Permalänk
Medlem

Powerline Devolo vs TP-Link?

Har en snabb router TP-Link Archer 3200 som ger bra hastigheter när man sitter
nära och kör trådlöst.
På övervåningen i villan tappar man rätt mkt hastighet och jag har provat
lite AC extenders och det funkar väl hjälpligt.
Har även en nätverksskrivare på övervåningen utan trådlöst kort.
Den kör jag via en extender med LAN port.
Den är ofta offline och måste startas om via en norsk reset för extendern.
I köket kör jag en Marantz CR611 som har trådlöst för internet och den kan även
spela från musikserver.
Marantzspelaren tappar det trådlösa rätt ofta och det är bara jag som kan fixa så att den ansluter igen.
Frun är måttligt road av att felsöka även om hon är teknisk och skulle klara det(!)
Kort sagt är den trådlösa delen rätt stabil för datorer och mobiler men för "internet of things"
om man nu får räkna nätmusikspelare till det, ingen bra lösning.
Misstänker att "smart-connect" på routern är boven till en del problem.
Låter bra på papperet men jag vet inte riktigt hur bra det är egentligen...
Någon som rekommenderar att slå av det helt?
Detta leder mig till frågan..om man vill skifta till Powerline på några ställen i villan, vilket
är bäst att satsa på?
Devolo och TP-Link har två modeller, Devolo dLan1200+ och TP-Link TL- PA9020P som
båda har pass-through för att slippa blockera hela nätuttaget.
Devolo skall enligt Inet vara riktigt bra men TP-Link har också fått bra recensioner.
Någon som har erfarenhet? Priset är strax under tusenlappen för båda.

Permalänk
Medlem

efter att ha funderat mycket på hur jag ska göra bestämde jag mig för Devolo Devolo dLAN 1200+ Wifi

jag kan inte säga något om TP-Links för dom har jag aldrig testat men dom här är riktigt bra. lite för dyra tycker jag men efter det jag läst och sätt bestämde jag mig för dom..
det här är bara test hemma hos mig dom ska vidare till ett annat hus, men just nu har jag dom här och har tip 1 laptop (wifi) en mobil (wifi) och en speldator (kabel) kopplad till dom. sonen har inte klagat än iaf.
enkla som fan att konfigurera och det bara funka.

så här ser det ut just nu

Permalänk
Medlem

Tackar som fan. Vill inte kapa tråden, men jag ska också minsann köpa en homeplug!

Kollat hela kvällen på lite olika.

De måste alltså va på samma fas, hur vet man om uttagen är det? Är fas = säkring? Ett tag sen man gjorde elläran....

Dessutom, om man kör IPTV, alltså tv över fiber, går det att då att köra det över homeplug istället för att dra en kabel från fiberomvandlaren till digitalboxen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tackar som fan. Vill inte kapa tråden, men jag ska också minsann köpa en homeplug!

Kollat hela kvällen på lite olika.

De måste alltså va på samma fas, hur vet man om uttagen är det? Är fas = säkring? Ett tag sen man gjorde elläran....

Vet inte men efter lite googlande:

Samma fas innebär inte att det behöver vara samma säkring, men du har förmodligen 3 huvudsäkringar och där måste aktuella säkringar ligga på samma fas.
Skruva ur en huvudsäkring, det som släcks eller slutar fungera är samma fas

Skrivet av eucalyptus:

Dessutom, om man kör IPTV, alltså tv över fiber, går det att då att köra det över homeplug istället för att dra en kabel från fiberomvandlaren till digitalboxen?

Det beror på hur det kommer in i första homeplug.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

vet inte hur du bor men du behöver inte ligga på samma säkring. jag gör inte det och det fungerar. devolo har teknik som ska klara olika faser i huset bättre.

ska du använda det för iptv så pluggar du in den från routers iptv port. då behöver du inte köpa dom här dyra som jag gjort utan du köper dom utan wifi och kör med kabel till boxen från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

vet inte hur du bor men du behöver inte ligga på samma säkring. jag gör inte det och det fungerar. devolo har teknik som ska klara olika faser i huset bättre.

ska du använda det för iptv så pluggar du in den från routers iptv port. då behöver du inte köpa dom här dyra som jag gjort utan du köper dom utan wifi och kör med kabel till boxen från dom.

Just de, där sade du något klokt, var helt inne på o köpa med AC o grejer Tur att du sade till Tack!

Så man ska satsa på Devolo, något specifikt tips?

Är förövrigt en villa med källare och övervåning (3 plan tot). Fibern dras in i källare och går sedan upp med nätverkskabel till router på bottenplan.

Källaren har vad jag vet egen elcentral med ledningar från ett annat århundrade, medan bottenplan och övervåning har en helt egen central som är helt ny. Tanken är att köra homeplug från källaren upp till övervåningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Just de, där sade du något klokt, var helt inne på o köpa med AC o grejer Tur att du sade till Tack!

Så man ska satsa på Devolo? Något specifikt tips?

tur att jag oxå kom på det

jag tror att det ska fungera för dig att köra från källaren upp till övervåningen. det kommer dock att vara kanske lägre speed på dom. om du få 12-13 mbit/s ska du nog dra nätverkskabel och skita i plugs (hoppas du skriver hur det gick när du fixat det)

nej som jag sa har inte testat någon annan än devolo men jag har läst på lite om dom. tyskarna värkar vara helt sålda på dom iaf.

köp dom här om du vill ha devolo Devolo dLAN 1200+

det finns billigare tip Devolo dLAN 550 men tip 100 kr billigare inget att hurra över.

som allt annat köper man lite dyrare grejer brukar det vara bra kvalité på dom (kanske inte alltid men men). jag uppfattar Devolo som en av dom som utvecklar det här tekniken och ligger i framkant. jag ville ha också ha adapter som inte blockerar strömuttag. dit dom ska har jag bara ett uttag i varje rum. helt sjukt men så byggde man tydligen på 50-talet. när jag byggt om olika rum har jag förstås lagt till uttag men inte klar med alla rum.

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade rejält på Wifin här hemma. Köpte dessa och är helnöjd. https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/zyxel-pla...

Vi har Universal 250/100 och jag får ut max hastighet. Vi har kopplat i stort sett all utrustning till samma jack, TV, hemmabio och mediaspelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

tur att jag oxå kom på det

jag tror att det ska fungera för dig att köra från källaren upp till övervåningen. det kommer dock att vara kanske lägre speed på dom. om du få 12-13 mbit/s ska du nog dra nätverkskabel och skita i plugs (hoppas du skriver hur det gick när du fixat det)

nej som jag sa har inte testat någon annan än devolo men jag har läst på lite om dom. tyskarna värkar vara helt sålda på dom iaf.

köp dom här om du vill ha devolo Devolo dLAN 1200+

det finns billigare tip Devolo dLAN 550 men tip 100 kr billigare inget att hurra över.

som allt annat köper man lite dyrare grejer brukar det vara bra kvalité på dom (kanske inte alltid men men). jag uppfattar Devolo som en av dom som utvecklar det här tekniken och ligger i framkant. jag ville ha också ha adapter som inte blockerar strömuttag. dit dom ska har jag bara ett uttag i varje rum. helt sjukt men så byggde man tydligen på 50-talet. när jag byggt om olika rum har jag förstås lagt till uttag men inte klar med alla rum.

Är du helt säker på att man behöver så där kraftiga, dyra, adaptrar för en tv-slinga? Ser ju dock rätt bra ut.

1000 kr är en del pengar, så får ev. testa ett billigare alternativ, och går inte det får man ge sig på dem där.

Förstår mig inte på varför det skyltas så sjukt mycket med hastigheter hit o dit, vem fan sitter på en gigabitlina hemma?? O gjorde man det hade jag inte tvekat en sekund på att köpa det bästa. Men 100/100, gigabitadaptrar känns ju extremt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dbeg:

vet inte hur du bor men du behöver inte ligga på samma säkring. jag gör inte det och det fungerar. devolo har teknik som ska klara olika faser i huset bättre.

Det kräver att det finns viss överhörning mellan faserna, jag satsade på lite pluggar för några år sedan och i reklammaterialet så hävdade de att det fungerade även mellan olika faser. Men det gör det inte här hemma. Hade en del kontakt med support och det kröp till slut fram att man i sådant fall får se till att få lite överhörning i sin elcentral. Ville dock inte satsa något på det så jag kör dessa pluggar enbart på en våning i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Är du helt säker på att man behöver så där kraftiga, dyra, adaptrar för en tv-slinga? Ser ju dock rätt bra ut.

1000 kr är en del pengar, så får ev. testa ett billigare alternativ, och går inte det får man ge sig på dem där.

Förstår mig inte på varför det skyltas så sjukt mycket med hastigheter hit o dit, vem fan sitter på en gigabitlina hemma?? O gjorde man det hade jag inte tvekat en sekund på att köpa det bästa. Men 100/100, gigabitadaptrar känns ju extremt...

nej det tror jag inte du behöver. det finns dom för 500 kr. jag bara säger att jag använder dom av anledningar jag nämnde tidigare. du kan säkert prova andra och sedan se om det fungerar.
jag vill ha wifi i dom, inte blockerade strömuttag, bra och enkel konfig, bra pålitlighet (inga omstarter varannan timme etc.) då jag läste runt så har jag uppfattat dom som bäst. men jag ska ha dom hemma ett tag till. då vet jag bättre om dom är bra eller dåliga.

nej men absolut det är det som är bra. du köper utifrån dina behov. mina behov säger 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

nej det tror jag inte du behöver. det finns dom för 500 kr. jag bara säger att jag använder dom av anledningar jag nämnde tidigare. du kan säkert prova andra och sedan se om det fungerar.
jag vill ha wifi i dom, inte blockerade strömuttag, bra och enkel konfig, bra pålitlighet (inga omstarter varannan timme etc.) då jag läste runt så har jag uppfattat dom som bäst. men jag ska ha dom hemma ett tag till. då vet jag bättre om dom är bra eller dåliga.

nej men absolut det är det som är bra. du köper utifrån dina behov. mina behov säger 1000/1000

Vill verkligen inte va jobbig eller slösa din tid dbeg! Men du körde ej dessa för TV? Jag menar att köra Wifi och 1000/1000 på dessa är väl inte idealt om de enbart ska hosta en TV-slinga? Alltså ingen ren internetuppkoppling.

Hänger dock med på allt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Vill verkligen inte va jobbig eller slösa din tid dbeg! Men du körde ej dessa för TV? Jag menar att köra Wifi och 1000/1000 på dessa är väl inte idealt om de enbart ska hosta en TV-slinga? Alltså ingen ren internetuppkoppling.

Hänger dock med på allt annat

tack för omtanke. nej så är det. för tv behöver du inte det.

om jag nu skulle välja adaptrar för tv så skulle min utgångspunkt vara enkelt konfg, pålitlighet, inte blockera uttag, någorlunda snygga etc. jag vill inte att det ska lagga lr behöva startas om hela tiden eller vara fula i vardagsrummet ;). efter att jag läst runt i ca 1 månad (lärt mig tyska på kuppen ) så hade jag hellre köpt Devolo för 1000 kr innan TP-Link för 500 kr. men det är jag.

Permalänk
Medlem

nu har jag plockar bort mina Unifi AP för jag bygger om hemma. var tvungen att pocka bort switchen för at få plats i skåpet med alla grejer. nu använder jag bara mina Devolo 1200+ wifi som trådlöst AP. båda är på övervåningen och alla wifi grejer är anslutna till dom.

jag skulle kunna säga så här. helt otroligt bra grejer (inte i närheten av min Unifi AP förstås) som fungerar mycket bra. ingen i huset har ens märkt att jag bytt grejer utan alla kör på som vanligt. spelar, streamar, surfar etc utan en enda klagomål.
jag har nu kört 2 dagar med allt inkopplat via Devolo. har inte startat om lr gjort något med dom sedan jag satte i dom för tip 1 vecka sedan. det bara tuffar och går.
min slutsats är:
1. otroligt stabila och bra grejer
2. vill du inte dra lan kabel är det här bra alternativ
3. speed ligger på ca 250-300 mbit/s, men i en del av huset som inte ligger på samma fas är det ca 100-200 mbit/s vilket är inte i närheten av 600 mbit/s som dom säger, men rätt bra ändå. måste nämna att den som ligger vid routern sitter i en förlängningssladd som fibergänget satte dit när dom installerade fiber i huset. så den är inte direkt i väggen utan i fiberboxen. vet inte om det spelar någon roll.
4. det finns billigare alternativ. dom här tycker jag är för dyra. jag har dock inte testat något annat.

slutsats är skulle kunna använda dom om jag inte var fan av riktiga lan kablar och riktiga AP. hoppas bara dom presterar lika bra dit dom ska.

Permalänk
Medlem

Kommer köra på dessa

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3575632

IPTV kommer gå via vanliga nätverket, alltså via routern. Så behöver ej krångla med källaren. Förmodligen är övervåningen och bottenplan olika faser men tror jag läst att AV2 som dessa har fungerar betydligt bättre mot det.

Tänkte köra Devolo's motsvarighet som kostar typ lika mycket, men deras variant har ej AV2 och är betydligt äldre.

Sjukt dock att de här grejerna nästan kostar lika mycket som routern i sig....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eucalyptus:

Kommer köra på dessa

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3575632

Förmodligen är övervåningen och bottenplan olika faser men tror jag läst att AV2 som dessa har fungerar betydligt bättre mot det.

Det måste ju finnas överhörning mellan faserna likt väl, pluggarna kan inte trolla. Så det kan ju vara bra att kolla innan man går "all in"

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det måste ju finnas överhörning mellan faserna likt väl, pluggarna kan inte trolla. Så det kan ju vara bra att kolla innan man går "all in"

Fixat ett par bilder nu ifall det finns någon elektriker eller kunnig här Ifall det är olika faser på bild nummer 1.

Första bilden är bottenplan och övervåning. Denna "central" är matad ifrån källaren som är bild nummer två

Permalänk
Avstängd

Det får man nog mäta fram. Och är det inte överhörning så kan en glad elektriker säkert fixa det, nu minns jag inte riktigt men det lär väl vara någon slags resonansfilter som bör sättas dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det får man nog mäta fram. Och är det inte överhörning så kan en glad elektriker säkert fixa det, nu minns jag inte riktigt men det lär väl vara någon slags resonansfilter som bör sättas dit.

Om du kollar på min nedre bild så är det en svartdosa. Misstänker starkt, 99% att det är mina huvudsäkringar och det sitter 3 st där i.

Om jag bryter en och både bottenplan och övervåning går bör de ju va på samma fas, right?

Har en multimeter om det är något att mäta med? Finns inga glada elektriker här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Kommer köra på dessa

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3575632

IPTV kommer gå via vanliga nätverket, alltså via routern. Så behöver ej krångla med källaren. Förmodligen är övervåningen och bottenplan olika faser men tror jag läst att AV2 som dessa har fungerar betydligt bättre mot det.

Tänkte köra Devolo's motsvarighet som kostar typ lika mycket, men deras variant har ej AV2 och är betydligt äldre.

Sjukt dock att de här grejerna nästan kostar lika mycket som routern i sig....

jag titta på dom med men saknade uttag i den andra som har wifi. sedan läste jag att TP-Link hade problem med stabilitet i sina homeplags men det var nog andra modell än den här. hoppas det blir bra för dig och att dom fungerar bra. skriv lite hur det funkar för dig med dom.

ja dom här är tror jag dyraste tip som finns. finns Devolo pro men dom titta jag inte ens på. så mycket vill jag iaf inte ge.

ps
min går ff utan några problem. inga omstarter, ingen lagg, stabil överföring. hoppas till helgen ska all mitt nätverk tillbaka som det var om jag blir klar med hallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Om du kollar på min nedre bild så är det en svartdosa. Misstänker starkt, 99% att det är mina huvudsäkringar och det sitter 3 st där i.

Om jag bryter en och både bottenplan och övervåning går bör de ju va på samma fas, right?

Har en multimeter om det är något att mäta med? Finns inga glada elektriker här.

Om du drar en skarvsladd från ett uttag till det andra och mäter mellan de spänningsförande ledarna (mät mot jord för att kolla, det ska bli ca 230V AC på båda uttagen) och får ca 400V AC så är det olika faser, får du runt 0V så är det samma fas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eucalyptus:

Om jag bryter en och både bottenplan och övervåning går bör de ju va på samma fas, right?

Så borde det vara, ja.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Köpte denna från Netonnet för 550kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3214714

Fungerar utmärkt med de små korta testerna jag gjort!

Enkelt att sätta upp, ja, jag kör ej några avancerade lösen på nätverket som borde göra

Man kan välja att sätta upp den som extern nätverk med egna SSID eller låta den klona routern's nätverk. Valde det sistnämnda.

Fungerar lysande. Den har en nätverksport som jag då kör med den medföljande 1 meters kabeln till IPTV boxen som har inbyggd 2.4Ghz modul som ej vill fungera.

Alltså bryggar denna modul från wifi till ett RJ45 uttag samt agerar repeater.

Fick ut 120-130 mbit/s download på wifi med min Mid 2012 MBP som ej har AC. Fick ut cirka 190-200 mbit/s download med kabeln ansluten till denna enhet som sitter ett par meter ifrån routern med väggar och golv emellan. Har 250/100 från Bredband2.

Är kanonnöjd med denna lösning Är ju ej ute efter själva funktionen som repeater utan enbart omvandla wifi till kabel, och det fungerar för mina ändamål