma åt din router.

Skrivet av Casgar:

Vad kör du med för router för övrigt, och är du nöjd med den?

Jag är nog fel person att fråga, jag kör ingen "router" utan har en virtuell brandvägg från Juniper. Det är en riktig företagspryl och kostar 10 ggr så mycket som du har i budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Är Linksys'en bökigare att konfigurera för vardagligt bruk? Håller den generellt bättre än Asusen? Är hastigheterna jämförbara? Etc.

Privat kunder associerar router med trådlöst. Om det är trådlöst du är ute efter så är det bättre att köpa riktiga AP (Access Punkter) om du redan har en enhet som hanterar DHCP samt NAT med privata adresser. Är egentligen bara de tre funktionerna som privat kunder är ute efter.

Inget seriöst företag eller kommun kommer köra på dessa saker även om det existerar där företags ledningen lagt över ansvaret på någon IT anställd inom server som är nätverks intresserad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Grundfunderingen är väl mer ifall kommersiella grejer håller högre kvalité är vanliga konsumentprylar? Att sitta och pilla med nätverk är inget jag gillar, men om jag köper grejer som jag vet kommer hålla i 5+ år så är några timmars konfigurerande inte hela världen.

Vad är dina åsikter om din nuvarande router förresten?

Ok, allting som säljs till ett företag måste hålla hög kvalite för annars åker det snabbt ut och ett företag har inte råd med en massa routeravbrott samt avbrott på tex VPN-tjänster när någon anställd kopplar upp sig utifrån.

Att jag valde min Ubiquiti Lite berodde nog mest på att jag känner flera av datasnubbarna på mitt jobb som samtliga rekommenderade den här lilla burken.

Det grundläggande i en Lite gör man med Wizards men tjänster som en VPN-server eller det jag pillrat med just nu, IPv6 är mest via CLi och en massa googlande men nu är jag även van med Linux så det är egentligen inget problem.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem

@mrqaffe: @studiox_swe: @VexedRelic: Man får tacka för alla svar. Lutar nog åt att hålla mig kvar på konsumentmarknaden ändå då det låter som att det är en hel del extra administration som krävs för företagsgrejer, vilket jag inte är så sugen på.

Några åsikter om Ubiquiti Edgerouter Lite som plunn nämnde tidigare? Bara att skalet verkar vara i metall, och avsaknaden av wifi gör att det känns mer kvalitativt. Uppfyller alla mina specifikationskrav i alla fall.

Skrivet av plunn:

Det grundläggande i en Lite gör man med Wizards men tjänster som en VPN-server eller det jag pillrat med just nu, IPv6 är mest via CLi och en massa googlande men nu är jag även van med Linux så det är egentligen inget problem.

Sammanfattningsvis så är det mer eller mindre plug-and-play med wizarden ifall man bara ska surfa och spela t.ex.?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@mrqaffe: @studiox_swe: @VexedRelic: Man får tacka för alla svar. Lutar nog åt att hålla mig kvar på konsumentmarknaden ändå då det låter som att det är en hel del extra administration som krävs för företagsgrejer, vilket jag inte är så sugen på.

Några åsikter om Ubiquiti Edgerouter Lite som plunn nämnde tidigare? Bara att skalet verkar vara i metall, och avsaknaden av wifi gör att det känns mer kvalitativt. Uppfyller alla mina specifikationskrav i alla fall.

Du kan köra på en Edgerouter X också. Kostar lite mindre men upp till 250mbit internet så fungerar den lika bra. Samma interface genom webben. Glöm inte bort att köper du prylar från Ubiquiti så dubbelkolla så du får den Nyaste versionen av mjukvaran i enheten. Oftast är de mycket gamla, funktionsmässigt.
Själv har jag inte använt edgerouter liten så länge men än så länge har jag inget att klaga på. Som många skriver, det finns en orsak till att företag köper en router, en (flera) APs, en switich etc. Och inte köper en dlink för 400 kr på elgiganten. Kostar mer i inköp. Men krånglar mindre och det är inga lull lull funktioner (nas, mediaspelare etc) alla dessa påverkar prestandan och stabiliteten mycket negativt.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Kollade recensioner och Webhallens köpare stämmer väl in med mina egna intryck.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/215009-u...

Sen har du en lång tråd här i forumet om routern.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1372270-ubiquiti-edgero...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y