Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att Naples skulle ha två socklar.
Vi vet ju inget mer, om det kommer en entusiast plattform likt x99/299 så kommer det la mer info sen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Folk med insyn skvallrar för ~55% IPC över Excavator i senaste steppings av Zen

Om det ligger till så så är det suveränt, bättre än väntat i så fall!

Undra hur långt man kan kräma ut det maximala IPCn? I för sig så är det lansering snart så det finns inge mer tid till det, det kanske inte ens går att få ut mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Om det ligger till så så är det suveränt, bättre än väntat i så fall!

Undra hur långt man kan kräma ut det maximala IPCn? I för sig så är det lansering snart så det finns inge mer tid till det, det kanske inte ens går att få ut mer.

IPC är ju ett resultat av många års arbete, så det är inget dom kan krama ut så sätt. Det som görs i slutskedet är att eliminera eventuella buggar, optimera AGESA (microcode) och få så hög yield och binning som möjligt (frekvens). Man kan dock se fall på minskad IPC hos engineering samples där man avaktiverar funktioner/cacheblock osv, men i skrivande stund så är det full IPC på dom senaste steppings och Zen är under massproduktion vid det här laget.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oegat:

En gissning är att proppen med 32 cores och 8 minneskanaler som ska lanseras i Q2 kommer att bestå av 4 moduler om vardera 8 kärnor och 2 minneskanaler. Det skulle stämma med hur tidigare Opterons varit uppbyggda.

Det skulle innebära att 8 cores är det basala byggblocket för Zen, där de antingen stänger av kärnor för 4/6-modellerna eller limmar ihop upp till 2-4 block för att få 12/16/24/32 kärnor. En annan sak det innebär är att en process kan få olika minnesbandbredd beroende på om minnet den frågar efter kontrolleras av samma block, något som är en realitet med dagens Opteron (iaf Magny-cours, BD har jag inte koll på men gissar på samma), samt med alla system med fler än en sockel. Där behövs knep för att optimera, men det blir bara en issue för den som vill ha fler än 8 kärnor. Jag har inte sett nåt officiellt om detta, men det verkar vara ryktet bland de som spekulerar kring servermodellen på nätet, och det verkar mycket rimligt givet hur det funkat förut.

Edit: Det skulle rimligen också betyda att vi inte kan vänta oss proppar med <= 8 cores och 4 minneskanaler, eftersom det adderade krånglet med > 2 kanaler knappast väger upp fördelarna på desktopsidan.

Tackar för informationen, du har nog rätt med antal minneskanaler.

Jag tror att 8 kärnor för den stora andelen lite mer professionella användare är bra, kommer man upp i 16 kärnor så visst har extremt många behov av denna datakraft. Verkligheten med de applikationer vanligt folk kör, resulterar dock i att man ej kan få ut kraften då andra saker flaskar och för vanliga användare så blir vi tvungna att köra 2st datorer som körs parallellt om vi vill få ut den kraft som vi vill ha.
En billig sak folk kan göra är som mig, skaffa en PS4/XBox One och vops så slipper er fina dator röra saker som spel och allt kraft kan läggas på annat.

Angående försäljning så är jag fundersam på om folk i allmänhet är lika besatta av spel som folk här i tråden. Jag skulle tro att när Ryzen lanseras och den förhoppningsvis får riktigt bra betyg, då kommer antal kärnor av helt felaktiga grunder göra att den kan säljas bra i vara elkejdor. Lite som att i7or med 16GB ram och ett totalt värdelös grafikkort säljs som optimala spelmaskiner i våra elkedjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

IPC är ju ett resultat av många års arbete, så det är inget dom kan krama ut så sätt. Det som görs i slutskedet är att eliminera eventuella buggar, optimera AGESA (microcode) och få så hög yield och binning som möjligt (frekvens). Man kan dock se fall på minskad IPC hos engineering samples där man avaktiverar funktioner/cacheblock osv, men i skrivande stund så är det full IPC på dom senaste steppings och Zen är under massproduktion vid det här laget.

Då förstår jag, tack för förklaringen!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Folk med insyn skvallrar för upp till ~55% IPC över Excavator i senaste steppings av Zen

EK har också presenterat AM4 kompabilitet för sina vattenblock:

https://www.ekwb.com/news/ek-confirms-amd-socket-am4-compatib...

Det har också lagts till stöd för Zen och Zen's nya instruktioner i kompilatorn LLVM/Clang 4.0:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=LLVM-Clang...

Landar man ungefär omkring Haswell IPC i sådant fall?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam

@Enigma: Ett litet slarvfel smög sig in i din text, en vattenkylning har låg termisk resistans och hög termisk konduktans.
Har en Noctua SE 12, liggande på hyllan får se hur mycket den ger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Enigma: Ett litet slarvfel smög sig in i din text, en vattenkylning har låg termisk resistans och hög termisk konduktans.
Har en Noctua SE 12, liggande på hyllan får se hur mycket den ger.

Vet du om AM4 fästena följer med om man köper Noctuas kylare idag? eller måste man be om fästena i efterhand?
Blir ingen vattenkylmning denna gång då dessa låter så mycket (ibland)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Man slår en 6900k vid samma frekvens så IPC måste vara högre än Broadwell-E.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Vet du om AM4 fästena följer med om man köper Noctuas kylare idag? eller måste man be om fästena i efterhand?
Blir ingen vattenkylmning denna gång då dessa låter så mycket (ibland)

Tror inte att de följer med än, men att få dem skall ju vara gratis, så länge man har kvitto.
Numera är ju originalkylaren bättre än den var förr, man kan nog klara sig en vecka eller två även med den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Stoff3th3m4n: Man slår en 6900k vid samma frekvens så IPC måste vara högre än Broadwell-E.

Det beror ju helt på vilka test man kör, så sådant är nog inte helt klart än. Men visst ser det lovande ut.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Absolut! Men mellan tummen och pekfingret så hamnar man nog där :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

AMD has started sampling 4 cores Ryzen chips with SMT disabled (4C/4T)
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5n8sg1/amd_has_started_...

Ryzen 8C/16T F4 3.6/4.0 Engineering Sample Over 95W At The Moment. 6C/12T Just About 65W. [cpchardware]
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5n65aj/ryzen_8c16t_f4_3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Stoff3th3m4n: Absolut! Men mellan tummen och pekfingret så hamnar man nog där :).

Om så är fallet så är det riktigt bra!

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

@Yoshman Precis, du är inte en medelsvennson, du tillhör typ undantaget dvs en liten % som gör så. Ingen jag känner stänger ner något som ff eller andra sådana "småsaker" i bakgrunden om de inte vet om att de har en extremt kass dator vill säga.

Varför skulle man stänga ner småsaker? Min dator har just nu 133 process och 2766 trådar, total CPU last pendlar mellan 2-5 % vid 0,88 GHz. Säger inte att man ska stänga ner saker, men pekar på att normal-personen kanske inte renderar samtidigt som de spelar på samma dator.

Skrivet av tellus82:

Fast flera av livedemos på mässhallen vad det gäller multitasking av flera mycket tunga operationer, spel och videokodning samtidigt visade exempelvis en väldigt mycket trevligare upplevelse på sr7 jämfört med 6900k (stuttering på 6900k och långsammare encoding) , detta enligt AMD beroende på deras infinity fabric. Hur förklarar du detta live resultatet?

Hur skulle jag kunna förklara ett resultat där jag saknar i princip alla relevanta detaljer?

Enda man kan säga om testet är att det var ett totalt bull-shit test för i7-6700K då denna CPU har Quick Sync. Använder man QS för streaming får man överhuvudtaget inga negativa cache-effekter från encoding och alla 4 kärnor / 8 trådar är då tillgängliga för spel (inte för att det behövs i DOTA2).

Fast hur kul demo hade det blivit om den billigast CPU hade sopat banan med 8-kärnors modellerna? Går alltid att lägga demos tillrätta, men som normal användare har man ofta möjligheten att inte göra saker på rent korkade sätt.

Funnits en del klagomål på kvalitén i QS och här ser bara igen hur extremt viktigt första intrycket är (ta lärdom AMD på GPU-sidan!!!). QS kom med Sandy Bridge, nästan alla tester man kan hitta är just med Sandy Bridge där man konstaterade: ja det är snabbt men kvalitén motsvarar typ lägsta så man måste ha väldigt hög bit-rate. Det var en hel korrekt slutsats i det läget, de flesta verkar bara antagligt att så fortfarande är fallet.

Då jag inte streamar själv eller ens gör något som har med video-kodning är min kunskap här också noll. Sökte på lite forum och där hittade jag flera som pekade på ett relativt ny gjord test mellan en rad olika video-kodningsprogram och där Skylake QS är representerad.

SKL QS var den som nu ger lägst bitrate för en viss kvalitétsnivå. Är möjligt att få "placebo" nivå (högsta möjliga x264 inställning) med QS numera. Detta var med Skylake, Kaby Lake har bättre x265-stöd.

Skrivet av Enigma:

Verkar vara en bugg i Skylake/Kaby Lake's L3 cache som kan ha en inverkan på detta. När man ökar frekvensen på CPU så minskar bandbredd på L3 cache stort vilket i sin tur kan vara ett tecken på att man jobbar med felaktiga straps som i sin tur gör att ökad frekvens på minnet kompenserar för detta. Det är än så länge en teori men man har labbat lite:

https://pbs.twimg.com/media/C1uEWypXAAAI46m.jpg:large

Så en bug i L3-cache gör så att det går snabbare i absoluta tal med snabbare RAM? Vidare är ju write och copy prestanda högre samt latensen lägre, inte riktigt vad jag kallar "långsammare" (inte konsekvent så i alla fall).

Prefetchers ställer till det en hel del om man vill mäta cache bandbredd och än mer för latens. Vidare ligger L3 på en egen klock-domän sedan Haswell (finns tre klockdomäner, CPU/iGPU/L3), frågan är vad som händer med alla dessa klockar när man överklockar CPU-delen.

Skrivet av Enigma:

Sen är en processor med många kärnor bra på multitasking och den fps-varians som kan uppstå är irrelevant sålänge den inte upplevs. Jag är en av dom som skulle kunna spela och köra server och lite annat i bakgrunden. Man upplever först problem i respons och fps variationer när alla trådar är börjar bli upptagna. En i3 är ett skämt mot en i5 i dom flesta fall och den är totalt idiotiskt prissatt och är som tidigare sagt en nischad produkt för någon som vill ha 2 kärnor med upplåst multipel.

Håller med om prisbilden, i3-7350K känns meningslös. Nu verkar det dock som Pentium i Kaby Lake faktiskt har HT, så startpriset för 2C/4T typ halveras till $64.

Begriper fortfarande inte vad ni gör för att uppleva att det suger vid mulitaskning dock. Kör virtualiserade OS, kompilering i bakgrunden, har massor med program i gång (men de drar normal lite eller ingen CPU om de inte aktivt används). Går lysande att t.ex. surfa, köra office eller hacka-kod i förgrunden på en i7-5600U som är 2C/4T, naturligtvis är det ett krav att man har en någorlunda modern SSD och absolut ett krav att RAM räcker till.

Och det är det sista jag skriver om någon 2 kärnig CPU i denna tråd. Enda reservationen är att Ryzen kommer i 2C smak.

Edit: Hade inte helt rätt om kvalitétsnivån för QS, det var faktiskt bättre än så till QS fördel.

Som jag förstår det mäter man kvalité på ett objektivt sätt m.h.a. något som kallas SSIM. Skylake QS hade med detta mått bättre kvalté än vad software h264 och h265 hade med sina högsta inställningar enligt denna person

"More importantly, if you look at the command lines used, for the "ripping" test, for x264 they used x264 --preset placebo --me umh --merange 32 --keyint infinite --tune ssim --pass 2 and for x265 they used -p veryslow --tune ssim and Intel's MSS gpu encoder still beat them in the SSIM metric! Did you ever think you would see the day when x264 + placebo + tune ssim would lose a test where SSIM is the metric?"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle man stänga ner småsaker? Min dator har just nu 133 process och 2766 trådar, total CPU last pendlar mellan 2-5 % vid 0,88 GHz. Säger inte att man ska stänga ner saker, men pekar på att normal-personen kanske inte renderar samtidigt som de spelar på samma dator.

Hur skulle jag kunna förklara ett resultat där jag saknar i princip alla relevanta detaljer?

Enda man kan säga om testet är att det var ett totalt bull-shit test för i7-6700K då denna CPU har Quick Sync. Använder man QS för streaming får man överhuvudtaget inga negativa cache-effekter från encoding och alla 4 kärnor / 8 trådar är då tillgängliga för spel (inte för att det behövs i DOTA2).

Fast hur kul demo hade det blivit om den billigast CPU hade sopat banan med 8-kärnors modellerna? Går alltid att lägga demos tillrätta, men som normal användare har man ofta möjligheten att inte göra saker på rent korkade sätt.

Funnits en del klagomål på kvalitén i QS och här ser bara igen hur extremt viktigt första intrycket är (ta lärdom AMD på GPU-sidan!!!). QS kom med Sandy Bridge, nästan alla tester man kan hitta är just med Sandy Bridge där man konstaterade: ja det är snabbt men kvalitén motsvarar typ lägsta så man måste ha väldigt hög bit-rate. Det var en hel korrekt slutsats i det läget, de flesta verkar bara antagligt att så fortfarande är fallet.

Då jag inte streamar själv eller ens gör något som har med video-kodning är min kunskap här också noll. Sökte på lite forum och där hittade jag flera som pekade på ett relativt ny gjord test mellan en rad olika video-kodningsprogram och där Skylake QS är representerad.

SKL QS var den som nu ger lägst bitrate för en viss kvalitétsnivå. Är möjligt att få "placebo" nivå (högsta möjliga x264 inställning) med QS numera. Detta var med Skylake, Kaby Lake har bättre x265-stöd.
http://compression.ru/video/codec_comparison/hevc_2016/figures/graph1.png

Så en bug i L3-cache gör så att det går snabbare i absoluta tal med snabbare RAM? Vidare är ju write och copy prestanda högre samt latensen lägre, inte riktigt vad jag kallar "långsammare" (inte konsekvent så i alla fall).

Prefetchers ställer till det en hel del om man vill mäta cache bandbredd och än mer för latens. Vidare ligger L3 på en egen klock-domän sedan Haswell (finns tre klockdomäner, CPU/iGPU/L3), frågan är vad som händer med alla dessa klockar när man överklockar CPU-delen.

Håller med om prisbilden, i3-7350K känns meningslös. Nu verkar det dock som Pentium i Kaby Lake faktiskt har HT, så startpriset för 2C/4T typ halveras till $64.

Begriper fortfarande inte vad ni gör för att uppleva att det suger vid mulitaskning dock. Kör virtualiserade OS, kompilering i bakgrunden, har massor med program i gång (men de drar normal lite eller ingen CPU om de inte aktivt används). Går lysande att t.ex. surfa, köra office eller hacka-kod i förgrunden på en i7-5600U som är 2C/4T, naturligtvis är det ett krav att man har en någorlunda modern SSD och absolut ett krav att RAM räcker till.

Och det är det sista jag skriver om någon 2 kärnig CPU i denna tråd. Enda reservationen är att Ryzen kommer i 2C smak.

Så du tycker en livedemo där man uppvisar faktiska skillnader i multitasking är bullshit efter det att du påstått att multitasking på multicore är bortkastat... Snyggt sätt att undvika frågan på. Hur gör du på Intel när det är en arbetsuppgift som inte quicksync kan användas till samtidigt som en annan uppgift utförs? En 7700k blir i det fallet jävligt mycket sämre än en sr7 med tanke på att den klår en 6900, men det kanske du inte vill erkänna?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Så du tycker en livedemo där man uppvisar faktiska skillnader i multitasking är bullshit efter det att du påstått att multitasking på multicore är bortkastat... Snyggt sätt att undvika frågan på.

Så du hävdar att den publik som såg demon tänkte:

"ah, här kör man DOTA2 samtidigt som man streamar, måste vara så att man visar hur bra det rent generellt går att multitaska"

eller tror du de flesta tänkte

"ah, så för att kunna streama måste jag nog slå till på något med 8 kärnor"

Vilket fall tror du AMDs PR också var ute efter? I fall två hävdar jag att mellan Ryzen och i7-6900k var det absolut en schysst demo, men var bara på i7-6700k som det riktigt sög men hela den setup:en var bull-s**t givet att man skulle på alla sätt få ett bättre resultat om man använder en finess som redan finns i CPUn. Motsvarande vore ju att stänga av halva i7-6900K och säga att den minsann också suger.

Slutligen: det är absolut så att om man måste köra CPU-bundna saker i bakgrunden samtidigt som man spelar så måste man ha rejält med CPU-kärnor. Orsaken är att spel har realtidskrav på en nivå som Windows/Linux/OSX inte klarar att garantera om CPU-trådarna är lastade, behövs ett RTOS för detta.

Om man däremot multitaskar i bemärkelsen: kör massa CPU-tunga saker i bakgrunden medan man surfar, läser e-mail, kodar, etc så gå det lysande även på riktigt enkla CPUer då till och med Windows hanterar preemtive multitasking på ett strålande sätt bara man har tillräckligt med RAM och tillräckligt snabb I/O.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så du hävdar att den publik som såg demon tänkte:

"ah, här kör man DOTA2 samtidigt som man streamar, måste vara så att man visar hur bra det rent generellt går att multitaska"

eller tror du de flesta tänkte

"ah, så för att kunna streama måste jag nog slå till på något med 8 kärnor"

Vilket fall tror du AMDs PR också var ute efter? I fall två hävdar jag att mellan Ryzen och i7-6900k var det absolut en schysst demo, men var bara på i7-6700k som det riktigt sög men hela den setup:en var bull-s**t givet att man skulle på alla sätt få ett bättre resultat om man använder en finess som redan finns i CPUn. Motsvarande vore ju att stänga av halva i7-6900K och säga att den minsann också suger.

Slutligen: det är absolut så att om man måste köra CPU-bundna saker i bakgrunden samtidigt som man spelar så måste man ha rejält med CPU-kärnor. Orsaken är att spel har realtidskrav på en nivå som Windows/Linux/OSX inte klarar att garantera om CPU-trådarna är lastade, behövs ett RTOS för detta.

Om man däremot multitaskar i bemärkelsen: kör massa CPU-tunga saker i bakgrunden medan man surfar, läser e-mail, kodar, etc så gå det lysande även på riktigt enkla CPUer då till och med Windows hanterar preemtive multitasking på ett strålande sätt bara man har tillräckligt med RAM och tillräckligt snabb I/O.

Men du nu var det 6900 som sr7 jämfördes mot live, sen kan du inte på fullt allvar mena att en dualcore eller quad skulle stå sig bra mot en octa med smt i multitasking när det inte skiljer mer än 10% om ens det i ipc per tråd.
En normal användare skulle aldrig råka ut för at dess virusskydd kickade igång en skanning medans man gör något annat cpu intensivt? Eller att windows update beslutar sig för att roffa åt sig en ansenlig mängd cpu tid eller valfritt program i burken kör igång en uppdatering eller varför inte ett batchjobb på foton igång i bakgrunden samtidigt som man spelar. Alternativen är oändliga när det kommer till multitasking och att påstå att "normalt" desktop användande inte skulle må bättre av fler kärnor är på ren svenska bullshit. Det hela beror på hur cpu intensiva uppgifterna är och för ALLA användare kommer man hitta situationer där 100% av cpu används, speciellt på dual eller quad med smt, i dessa lägen kommer en octa med smt och någorlunda jämförbar ipc/frekvens vara bättre, det finns ingen väg okring detta eller tycker du det ändå kanske? Vi kan ta ett till alternativ, man sitter och surfar samtidigt som man har en batch med fotoredigering igång i bakgrunden och beslutar sig för att surfa in på en reklamintensiv sida, denna sida innehåller flertalet banners & ads som äter en jävla massa cpu tid, vilket system tror du skulle upplevas vara bättre, en dualcore eller en quad? bägge med ht/smt. Om vi tar samma test fast med en quad & en octa fortsatt förutsatt någorlunda jämförbar ipc/frekvens, vilken tror du skulle upplevas bättre?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

I just den kända applikationen som mer eller mindre är ett best-case-scenario för Ryzen givet vad som är känt kring arkitekturen, än så länge.
Jag vet att det är ett råd du inte vill ha, men genom att skapa dig en sådan bild av vad Ryzen skall lyckas prestera utan att ha sett något annat än de handplockade prestandatesten AMD valt åt oss, riskerar du att göra dig själv besviken vid release. När inte kretsen kan mäta sig med de höga förväntningar som alla börjar skapa sig nu, så kommer det bli en backlash:(

Min förväntan är:
Bäst enkeltrådad prestanda: Intel
Bäst prestanda i Dx11 spel: Intel
Bäst prestanda i Dx12/Vulkan: Beror på implementation och typ av spel
Bäst prestanda i applikationer upp till 4 trådar: Intel
Bäst prestanda >4 trådar: AMD (med 6+ kärnor)
Bäst prestanda som Hemma-server: AMD (med 6+ kärnor)
Bäst värde för pengarna: Beror på syftet med köpet, se ovan.
Mest framtidssäker: Intel har bäst chipset, AMD kommer använda sin sockel längre, Stor Ryzen har möjligen en liten fördel om datorvanor/teknologi skulle utvecklas mot fler kärnor, annars Intel.
Bäst energieffektivitet: Håller en tumme på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

I just den kända applikationen som mer eller mindre är ett best-case-scenario för Ryzen givet vad som är känt kring arkitekturen, än så länge.
Jag vet att det är ett råd du inte vill ha, men genom att skapa dig en sådan bild av vad Ryzen skall lyckas prestera utan att ha sett något annat än de handplockade prestandatesten AMD valt åt oss, riskerar du att göra dig själv besviken vid release. När inte kretsen kan mäta sig med de höga förväntningar som alla börjar skapa sig nu, så kommer det bli en backlash:(

Min förväntan är:
Bäst enkeltrådad prestanda: Intel
Bäst prestanda i Dx11 spel: Intel
Bäst prestanda i Dx12/Vulkan: Beror på implementation och typ av spel
Bäst prestanda i applikationer upp till 4 trådar: Intel
Bäst prestanda >4 trådar: AMD (med 6+ kärnor)
Bäst prestanda som Hemma-server: AMD (med 6+ kärnor)
Bäst värde för pengarna: Beror på syftet med köpet, se ovan.
Mest framtidssäker: Intel har bäst chipset, AMD kommer använda sin sockel längre, Stor Ryzen har möjligen en liten fördel om datorvanor/teknologi skulle utvecklas mot fler kärnor, annars Intel.
Bäst energieffektivitet: Håller en tumme på AMD.

Förstår resonemang förutom

"Mest framtidssäker: Intel har bäst chipset,"

Varför är Z270 bättre än X370? Var jag kan se så är det väldigt lika.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Men du nu var det 6900 som sr7 jämfördes mot live, sen kan du inte på fullt allvar mena att en dualcore eller quad skulle stå sig bra mot en octa med smt i multitasking när det inte skiljer mer än 10% om ens det i ipc per tråd.
En normal användare skulle aldrig råka ut för at dess virusskydd kickade igång en skanning medans man gör något annat cpu intensivt? Eller att windows update beslutar sig för att roffa åt sig en ansenlig mängd cpu tid eller valfritt program i burken kör igång en uppdatering eller varför inte ett batchjobb på foton igång i bakgrunden samtidigt som man spelar. Alternativen är oändliga när det kommer till multitasking och att påstå att "normalt" desktop användande inte skulle må bättre av fler kärnor är på ren svenska bullshit. Det hela beror på hur cpu intensiva uppgifterna är och för ALLA användare kommer man hitta situationer där 100% av cpu används, speciellt på dual eller quad med smt, i dessa lägen kommer en octa med smt vara bättre, det finns ingen väg okring detta eller tycker du det ändå kanske? Vi kan ta ett till alternativ, man sitter och surfar samtidigt som man har en batch med fotoredigering igång i bakgrunden och beslutar sig för att surfa in på en reklamintensiv sida, denna sida innehåller flertalet banners & ads som äter en jävla massa cpu tid, vilket system tror du skulle upplevas vara bättre, en dualcore eller en quad? bägge med ht/smt. Om vi tar samma test fast med en quad & en octa förutsatt någorlunda jämförbar ipc/frekvens, vilken tror du skulle upplevas bättre?

Hej bra skrivit. Jag tycker ett grundproblem är när folk pratar om vanliga användare så pratar de ofta om en yngre person som typ enbart har datorn som en spelkonsol och säger att detta när normen. Normala folk är nog snarare folk som gör lite av varje och deras dator kanske idag har ett värde av ca 3-5000kr. De köper alltså vare sig en i7, Ryzen Sr7 eller dubbla 1080 Ti i sli.

Jag tycker den bästa konsument Ryzen ska jämföras emot den bästa inom Socket 2011-3 och målgruppen för användarna är detsamma. Om sedan den 8 kärniga blir den bästa för rena gamers eller inte visar sig när de fler alternativen för AMD kommer. På samma sätt som att Intel Core i7 5930K inte är total värdelös att spela på, om det är det bästa valet eller inte beror helt på vad det finns för alternativ. Nu när Intel Core i7 7700K finns med otroligt mycket högra klock så blir den ett bättre val.
Samma sak gäller Rysen SR7 med 8 kärnor, det pekar på om den blir riktigt bra, men när vi får mer information om de andra cpuerna från Ryzen så kan man fatta bättre val för just ens behov.

Permalänk

@wesome !!

@Enigma: @wesome rigg , den dä re hadde man velat spela på

Visa signatur

"In To The Void "

Intel i5 12400F,Gigabyte Z690 UD DDR4,Nvidia1070Ti,16 gig ram
Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Förstår resonemang förutom

"Mest framtidssäker: Intel har bäst chipset,"

Varför är Z270 bättre än X370? Var jag kan se så är det väldigt lika.

Jag menar att Intel har flest PCI-e banor och högst minnesbandbredd, vilket kommer tillåta de moderkorten att hänga med längre innan de känns långsamma (vilket är tur, för man kan ju inte uppgradera processorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@Bernd_P1: Yup samma här, började spara redan i somras. Har fingret på köpknappen så fort det dyker upp ett vettigt moderkort + CPU. Resterande grejer är svårare tex. chassivalet. Vill inte ha något vanligt praktiskt/normalt chassi längre. Så jag hoppas det hinner komma ngt mer exotiskt innan Ryzen dyker upp, såg mkt roligt dyka upp från CES. All dessa val

Detta ser rätt så fräckt ut:
"Billigt" chassi

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Normal-svensson som jag känner har spotify, discord, skype, webbläsaren, utforskaren, utorrent m.m uppe i bakgrunden. Alla dessa program suger CPU-kraft.

Skrivet av Yoshman:

Uppenbarligen har du noll koll när du nämner DOTA2 på det sättet, spelet är faktiskt väldigt CPU krävande med de ändringar som har gjorts. Räcker med att kolla in /r/DotA2 för att se själv. Dessutom ger Quicksync kass bild.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GarfieldPower:

Normal-svensson som jag känner har spotify, discord, skype, webbläsaren, utforskaren, utorrent m.m uppe i bakgrunden. Alla dessa program suger CPU-kraft.

Uppenbarligen har du noll koll när du nämner DOTA2 på det sättet, spelet är faktiskt väldigt CPU krävande med de ändringar som har gjorts. Räcker med att kolla in /r/DotA2/för att se själv. Dessutom ger Quicksync kass bild.

Betydligt många fler program igång än de du nämner, hade inte Spotify igång innan (har t.ex. en virtualiserad Linux-instans igång då jag alltid programmerar i Linux) . Med spotify pendlar CPU-lasten mellan 3-5 % och frekvensen ligger mellan 0,8 GHz till 1,32 GHz (kör just i7-4702MQ), d.v.s. överhuvudtaget ingen relevant skillnad mot det jag skrev innan (nu är det 147 processer och 3390 trådar i systemet och ~10 GB RAM används aktivt). Har kanske missat att installera malware och virus?

Att ha 1000 program i RAM betyder inte att alla drar CPU, tvärtom befinner sig majoriteten av alla trådar i viloläge.

Drog precis igång DOTA2 (Steam drog först ner senaste versionen) och kollade CPU-lasten, den pendlar mellan 50-70 % på denna dator och klockfrekvensen håller sig runt 2,5 GHz (d.v.s. dator bryr sig inte ens om att köra maxfrekvens). Nu är det ingen raket GPU, men den klarar i alla fall 60 FPS i DOTA2.

Läs vad jag postade om QS här. Vad du säger om QS stämmer för SNB/IVB, i SKL är kvaltén högre med QS än vad man fick med högsta möjliga inställning i mjukvara.

För att skriva något som är on-topic: finns absolut folk som har nytta av "riktiga" workstations med massor med kärnor. De personerna är normalt sett väldigt medvetna om att de har en sådan arbetslast och behöver inte läsa forum för att lura ut detta.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

För de som främst har tänkt att använda riggen till att spela, kommer nog en Ryzen 4C/8T räcka långt.

Vi har i dag sett spel som premierar 4C/8T framför 4C/4T, där kan Ryzen komma in fint, tänk att kunna köpa en AMD 4C/8T för samma pris som en Intel 4C/4T.

Själv planerar jag att köpa en 8C/16T.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag menar att Intel har flest PCI-e banor och högst minnesbandbredd, vilket kommer tillåta de moderkorten att hänga med längre innan de känns långsamma (vilket är tur, för man kan ju inte uppgradera processorn)

Har vi sett hur hög minnesbandbredd ryzen har på x370, mig veterligen har vi inte det men rent tekniskt har z270 ingen anledning att ge högre minnesbandbredd då bägge systemen kör dual channel ddr4 i upp till 4GHz, ryzen har 3200MHz som officiell normal max frekvens, resten blir som på Intel överklockning, chipset I sig ska heller inte påverka minnesbandbredd då kontrollern sitter i cpun. Sen har vi inte heller vetskap om hur många pci-e lanes som X370 tillför utöver dom 24 från cpun. Så igen vad baserar du dessa uttalanden på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För dom som kommer vilja använda sig utav x264 vilket är software kodning så är JA, fler kärnor mer uppskattat varje dag (jag streamer själv i NVENC)

Just tack vare att x264 använder sig utav Software kodning så blir det stört omöjligt för mig med t.ex I7-2600K @4.5 ghz att streama och spela CPU krävande spel. Ta ett exempel, som OW vilket är rätt CPU krävande, så går det inte streama med bra kvalité och fortfarande ha ett bra flyt i spel.

Så.. Ju fler kärnor destå bättre för x264 QS är som NVENC i kvalité.. Kräver högre bitrate än vad x264 kräver för att få bra kvalité.

Men nu börjar tråden gå in på streaming och software kodning vilket inte är initiellt vad denna tråd skall handla om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För de som främst har tänkt att använda riggen till att spela, kommer nog en Ryzen 4C/8T räcka långt.

Vi har i dag sett spel som premierar 4C/8T framför 4C/4T, där kan Ryzen komma in fint, tänk att kunna köpa en AMD 4C/8T för samma pris som en Intel 4C/4T.

Själv planerar jag att köpa en 8C/16T.

Ja exakt! Samt Cryengine,Unity och UE4 håller på för fullt att implementera Vulkan så att GPU inte blir bottleneckad pga CPU:erna inte används ordentligt!