Raspberry Pi som spel emulator

Permalänk

Raspberry Pi som spel emulator

Hej !

Är lite sugen på att skaffa mig en raspberry Pi och använda främst som spel emulator.

Har i stort sett ingen kunskap om detta förut det jag läst om på nätet,
Skulle vara tacksam om man kunde få lite tips på vad man behöver för att komma igång och gärna länkar till vart man köper det som behövs.

Mvh/Henning

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Att köra emulatorer på RP3 är nog det bästa jag gjort på länge, och det är super enkelt att "installera"
Löser det sig inte med länken så hör av dig

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

Är det Raspberry Pi 3 modell B man ska ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning73:

Är det Raspberry Pi 3 modell B man ska ha?

Japp bästa Pien just nu.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning73:

Är det Raspberry Pi 3 modell B man ska ha?

Sen beror det ju på vilken emulator du tänkt köra. Ska man bara köra NES så kanske Pi3 är lite overkill. Å andra sidan så skiljer det sig inte så mycket i pris om man inte får tag i en PiZero

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Sen beror det ju på vilken emulator du tänkt köra. Ska man bara köra NES så kanske Pi3 är lite overkill. Å andra sidan så skiljer det sig inte så mycket i pris om man inte får tag i en PiZero

Kommer nog vilja testa lite av varje( intellivision,amiga,Atari,nes) , hittade Pi Zero för ca 270 och Pi3 kostar väl ca 390. Vilken borde man satsa på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Henning73: Helt klart värt att satsa på Pi3. Tänk också på kostnaden för alla extra tillbehör du behöver för en Pi Zero. Se den här listan. https://github.com/libretro/Lakka/wiki/Hardware-support Pi Zero är aningen snabbar än Pi1.
Några av distributionerna som är värda att testa. Rangordnat enligt lättast till svårats att komma igång med.
1. Recalbox
2. Retropie
3. Lakka

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat att installera nån emulator men jag kör den här på en Pi 3: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=298461&pid=2498027#pi... och där finns Retroplayer repon som innehåller ett 50-tal emulatorer, kanske kan vara nåt att kolla på om allt annat krånglar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning73:

Kommer nog vilja testa lite av varje( intellivision,amiga,Atari,nes) , hittade Pi Zero för ca 270 och Pi3 kostar väl ca 390. Vilken borde man satsa på?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är inte riktigt värt det, tycker jag. Som sagts ovan så måste du köpa adaptrar till HDMI och USB och ev en USB-hubb då det bara finns en port. Klarar man sig utan LAN/WLAN/BT så funkar det

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

ps4 kontroller

Är det möjligt att köra multiplayerspel med Retropi eller motsvarande med 2st ps4 kontroller via bluetooth?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henning73:

Kommer nog vilja testa lite av varje( intellivision,amiga,Atari,nes) , hittade Pi Zero för ca 270 och Pi3 kostar väl ca 390. Vilken borde man satsa på?

Skickades från m.sweclockers.com

Just Amiga har jag labbat lite med och Pi3 fixar den för mig märkbart bättre än Pi2, mindre frame skips. Zero borde ha ännu svårare. Så är man intresserad av att komma ens i närheten av korrekt emulering av en Amiga så är det Pi3 som gäller imho. Inte ens Pi3 tar dig hela vägen enligt mig. Jag köpte dessutom en MiniMig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av randomopre:

Är det möjligt att köra multiplayerspel med Retropi eller motsvarande med 2st ps4 kontroller via bluetooth?

https://github.com/retropie/retropie-setup/wiki/PS4-Controlle...

Permalänk
Medlem

@anon37058: Googla efter en färdig image typ "retropie 64GB" så behöver du bara sätta in sd-kortet och köra utan någon installtion.
(jag tycker det sämsta med emulatorer är att de kan vara väldigt kinkiga på filnamn och kataloger, sedan hittar man saker som ens emulator inte ens kan köra)
PS4-kontroller via usb lär vara minst huvudvärk, men det är ju standard bluetooth så nästa steg kan ju var att testa det.