Winter CES 1984, reportage från Mikrodatorn

Permalänk
Medlem

Winter CES 1984, reportage från Mikrodatorn

Hittade en gammal Mikrodatorn som är 33 år gammal. Vissa saker verkar varit ungefär som idag, en del annat lite annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Hittade en gammal Mikrodatorn som är 33 år gammal. Vissa saker verkar varit ungefär som idag, en del annat lite annorlunda.

http://i.imgur.com/grp0Cx6.jpg

http://i.imgur.com/R2UHuVK.jpg

Vette sjutton om de visste vad de pratade om: "kapten Marvel.."

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vette sjutton om de visste vad de pratade om: "kapten Marvel.."

Nä', inte direkt. Det finns mängder av "Captain Marvel" både i Marvel och DC:s universum, men ingen av de som är på bild. Tjejen med vingarna är ju Jessica Drew-Spider Woman. En lite intressant detalj är hon var "död" vid den här tiden och inte skulle återuppstå förrän några månader senare i ett Avengers-nummer, så det var ett lite udda val av kostym.

Permalänk
Medlem

Coolt!

Kan du inte lägga upp mer?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det är otroligt nostalgiskt och roligt att läsa gamla datortidningar. Väcker gamla minnen till liv. Commodore ligger mig och många andra varmt om hjärtat så det känns lite hjärtskärande att läsa stycket om Commodore och Apple och hur den utvecklingen gick. Man har ägnat en tanke då och då åt hur datorvärlden hade sett ut om Commodore hade haft samma utveckling som Apple.

Tack för inlägget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Coolt!

Kan du inte lägga upp mer?

Det var det enda från WCES det året i det numret, däremot var säkert en och annan produktnyhet i samma nummer saker som utannonserats där och då. Men jag har inte numret framför mig just nu, vad var det du ville se mer av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Nä', inte direkt. Det finns mängder av "Captain Marvel" både i Marvel och DC:s universum, men ingen av de som är på bild. Tjejen med vingarna är ju Jessica Drew-Spider Woman. En lite intressant detalj är hon var "död" vid den här tiden och inte skulle återuppstå förrän några månader senare i ett Avengers-nummer, så det var ett lite udda val av kostym.

Nej precis, kapten Amerika finns, men inte Marvel på den bilden
Grym post btw!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kommentar om Apple: Litet och måttfullt.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Nu när vi är lite nostalgiska av oss passar jag på att bjuda på en sida ur OnOff-katalogen från 1991.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wifi:

Kommentar om Apple: Litet och måttfullt.

Detta var året innan Jobs fick kicken från Apple. Säkert interna problem som påverkade.
Dock lanserades ju Macintoshen detta år (fast senare detta år i och med att CES är i januari?), så det är konstigt att det inte var mer livat, trots i hård konkurrens mot dåtidens giganter som Commodore, Atari m.fl.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

34k på den tiden också... Det är svårt att komma upp i dom priserna idag om man bygger vettiga datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det var det enda från WCES det året i det numret, däremot var säkert en och annan produktnyhet i samma nummer saker som utannonserats där och då. Men jag har inte numret framför mig just nu, vad var det du ville se mer av?

För fan! Allt! Du skriver till en kille som nog har skummat igenom hela old-computers.com!

Nej men produktnyheter, reklam ja det mesta!

Du behöver ju inte ta hela tidningen, men improvisera!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Nu när vi är lite nostalgiska av oss passar jag på att bjuda på en sida ur OnOff-katalogen från 1991.

https://s27.postimg.org/a10fisf29/onoff.jpg

Vilket kap!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av BäckE:

34k på den tiden också... Det är svårt att komma upp i dom priserna idag om man bygger vettiga datorer

Exklusive moms.

Permalänk

http://www.lemonamiga.com/dmz/
Datormagazin från förr.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

1984 & George Orwell?

Men 1984 vilket år, året då man slapp tonåringen & blev 20! Så det numret kan man ha läst!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

ååh vad jag saknar mina gamla datortidningar. Minns hur jag sparade dom just för att kunna gå tillbaka och läsa dom många år in i framtiden. Tyvärr så bestämde sig min mamma för att det var skräp nån gång när jag inte var hemma i tonåren och slängde rubbet. I vilket fall, kul läsning tack för att du delar med dig!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Avstängd

Ja,jisses vad det har hänt mycket inom teknik.
Sen den annonsen.
Dock var jag relativt sen med att skaffa en hem pc.(1998)
Min första var en pentium 2. (400 mhertz)
128 mb ram minne.(Var mycket då minns jag.)
Grafik kort Riva TNT(16 mb minne)
8.4 gb hårdisk.
Det var en värsting dator,köpte den via jobbet,så dom drog det på lönen under 3 år.
Sen fick man typ köpa loss den för nån tusenlapp,eller lämna tillbaka den.😀
Gav nog ca 22-24000 kr. För allt.
Var inkl.skärm,tangentbord,högtalare.☺☺

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Nu när vi är lite nostalgiska av oss passar jag på att bjuda på en sida ur OnOff-katalogen från 1991.

https://s27.postimg.org/a10fisf29/onoff.jpg

Det mest skrämmande är att 2 år senare kom Intel Pentium.. Det är ett ganska stort steg !
Såna klyftor i teknologi är nog svåra att hitta idag ?

En 386Sx var väl egentligen aldrig någon rolig CPU med sin 16bit databuss

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det mest skrämmande är att 2 år senare kom Intel Pentium.. Det är ett ganska stort steg !
Såna klyftor i teknologi är nog svåra att hitta idag ?

En 386Sx var väl egentligen aldrig någon rolig CPU med sin 16bit databuss

Nej, det är väl 33 och amds 40mhz man skulle ha. Sen hade de ingen fpu. 387 hette väl den? Fanns extra sockel för den. Min första pc va just 386 dx40mhz från amd. Med 5 mb ram. Jag kunde köra win95 på den vilket kändes fett. Inte helt smärtfritt dock.

Kommer ihåg när man gick från standard vga till ett cirrus logic svga grafikkort. Blev ett jäkla lyft. Doom kunde då spelas med nästan full skärm och med låg detalj. Med vga gick det knappt.

2d acceleration FTW!!!

Ja nu spåra jag ur, hehe! Nostalgi, vettu.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy5547:

Åååh, Niiice! Tack!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Nu när vi är lite nostalgiska av oss passar jag på att bjuda på en sida ur OnOff-katalogen från 1991.

https://s27.postimg.org/a10fisf29/onoff.jpg

Stämmer verkligen årtalet med 1991? Då hade 486'an funnits i ett par år och 386SX var i princip borta.
Jag köpte min första PC-dator på OnOff 1991. Det var en Philips med exakt samma konfiguration och tillbehör, men med slimmat desktop-chassi. Dock var det ett demo-ex och utgående modell. Betalade ca 8.000kr för allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nej, det är väl 33 och amds 40mhz man skulle ha. Sen hade de ingen fpu. 387 hette väl den? Fanns extra sockel för den. Min första pc va just 386 dx40mhz från amd. Med 5 mb ram. Jag kunde köra win95 på den vilket kändes fett. Inte helt smärtfritt dock.

Kommer ihåg när man gick från standard vga till ett cirrus logic svga grafikkort. Blev ett jäkla lyft. Doom kunde då spelas med nästan full skärm och med låg detalj. Med vga gick det knappt.

2d acceleration FTW!!!

Ja nu spåra jag ur, hehe! Nostalgi, vettu.

386 saknade alltid FPU

386sx = 16 bit extern buss (jag skrev sx med små bokstäver för att belysa ytterligare att den sög )

386DX = 32 bit extern buss

387sx = FPU till 386sx

387DX = FPU till 386DX

På 486 tiden blev det annorlunda, 486DX hade FPU som standard, 486sx var den kastrerade budgetvarianten ( vanlig i hem PC på den tiden..) utan FPU. Hade man ett kort som klarade 487 så pluggade man in en 487 där med FPU, som egentligen var en 486DX som ersatte moderkortets oftast ditlödda 486sx helt och hållet. Har jag för mig..

Har fått igång windows 95 på en 386sx16 med svartvit skärm, en Victor.
Den var så sjukt långsam att jag känner ett litet hugg i hjärtat när jag tänker på det.
Men det var kul o testa..

Det kom mycket roligt på den tiden som är helt standard idag men gjorde stor skillnad förr..

Men mycket lever kvar sedan 1980 talet, vissa saker som helt enkelt är geniala i sin enkelhet:

(S)VGA, finns på väldigt många TV och projektorer, klarar förvånansvärt hög upplösning trotts sina gamla anor.
(menar främst den analoga standarden då alltså)

RS232, serieporten, fortfarande gångbar i många sammanhang, fråga någon som jobbar inom industri.. räcker väldigt långt i många fall, enkelt och driftsäker. Överför ibland filer från min moderna W10 dator via RS232 till gamla DOS-maskiner, mycket praktiskt.

Disketten, 1,44Mb 3,5", lever kvar i många maskiner etc och används dagligen av många, jag tror personligen att de kommer överleva CD-R skivor

Det finns mer..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

386 saknade alltid FPU

386sx = 16 bit extern buss (jag skrev sx med små bokstäver för att belysa ytterligare att den sög )

386DX = 32 bit extern buss

387sx = FPU till 386sx

387DX = FPU till 386DX

På 486 tiden blev det annorlunda, 486DX hade FPU som standard, 486sx var den kastrerade budgetvarianten ( vanlig i hem PC på den tiden..) utan FPU. Hade man ett kort som klarade 487 så pluggade man in en 487 där med FPU, som egentligen var en 486DX som ersatte moderkortets oftast ditlödda 486sx helt och hållet. Har jag för mig..

Har fått igång windows 95 på en 386sx16 med svartvit skärm, en Victor.
Den var så sjukt långsam att jag känner ett litet hugg i hjärtat när jag tänker på det.
Men det var kul o testa..

Det kom mycket roligt på den tiden som är helt standard idag men gjorde stor skillnad förr..

Men mycket lever kvar sedan 1980 talet, vissa saker som helt enkelt är geniala i sin enkelhet:

(S)VGA, finns på väldigt många TV och projektorer, klarar förvånansvärt hög upplösning trotts sina gamla anor.
(menar främst den analoga standarden då alltså)

RS232, serieporten, fortfarande gångbar i många sammanhang, fråga någon som jobbar inom industri.. räcker väldigt långt i många fall, enkelt och driftsäker. Överför ibland filer från min moderna W10 dator via RS232 till gamla DOS-maskiner, mycket praktiskt.

Disketten, 1,44Mb 3,5", lever kvar i många maskiner etc och används dagligen av många, jag tror personligen att de kommer överleva CD-R skivor

Det finns mer..

Ja, jag menade att 386 inte hade fpu.

rs232 använder vi till våra streckkodsscanners på jobb. Brukar bli jag som får konfigurera dem. För ja, även om de är driftsäkra så är konfigurationen inte alltid lätt för gemene man med sina bits och baud rates.

Edit

här är ett moderkort som jag snackar om, med sockets för cpu och fpu

https://www.google.se/search?q=386+fpu+socket&num=20&client=m...

hoppas länken funkar

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel:

Ett fläskigt kort med cache dessutom !

Eller jag utgår ifrån att de 12 DIL-kretsarna är SRAM..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BäckE:

34k på den tiden också... Det är svårt att komma upp i dom priserna idag om man bygger vettiga datorer

Skillnaden är att tillverkningsprocessen är så mogen att det kostar typ 1/20 (om ens det) att producera kretsar av vad det kostade då.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Rekl3M: 34.150 kr motsvarar 51.052 kr i dagens penningvärde också, rätt saftigt pris!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Karaff:
Finns inga tillverkare av disketter längre. De används fortfarande i förvånansvärt många maskiner men snart blir de tvungna att uppdatera till nåt mer modernt när det blir stört omöjligt att få tag på nya disketter. Sony var den sista tillverkaren av disketter och de slutade göra dem 2010. Så CD-R vann... Går fortfarande att köpa.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Nu när vi är lite nostalgiska av oss passar jag på att bjuda på en sida ur OnOff-katalogen från 1991.

https://s27.postimg.org/a10fisf29/onoff.jpg

Detta var anledningen att "IBM-kompatibla" inte hade slagit igenom hos hemanvändare ännu. Vid denna tiden kunde du få en Atari eller Amiga med liknande spec., med bättre ljud och grafik, till en bråkdel av det priset.

Något år senare fullständigt exploderade PC-marknaden och priserna rasade till nivåer som mycket mer liknar dagens, samtidigt som prestandan ökade exponentiellt (10 år senare, 2001 hade vi gått från denna 16 MHz/0.016 GHz CPU, till ~1.7 GHz).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Ykalon:

Men disketter är inte omöjliga att köpa än på länge..

Med tanke på omsättningen idag mot förr så räcker nog lagren några år till.
I annat fall så kanske man får en slant för de hundratals diskar man har liggandes i gömmorna

Om tio år är troligen många av de maskiner som kör med 3,5" diskar historia. . det finns ju vissa som bygger om till USB.
Men det kan vara dyrt, kollade på möjligheten att konvertera en ABB robot för ett antal år sedan och de kostade nog närmare 15 000kr att få stöd för USB istället för diskett

Sen att CD-R finns, visst, men vem orkar bränna en skiva idag när man kan köra med flashminnen över USB eller SD-kort etc.
Det är vääldigt sällan jag ägnar mig åt optisk media. Förutom om man lite högtidligt skall lyssna på en CD-skiva någon gång.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.