Tesoro förhandsvisar mekaniskt tangentbord i lågprofil på CES 2017

Permalänk
Melding Plague

Tesoro förhandsvisar mekaniskt tangentbord i lågprofil på CES 2017

Taiwanesiska Tesoro bjuder på egenutvecklad mekanisk brytare i exceptionell lågprofilsform när bolaget visar upp prototypmodellen Gram ULP på CES 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag mina tangentbord i högprofil, men jag vet att ett sånt här tangentbord har varit efterfrågat av många. Men med det priset lär det nog tyvärr inte bli någon storsäljare.

Permalänk
Medlem

Ser ut som högra Shift redan gett upp

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Snarare "gulp"

Tycker att Kenneth kunde sagt något lite om hur brytarna kändes, de klickade högt iallafall..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det behövs , tycker att dagens mekaniska bord har för höga tangenter.
Men till ett hyfsat pris , det har helt spårat ut med priser till möss och t-bord.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på att se lite prototyper på bra trådlösa mekaniska varianter. under CES. I mitt tycke är det högintressant, men uppenbarligen inte för tillverkarna eftersom det inte blivit på tapeten ännu

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Själv är jag en storgillare av lågprofilstangenter, så pass till den milda grad att jag har Cherry Strait till båda mina setups

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3603421

Blev en smula upprymd, men med den prislappen borde väl chassit vara urfräst ur ett stycke titan eller motsvarande.

Permalänk
Medlem

Ser ut som sånt där matt material som man lätt ser feta chipsfingeravtryck på. :/

Permalänk

Har länge önskat ett lågprofil mekaniskt i stil med Logitechs Ultra X-flat hette det väl, det silver/svarta som var bland de första lågprofil som kom? Detta var mer Macbook, men kan vara intressant ändå!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv

Gärna med upplysta tangenter och tenkeyless!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Ser ut som sånt där matt material som man lätt ser feta chipsfingeravtryck på. :/

En lösning kan ju vara att inte förtära mat framför datorn och måste man ändå göra det, så kan man ju enkelt torka av sig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Najs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Snarare "gulp"

Tycker att Kenneth kunde sagt något lite om hur brytarna kändes, de klickade högt iallafall..

Dom valde väl knappast blå färg av misstag... Säkert bara tillplattade Cherry i designen.

Permalänk
Medlem

Lågprofil och mekaniska brytare är en tanke som tilltalar mig även om det ser ut att vara lite för lågprofil för min smak (har dock inte testat, så...). Priset som lär landa runt 2000Kr i Sverige är dock hutlöst. För 2000Kr räknar jag med att få tangentbord, mus och ett par bra hörlurar.

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar om man skulle kunna smyga in det på jobbet utan att någon tänker två gånger på det?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av vargeEEEEn:

Undrar om man skulle kunna smyga in det på jobbet utan att någon tänker två gånger på det?

Jag har mitt gamla Steelseries 6GV2med MX Red, min gamla Deathadder och en Func 1030 på jobbet Och mitt Steelseries Fnatic 9H headset

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Så länge det låter som ett mekaniskt så, det är ju det man vill åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lågprofil och mekaniska brytare är en tanke som tilltalar mig även om det ser ut att vara lite för lågprofil för min smak (har dock inte testat, så...). Priset som lär landa runt 2000Kr i Sverige är dock hutlöst. För 2000Kr räknar jag med att få tangentbord, mus och ett par bra hörlurar.

Galen eller? Vad är det för budget skräp du köper?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Galen eller? Vad är det för budget skräp du köper?

Köpte ett Func mekaniskt tangentbord för 600Kr när de fortfarande fanns kvar (nu kostar såklart samma tangentbord 1000Kr med ny logga på) och en Logitech G302 får du för 300Kr. Då får man även med livsviktiga saker som lysdioder och "gaming" i namnet. För 1100Kr har du sedan en del bra hörlurar att välja på.

Antingen det, eller så köper man ett tangentbord till sanslöst överpris.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant med mekanisk lågprofilsbräda
Vill verkligen få chansen att pilla på detta! (saknar ibland vissa gamla lågprofilsbrädor man haft, som tex Ultra X)

... men jepp det priset är blodigt högt kan jag tycka. Antar de passar på när det inte finns nån riktig konkurrens?
Hoppas det sjunker efterhand.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Videoapan:

Snarare "gulp"

Tycker att Kenneth kunde sagt något lite om hur brytarna kändes, de klickade högt iallafall..

Ja, det borde jag har gjort. Lite trött vid tillfället så tänkte inte på det. Men kan säga att det kändes väldigt bra, otroligt likt vanliga mekaniska. Ska bli spännande att testa den när den väl dyker upp i testlabbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm.. De är väldigt lika en ny brytare från Kailh, men de ser inte ut att vara exakt likadana.
Jag skulle inte bli förvånad om det skulle vara en variant.

Kailh har tidigare arbetat med bl.a. Razer och Steelseries och tillverkat brytare åt dem baserat på Kailh-designs men modifierat efter önskemål från kunden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

En lösning kan ju vara att inte förtära mat framför datorn

Är du helt jävla galen?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Snyggt, jag kan inte spela på mekaniska tangentbord missar alltid tangenter pga att de är för höga.
Dock skulle jag aldrig lägga mer än 600 spänn på ett tangentbord.
Så kanske i framtiden kommer ett i rätt pris också.

Permalänk
Medlem

Lågprofil is the shit!

Själv har man hamrat dagligen (i mer än ett decennium) på detta tangentbord som bara vägrar att ge upp.
Kan bara inte förmå mig att skaffa ett nytt så länge det fungerar:

Men dyker det upp ett mekaniskt kanske jag gör ett undantag...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Själv har man hamrat dagligen (i mer än ett decennium) på detta tangentbord som bara vägrar att ge upp.
Kan bara inte förmå mig att skaffa ett nytt så länge det fungerar

Imponerande att det lever än
Mina Ultra X jag haft pajade i och för sig sällan helt, men motståndet tangenter blev ganska fort rätt så ojämnt (vissa knappar väldigt hårda), vilket gjorde brädan rätt jobbig att sitta vid i längden. Sen slet man ju ut dekalerna på knapparna på några månader

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Själv ser man ju den största fördelen med mekaniska tangentbord att dom just är höga och distinktiva tangenter. Jag blir galen på slimdesign där jag inte kan känna mig fram ordentligt vart knapparna sitter.

Edit: Nu verkar just detta tangentbord ha ganska bra utrymme mellan tangenterna, så det kanske inte känns som att man bara glider av tangentbordet med sina händer hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Imponerande att det lever än
Mina Ultra X jag haft pajade i och för sig sällan helt, men motståndet tangenter blev ganska fort rätt så ojämnt (vissa knappar väldigt hårda), vilket gjorde brädan rätt jobbig att sitta vid i längden. Sen slet man ju ut dekalerna på knapparna på några månader

Jag måste ha någon speciell touch då, för mina dekaler är inte slitna, mer än att majoriteten av tangenterna nu är "högblanka"
Dock är jag rätt noga med att hålla tangentbordet rent annars hade det nog inte överlevt såpass länge.

Har haft ett problem med det tidigare när något pappersludd hade smitit in under backspace tangenten, det gjorde att knappen dämpades och inte registrerade alla nedtryckningar, man lyckades bli smått galen på fenomenet tills man fann orsaken.

Tangentbordet är dessutom sjukt tungt för sin form och storlek, så det åker garanterat inte iväg när man skriver på det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, gillar lågprofilstangentbord generellt men det har ju inte funnits några val hittills om man också vill ha mekaniska brytare.

Priset är dock lite i överkant.