Permalänk

Mobilt USB modem slutade funka

Hej,
Behöver lite råd. Farsan kör ett mobilt bredband från tele2. Det slutade tydligen helt att fungera så vintestade det på min dator och set gick igång utan att blinka. Så jag åkte dit och skulle kolla. Lustigt nog så visar modemet frånkopplat. Har stoppat in och ut det. Ser modemet i enheter. Kör jag en felsökning så säger den bara att det sitter ingen Ethernet kabel i datorn. Hann inte med kolla nått mer men skall åka dit imorgon igen så vad tror ni det kan vara? Nått tips? Det är ett Huawei USB modem.

Permalänk
Medlem

Brukar kunna vara problem att strömförsörjning med donglar över usb portar, om det finns flera på farsans dator så testa olika. Gissar att han har en bärbar?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Rekordmedlem

Modem, wifidonglar och hårddiskar brukar dra mycket ström och ibland orkar usbportarna i datorn inte driva dem direkt och då kan det funka att koppla in dem via en hub med nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Man skulle kunna tro det men faktum att den funkade perfekt på min laptop när vi testade. Han har en stationär och den har funkat i 2år. Sen helt plötsligt slutade den. Testade på flera portar. Nått lurt är det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mattias_jo1: De drar inte lika mycket ström kontunuerligt, det varierar med hur mycket de arbetar osv.

Som mrqaffe skrev så "koppla in dem via en usb hub med nätdel" om det inte går bra via någon av portarna.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Ok. Får kolla det har ingen hub så då måste det införskaffas. Men skall portarna helt plötsligt ge för lite då den funkat så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mattias_jo1:

Ok. Får kolla det har ingen hub så då måste det införskaffas. Men skall portarna helt plötsligt ge för lite då den funkat så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Något kan ha ändrats/åldrats, strömbrist ä en möjligt orsak men modemet kan ha gått sönder också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

500mA drar ett sådant modem. Du borde ha närmare 2 A tillgängligt på portarna. På stationär, en bärbar är det något mindre tillgängligt så därför var jag lite skeptisk till att det var strömförsörjningen. MEN :-)...Iaf fick jag igång det genom att installera om drivrutinerna för modemet. Så nu funkar det..pust

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Jag har en Huawei E1552

Gammal 3G modem förvisso.
Har haft den i en Linuxdator som kört Ubuntu 10.4, fick modda ubuntu för att få den fungera korrekt eller har jag lyckats modda modemet?

Grejen är det att modemet har varit i en låda ca 2-3 år helt oanvänd, nu när jag skulle köra den i Ubuntu så hittas ej modemet men den blinkar.
I windows ska den börja installera modemet, men där också blinkar som den söker nät. Men den vill inte installera det medföljande programvaran och är gula tecken i enhetshanterare om drivrutiner.
Jag får inte ens ett micro minne på 4GB att fungera via modemet....

Precis samma sak har hänt en USB minne, dvs den är helt död i Linux och windows gula tecken och okänd usb enhet. Hittas inte någonstans. Vad kan ha hänt?
Det skumma är ju att dom legat oanvända och har EJ gått sönder medans dom varit i en dator.
Har heller inte förvarats på nåt dåligt sätt, normal rumstemperatur i en skrivbordslåda. Haft även andra minnen i samma låda som fungerar 100% utan problem.