Permalänk
Medlem

Problem med fiber

Tjena!

Jag har precis fått fiber i lägenheten med det är lite problem. Min hastighet enligt abonnemang är 250/100 Mbit/s vilket jag får när jag kopplar datorn direkt i fiberuttaget. Kopplar jag en router (Asus RT-AC52U) eller min gigabit-switch emellan sänks min hastighet till strax under 100/100 Mbit/s.
För att göra det ännu värre så funkar bara min fiber-tv när jag kopplar switchen emellan.

Är det någon som har något tips om vad jag kan göra eller hur jag kan gå tillväga?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Din router har inte gigabitportar och din "gigabitswitch" verkar inte vara en gigabitswitch heller. Vilken modell handlar det om? En annan möjlighet är att du har en defekt ethernet-kabel.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med att din router har bara 10/100mbit portar och inte gbit dvs den kommer inte klara mer än 100 mbit, står tydligt här:
Portar
RJ45 för 10/100 BaseT för WAN x 1, RJ45 för 10/100 BaseT för LAN x 4
USB 2.0 x 1
https://www.asus.com/se/Networking/RTAC52U/specifications/

Att koppla en switch i mellan som du kör fyller heller ingen funktion eftersom du med största sannolikhet bara får en ip adress din internet leverantör ändå och bara kan koppla in en dator tex.

Berätta gärna vad du använder för switch.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Och det verkar inte som din router kan hantera VLAN heller.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack grabbar!

Jag har haft dem här grejerna så länge att jag glömt vad det är för något

Får bli att köpa något nytt. Tack!

Edit:
Men kan någon förklara varför min fiber-tv bara funkar med switchen och inte med min router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanzys:

Tack grabbar!

Jag har haft dem här grejerna så länge att jag glömt vad det är för något

Får bli att köpa något nytt. Tack!

Edit:
Men kan någon förklara varför min fiber-tv bara funkar med switchen och inte med min router?

Frågan kvarstår vad det är för switch du pratar om? en tjänstefördelare eller switch? och om det är bredbands tv dvs via nätverkskabel eller du pratar om fiber tv dvs via coaxial kabel.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Frågan kvarstår vad det är för switch du pratar om? en tjänstefördelare eller switch? och om det är bredbands tv dvs via nätverkskabel eller du pratar om fiber tv dvs via coaxial kabel.

Det är nog så enkelt som att du har en vanlig enkel omanagerad switch, som du när du har den kopplad mellan din tjänstefördelare och dator får en publik ipadress på din tv och då kommer ut på nätet. Har du även en dator inkopplad och den också fungerar så beror det på att du ibland får ut två adresser mot internet. Troligen ger din router ut ipadresser på fel subnät. En fabriksåterställning av routern och eller tvn är en bra början om man inte vet hur man felsöker. Eller köp en ny. PS, säg inte fibertv ☺️

Skickades från m.sweclockers.com