YouTube, vad är det här för skit?

Permalänk
Inaktiv

YouTube, vad är det här för skit?

Detta är youtubes förstasida när man inte loggar in.

Vet inte ens varför jag blir förbannad. Det är väl nivån på det hela, att man väljer att lyfta fram detta när det finns så otroligt många intressanta videos som kunde placeras där istället.

YouTube har verkligen sjunkit till dailymotion-nivå.

Permalänk
Entusiast

Är du säker på att det ens är YouTubes "fel"?
Jag antar att deras algoritmer för rekommendationer inom ett ämne inte går på mycket mer än visningar och kommentarer... och de där videorna har många kommentarer/visningar oavsett vad man kan tycka om det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Gremanz: Aktivitet är det som genererar pengar, deras nya logaritm är gjord för att de faktiskt ska gå plus.

Permalänk
Medlem

Mina rekommendationer är baserade på mina Googlesökningar och min visningshistorik. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Permalänk
Medlem

Av rekommendationer hos mig så är det spel och hårdvara som rekommenderas oftast av okända, men utav det jag ser hos dig så är det ju utav vad du oftast söker som Youtube ger dig rekommendation på videos utöver dit sökande på Youtube. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Det är sådant skit som säljer.

Folk skiter i intressanta saker de vill ha bonde söker fru istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Mina rekommendationer är baserade på mina Googlesökningar och min visningshistorik. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Detta.
Skulle gissa att TS eller någon på samma IP som TS sökt på lite "twitch fails" nyligen. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Testade att logga ut och som väntat var det bara en massa skit, iofs en rad med rekommenderade CS-videos. Inte för att jag spelar CS men det var det ända vettiga.

Självklart är måste dom tjäna pengar men att locka med innehåll för 10 till 16-åringar känns lite som att predika för den troende.

Inga videor om något djupare ämne alls. Inte ett ord om vetenskap och teknik (naturvetenskap), matematik, filosofi, botanik eller nyheter/debatter. Ja vad som helst! Det sistnämnda är iofs att begära för mycket kanske men med tanke på vilket fantastiskt innehåll det finns så skulle man ju kunna tycka att en enda rekommendation skulle kunna varit lite mer hjärnstimulerande.

Istället får man teman som "Reality TV" och "Britain's Got Tallent". Dom har iofs milliontals views så där fick jag!

Inte för att jag bryr mig. Jag har mina kanaler (över 100) som jag följer och jag avgudar youtube. Det största problemet är att jag inte kan söka bland mina prenumerationer på taggar. Kommer jag inte ihåg ett kanalnamn måste jag skrolla igenom en absurt lång lista. Som att hitta en nål i en höstack. Önskar även jag kunde klicka ur vilka taggar som ska synas i mitt flöde. Är jag inte sugen på att se på spelvideos så kan man bara klicka bort dom, som ett exempel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Testa ett inkognito-fönster, för att slippa all historik och sökningar.
Ser helt annorlunda ut än mitt vanliga flöde.

Permalänk
Medlem

De baserar den på din personliga surf statistik

Permalänk
Inaktiv

Det kan alltid bli värre, när misslisibells sminktips och dagens outfit dyker upp i din feed då kan du klaga.

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som också gillar tuttar. Men visst känns detta som ett lite fjantigt sätt att ge utlopp för det.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag använder Youtube för prenumeration på kanaler som veritasium, vsauce, smarter everyday, pbs-kanaler, schishow, numberphile, sixty symbols, Brady Harans kanaler och så vidare.

Får också mängder av betuttade failvideos som rekommendationer. Hela tiden. Moderna Algoritmer i all ära, de har långt kvar innan de kan räkna rätt.

Permalänk
Medlem

Jag är SÅ TRÖTT PÅ STREAMERS.. alla idioter ska streama o visa upp sig när dom spelar, vilket gjort att gamers glömt bort det viktigaste.. att faktiskt game:a!!!

Jag blir så trött på sånt, flippade på mina små kusiner som satt me sina paddor o kollade streams, jag tog ifrån dem plattorna och placerade dem framför datorn. MAN KOLLAR INTE PÅ SPEL, MAN SPELAR SPEL!

lovar att ja kommer sänka någons mobil i marken nästa gång ja ser en nisse gå på gatan o kolla streams. det har fyllt upp internet med så mycket skit att det inte är sant. Streams borde bannas för de spiller bort så mycket värdefulla gigabyte som hade kunnat gå till bättre videos!

KILL THE STREAMERS!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Får samma rekommendationer varje dag...

Tror vi blir tilldelade en viss profil:

*Mellan 15-25
*Man
*Gillar spel/datorer/teknik

Permalänk
Avstängd

Videos med skit är snarare standard än undantag, jag får också upp det hela tiden, ofta ännu värre än detdär... Tydligen anser programmen också att jag gillar äckliga bilder, vilket jag verkligen inte gör, jag hatar verkligen sådant och markerar när jag är inlogga alla bilder jag inte vill ha upp, men får upp massor med trams ändå, sedan kollade jag på stats för några nonsens kanaler och såg att en del låg på + 10 mille wiews...

De största kanalerna jag prenumererar på och följer har kanske 3-400 K följare och de är enorma jämfört med de kanaler jag gillar mest, säger väl mer om folks medelintelligens antar jag, och jag känner mig ändå korkad jämfört med de som verkligen är intelligenta, och det är INTE folk som hela tiden predikar om hur smarta och bra de är...

(Ursäkta mina slarvigt formulerade meningar, jag vet att jag förmodligen har ADHD... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Intressant, jag tog på måfå ut några riktigt stora kanaler som håller bra hyfsat kvalitet, tex LinusTechTips, ligger på drygt 3,5 miljoner följare, han är alltså inte heller uppe i ens hälften av 10 miljoner följare som jag trodde, verkar i princip bara vara pewdiepie och liknande (som jag dock inte följer) som har + 10 miljoner följare av de jag kollade, men i mitt tycke har han rätt mycket skräp på sina kanaler, eftersom det tydligen ger wiews...

Däremot nonsens kanaler dök det upp minst tre fyra stycken med 10 mille+ följare bara den korta tid jag kollade...

Sedan verkar Youtube registera även saker som man skrivit i postade kommentarer och liknande, tex vissa ord, mm. och lägga in det bland de andra logaritmerna, vilket jag också tycker verkar väldigt tveksamt...

Jag försökte skriva in riktigt primitiva saker som fisar och sådant, men det var svårt att få upp renodlade resultat som var relevanta även på sådana grejer man tycker borde vara hyggligt hjärndött, sedan tappade jag dock tålamodet...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag började få upp en hel del sådana rekommenderade videor, men hade aldrig kollat på någon liknande. Det finns gott om gratisporr på nätet när man är sugen utan att behöva kolla på sådant här trams. Jag har sedan dess kollat igenom två sådana här "twitch fails"-videor för att se vad det egentligen handlar om.

1) Det rör sig om renodlat clickbait, det fanns inga unga flickor med stor urringning. De personer som visades på bilderna för de två videor jag kollade på figurerade över huvud taget inte i respektive video. De kanske läggs in som en enda bildruta om youtube kräver detta, men bilden är enbart avsedd att generera visningar istället för att representera innehållet.

2) Eftersom dessa videos lockar till sig en massa visningar med sitt löfte om tuttfior kopplar youtube automatiskt ihop dem med andra visningar av twitchrelaterat material. Jag har exempelvis kollat på en del spelklipp som läggs upp av streamers eller andra, och eftersom jag då flaggas som intresserad av twitchinnehåll tycker youtube att jag borde vara intresserad av att kolla även på den typ av videor som ts förevisar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Aha, jo, jag följer också ganska många spelrelaterade kanaler.
Måste var någonting liknande för TS också.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Mina rekommendationer är baserade på mina Googlesökningar och min visningshistorik. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Hahaha tänkte samma sak! Buuuurn! Hahaha

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag använder Youtube för prenumeration på kanaler som veritasium, vsauce, smarter everyday, pbs-kanaler, schishow, numberphile, sixty symbols, Brady Harans kanaler och så vidare.

Får också mängder av betuttade failvideos som rekommendationer. Hela tiden. Moderna Algoritmer i all ära, de har långt kvar innan de kan räkna rätt.

De vill att du ska hitta nya ämnen, inte ge tips på kanaler osv du redan följer.
Är dock något många inte håller med om, men så fungerar det nu.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Får också det där, men jag har kopplat det till att jag har kollat en hel del på twitch streamers rent generellt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kollade en gång på roliga Youtube-videos på TVn med svärföräldrarna när det dök upp videoförslag på "Funny girl fails" där det var bilder med halvnakna tjejer i bikini. Fick lite snabbt förklara att bilderna inte brukar ha så mycket med innehållet att göra och att de bara är inlagda för att få folk/killar att klicka, det är inga snuskvideor. De trodde väl mig lite sådär halvt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Detta är youtubes förstasida när man inte loggar in.

http://i.imgur.com/tt2tjpI.jpg

Vet inte ens varför jag blir förbannad. Det är väl nivån på det hela, att man väljer att lyfta fram detta när det finns så otroligt många intressanta videos som kunde placeras där istället.

YouTube har verkligen sjunkit till dailymotion-nivå.

Sluta sök på twitchfail och liknande så försvinner det
Detta är mitt översta flöde, tryckte "visa fler" 5 gånger och det värsta jag fick var Zara Larsson och mode.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Expertgissare

Kan säga att jag får förslag på samma typ av videos när jag inte aktivt sökt på något, via vara sig Google eller Youtube under en period.
Aldrig inloggad på något Google konto vid datorn så tror dom spammar ut sådant här "clickbait" som många andra tittar/klickar på, väldigt irriterande

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Jag är SÅ TRÖTT PÅ STREAMERS.. alla idioter ska streama o visa upp sig när dom spelar, vilket gjort att gamers glömt bort det viktigaste.. att faktiskt game:a!!!

Sant påminner mig om South Park avsnittet tror det var HappyHolograms där ungarna slutar spela spel själva och enbart kollar på tuben när nån annan spelar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Twitch fails eller andra klipp innehåller väldigt lite vad själva bilden visar. Det har varit så på youtube i flera år att thumbnail bilden och namnet på klippet är bara för att få personer att klicka på länken.

Men till viss del är det som poängteras, att youtube har ändrat på deras algoritmer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Detta.
Skulle gissa att TS eller någon på samma IP som TS sökt på lite "twitch fails" nyligen. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Skulle gissa på att du inte läste OPs inlägg:

Skrivet av Gremanz:

Detta är youtubes förstasida när man inte loggar in.
http://i.imgur.com/tt2tjpI.jpg

Jag cirkulerar normalt mellan 3-4 olika uppkopplingar dagligen (inga cookes vid uppstart heller eftersom det är netboot miljö). Min screenshot är 100% default förstasidan på YT. And guess what! Idag är twitch-skiten borta. Fortfarande smaskig sensationsjournalistik dock.

Att det inte skulle gå att göra bättre algoritmer är BS. Kolla på deviantarts "undiscovered", den är helt fantastisk. Youtube skulle kunna ha algoritmer som placerar intressanta videos på förstasidan, precis som google sök placerar intressanta och relevanta sökresultat först.

Jag gillar Vimeo, sidan tillåter för fan mjukporr men det är inget man fläker ut, man handplockar intressanta videos att exponera.

Permalänk
Medlem

Jag är överlag rätt nöjd mina rekommendationer. Om man ser den som en slags PID-regulator så tycker jag nog att D-delen är lite väl dominant. Det går väldigt snabbt att få upp rekommenderationer för något som man lagt en helg på att utforska, men som man (jag) inte har något större kontinuerligt intresse av.

Det blir också lite dumt när jag ofta ser videos som blir intressant enbart pga både ämne och presentation, eller kanske kombinationen, är intressant. T.ex diverse metallbearbetningsprojekt och demos. Det är liksom 95% skräp och de som är bra (som jag redan hittat) fyller typ den kvot som jag vill konsumera.

Sen får jag också den typen av rekommendationer som TS visar. Ibland. Jag har tom klickat på dom och känt mig smutsig eftersom jag tar på mig clickbait-enabler-dumstruten. Å andra sidan så kompenserar jag lite genom att aktivt välja bort vissa kanaler med ganska skickliga kreatörer men som väljer att använda clickbait-titlar. Eftersom jag dock misslyckas med att vara principfast så lutar jag åt en mer nihilistisk approach; jag gör vad jag kan men det spelar ingen roll ändå.

Edit: Jag är f.ö. storkonsument av streamad gaming. Tidigare SC2, numera CS:GO. Jag spelar inget själv.