Ersättare till en TP-Link till 100/100 fiber

Permalänk
Inaktiv

Ersättare till en TP-Link till 100/100 fiber

Har idag en 99 kroners TP-link 54mbps nånting, och vi är tre i familejen med dator, nån surfplatta, och mobilerna.
Grabben lirar online och jag och frugan surfar väl mest, ser lite TV4play och streamar en och annan film emellanåt. Har inget Netflix el liknande

Jag undrar mest om jag tjänar något på att skaffa en bättre/snabbare router, allt funkar idag om man säger så, kanske finns det några inbyggda finesser man kan ta del av. räcker det jag har idag om jag tex skulle skaffa Netflix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Har idag en 99 kroners TP-link 54mbps nånting, och vi är tre i familejen med dator, nån surfplatta, och mobilerna.
Grabben lirar online och jag och frugan surfar väl mest, ser lite TV4play och streamar en och annan film emellanåt. Har inget Netflix el liknande

Jag undrar mest om jag tjänar något på att skaffa en bättre/snabbare router, allt funkar idag om man säger så, kanske finns det några inbyggda finesser man kan ta del av. räcker det jag har idag om jag tex skulle skaffa Netflix?

Om det fungerar som ni önskar så behöver du inte göra något. Men om du vill dra nytta av 100/100 så behöver du köpa en AC router. som klarar högre hastigheter än 54 som du verkar köra med nu? Med en 54mbit wifi-router så får du ut ca 40. Samt om ni bor i lägenheten med många grannar så kan det bli trångt om wifi-space/kanaler. Ska du köpa en så köpa någon med AC-standard/5GHz. Så kommer det inte vara några problem att fylla 100/100 linan (om ni inte alla 3 försöker samtidigt). Många verkar köra med asus rt-ac66u

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Bor i lägenhet, funkar det med tex Netflix med nuvarande grejer? jag menar för 10år sedan tankade man 24/7 och då behövdes lite fart, men idag är det ju streaming för hela slanten. Och lagg på spelservrar verkar ju vara ett minne blott numera, hör då aldrig att sonen gnäller, inte som när en annan Quakade och fick skjuta lite framför pga taskig ping.

Det är väl lite som du säger, funkar det så låt det vara, fattar inte ens vad AC router innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det är väl lite som du säger, funkar det så låt det vara, fattar inte ens vad AC router innebär.

Är nog någon ny Wi-Fi standard 802.11ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Bor i lägenhet, funkar det med tex Netflix med nuvarande grejer? jag menar för 10år sedan tankade man 24/7 och då behövdes lite fart, men idag är det ju streaming för hela slanten. Och lagg på spelservrar verkar ju vara ett minne blott numera, hör då aldrig att sonen gnäller, inte som när en annan Quakade och fick skjuta lite framför pga taskig ping.

Det är väl lite som du säger, funkar det så låt det vara, fattar inte ens vad AC router innebär.

Det er jo ikke nok å ha en router med høy throughput (WAN til LAN eller WAN til WLAN). Du vil også trenge å ha trådløse nettverks kort der kan kjøre på 802.11 AC standarden og helst i 5 GHz frekvens.

Med min TP-Link Archer C7 kom jeg bare opp i 40-60 Mbit/s med et billig 150 Mbit/s (link) USB nettverkskort over 802.11n. Nå har jeg nettopp skaffet meg et Asus PCE-AC68 (PCI Express kort) og når jeg nå kjører den på 5GHz bandet AC mot samme router så vil jeg komme opp på over 90 Mbit/s både opp og ned (testet mot Speedtest.com - server i Malmö) og bare 3 ms i Ping.

På mobilen kan jeg også komme opp i tilsvarende bandbredd, men så er det også en noe mindre antenne i selve mobilen (Samsung S7 Edge).

Hvor stor leilighet er det snakk om? Materialet i vegger og antallet vegger/hinder en signal må passere kan ha rett stor effekt på hvor mye du vil få ut i bandbredd.