Gigabyte förhandsvisar AM4-moderkort för AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte förhandsvisar AM4-moderkort för AMD Ryzen

Komponentjätten Gigabyte passar på att visa fyra AM4-baserade moderkort under CES 2017, varav två är mer påkostade modeller som ingår i spelvarumärket Aorus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta fick mig att ryza...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Kul med ett stort utbud av moderkort och att det finns många kategorier. Tyckte att det var lite kasst med AM3+. Tillverkarna släppte ett dyrt moderkort som aldrig uppdaterades och så var det färdigt.

För övrigt kan jag inte låta bli att uttala det Ryzén i huvudet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

16st kanaler i cpun eller i moderkortet? eller totalt?

16st känns väldigt snålt i och med att M.2 blir allt vanligare.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

16st kanaler i cpun eller i moderkortet? eller totalt?

16st känns väldigt snålt i och med att M.2 blir allt vanligare.

Linus pratade om det i senaste WAN show och det är 16 dedikerade för gpu. 24 totalt. De andra 8 är delade i 4 dedikerade till m2 och resten till chipset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag gillar namnvalet X370. Det är typ "haha, vår modellserie är en siffra högre, sug på den ni"

Permalänk
Medlem

@MrMadMax: ahahaha din nöt, tack för skrattet:D

Permalänk
Medlem

Tråkigt med 8x vid SLI/CF, hoppades ju på minst 16x med 2 kort iaf. :/

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GarfieldPower:

Tråkigt med 8x vid SLI/CF, hoppades ju på minst 16x med 2 kort iaf. :/

Hade kostat. Kolla bara på de kommande Z270 moderkorten.

Prestandaförlusten mellan X8 och X16 är dessutom försumbar..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hade kostat. Kolla bara på de kommande Z270 moderkorten.

Prestandaförlusten mellan X8 och X16 är dessutom försumbar..

https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=25617&width=601

Fast Z270 kör väl inte 2x 16, dessutom hade 990FX 16/16 och de kostade inte speciellt mycket.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Tråkigt med 8x vid SLI/CF, hoppades ju på minst 16x med 2 kort iaf. :/

Idag är det inte så stor prestandaförlust med 8x

Men det känns inte så jätte framtidssäkert. Kommer nog köra ett kort utan SLI/CF.

Sägs att PCIe 4 kommer under året, antar att de kommer släppa en ny krets för det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer moderkort med 8 minnesplatser likt 2011-3?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Vit+svart och röd+svart är nog klart de dominerande färgteman denna runda (Intel och AMD). Om man har OCD för färgvalet ska passa in så finns iallafall många alternativ för vita/svarta teman som jag kör med, även grafikkortet tycks det vara trendigt med mycket vitt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Du har givetvis helt rätt i det du säger, men en förlust, oavsett hur liten, är ändå en förlust. Och så vet vi inte hur det kommer stå sig med nästa generation grafikkort.
Kan jag få 16/16 hos intel för samma peng som jag får 16/8 hos AMD väljer jag ju givetvis intel om jag tänkt köra cf eller sli.
Varje fps är av yttersta vikt för en gamer.
Som casual bryr man sig förmodligen inte, men tror merparten av deltagarna på denna site strävar efter det bästa möjliga, även om man inte nödvändigtvis märker nån skillnad. Vi är ju entusiaster dom flesta av oss trotts allt.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Fast Z270 kör väl inte 2x 16, dessutom hade 990FX 16/16 och de kostade inte speciellt mycket.

Precis, AMD gör som intel på mainstream. Sen varför göra det på deras 8 kärninga top CPU också?

Sen tycker det är snålt på data kontakter, vist inte ofta man kör mer än 2/3 diskar, men vore bra om dom som finns får fullt hastighet (som dom inte verkar få). Sen är det PCI-E gen 2 eller 3 (sett gen 2 på en av bilderna för kontrollen, ligger efter intel i prestanda då).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

@Tumnus: Du har givetvis helt rätt i det du säger, men en förlust, oavsett hur liten, är ändå en förlust. Och så vet vi inte hur det kommer stå sig med nästa generation grafikkort.
Kan jag få 16/16 hos intel för samma peng som jag får 16/8 hos AMD väljer jag ju givetvis intel om jag tänkt köra cf eller sli.
Varje fps är av yttersta vikt för en gamer.
Som casual bryr man sig förmodligen inte, men tror merparten av deltagarna på denna site strävar efter det bästa möjliga, även om man inte nödvändigtvis märker nån skillnad. Vi är ju entusiaster dom flesta av oss trotts allt.

Fast intel's 1151 har samma uppsättning delvis 1x16, 2x8, eller 1x8+2x4. För att få högre typ 2x16 så får man gå upp till 2011-3.
Och riktigt så högt tror jag inte AMD siktar...
Dessutom verkar trenden gå mer åt singel grafikkort mer och mer och då räcker 1x16 långt, plus att flesta kör enbart med ett grafikkort.

Värt att notera att deras svagare cpu:er och apu:er verkar endast få 1x8.

Skrivet av Broken-arrow:

Precis, AMD gör som intel på mainstream. Sen varför göra det på deras 8 kärninga top CPU också?
Skickades från m.sweclockers.com

En anledning som jag tror är att de vill ha en sockel för alla cpuer, från budget till top.
Det gör att budget cpu:er & apu:er sätter gränser hur fläskig sockel kan vara utan det blir för dyr.
Att det skulle göra cpu "sämre" för den stora massa tror jag inte.

Skrivet av Broken-arrow:

Sen tycker det är snålt på data kontakter, vist inte ofta man kör mer än 2/3 diskar, men vore bra om dom som finns får fullt hastighet (som dom inte verkar få). Sen är det PCI-E gen 2 eller 3 (sett gen 2 på en av bilderna för kontrollen, ligger efter intel i prestanda då).

Som jag har förstått det så finns det 2st sata på cpu direkt och 0 till 4 beroende på vilken styrkrets man väljer, att de skulle vara strypt har jag inte set något information om.
Så om du kör exempel vis x370 kan du få 2+4 sata vilket räcker för de flesta...
Att ha fler sata kontakter skulle göra plattformen dyrare, och helt ärligt tror jag inte att det är vad AMD behöver.

Sedan att sydbryggan får en PCI-E gen 2 expansion plats är väl mest för att moderkorts tillverkarna ska ha möjlighet att lägga till diverse lulu, exempel extra nätverkskort, ljudkort mm som inte behöver extrem bandbredd...

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Att ha fler sata kontakter skulle göra plattformen dyrare, och helt ärligt tror jag inte att det är vad AMD behöver.

Är den känslan jag får också. Dvs att AMD har gett upp topen å skalar nu in sig på budget mellan segment.
Återstår att se, men det ser inte lovande ut för AMD.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Tycker bildkvaliteten var dålig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av erixon:

Fast intel's 1151 har samma uppsättning delvis 1x16, 2x8, eller 1x8+2x4. För att få högre typ 2x16 så får man gå upp till 2011-3.
Och riktigt så högt tror jag inte AMD siktar...
Dessutom verkar trenden gå mer åt singel grafikkort mer och mer och då räcker 1x16 långt, plus att flesta kör enbart med ett grafikkort.

Värt att notera att deras svagare cpu:er och apu:er verkar endast få 1x8.

En anledning som jag tror är att de vill ha en sockel för alla cpuer, från budget till top.
Det gör att budget cpu:er & apu:er sätter gränser hur fläskig sockel kan vara utan det blir för dyr.
Att det skulle göra cpu "sämre" för den stora massa tror jag inte.

Som jag har förstått det så finns det 2st sata på cpu direkt och 0 till 4 beroende på vilken styrkrets man väljer, att de skulle vara strypt har jag inte set något information om.
Så om du kör exempel vis x370 kan du få 2+4 sata vilket räcker för de flesta...
Att ha fler sata kontakter skulle göra plattformen dyrare, och helt ärligt tror jag inte att det är vad AMD behöver.

Sedan att sydbryggan får en PCI-E gen 2 expansion plats är väl mest för att moderkorts tillverkarna ska ha möjlighet att lägga till diverse lulu, exempel extra nätverkskort, ljudkort mm som inte behöver extrem bandbredd...

Dock kostar det ändå bandbredd (går efter hur Intel har gjort, är ju en underleverantör till asus som hjälpt till att utveckla kretsen så har säkert tagit erfarenheter från intel).

Det jag är ute efter att Intel har support för 6 stata portar nu för tiden (om jag inte har fel), m.2 support som klarar full SSD hastighet (dock delar plats med andra enheter på pic-e gen 3), AMd´s lösning är både bra och dåligt, kör du m.2 så kommer sata platserna vara värdelösa (äter bandbredd och två kommer troligen vara avstänga när m.2 används och har moderkortet två som du tänkt använda får du ha HDD på pic-e gen 2 som även delar på nätverk och liknande, som kräver sin bandbredd).

Så ja det är tyvärr lite väl snålt (snålare än Intels chipset), även om AMD har soc lösning också hindrar det inte att olika cpu:er har olika stort stöd, alltså stationära datorer med ATX vill man ju ha större flexibilitet än med en APU. Men får hoppas i stället prestandan ligger lika med intel, med ssd och hdd inkopplad samtidigt minst plus även tillgång till full hastighet på nätverket (så hoppas zen gen 2 funktionsmässigt ligger bättre i fas med intel).

Skrivet av Bloopy:

Är den känslan jag får också. Dvs att AMD har gett upp topen å skalar nu in sig på budget mellan segment.
Återstår att se, men det ser inte lovande ut för AMD.

Ändå har AMD en produkt i segmentet som inte passar mainstream (men den kanske inte ens släpps till oss dödliga).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Fast intel's 1151 har samma uppsättning delvis 1x16, 2x8, eller 1x8+2x4. För att få högre typ 2x16 så får man gå upp till 2011-3.
Och riktigt så högt tror jag inte AMD siktar...
Dessutom verkar trenden gå mer åt singel grafikkort mer och mer och då räcker 1x16 långt, plus att flesta kör enbart med ett grafikkort.

Värt att notera att deras svagare cpu:er och apu:er verkar endast få 1x8.

En anledning som jag tror är att de vill ha en sockel för alla cpuer, från budget till top.
Det gör att budget cpu:er & apu:er sätter gränser hur fläskig sockel kan vara utan det blir för dyr.
Att det skulle göra cpu "sämre" för den stora massa tror jag inte.

Som jag har förstått det så finns det 2st sata på cpu direkt och 0 till 4 beroende på vilken styrkrets man väljer, att de skulle vara strypt har jag inte set något information om.
Så om du kör exempel vis x370 kan du få 2+4 sata vilket räcker för de flesta...
Att ha fler sata kontakter skulle göra plattformen dyrare, och helt ärligt tror jag inte att det är vad AMD behöver.

Sedan att sydbryggan får en PCI-E gen 2 expansion plats är väl mest för att moderkorts tillverkarna ska ha möjlighet att lägga till diverse lulu, exempel extra nätverkskort, ljudkort mm som inte behöver extrem bandbredd...

Absolut, och det ska ju inte gärna behövas mer än ett grafikkort heller.
Jag tror absolut AMD kommer ha moderkort som kan köra 2x16, det skulle göra dom intressanta för den mer kräsna och dom skulle kunna plocka viktiga poäng där, men det hela hänger ju på kostnader och processorns kapacitet eller om dom är bygda på annat sätt än intels och på så sätt potentiellt kan köra 2x16. Jag hoppas hoppas hoppas.
Själv har jag ju 2011-3 just nu, men den billigare processorn som bara klarar 1x16, men med min enormt stora noctua kylare så körs mitt grafikkort i 8x trotts att jag bara har ett kort eftersom det bara är översta pci-e som har stödet för 16x, och dom andra tre har 8x. Jag skjöt mig lite i foten där, men som du tidigare sa så är skillnaden marginell
Jag är inte den bästa på att planera mina byggen hehe

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock kostar det ändå bandbredd (går efter hur Intel har gjort, är ju en underleverantör till asus som hjälpt till att utveckla kretsen så har säkert tagit erfarenheter från intel).

Det jag är ute efter att Intel har support för 6 stata portar nu för tiden (om jag inte har fel), m.2 support som klarar full SSD hastighet (dock delar plats med andra enheter på pic-e gen 3), AMd´s lösning är både bra och dåligt, kör du m.2 så kommer sata platserna vara värdelösa (äter bandbredd och två kommer troligen vara avstänga när m.2 används och har moderkortet två som du tänkt använda får du ha HDD på pic-e gen 2 som även delar på nätverk och liknande, som kräver sin bandbredd).

Jag vet inte om du sitter på någon annan information än den som sweclockers presenterar?
Som jag har förstått det så har Ryzen 24st lan av pcie vara av 8 är reserverade, 4st går till sydbryggan och 4st till lagring som kan konfigureras enligt följande:
2 SATA + 1 x2 NVMe eller
2 SATA + x2 PCIe eller
1 x4NVMe.

Så om man "väljer" 1st x4NVMe så mister man 2st sata, Dock om du har x370 så har du 4st sata i alla fall som är kopplade via sydbryggan via x4 PCIe gen3, som har mer bandbredd än de 4st sata till samman kan använda ( x4 PCIe gen 3 ger 32GT/s mot 4st sata 24Gb/s plus 1000Mbit nätverk vilket tar ca 1Gb/s så har man fort farande kvar ca 7Gb/s, slarvigt räknad).
Givet vis till kommer det saker på bussen typ USB mm...

Visst är är USB 3.1 gen 1 en miss räkning. (USB 3.1 gen 2 hann de troligt vis inte få med, men för hopnings vis kommer det på senare modeller.)
Men om man nöjer sig med den har man 4st USB 3.1 gen 1 som sitter direkt på cpu så belastar den ej sydbryggan.

Som jämförelse (vad jag kan hitta) så använder Intel 1151 DMI 3.0 fyra banor @ 8GT/s delvis 32GT/s till alt utom de 16st lan PCIe gen 3 som kommer från CPU. Delvis USB 3.1, SATA, NVMe, Nätverk mm... Och det verkar fungera hyfsad.

Skrivet av Broken-arrow:

Så ja det är tyvärr lite väl snålt (snålare än Intels chipset), även om AMD har soc lösning också hindrar det inte att olika cpu:er har olika stort stöd, alltså stationära datorer med ATX vill man ju ha större flexibilitet än med en APU. Men får hoppas i stället prestandan ligger lika med intel, med ssd och hdd inkopplad samtidigt minst plus även tillgång till full hastighet på nätverket (så hoppas zen gen 2 funktionsmässigt ligger bättre i fas med intel).

Tyvärr har jag lite svårt att se att den skulle vara snålare än Intel, vist har Intel en 20st banor PCIe gen 3 på sin "sydbrygga" men DMI 3.0 begränsar det i praktiken till att motsvar 4x PCIe gen 3 i bandbredd (plus alt annat som ska gå där). Och visst är AMD:s x8 PCIe gen 2 på deras "sydbrygga" mindre i antal, men jag tror i ärlighetens namn att räcker långt.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Skrivet av erixon:

Jag vet inte om du sitter på någon annan information än den som sweclockers presenterar?
Som jag har förstått det så har Ryzen 24st lan av pcie vara av 8 är reserverade, 4st går till sydbryggan och 4st till lagring som kan konfigureras enligt följande:
2 SATA + 1 x2 NVMe eller
2 SATA + x2 PCIe eller
1 x4NVMe.

Så om man "väljer" 1st x4NVMe så mister man 2st sata, Dock om du har x370 så har du 4st sata i alla fall som är kopplade via sydbryggan via x4 PCIe gen3, som har mer bandbredd än de 4st sata till samman kan använda ( x4 PCIe gen 3 ger 32GT/s mot 4st sata 24Gb/s plus 1000Mbit nätverk vilket tar ca 1Gb/s så har man fort farande kvar ca 7Gb/s, slarvigt räknad).
Givet vis till kommer det saker på bussen typ USB mm...

Visst är är USB 3.1 gen 1 en miss räkning. (USB 3.1 gen 2 hann de troligt vis inte få med, men för hopnings vis kommer det på senare modeller.)
Men om man nöjer sig med den har man 4st USB 3.1 gen 1 som sitter direkt på cpu så belastar den ej sydbryggan.

Som jämförelse (vad jag kan hitta) så använder Intel 1151 DMI 3.0 fyra banor @ 8GT/s delvis 32GT/s till alt utom de 16st lan PCIe gen 3 som kommer från CPU. Delvis USB 3.1, SATA, NVMe, Nätverk mm... Och det verkar fungera hyfsad.

Tyvärr har jag lite svårt att se att den skulle vara snålare än Intel, vist har Intel en 20st banor PCIe gen 3 på sin "sydbrygga" men DMI 3.0 begränsar det i praktiken till att motsvar 4x PCIe gen 3 i bandbredd (plus alt annat som ska gå där). Och visst är AMD:s x8 PCIe gen 2 på deras "sydbrygga" mindre i antal, men jag tror i ärlighetens namn att räcker långt.

Ärligt får jag huvudvärk av systemet för styrkretsar (som tyr sata,pci-e,usb osv). Har tagit fakta från intel och tittat på bilderna som cirkulerat runt.

DMI Sätter gränsen, även om moderkort har 32 pci-e lines så har du bara pic-e x4 gen 3 att använda.

Sen har ju Intel sata,nätverk,USB portar drivna direkt från cpu:n och dessa vet jag inte hur det ska räknas (ska det dras av pci-e lines eller något annat?).

Men har flera sata än AMD har nu, men AMD har fördelen att även M2N drivs av cpu:n, dock tappar man sata platser dessutom verkar det hela drivas av gen 2 pci-e (vet inte hur intel och moderkortstillverkare delat upp detta). I forumet rekommenderas inte sata på chipset utan cpu:ns egna (för prestanda och tillförlitlighet är högre).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ärligt får jag huvudvärk av systemet för styrkretsar (som tyr sata,pci-e,usb osv). Har tagit fakta från intel och tittat på bilderna som cirkulerat runt.

DMI Sätter gränsen, även om moderkort har 32 pci-e lines så har du bara pic-e x4 gen 3 att använda.

Sen har ju Intel sata,nätverk,USB portar drivna direkt från cpu:n och dessa vet jag inte hur det ska räknas (ska det dras av pci-e lines eller något annat?).

Men har flera sata än AMD har nu, men AMD har fördelen att även M2N drivs av cpu:n, dock tappar man sata platser dessutom verkar det hela drivas av gen 2 pci-e (vet inte hur intel och moderkortstillverkare delat upp detta). I forumet rekommenderas inte sata på chipset utan cpu:ns egna (för prestanda och tillförlitlighet är högre).

Av vad jag kan se så går allt genom DMI även SATA, USB, nätverk mm på Intels 1151.
Det enda som går direkt från är cpu är x16 PCIe samt minnena och grafik utgångarna från iGPU.

Se första bilden i länken Anandtech

Om du har någon annan information får du gärna dela en länk.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Skrivet av erixon:

Av vad jag kan se så går allt genom DMI även SATA, USB, nätverk mm på Intels 1151.
Det enda som går direkt från är cpu är x16 PCIe samt minnena och grafik utgångarna från iGPU.

Se första bilden i länken Anandtech

Om du har någon annan information får du gärna dela en länk.

Gick på denna bild. Men är inte så tydlig bild och jag kan ha sett fel eller bilden är fel

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/2017-AMD-a...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Lite för nörden med mycket tid över så finns nu foton på ute på ett naket "GIGABYTE AX370 Gaming K3 Socket AM4".

Med tid över så menar jag då att en del I/O för Socket AM4 säkert kan härledas från ett bart kort

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!