Hackare hittar hemligt meddelande i NES Classic Mini-kod

Permalänk
Melding Plague

Hackare hittar hemligt meddelande i NES Classic Mini-kod

Kort efter att NES Classic Mini hackats med möjlighet att lägga till fler spel upptäcks nu ett gömt meddelande i konsolens kod, där en av utvecklarna uppmanar hackarna att vara försiktiga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är jag först för att ingen vågar diskutera emulering på forumet?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är jag först för att ingen vågar diskutera emulering på forumet?!

Vadå då? Finns ju lagliga sätt att emulera på om man har gamla köpta spel som man sedan överför till sin dator

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Privatkopiera menar du? Osäker på om det gäller spel...? Är det lagligt att köpa en kopia av macOS och installera på sin "hackintosh"? Men ja... Det vore ganska schysst att göra en kopia/rippa hela sin nes-samling och lägga in på mini-konsolen. Nästan hellre det än de spel som medföljer. Skulle jag själv rippa spelen så skulle det kännas mer som "mina spel" på konsolen än de 30 spel som faktiskt "blir mina" om jag köper konsolen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Uzanar: Privatkopiera menar du? Osäker på om det gäller spel...? Är det lagligt att köpa en kopia av macOS och installera på sin "hackintosh"? Men ja... Det vore ganska schysst att göra en kopia/rippa hela sin nes-samling och lägga in på mini-konsolen. Nästan hellre det än de spel som medföljer. Skulle jag själv rippa spelen så skulle det kännas mer som "mina spel" på konsolen än de 30 spel som faktiskt "blir mina" om jag köper konsolen.

Precis, är ganska säker på att det är lagligt.
Enligt Wikipedia är det lagligt i USA i alla fall: https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_console_emulator#Leg...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så är det väl lagligt att ha en digital kopia på de spel man äger?
Om det nu är lagligt att ladda hem det, är dock en annan femma.

Permalänk
Medlem

Haha! Snygg peak av dom måste jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vilken CPU kör den? Vore intressant att veta vilket ASM språk som används.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GarfieldPower:

Vilken CPU kör den? Vore intressant att veta vilket ASM språk som används.

Det är en variant av ARM Cortex A7, mer specifikt en "Allwinner R16".
https://en.wikipedia.org/wiki/NES_Classic_Edition

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kreativt och kul Då får man nästan utgå ifrån att de inte kommer stämma folk som modifierar konsolen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det lagligt att köpa en kopia av macOS och installera på sin "hackintosh"?

För att svara på den specifika frågan:
Nej, det är det inte. Läser man licensavtalet så står det uttryckligen att macOS endast får installeras på Apple-tillverkad hårdvara.
Jag har då aldrig hittat en Hackintosh byggd och såld av Apple

För övrigt kan du inte (längre) köpa en version av macOS, eftersom det är gratis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalom:

För att svara på den specifika frågan:
Nej, det är det inte. Läser man licensavtalet så står det uttryckligen att macOS endast får installeras på Apple-tillverkad hårdvara.
Jag har då aldrig hittat en Hackintosh byggd och såld av Apple

För övrigt kan du inte (längre) köpa en version av macOS, eftersom det är gratis!

Lagligt är det, sen att det bryter mot deras licensavtal är en annan sak, men det gör det inte olagligt för det.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är jag först för att ingen vågar diskutera emulering på forumet?!

Vi tillåter emuleringssnack, Hackintosh o.l. så länge att man inte piratkopierar.
Från §7-faq:en:

Citat:

Q: Emulatorer är ju lagliga, får man diskutera det?
A: Det är tillåtet att diskutera emulatorer och emulering, så länge piratkopior hålls utanför diskussionen.

Q: "Hackintosh" bryter mot Apples EULA (användaravtal). Borde inte detta vara förbjudet att diskutera?
A: EULA är ett civilrättsligt avtal mellan den enskilda användaren och Apple. Det är därmed ingenting som berör SweClockers.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tänk om den bilden hade varit skalenlig...
Ha en av de gamla original NES maskinerna och ha en handkontroll som är lika bred som konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalom:

För övrigt kan du inte (längre) köpa en version av macOS, eftersom det är gratis!

Du kan fortfarande köpa Mac OS X helt lagligt.
Man köper Snow Leopard och uppdaterar den till senaste versionen av Mac OS X, har gjort det själv när jag körde Hackintosh.
http://www.apple.com/se/shop/product/MC573S/A/mac-os-x-106-sn...

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Haha! Snygg peak av dom måste jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

En snygg topp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

En snygg topp?

Tror han menar pik.

Bruce Wayne talkar väl little svengelska aj tink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

En snygg topp?

Pik, översatte inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Pik, översatte inte

Skickades från m.sweclockers.com

Vaddå översatte inte? Peak är inte alls det samma som pik?!

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Vaddå översatte inte? Peak är inte alls det samma som pik?!

Verkar svårt att hitta en korrekt översättning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Vaddå översatte inte? Peak är inte alls det samma som pik?!

Du ska nog kolla upp etymologin bakom ordet pik innan du uttalar dig så kategoriskt.

T.ex. här:
http://runeberg.org/svetym/0662.html