Cloud tjänst som låter mig lösenordsskydda klienten på PC/Mac

Permalänk
Medlem

Cloud tjänst som låter mig lösenordsskydda klienten på PC/Mac

Hej,

Kör idag Dropbox & Sugarsync för backup av filer. Funkar bra men saknar en grej och det är att kunna lösenordsskydda klienten för respektive tjänst på min PC & Macbook. De mobila apparna går ju att skydda med både pinkod och touch-id men det finns tyvärr inget sätt att göra samma sak med PC/Mac klienterna.

Finns det nån annan bra moln tjänst som erbjuder denna möjlighet?

Permalänk
Medlem

Oklart vad du pratar om men om jag förstår rätt så undrar du hur man lösenordsskyddar en inloggning och åtkomst till på klienten installerade program? Normalt sett (senaste 20 åren?) så brukar man använda namn och lösenord för att ta sig in på datorn. Det är resurserma som applikationerna ska komma åt som man behörighetssäkrar i vanliga fall.

Så, vad vill du att molntjänsten ska göra? När man startar ett program... så ska en molntjänst kräva namn och lösen? Nej?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Oklart vad du pratar om men om jag förstår rätt så undrar du hur man lösenordsskyddar en inloggning och åtkomst till på klienten installerade program? Normalt sett (senaste 20 åren?) så brukar man använda namn och lösenord för att ta sig in på datorn. Det är resurserma som applikationerna ska komma åt som man behörighetssäkrar i vanliga fall.

Så, vad vill du att molntjänsten ska göra? När man startar ett program... så ska en molntjänst kräva namn och lösen? Nej?

Jag vill att PC klienten av t.ex Sugarsync eller annan valfri molntjänst kräver lösenord för att öppna klienten på datorn. Detta är bara möjligt med den mobila appen av Sugarsync men inte på PC eller Mac.

Syftet tycker jag borde vara ganska tydligt, att hålla nyfikna ögon borta från mina backup filer. Om det funkar på mobilen, varför skulle det inte funka på datorn också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Jag vill att PC klienten av t.ex Sugarsync eller annan valfri molntjänst kräver lösenord för att öppna klienten på datorn. Detta är bara möjligt med den mobila appen av Sugarsync men inte på PC eller Mac.

Syftet tycker jag borde vara ganska tydligt, att hålla nyfikna ögon borta från mina backup filer. Om det funkar på mobilen, varför skulle det inte funka på datorn också?

Då tar du och kör webbvarianten av tjänsterna om du vill ha den funktionaliteten.

Dropbox och andra system är både på mobiler/plattor/datorn en tjänst som automatiskt synkar (om man så vill) utan inloggning när man väl har tagit sig förbi låsskärmen/ctrl+alt+del/liknande. (Din dropboxmapp är inte lösenordsskyddad när du väl ställt upp det och klientdelen är en service i operativet?)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Då tar du och kör webbvarianten av tjänsterna om du vill ha den funktionaliteten.

Dropbox och andra system är både på mobiler/plattor/datorn en tjänst som automatiskt synkar (om man så vill) utan inloggning när man väl har tagit sig förbi låsskärmen/ctrl+alt+del/liknande. (Din dropboxmapp är inte lösenordsskyddad när du väl ställt upp det och klientdelen är en service i operativet?)

Det är ju en lösning absolut men tyvärr är det så i alla fall med SugarSync (vet inte hur det funkar med Dropbox?) att webvarianten är lite begränsad vad gäller filstorlek vid uppladdning. Det finns en gräns för hur stora filer man kan ladda upp via webvarianten men annars hade det ju varit en bra lösning.

Får leta vidare och se om jag hittar nåt.

Permalänk
Medlem

Så jag kan väl passa på att fråga när vi ändå är inne på ämnet, finns det nån molntjänst som inte har en begränsning på hur stora filer man kan ladda upp till molnet via web gränssnittet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Caper:

Så jag kan väl passa på att fråga när vi ändå är inne på ämnet, finns det nån molntjänst som inte har en begränsning på hur stora filer man kan ladda upp till molnet via web gränssnittet?

Google Drive har väl 5 TB eller nåt som maxgräns, räcker inte det?

Permalänk
Medlem

Google Drive visade sig vara ett bra alternativ. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Google Drive har väl 5 TB eller nåt som maxgräns, räcker inte det?

Fel. Google Drive har 30 TB som max för cirka 2 729,64 kr per månad. De erbjuder även 100 GB, 1 TB, 10 TB och 20 TB, för minst cirka 19 kr per månad och som högst cirka 1 819,78 kr per månad.

Uppdatering
Ledsen. Jag tolkade Capers fråga fel och trodde du svarade angående lagringsutrymmet. Du har rätt, Killbom: "Google Drive lets users upload files up to 5TB in size, as long as they’re not converted to Google Docs, Slides and Sheets.". Dock är den artikeln från 2014. Vet ej om det där stämmer än i dag.

@Caper
Jag har för mig att Backblaze erbjuder en lösenordsskydd till deras klient (programvaran på ens dator). Crashplan erbjuder lösenordsskydd till deras klient (kolla bilden nedan). Båda molntjänsterna erbjuder oändligt med lagringsutrymme och även låta en kryptera ens innehåll med en egen krypteringsnyckel, för ökad säkerhet.

Dock är Backblaze och Crashplan endast säkerhetskopieringsprogram, så det går inte att överföra filer till dessa tjänster genom webbläsaren. Endast genom klienten. Man kan dock komma åt ens filer genom ens telefon, men om man kan ladda upp filer genom deras applikationer, vet jag tyvärr inte.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Tack @Airikr för dom tipsen, precis vad jag letade efter. Alltid bra med alternativ men ska testa Google Drive först och se hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Tack @edgren för dom tipsen, precis vad jag letade efter. Alltid bra med alternativ men ska testa Google Drive först och se hur det funkar.

Ja, gör det Förstod för övrigt inte din fråga och Killboms svar förrän nu. Killbom har rätt: Google Drive erbjuder 5 TB överföring av filer till deras webbtjänst. Läs mer i min uppdatering i mitt förra inlägg ovan för mer information.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Oklart vad du pratar om men om jag förstår rätt så undrar du hur man lösenordsskyddar en inloggning och åtkomst till på klienten installerade program? Normalt sett (senaste 20 åren?) så brukar man använda namn och lösenord för att ta sig in på datorn. Det är resurserma som applikationerna ska komma åt som man behörighetssäkrar i vanliga fall.

Så, vad vill du att molntjänsten ska göra? När man startar ett program... så ska en molntjänst kräva namn och lösen? Nej?

Hej, varför inte köra din egna molntjänst då har du precis vad du efterfrågar och har full kontroll över ditt moln samt din data och behöver inte riskera att ditt lösenord hamnar på the world wide web igen: http://www.theregister.co.uk/2016/08/31/dropbox_2012_credenti...

Owncloud > https://owncloud.org/

Permalänk
Medlem

Blev faktiskt smått förvånad över hur billig lagring Google hade, 100GB för 190kr/år. Inte farligt alls och uppladdningen går ruskigt fort. Sen gillar jag verkligen deras Drive app till mobil/surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277726:

Hej, varför inte köra din egna molntjänst då har du precis vad du efterfrågar och har full kontroll över ditt moln samt din data och behöver inte riskera att ditt lösenord hamnar på the world wide web igen: http://www.theregister.co.uk/2016/08/31/dropbox_2012_credenti...

Owncloud > https://owncloud.org/

Oklart varför du riktar det till mig, jag är inte TS.

Det här du pekar på är hemmalagring och inte något i molnet/något moln. Du vet exakt var din data är någonstans, eller hur?
Laddar du upp dina foton till det där så kan du peka på exakt var det har hamnat, till skillnad från FB/Insta/DB etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

@Caper:

Varför inte bara sätta lösenord på datorn, rakt av? Om du nu är rädd för att folk ska vara nyfikna på dina saker. Börja i rätt ände, skyll inte på mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

@Caper:

Varför inte bara sätta lösenord på datorn, rakt av? Om du nu är rädd för att folk ska vara nyfikna på dina saker. Börja i rätt ände, skyll inte på mjukvaran.

Det här är ju det jag sa från början, men han *vill* ha lösenord (på något mystiskt sätt)!
Böj verkligheten till att passa din syn på det bara!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Det här är ju det jag sa från början, men han *vill* ha lösenord (på något mystiskt sätt)!
Böj verkligheten till att passa din syn på det bara!

...va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

@Caper:

Varför inte bara sätta lösenord på datorn, rakt av? Om du nu är rädd för att folk ska vara nyfikna på dina saker. Börja i rätt ände, skyll inte på mjukvaran.

Hur tänkte du nu?

Så enligt din logik så kan Dropbox och alla dom andra cloudtjänsterna slopa lösenord på sina mobila appar eftersom så länge mobilen är lösenordsskyddad så är det lugnt?
Självklart har jag satt lösen på datorn men det hjälper väl inte när jag väl är inloggad och tillfälligt lämnar datorn en stund. Kan tänka mig hur många situationer som helst där nån utomstående snabbt & lätt kan kolla igenom vad jag har tagit backup på. Nu kanske det är så för just dig så spelar det ingen roll eftersom du inte har några känsliga uppgifter i backupen men för andra spelar det säkert stor roll och det är väl just därför Dropbox mfl valt att lösenordsskydda sina mobila appar. Varför dom inte gör samma för klienten på datorn är för mig obegripligt.

Dock finns det ju tydligen dom som erbjuder möjligheten enligt tidigare tips i tråden.

Tack för dagens mest ovärda inlägg förresten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Caper:

Hur tänkte du nu?

Så enligt din logik så kan Dropbox och alla dom andra cloudtjänsterna slopa lösenord på sina mobila appar eftersom så länge mobilen är lösenordsskyddad så är det lugnt?
Självklart har jag satt lösen på datorn men det hjälper väl inte när jag väl är inloggad och tillfälligt lämnar datorn en stund. Kan tänka mig hur många situationer som helst där nån utomstående snabbt & lätt kan kolla igenom vad jag har tagit backup på. Nu kanske det är så för just dig så spelar det ingen roll eftersom du inte har några känsliga uppgifter i backupen men för andra spelar det säkert stor roll och det är väl just därför Dropbox mfl valt att lösenordsskydda sina mobila appar. Varför dom inte gör samma för klienten på datorn är för mig obegripligt.

Dock finns det ju tydligen dom som erbjuder möjligheten enligt tidigare tips i tråden.

Tack för dagens mest ovärda inlägg förresten.

Dagens mest oväntad inlägg? Du sitter alltså och är dryg mot alla som ger dig det mest uppenbara av alternativen, men du tycker att appar och program ska implementera lösenordshantering för att du inte har koll på dina egna saker? Förlåt, men hur jävla dum är du egentligen?

Litar du inte på någon "utomstående" där du har din dator, då ska du helt enkelt ha ett lösenord, logga ut eller liknande så ingen KAN glo på dina saker. Högst troligt är INGEN det minsta intresserad, men för att kontra med ditt "har inget vettigt att skydda"; jag frilansar inom säkerhet för statens räkning och har mer än känslig information sparad. Inte ens min fru får röra min dator, ännu mindre kan hon någonsin ta sig in i den.

Har du känslig information sparad, se då till att skydda den lokalt först, förlita dig inte på tredjepart eftersom du uppenbarligen inte har ett uns sunt tänkande vad det gäller integritet och säkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Dagens mest oväntad inlägg? Du sitter alltså och är dryg mot alla som ger dig det mest uppenbara av alternativen, men du tycker att appar och program ska implementera lösenordshantering för att du inte har koll på dina egna saker? Förlåt, men hur jävla dum är du egentligen?

Litar du inte på någon "utomstående" där du har din dator, då ska du helt enkelt ha ett lösenord, logga ut eller liknande så ingen KAN glo på dina saker. Högst troligt är INGEN det minsta intresserad, men för att kontra med ditt "har inget vettigt att skydda"; jag frilansar inom säkerhet för statens räkning och har mer än känslig information sparad. Inte ens min fru får röra min dator, ännu mindre kan hon någonsin ta sig in i den.

Har du känslig information sparad, se då till att skydda den lokalt först, förlita dig inte på tredjepart eftersom du uppenbarligen inte har ett uns sunt tänkande vad det gäller integritet och säkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite hårt skriver men håller med. är man rädd om sina data och arg för att en molntjänst inte har lösen för desktop appen så kan man tänka om och börja med att spara sin data lokalt där endast en själv kommer åt den

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BM-Mods:

Lite hårt skriver men håller med. är man rädd om sina data och arg för att en molntjänst inte har lösen för desktop appen så kan man tänka om och börja med att spara sin data lokalt där endast en själv kommer åt den

Säkert inte ens regelrätt att kalla någon för dum i huvudet, men det här var ett solklart fall av ren idioti.

Just nu kör jag själv (med personliga filer) iCloud, trestegsverifiering och tidsbegränsad åtkomst låst till en specifik MAC-adress.

Arbetet skyddas ännu hårdare och kräver dessutom två enheter som loggas in separat, varav en är med biometrisk signatur (och låst till MAC-adress specifika tider). Filerna därefter är hårt krypterade och skulle ta ett par livstider att knäcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Dagens mest oväntad inlägg? Du sitter alltså och är dryg mot alla som ger dig det mest uppenbara av alternativen, men du tycker att appar och program ska implementera lösenordshantering för att du inte har koll på dina egna saker? Förlåt, men hur jävla dum är du egentligen?

Litar du inte på någon "utomstående" där du har din dator, då ska du helt enkelt ha ett lösenord, logga ut eller liknande så ingen KAN glo på dina saker. Högst troligt är INGEN det minsta intresserad, men för att kontra med ditt "har inget vettigt att skydda"; jag frilansar inom säkerhet för statens räkning och har mer än känslig information sparad. Inte ens min fru får röra min dator, ännu mindre kan hon någonsin ta sig in i den.

Har du känslig information sparad, se då till att skydda den lokalt först, förlita dig inte på tredjepart eftersom du uppenbarligen inte har ett uns sunt tänkande vad det gäller integritet och säkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, här har vi en riktig tangentbordskrigare ser jag. Undrar om du hade varit lika kaxig i verkliga livet och sagt samma sak öga mot öga. Tvivlar på det..
Istället för att säga att folk är dumma i huvudet kanske du kunde svara på min tidigare frågeställning där jag beskrev din logik kopplat till hur de mobila apparna fungerar i jämförelse med stationära klienterna. Så om jag upprepar mig igen, varför väljer Dropbox mfl att lösenordsskydda sina mobila appar? För enligt dig behövs det ju inte eller förstår jag ditt resonemang fel då?

Ditt argument om att ifall jag inte litar på nån "utomstående" är ju bara rent trams, du menar på fullt allvar att det inte finns situationer där man helt enkelt inte kan eller glömmer att logga ur innan man tillfälligt lämnar datorn och vad hjälper din datorinloggning då undrar jag?

Anledningen till att jag kallar ditt tidigare inlägg värdelöst är för att du utgår från att jag som användare inte använder inlogg på datorn och känner dig tvungen att påpeka detta det första du gör i tråden utan att fråga hur jag egentligen gör. Det säger en hel del om dig och ditt sätt att argumentera i trådar.

Har egentligen inget mer att säga i tråden eftersom jag fått svar från @Airikr så tänker inte dra ut på detta och du behöver inte bemöda dig att svara på min fråga eftersom jag troligtvis redan vet svaret.

Tack för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Caper:

Oj, här har vi en riktig tangentbordskrigare ser jag. Undrar om du hade varit lika kaxig i verkliga livet och sagt samma sak öga mot öga. Tvivlar på det..
Istället för att säga att folk är dumma i huvudet kanske du kunde svara på min tidigare frågeställning där jag beskrev din logik kopplat till hur de mobila apparna fungerar i jämförelse med stationära klienterna. Så om jag upprepar mig igen, varför väljer Dropbox mfl att lösenordsskydda sina mobila appar? För enligt dig behövs det ju inte eller förstår jag ditt resonemang fel då?

Ditt argument om att ifall jag inte litar på nån "utomstående" är ju bara rent trams, du menar på fullt allvar att det inte finns situationer där man helt enkelt inte kan eller glömmer att logga ur innan man tillfälligt lämnar datorn och vad hjälper din datorinloggning då undrar jag?

Anledningen till att jag kallar ditt tidigare inlägg värdelöst är för att du utgår från att jag som användare inte använder inlogg på datorn och känner dig tvungen att påpeka detta det första du gör i tråden utan att fråga hur jag egentligen gör. Det säger en hel del om dig och ditt sätt att argumentera i trådar.

Har egentligen inget mer att säga i tråden eftersom jag fått svar från @edgren så tänker inte dra ut på detta och du behöver inte bemöda dig att svara på min fråga eftersom jag troligtvis redan vet svaret.

Tack för mig.

Varför tar du inte den frågan med vederbörande, istället för att dryga dig här? Ring supporten för Dropbox? Använd inte Dropbox? Leta alternativ?

Klart att du framstår korkad när du dömer ut de enklaste svaren som är ett direkt svar på din fråga.

Men en tangentbordskrigare? Tuff i verkliga livet? Vill du verkligen gå in på den biten, lille vän?

Ta en banan och sätt dig i din gejmerstol och hoppas på att ditt blodsocker ger med sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Fel. Google Drive har 30 TB som max för cirka 2 729,64 kr per månad. De erbjuder även 100 GB, 1 TB, 10 TB och 20 TB, för minst cirka 19 kr per månad och som högst cirka 1 819,78 kr per månad.

http://i.imgur.com/PZm391e.jpg

Uppdatering
Ledsen. Jag tolkade Capers fråga fel och trodde du svarade angående lagringsutrymmet. Du har rätt, Killbom: "Google Drive lets users upload files up to 5TB in size, as long as they’re not converted to Google Docs, Slides and Sheets.". Dock är den artikeln från 2014. Vet ej om det där stämmer än i dag.

@Caper
Jag har för mig att Backblaze erbjuder en lösenordsskydd till deras klient (programvaran på ens dator). Crashplan erbjuder lösenordsskydd till deras klient (kolla bilden nedan). Båda molntjänsterna erbjuder oändligt med lagringsutrymme och även låta en kryptera ens innehåll med en egen krypteringsnyckel, för ökad säkerhet.

http://i.imgur.com/Ab44z0q.jpg

Dock är Backblaze och Crashplan endast säkerhetskopieringsprogram, så det går inte att överföra filer till dessa tjänster genom webbläsaren. Endast genom klienten. Man kan dock komma åt ens filer genom ens telefon, men om man kan ladda upp filer genom deras applikationer, vet jag tyvärr inte.

Har själv Crashplan och man får vara medveten om att det är en långsam backup-tjänst. Tar ungefär en månad per TB att ladda upp. Men en riktigt billig tjänst och bra som försäkring om huset skulle brinna ner. Men man får allt komma ihåg krypteringsnyckeln, om man har kryptering påslagen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Har själv Crashplan och man får vara medveten om att det är en långsam backup-tjänst. Tar ungefär en månad per TB att ladda upp. Men en riktigt billig tjänst och bra som försäkring om huset skulle brinna ner. Men man får allt komma ihåg krypteringsnyckeln, om man har kryptering påslagen.
http://i.imgur.com/0XYxpns.jpg

Precis. Backblaze är bara lite snabbare, eftersom man an ändra bandbredden i det programmet... eller nått sånt. Krypteringsnyckel är en självklarhet för min del. Lagrar den i mitt lösenordshanteringsprogram.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Hur tänkte du nu?

Så enligt din logik så kan Dropbox och alla dom andra cloudtjänsterna slopa lösenord på sina mobila appar eftersom så länge mobilen är lösenordsskyddad så är det lugnt?
Självklart har jag satt lösen på datorn men det hjälper väl inte när jag väl är inloggad och tillfälligt lämnar datorn en stund. Kan tänka mig hur många situationer som helst där nån utomstående snabbt & lätt kan kolla igenom vad jag har tagit backup på. Nu kanske det är så för just dig så spelar det ingen roll eftersom du inte har några känsliga uppgifter i backupen men för andra spelar det säkert stor roll och det är väl just därför Dropbox mfl valt att lösenordsskydda sina mobila appar. Varför dom inte gör samma för klienten på datorn är för mig obegripligt.

Dock finns det ju tydligen dom som erbjuder möjligheten enligt tidigare tips i tråden.

Tack för dagens mest ovärda inlägg förresten.

Det finns egentligen ingen anledning för det då man "låser" datorn när man lämnar den obevakad. Win+L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...va?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, se svar #1, #3 tråden.
(Noterade sedan att du fick se det mer än en gång)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Hur tänkte du nu?

Så enligt din logik så kan Dropbox och alla dom andra cloudtjänsterna slopa lösenord på sina mobila appar eftersom så länge mobilen är lösenordsskyddad så är det lugnt?
Självklart har jag satt lösen på datorn men det hjälper väl inte när jag väl är inloggad och tillfälligt lämnar datorn en stund. Kan tänka mig hur många situationer som helst där nån utomstående snabbt & lätt kan kolla igenom vad jag har tagit backup på. Nu kanske det är så för just dig så spelar det ingen roll eftersom du inte har några känsliga uppgifter i backupen men för andra spelar det säkert stor roll och det är väl just därför Dropbox mfl valt att lösenordsskydda sina mobila appar. Varför dom inte gör samma för klienten på datorn är för mig obegripligt.

Dock finns det ju tydligen dom som erbjuder möjligheten enligt tidigare tips i tråden.

Tack för dagens mest ovärda inlägg förresten.

Vi är inte helt överens du och jag, men låt mig förtydliga:
Du har 100% fel enligt mig (okej?), dropbox / etc kräver INTE en manuell inloggning när du väl ställt upp det och sedan använder det dagligdags (gång #2 och så vidare). Här tror jag du gör tankemissen och vill ha "motsvarande" på datorn. Där är det (enligt vad jag vet) exakt samma som på mobilen, en gång med namn och lösen (vid installation) och sedan är det igång, glöm credentials, det är inlagt och sjukt smidigt att använda.

Kan vara så att jag har något att lära mig av dig, så bli inte skogstokig nu... utan red ut hur det kommer sig att du (och bara du vad jag vet) har en inloggning varje gång du använder dom på mobilapparna.

//edit - det vore otroligt osmidigt att synka bilder och dokument automatiskt mot dropbox då?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T