Problem med trådlöst nät/Unifi AC LR

Permalänk
Medlem

Problem med trådlöst nät/Unifi AC LR

Hej, lånar tråden lite för några frågor angående de olika kanalerna. Nu har jag inte detta problem som TS verkar ha utan alla enheter fungerar som de skall. Nu bor jag i hus också så det är inte så många nätverk jag kommer åt...

Innan jag kopplade ur WiFi:n på min befintliga router (old D-Link N-router) och började köra med en Unifi AC LR så noterade jag att jag hade kanal 10 inställd på routern. Om jag kommer ihåg rätt så var det en på vår IT-avdelning på jobbet som rekommenderade att inte köra på just 1,6 eller 11 för att alla andra kör på dessa kanaler. Om det är rätt eller fel vet jag inte, men vi hade bevisligen trådlöst..

Nu med nya Unifi:n är den inställd på "auto" och med koll med hjälp av InSSiDer så såg jag att den använder kanal 11. Fick totalt också upp ca 5-6 olika nätverk från grannarna.
Skall man styra nuvarande till kanal 1 (eller annan kanal) då programmet rekommenderade det?
Vad kan hända om man styr till t.ex. kanal 3?

Hoppas det inte är för mycket OffTopic

// E

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg utbrutet till egen tråd pga trådkapning*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kör auto i accesspunkten. Så länge det fungerar har den valt bästa kanalen. Den som säger att man ska köra kanal 10 har inte koll på hur kanalerna ligger och att det är en dålig idé eftersom allt annat än 1,6 och 11 överlappar

Permalänk
Hedersmedlem

Finns en bra Androidapp som heter "Wifi Analyzer" där du kan se hur kanalerna på 2.4 GHz-bandet är befolkade. Ett mycket bra verktyg om du vill hitta en kanal som har minst trafik. Det finns även en inbyggd scanner i Unifi-konsollen där du även kan söka på 5 GHz-bandet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Som PacMan sa har du en inbyggd scanner i controllern till Unifi, använd den så ser du hur 2.4GHZ-spannet är populerat. Problemet med att välja "auto" är att den bara scannar nätet efter bästa kanalen när den startar, vilket oftast inte är så problematiskt om man har en accesspunkt bara, men har du flera kommer alla att hamna på samma om du startar om dom samtidigt.

Bäst är väl att försöka skippa 2.4ghz-nätet helt om du inte har produkter som kräver det. Annars är det 1,6 och 11 som gäller för att kanalerna inte ska överlappa varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Finns en bra Androidapp som heter "Wifi Analyzer" där du kan se hur kanalerna på 2.4 GHz-bandet är befolkade. Ett mycket bra verktyg om du vill hitta en kanal som har minst trafik. Det finns även en inbyggd scanner i Unifi-konsollen där du även kan söka på 5 GHz-bandet.

Wifi analyzer klarar ju även av 5Ghz nät.

Skickades från m.sweclockers.com