NES Mini hackas och får stöd för fler spel

Permalänk
Melding Plague

NES Mini hackas och får stöd för fler spel

Nintendos nostalgiska minikonsol låter inte ägare installera fler spel än de 30 förinstallerade titlarna, någonting hackare nu lyckats ändra på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som 30 spel räcker gott för mig i den prisklassen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Stort misstag att dom inte gjorde så att man kan köpa nya spel till den digitalt. Det hade varit perfekt, även om jag förstår att det kan finnas rättighetsproblem med vissa titlar.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Sötast

Då kan konsollen alltså eventuellt vara värd att köpa snart?

Om man då alltså kan spela de spel man vill.

Ser inte riktigt poängen att köpa en spelmaskin och spela spel som andra vill att man skall spela

Permalänk
Medlem

Var ju bara en tidsfrågan innan detta skulle ske.

Finns det inte inbyggt ifrån början så är det någon som fixar till det, men låter ju inte helt stabilt ännu dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom skulle ju ha lanserat konsolen med möjlighet att köpa till fler spel från början, dock räcker 30 spel gott för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Dom skulle ju ha lanserat konsolen med möjlighet att köpa till fler spel från början, dock räcker 30 spel gott för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det nu var så att Nintendo ägde alla spel som släpptes till NES så hade det kanske varit dumt. Men nu är det ju inte så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Om det nu var så att Nintendo ägde alla spel som släpptes till NES så hade det kanske varit dumt. Men nu är det ju inte så...

Nej, medveten om att dom inte äger alla licenser till alla spelen. Men ur en annorlunda synvinkel hade det ju varsitt det bästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Även om de inte har alla licenser hade de kunnat skapa en marknadsplats där utgivare kan lägga upp sina spel. De hade lätt tjänat igen det på att ta några procent avgift

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Även om de inte har alla licenser hade de kunnat skapa en marknadsplats där utgivare kan lägga upp sina spel. De hade lätt tjänat igen det på att ta några procent avgift

Exakt så som jag hade föreställt mig den ultimata utgåvan av denna maskin, du tog orden ur munnen på mig
Skulle också vara kul om detta skulle fullföljas med ett Snes mini, men inget av detta lär ju tyvärr hända. Utan är man inne på att få spela så många spel som möjligt till äldre plattformar så är man ju nästintill låst till att köra nån form av emulator.....retropie eller liknande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nöjer mig nog med Retropie istället.

Permalänk
Medlem

Mjeh... Är det inte hyffsat riskfritt får det nog vara tror jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför kan man ens koppla den till en dator via USB? Förstår inte hur Nintendo tänkt här, om de nu inte ville att man ska kunna hacka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varför kan man ens koppla den till en dator via USB? Förstår inte hur Nintendo tänkt här, om de nu inte ville att man ska kunna hacka den.

Ja, exakt och varför inte köra ROM som det enda lagringsmedia? Så klart hittar någon på en genväg till slut iaf, men då inget för gemene man/kvinna.

Permalänk
Medlem

Personligen hoppas jag man lyckas ladda på ytterligare emulatorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Segt att utrymmet på den är såpas begränsat, men 60 spel lär väl räcka

Permalänk
Avstängd

USB man kanske kan ha en USB-Minne med hur många spel som helst?

Då den körs med Linux så kan man ju ha en USB hub och med USB minne.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Segt att utrymmet på den är såpas begränsat, men 60 spel lär väl räcka

Uppriktigt så verkar det vara plats för närmar 100 spel, är iallafall vad dom skriver på Reddit.

Intressant oavsett

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Bättre att köpa en Shield eller annan Androidbox och lägga gratis Nintendospel, då får man utan problem plats med alla NES och SNES spel.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på att testa, men har en Retropie redan hehe. Får vänta på att de finjusterar metoden lite innan jag ger mig in på att flasha om den.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

kan säga det att hacket fungerar klockrent.

Istället för 30 spel har 60 spel. slipper byta kassett nu när allt redan lagrat på en enhet.
Dock bör inte gå över 90 spel för då kan det bli "fel"

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Även om de inte har alla licenser hade de kunnat skapa en marknadsplats där utgivare kan lägga upp sina spel. De hade lätt tjänat igen det på att ta några procent avgift

Visst, och Nintendo har nog försökt både det ena och det andra. Problemet ligger i att vissa företag som ägde licensen har konkat, slagit ihop sig med andra företag eller blivit uppköpta (osv) så ofta är det inte helt säkert vem som faktiskt äger vad. Sedan är källkoden inte alltid tillgänglig, vissa företag vill inte lägga ner extraarbete och så vidare, och så vidare. NES är ändå 30 år gammalt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Netforce:

kan säga det att hacket fungerar klockrent.

Istället för 30 spel har 60 spel. slipper byta kassett nu när allt redan lagrat på en enhet.
Dock bör inte gå över 90 spel för då kan det bli "fel"

Är det många bra spel som saknas förutom dom förinstallerade spelen annars eller?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Känns som inte Nintendo fattade hur populär denna skulle bli. Hoppas de fattat det nu och släpper en version 2 med fler spel, marketplace-stöd och längre kablar. En annan cool grej hade ju vart öppningsbar lucka med SD-kortsläsare.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle nog behålla min som det är, vill jag lira fler spel kan jag göra det utanför konsolen. Man skulle dock skaffa sig en "riktig nes kontroll" som går genom bluetooth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Segt att utrymmet på den är såpas begränsat, men 60 spel lär väl räcka

Kanske går att fixa med lödkolv.. löda dit USB port eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

USB man kanske kan ha en USB-Minne med hur många spel som helst?

Då den körs med Linux så kan man ju ha en USB hub och med USB minne.

Fast då krävs det ju USB Host (USB OTG), vilket den sannolikt inte har.

Permalänk
Inaktiv

Hmmm, nu börjar det klia i fingrarna, det var några år sedan man flashade spelkonsoller, NES-mini såg ju riktigt fräck ut må jag säga, verkar ju vara liket svårt att få tag i bara, finns det förlängningssladdar till handkontrollerna?

Permalänk

Men dom 30 spelen som följer med konsolen är väl uppdaterade för HD?, så om man lägger in egna spel så blir det inte samma upplösning m.m.

Men håller med, önskar att Nintendo skapat en marketplace så man hade kunnat köpa till fler spel, Ice Hockey är ett spel som för mig absolut hade platsat bland dom 30 spelen.

Skrivet av anon910:

Hmmm, nu börjar det klia i fingrarna, det var några år sedan man flashade spelkonsoller, NES-mini såg ju riktigt fräck ut må jag säga, verkar ju vara liket svårt att få tag i bara, finns det förlängningssladdar till handkontrollerna?

Ja det finns, och ska finnas så handkontrollerna blir trådlösa också.

EDIT1: eller kanske var trådlösa handkontroller som man köper, endast det jag kan hitta vid sökning:

http://www.theverge.com/2016/11/30/13776366/nes-classic-editi...

EDIT2: här är förlängningssladd: https://www.inet.se/produkt/6609280/nes-classic-edition-forla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Men dom 30 spelen som följer med konsolen är väl uppdaterade för HD?, så om man lägger in egna spel så blir det inte samma upplösning m.m.

Men håller med, önskar att Nintendo skapat en marketplace så man hade kunnat köpa till fler spel, Ice Hockey är ett spel som för mig absolut hade platsat bland dom 30 spelen.

Ja det finns, och ska finnas så handkontrollerna blir trådlösa också.

EDIT1: eller kanske var trådlösa handkontroller som man köper, endast det jag kan hitta vid sökning:

http://www.theverge.com/2016/11/30/13776366/nes-classic-editi...

EDIT2: här är förlängningssladd: https://www.inet.se/produkt/6609280/nes-classic-edition-forla...

Nej spelen är inte hd uppdaterade det är bara vanliga rom filer och en emulator så de nya filerna du lägger in kommer se likadana ut...

Här har du en länk till de trådlösa kontrollerna http://www.8bitdo.com/ det är 8bitdo som utvecklat en trådlös mottagare till nes mini för sina kontroller.