Permalänk
Medlem

Hur "säker" är en VPN?

Jag behöver en VPN lösning där det finns 0 chans att min ip kommer läkas, är detta något man ens behöver fundera över eller? Hur många delar man IPn med? Jag ska registrera mig på ett par sidor och göra det via en annan dator som går på samma nätverk som min stationära. Sidorna i sig får man bara vara registrerade en person per hushåll (IP/Skriven på samma adress) så frågan är ju om man delar just sin IP man får med flera personer eller hur fungerar det, får man en ny varje gång?

Permalänk
Skrivet av ariasias:

Jag behöver en VPN lösning där det finns 0 chans att min ip kommer läkas, är detta något man ens behöver fundera över eller? Hur många delar man IPn med? Jag ska registrera mig på ett par sidor och göra det via en annan dator som går på samma nätverk som min stationära. Sidorna i sig får man bara vara registrerade en person per hushåll (IP/Skriven på samma adress) så frågan är ju om man delar just sin IP man får med flera personer eller hur fungerar det, får man en ny varje gång?

har du testat Tor Project
https://www.torproject.org/

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

VPN finns i många olika typer och de har i sin tur olika krypteringar. På känsligare ställen kan man få sparken direkt om man skapar en VPN anslutning utåt, då det ses som ett megastort säkerhetshåll. Ingen trafik på något sätt får lämna subnätet för ett annat nät oavsett vad tekniken heter. Visst manuell överföring genom usbminne, där det brukar slarvas till den förbannelse. (virus, trojaner och annan skit kan lätt komma in)

Din fråga har dock inte så mycket med VPN att göra utan mer anonymitetstjänster, om du jobbar för någon stormakt och på heltid försöker hacka dig in i NSA datorer eller liknande så skulle jag avråda de vanliga anonymitetstjänsterna som brukar säljas.
Men jag antar att ditt syfte inte riktigt är detta med anonymitetstjänsten och då bör frågan istället ställas vem/vilka är du orolig för och anpassa skyddet därefter?

*edit*

Den största risken med VPN tjänster anser jag måste vara dålig mjukvara på ens egen dator, liksom säga att VPN tjänsten får ner av någon anledning. Ja då ska ens vanliga internetanslutning utan direkt utan att tunnla trafiken få ta över, detta har jag sett förekommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Måste ha svensk ip hela tiden.

Skrivet av anon159643:

VPN finns i många olika typer och de har i sin tur olika krypteringar. På känsligare ställen kan man få sparken direkt om man skapar en VPN anslutning utåt då det ses som ett megastort säkerhetshåll. Ingen trafik på något sätt får lämna subnätet för ett annat nät oavsett vad tekniken heter. Visst manuell överföring genom usbminne, där det brukar slarvas till den förbannelse. (virus, trojaner och annan skit kan lätt komma in)

Din fråga har dock inte så mycket med VPN att göra utan mer anonymitetstjänster, om du jobbar för någon stormakt och på heltid försöker hacka dig in i NSA datorer eller liknande så skulle jag avråda de vanliga anonymitetstjänsterna som brukar säljas.
Men jag antar att ditt syfte inte riktigt är detta och då bör frågan istället ställas vem/vilka är du orolig för och anpassa skyddet därefter?

Syftet är bara att kunna registrera mig på hemsidor med en svensk ip, behöver inte dölja mig i övrigt, bara det att mina två stationära datorer ska gå på olika ip-adresser och min egentliga ip adress ska inte läkas ut om vpn börjar tjorva eller liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ariasias:

Måste ha svensk ip hela tiden.

Syftet är bara att kunna registrera mig på hemsidor med en svensk ip, behöver inte dölja mig i övrigt, bara det att mina två stationära datorer ska gå på olika ip-adresser och min egentliga ip adress ska inte läkas ut om vpn börjar tjorva eller liknande.

Jag ser då att vilken anonimitettjänst som helst duger, problemet är det som jag la till i min edit senare.
Alltså man kan ha hur bra VPN tjänst som helst, krypteringen kan vara riktigt grym, men kass programvara på ens egen dator kan resultera i att när vpn-anslutningen försvinner, så slutar datorn att tunnla trafiken utan sänder den direkt och avslöjar ipadress och allt.

Vilken VPNmjukvara som är bäst för detta vet jag ej, trots att jag använder vpn ca 48h om dygnet så använder jag ej den för att dölja mig. Windows inbyggda VPN suger, likaså Cisco Anyconnect på detta avseende. -Syftet med dessa är heller inte att göra en anonym så fokus de har ej utvecklat programvarorna med detta motiv.. Ibland vill man dessutom både ha tunnlat och icke tunnlat trafik.