Streama/fjärrstyra gamingdator till en annan likt steam link?

Permalänk
Medlem

Streama/fjärrstyra gamingdator till en annan likt steam link?

Jag har tittat på lösningen med steam link och är intresserad av att kunna strömma till min tv från min gamingdator. Men har nu insett att steam link inte speglar det jag skulle se på gamingdatorn i form av en bildström, utan endast via den inbyggda steamklienten? Finns det någon vettig lösning som fungerar lika bra/bättre där jag kan streama från gaming datorn till en svagare dator som är kopplad till tvn? Vill kunna fjärrstyra datorn helt och hållet, gärna med samma låga latenser som med steam linken.

Några tips?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Chris_Kadaver: flytta ut datorn eller dra en lång hdmi kabel?

Permalänk
Medlem

@Halloweenharen: Kanske borde varit tydligare. Vill göra detta över nätverket, precis som steam link fungerar fast med två datorer istället för en steam link enhet samt en dator. Finns det mjukvara för detta?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Halloweenharen: Kanske borde varit tydligare. Vill göra detta över nätverket, precis som steam link fungerar fast med två datorer istället för en steam link enhet samt en dator. Finns det mjukvara för detta?

Vad menar du? Att du vill fjärrstyra din dator över nätverket? Isåfall teamviewer kanske?

Annars loggar du ju bara in på ditt Steamkonto på dator2 och och när du vill spela så trycker du ju bara på Fjärrstarta så spelar du ifrån din gamingdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynken:

Vad menar du? Att du vill fjärrstyra din dator över nätverket? Isåfall teamviewer kanske?

Annars loggar du ju bara in på ditt Steamkonto på dator2 och och när du vill spela så trycker du ju bara på Fjärrstarta så spelar du ifrån din gamingdator.

Ohfan... använder inte steam normalt sett. Men om funktionaliteten redan finns där så räcker ju teamviewer. Tack för tipset!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har tittat på lösningen med steam link och är intresserad av att kunna strömma till min tv från min gamingdator. Men har nu insett att steam link inte speglar det jag skulle se på gamingdatorn i form av en bildström, utan endast via den inbyggda steamklienten? Finns det någon vettig lösning som fungerar lika bra/bättre där jag kan streama från gaming datorn till en svagare dator som är kopplad till tvn? Vill kunna fjärrstyra datorn helt och hållet, gärna med samma låga latenser som med steam linken.

Några tips?

Ett tips är att titta på Moonlight om din server (gamingdator) har ett grafikkort från nvidia gtx modell 600 eller senare. Se bifogad länk https://github.com/moonlight-stream/moonlight-docs/wiki/Setup...

Detta använder jag dagligen för att streama desktop och samtliga spel på min gamingdator till nucen i vardagsrummet, helt över wifi.

Permalänk
Medlem

Som sagt, Moonlight eller Steam in home streaming.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Som tidigare noterat kan man ju streama från desktop-Steam till desktop-Steam, jag gör det ofta när jag vill spela på min Surface i soffan. Fungerar också när jag kopplar Surfacen till TVn via HDMI och har kontrollern i USB-porten. Man kan även lägga till vad som helst som icke-Steam genväg och starta det via Steam streaming, t.ex. MSTSC (terminaltjänstklienten, dvs. fjärrskrivbord) så blir Steam som en glorifierad RDP-klient.

Moonlight som omnämndes är ju en reversad implementation av shadowplay, så om spelet t.ex. poppar up eleveringsdialogrutor eller om du av någon anledning måste alt-tabba kan det strula lite, men vill du streama till Android eller iOS är det nog den bästa lösningen.

Permalänk
Medlem

Steam Linken speglar allt du har på din gaming dator. Du kan utan problem minimera Big Picture Mode och på så sätt komma åt din desktop.