Permalänk

Lurad?

Hejsan!
Jag har en liten fundering som jag inte har nån aning om vart jag ska vända mig för att få svar på. Om det är så att det har hamnat under "fel flik" så ber jag på förhand om ursäkt...

Funderingen i korthet.

Jag köpte ett grafikkort åt sonen via Tradera i december. Annonsen löd ungefär så här "Nytt/Oöppnat GTX1060 säljes på grund av projekt som tyvärr inte blev av. Inköpt på XXXXX 27 oktober. Naturligtvis medföljer kvitto med mera". Priset för kortet blev ca 60-70% av nypriset, vilket jag tycker är helt okey med tanke på skicket, att kvitto (garanti) finns och så vidare.

Efter att jag vunnit budet hade jag lite svårt att få tag på säljaren. På dag tre (tror jag) fick jag kontakt med honom via SMS, och några minuter senare hade jag betalat varan via Swish. Han lovade att skicka paketet dagen efter, men det dröjde ytterligare en dryg vecka innan jag fick besked om att paketet var bokat (inte inlämnat) hos speditör.

Nu till själva kruxet: Paketet anlände efter mångt och mycket. Det är mycket riktigt ett GTX 1060, precis som utlovat. Det finns inte någon plast över själva kartongen, men grafikkortet ligger i en försluten antistatpåse. Det följer dock inte med något kvitto. Efter att jag vid upprepade tillfällen bett säljaren om kvitto får jag till slut en skärmdump på ett beställningsformulär. Grafikkortet är beställt två dagar EFTER AVSLUTAD auktion, från en helt annan leverantör än vad som står i objektsbeskrivningen, och till ett pris som är 1000 kronor högre än auktionspriset! Betalningssättet är faktura (betalas i slutet av januari). Jag antar att det är en av förklaringarna till att det dröjde så länge för mig att få paketet - han hade helt enkelt inte tillgång till grafikkortet han sålde...

Jag har senare upptäckt att säljaren på tradera har haft minst (!) 4 liknande annonser under november/december, fast med olika grafikkort. Alla har enligt beskrivningen varit nya/oöppnade, inköpta på olika nätbutiker, med kvitto, alla sålts på grund av projekt som inte kunnat bli av och så vidare.

Min gissning är att det är en person som är intresserad av snabba cash utan att tänka på framtiden. Lite som att ta ett månadsabonnemang för en telefon och att sen sälja telefonen. Om säljaren inte betalar sin faktura - vad händer då? Jag antar att garantin inte finns? Är det de facto så att jag i så fall har köpt en "stulen" vara?

Nån som kan ge mig lite tankar/info kring det här?

What to do, what to do?
/SheRe Khan, Luleå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SheRe_KhaN:

Hejsan!
Jag har en liten fundering som jag inte har nån aning om vart jag ska vända mig för att få svar på. Om det är så att det har hamnat under "fel flik" så ber jag på förhand om ursäkt...

Funderingen i korthet.

Jag köpte ett grafikkort åt sonen via Tradera i december. Annonsen löd ungefär så här "Nytt/Oöppnat GTX1060 säljes på grund av projekt som tyvärr inte blev av. Inköpt på XXXXX 27 oktober. Naturligtvis medföljer kvitto med mera". Priset för kortet blev ca 60-70% av nypriset, vilket jag tycker är helt okey med tanke på skicket, att kvitto (garanti) finns och så vidare.

Efter att jag vunnit budet hade jag lite svårt att få tag på säljaren. På dag tre (tror jag) fick jag kontakt med honom via SMS, och några minuter senare hade jag betalat varan via Swish. Han lovade att skicka paketet dagen efter, men det dröjde ytterligare en dryg vecka innan jag fick besked om att paketet var bokat (inte inlämnat) hos speditör.

Nu till själva kruxet: Paketet anlände efter mångt och mycket. Det är mycket riktigt ett GTX 1060, precis som utlovat. Det finns inte någon plast över själva kartongen, men grafikkortet ligger i en försluten antistatpåse. Det följer dock inte med något kvitto. Efter att jag vid upprepade tillfällen bett säljaren om kvitto får jag till slut en skärmdump på ett beställningsformulär. Grafikkortet är beställt två dagar EFTER AVSLUTAD auktion, från en helt annan leverantör än vad som står i objektsbeskrivningen, och till ett pris som är 1000 kronor högre än auktionspriset! Betalningssättet är faktura (betalas i slutet av januari). Jag antar att det är en av förklaringarna till att det dröjde så länge för mig att få paketet - han hade helt enkelt inte tillgång till grafikkortet han sålde...

Jag har senare upptäckt att säljaren på tradera har haft minst (!) 4 liknande annonser under november/december, fast med olika grafikkort. Alla har enligt beskrivningen varit nya/oöppnade, inköpta på olika nätbutiker, med kvitto, alla sålts på grund av projekt som inte kunnat bli av och så vidare.

Min gissning är att det är en person som är intresserad av snabba cash utan att tänka på framtiden. Lite som att ta ett månadsabonnemang för en telefon och att sen sälja telefonen. Om säljaren inte betalar sin faktura - vad händer då? Jag antar att garantin inte finns? Är det de facto så att jag i så fall har köpt en "stulen" vara?

Nån som kan ge mig lite tankar/info kring det här?

What to do, what to do?
/SheRe Khan, Luleå

"Betalas i slutet av januari" via klarna? Klarna har köpt produkten av butiken. Personen har en deal med klarna att han får varan mot att han ska betala.

Om du inte betalar räkningen en månad betyder det inte att det är stöldgods.
Produkten är betalad från butiken. Det som återstår är personens åtagande till Klarna (Troligtvis).

Det är inget stöldgods.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är förbjudet att sälja varor man inte har än enligt Traderas regler, så börja med att anmäla hans beteende.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Administrativ avgift

@SheRe_KhaN: Du äger kortet det har du köpt av snubben däremot får snubben problemet att betala dessa fakturor men det är upp till dom att driva in.

Garantin gäller endast första ägaren utan den får du ta med tillverkaren.

Sen anmäl till Tradera

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Jag TROR inte du kan ses skyldig till något då han inte stulit det, han har beställt det, sen att han inte betalar är mellan han och butiken/Inkasso. MEN, om det är på faktura, det är iten så att han beställt i ditt namn? Så att han först fick pengar av dig, sen kommer du vara betalningsskyldig till butiken? Kom varan från han eller butiken?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Rekordmedlem

Stulen är den inte om du sett en faktura på den, däremot kanske köparen tänker skita i att betala fakturan, du har inte gjort nått olagligt och det är ju svårt att verkligen veta hur originalköparens moral är.
Det blir svårt hur man än gör för det lär bli fel i nån ände,försöker du returnera kortet får du nog inga pengar tillbaka och kortet sälj antagligen igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltid spännande med sådant här. Identitetsstöld, köpa varor i någon annans namn, och sälja dem till tredje part, utan att bry sig om att betala fakturorna. Det kan i så fall bli svårt med garantier, och reklamationsrätt har man ju ingen. Det är som vanligt inte självklart att garantierna ens gäller.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur lagligt det är att köpa en sådan här vara. Stämmer namnet på säljaren med namnet på kvitto / beställningen, så är det ju inte ditt problem, vad han och Klarna gör med varandra i förlängningen... Tja. ÄR det identitetsstöld så är det "nog" en stulen vara, och eftersom konceptet med "god tro" inte finns längre, så kan någon mycket väl komma och kräva dig på grafikkortet.
Men i BÅDA fallen ska du nog inte räkna med att få tillbaka en spänn från säljaren om du försöker häva köpet. Anmäl det hela till Tradera, men mer än så ska du kanske inte göra för stunden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Skulle inte oroa mig om jag vore du, det enda problemet är garantin mot butiken (men det hade varit samma problem även med kvitto så vitt jag vet? när man köper på nätet?)
Du kan fortfarande ha garanti hos tillverkaren, men det är inte helt säkert...

Men det är nog som du tänker, någon som vill ha snabba cash och skiter i framtiden, men du har inte gjort något fel så du kan inte bli indragen i det på något sätt.

Permalänk

Yaiks! Vad snabba ni är att svara på trådar här på SC. =D
Varan kom levererad från honom, inte från butiken. Jag har inte ens tänkt tanken på att det skulle kunna vara en tredjeparts-scam, men jag tror inte att det är det.

Tradera är kontaktade, men de verkar inte vara villiga att överhuvudtaget titta på hur transaktionen har gått till. Jag har bifogat skärmdumpar, konversationer med mera, men bara fått till svar att de inte kan vara säkra på att det är något fel som har begåtts från säljaren... - vilket ju verkar konstigt med tanke på att han har beställt kortet efter auktionens slut...

Nåväl - jag får väl installera kortet åt grabben och hoppas att det funkar som det ska...

Tack för alla svar!
/SheRe KhaN, Luleå

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Alltid spännande med sådant här. Identitetsstöld, köpa varor i någon annans namn, och sälja dem till tredje part, utan att bry sig om att betala fakturorna. Det kan i så fall bli svårt med garantier, och reklamationsrätt har man ju ingen. Det är som vanligt inte självklart att garantierna ens gäller.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur lagligt det är att köpa en sådan här vara. Stämmer namnet på säljaren med namnet på kvitto / beställningen, så är det ju inte ditt problem, vad han och Klarna gör med varandra i förlängningen... Tja. ÄR det identitetsstöld så är det "nog" en stulen vara, och eftersom konceptet med "god tro" inte finns längre, så kan någon mycket väl komma och kräva dig på grafikkortet.
Men i BÅDA fallen ska du nog inte räkna med att få tillbaka en spänn från säljaren om du försöker häva köpet. Anmäl det hela till Tradera, men mer än så ska du kanske inte göra för stunden.
B!

ehh vem skulle kunna kräva grafikkortet menar du?
låter väldigt långsökt, han som köpte kortet först har väl att betala till klarna, tror du de kommer och säger (om han säger att han sålt kortet vidare) att söka upp TS om pengar eller grafikkort?

Permalänk
Medlem

@SheRe_KhaN:

Om det är som du säger att säljaren via klarna eller dylikt köpt grafikkortet för att sedan sälja vidare så strunta i fakturan så kan du i alla fall bortse från att du har garanti kvar på kortet.

Kan även vara så att det bolag som är kreditgivare har rätten att kräva kortet i retur om dom nu vet att du har det i din ägo (väldigt osannolikt dock) om nu fakturan ej betalas.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att han har köpt det med någon annans personnummer via Klarna?

Permalänk

Kan du bekräfta att det är säljarens namn på kvittot/fakturan? Annars kan han ha beställt på någons annans namn och lyckats hämta ut försändelsen med en stulen identitet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viochee:

ehh vem skulle kunna kräva grafikkortet menar du?
låter väldigt långsökt, han som köpte kortet först har väl att betala till klarna, tror du de kommer och säger (om han säger att han sålt kortet vidare) att söka upp TS om pengar eller grafikkort?

Det brukar stå på fakturor att gods tillhör säljaren tills dess att full betalning erhållits. Han har alltså sålt en produkt som han inte äger. Men jag tror inte att Klarna kommer att kräva in grafikkortet, för då får de problemet att avyttra det till ett lägre pris. Så de kommer att gå på skulden 100 dagar av 100.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Namnet på orderbekräftelsen (Dustin.se), leveransadressen och namnet på min Swishbetalning överensstämmer i alla fall...
/SheRe

Permalänk
Medlem

Många har säkert sett att det säljs många grafikkort på Tradera ifrån samma person. Ofta oöppnade och flera stycken av samma modell. Hur de får tag på dessa lämnar jag till fantasin men det brukar vara kvittolöst och från andra länder.

Troligtvis är det samma historia här men eftersom du "tjatat" så har personen beställt ett nytt grafikkort, skickat kvittot till dig och sedan avbrutit köpet. Med andra ord är troligtvis kvittot du fått förbrukat, ring butiken och kolla och anmäl isf säljaren till Tradera.

Permalänk
Skrivet av Viochee:

ehh vem skulle kunna kräva grafikkortet menar du?
låter väldigt långsökt, han som köpte kortet först har väl att betala till klarna, tror du de kommer och säger (om han säger att han sålt kortet vidare) att söka upp TS om pengar eller grafikkort?

Är fakturan skriven på någon annans namn än säljarens så är det stöldgods. Precis som med vilket stöldgods som helst kan du bli tvungen att returnera godset till den rätta ägaren utan att få någon ersättning. Och ja, polisen lär kunna kräva att tjuven utger köparen av stöldgodset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Är fakturan skriven på någon annans namn än säljarens så är det stöldgods. Precis som med vilket stöldgods som helst kan du bli tvungen att returnera godset till den rätta ägaren utan att få någon ersättning. Och ja, polisen lär kunna kräva att tjuven utger köparen av stöldgodset.

Ah läste inte hela hans inlägg, har läst tråden och utgått från att det inte varit falska namn eller identitetsstölder det handlar om

Permalänk

@Trebsor: Fast jag hade inte hunnit börja tjata om kvittot innan han lagt beställningen. I så fall har han lagt en beställning bara för att "säkra upp" ifall jag skulle börja fråga om det. Tidsramen funkar bättre med att han faktiskt har lagt beställningen efter auktionens slut - då stämmer det med leveranstid hem till mig och så vidare.

/SheRe

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det brukar stå på fakturor att gods tillhör säljaren tills dess att full betalning erhållits. Han har alltså sålt en produkt som han inte äger. Men jag tror inte att Klarna kommer att kräva in grafikkortet, för då får de problemet att avyttra det till ett lägre pris. Så de kommer att gå på skulden 100 dagar av 100.

Det där stämmer inte, varorna är inte pantsatta tills betalning är erlagd. Du kan göra vad du vill med varorna. Säljaren har redan fått betalt, det är kreditgivaren som inte får betalt och som kommer att driva det vidare till inkasso

Permalänk
Medlem

Intressant frågeställning. "Målvakt" är ju vanligt med bilar för att undkomma parkeringsböter m m. Undrar om det förekommer för köp av prylar. Visst tar ju kreditföretaget en kreditupplysning - men hittar man en person utan betalningsanmärkningar som är villig att göra detta kan man ju tjäna hundratusentals kronor.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matte70:

Det där stämmer inte, varorna är inte pantsatta tills betalning är erlagd. Du kan göra vad du vill med varorna. Säljaren har redan fått betalt, det är kreditgivaren som inte får betalt och som kommer att driva det vidare till inkasso

Inte pantsatta, men det är vanligt att det finns en skrivelse på fakturor att de varor som fakturan handlar om är säljarens egendom tills dess att full betalning erhållits. Det betyder inte att de är pantsatta, det betyder att du fått varorna men inte äger dem förrän du betalat fakturan.

Men jag kollade på en faktura från Klarna nu och där finns ingen sådan skrivelse. Kollade även Inets försäljningsvillkor och det finns inget där heller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Det finns många förklaringar, där man kan använda Ockhams rakkniv i kombination med persons historik för att få fram det mest trovärdiga sceneriet.

Det finns en drös med lagliga förklaringar på varför personen gjorde som den gjorde. Det tyder som att det är en person av typen som brukar vara med i lyxfällan.

Men det kan även finnas olagliga. Att man får ett kvitto på en vara betyder inte på något sätt att kvittot är på just denna vara, det är en klassisker att skaffa ett kvitto för en produkt, sedan sälja flera likadana där alla har ett annat ursprung. Men eftersom säljaren sålde olika grafikkort så tyder det ej på detta.

Permalänk
Medlem

Kan det inte annars vara att personen inte var nöjd med hur kortet klockade (paketet verkade ju öppnat trots allt?), beställde ett nytt och sålde det första vidare? Han tappade bort kvittot så han skickade istället kvittot på det nybeställda kortet? Jag vet inte hur 1060 klockar och om det alls är rimligt, bara en tanke.

E: Det passar även med tidsramen ifall säljaren ville ha ett kort i datorn tills det nya kom och därför förhalade.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

ehh vem skulle kunna kräva grafikkortet menar du?

Jag menar att om det ÄR identitetsstöld, och inte bara bedrägeri, så är grafikkortet "stöldgods" även om det inte är "stulet", och kommer det någon som nystar i det och vill anse att grafikkortet ska förverkas, så kommer man bli skyldig att lämna in det till polisen, om de inte rent av kommer och hämtar det, och sen går det till destruktion. I så fall är det ju något försäkringsbolag som "egentligen" äger grafikkortet, men de är inte intresserade av att hantera grafikkort...
Oddsen för att det ska hända är redan från början låga, och eftersom det verkar som om det är "rätt" människa som har sålt grafikkortet, så borde det inte vara ett problem alls, men identitetsstöld får skumma effekter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@Bazzie: Fast - ESD-påsen i kartongen var obruten - och det verkar ju lite konstigt om han skulle ha beställt hem (minst) 4 olika grafikkort som han sen sålt vidare på grund av hur väl (eller inte väl) de klockar...

Permalänk
Medlem

@SheRe_KhaN: Absolut, det finns lite hål i den teorin... men frågan är om det inte stämmer bättre än en identitetstjuv som öppnar förpackningar innan han säljer vidare eller en lyxfällankaraktär som säljer saker med förlust för snabb kosing... jag vet inte, det är konstigt oavsett :s Kan han ha letat efter någon viss batch?
Om det är lyxfällangrejen, varför just grafikkort? Är det verkligen det enklaste föremålet att sälja vidare eller införskaffa?

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Du är väl lurad i sådan mån att du trodde på säljaren när denne påstod sig ha ett grafikkort.
Nu har du ju kortet oavsett, men visst vaknar nyfikenheten till liv. Antagligen är bakgrunden av det tragiska slaget.

Permalänk
Medlem

@SheRe_KhaN:

Finns många ESD påsar som är öppna från fabrik utan tejpbit (om du syftar på det).