Permalänk
Medlem

Hjälp med Custom Loop

Hej!

Jag har fastnat för vattenkylning och tänkte att det var dags nu i och med en ny dator.
Då jag inte är kunnig inom custom loops så vädjar jag om hjälp med detta.

Valet av chassi föll på ett Phantek Enthoo Evolv ATX Tempered Glass.
http://www.phanteks.com/Enthoo-Evolv-ATX-TemperedGlass.html

Länk till delar finns nedan:
https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/shared/oW5874ae...

Någon som har erfarenhet av custom loop i ett Phantek Enthoo Evolv ATX chassi?

Har sett flera olika lösningar med en eller två radiatorer i chassit, kollar man på LinusTechTips så säger han att det inte skiljer så mycket när det kommer till temperatur om man kör en eller två radiatorer.
Behövs 2st radiatorer eller räcker det med 1st?

Loopen jag tänkt är följande med 2st radiatorer:
Reservoar->Radiator i fronten->CPU->Radiator i toppen->GPU-Reservoar->Loop.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har samma chassi. Kör en 240mm i fronten och en 360 i toppen. Går Reservoir->240 Rad->CPU->360 Rad->GPU->Reservoir

Tänk inte ens tanken på 2 360 radiatorer, det kommer bli jävligt trångt. Har du en 360 på toppen kan du också fetglömma en 120/140 rad där bak.

EDIT: Kollade din korg, såg fint ut. Allt kommer få plats. Glöm inte klämmor till reservoiren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Jag har samma chassi. Kör en 240mm i fronten och en 360 i toppen. Går Reservoir->240 Rad->CPU->360 Rad->GPU->Reservoir

Tänk inte ens tanken på 2 360 radiatorer, det kommer bli jävligt trångt. Har du en 360 på toppen kan du också fetglömma en 120/140 rad där bak.

EDIT: Kollade din korg, såg fint ut. Allt kommer få plats. Glöm inte klämmor till reservoiren.

Vilka klämmor använder du?
Skulle denna funka?:
https://www.ekwb.com/shop/ek-uni-pump-bracket-120mm-fan?___st...

/Loxi

Permalänk
Medlem

@Loxi:

jag hade kört andra fittings, tycker inte alls om EKWB fittings, samt välj en pump där du kan justera själv manuellt istället, har pwm på min pump men är inte riktigt nöjd

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxi:

Vilka klämmor använder du?
Skulle denna funka?:
https://www.ekwb.com/shop/ek-uni-pump-bracket-120mm-fan?___st...

/Loxi

Den kommer att fungera. Jag hade kört med en vertikal om du ska ha reservoiren fast i framfläktarna. Jag köpte ett par billiga från caseking. Chassit har redan borrade hål för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Loxi:

jag hade kört andra fittings, tycker inte alls om EKWB fittings, samt välj en pump där du kan justera själv manuellt istället, har pwm på min pump men är inte riktigt nöjd

Okej, vad är det som är sämre med EKWBs fittings? Kan du rekommendera andra?
Är det ljudnivån som är felet eller varför föredrar du manuellt?
Borde man inte kunna styra detta genom moderkortet om det finns stöd?

Skrivet av AMDDDDD:

Den kommer att fungera. Jag hade kört med en vertikal om du ska ha reservoiren fast i framfläktarna. Jag köpte ett par billiga från caseking. Chassit har redan borrade hål för dem.

Okej, en sådan här då?:
https://www.ekwb.com/shop/ek-uni-pump-bracket-120mm-fan-verti...

Du har inte lust att ta en bild på hur det ser ut i ditt chassi med pump/res?

Permalänk
Medlem

@Loxi:

De gör sitt jobb med känns mycket skörare och klenare än ex bitspower som jag kör med i datorn, barrow ska ju vara ett bra alternativ enligt många. Alltså om du har äkta pwm på samtliga uttagen på moderkortet så är det lugnt annars så blir det problem och du kan inte justera pumpen.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Loxi:

Hej
har vanliga och inte glas varianten men det spelar mindre roll
blev själv klar med min första custom loop i helgen med detta chassi

kör själv res-->pump-->rad-->cpu-->rad-->gpu-->och tillbaka till res

har en 360mm 45 tjock i toppen och en 280mm 60 tjock i fronten med några mm till godo mellan radiatorn och toppfläkten framtill
kände själv att jag ville ha så mycket radiatoryta jag kunde för att kunna köra fläktarna på så låg rpm som möjligt

FYI använde 10/16 slang

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

kundvagnen fungerar inte för mig. några saker jag vill nämna:

1) planera noga INNAN du köper. tänk gärna lite längre än "den här radiatorn sätter vi här". hur ska du dra slangen i praktiken? vilka anslutningar ska du använda för det? hur ska du tömma din loop (väldigt viktigt och lätt att glömma)?
2) rekommenderar att du köper en kulventil för tömning, oerhört praktiskt och kostar inte så värst mycket.
3) se till att köpa vettiga fläktar. jag är själv väldigt nöjd med be quiet pure wings 2 som både är tyst och billig, mer nöjd med pure wings än corsair sp120 quiet och fractal design venturi hp-12.
4) se till att isolera pumpen ordentligt, vibrationerna kan bli väldigt högljudda om de fortplantar sig. själv har jag placerat min pump ovanpå en bit skumgummi vilket har fungerat bra. pump-fästet lät rejält trots att det var isolerat med gummi.

ordningen av din loop har ingen större betydelse förutom att du måste ha reservoaren precis innan pumpen om de är separata. ta det som blir smidigast och/eller snyggast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Loxi:

jag hade kört andra fittings, tycker inte alls om EKWB fittings, samt välj en pump där du kan justera själv manuellt istället, har pwm på min pump men är inte riktigt nöjd

håller med manuell pump samt andra fittings, primochill har nya som ser rätt fina ut sen verkar ju många börja köra med borrow fittings som ska vara en kopia på bitspower

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxi:

Okej, vad är det som är sämre med EKWBs fittings? Kan du rekommendera andra?
Är det ljudnivån som är felet eller varför föredrar du manuellt?
Borde man inte kunna styra detta genom moderkortet om det finns stöd?

Okej, en sådan här då?:
https://www.ekwb.com/shop/ek-uni-pump-bracket-120mm-fan-verti...

Du har inte lust att ta en bild på hur det ser ut i ditt chassi med pump/res?

Ja, precis en sån. Då kan du montera pump&reskombon på framfläktarna.

Lite senare isåfall, sitter på arbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kundvagnen fungerar inte för mig. några saker jag vill nämna:

1) planera noga INNAN du köper. tänk gärna lite längre än "den här radiatorn sätter vi här". hur ska du dra slangen i praktiken? vilka anslutningar ska du använda för det? hur ska du tömma din loop (väldigt viktigt och lätt att glömma)?
2) rekommenderar att du köper en kulventil för tömning, oerhört praktiskt och kostar inte så värst mycket.
3) se till att köpa vettiga fläktar. jag är själv väldigt nöjd med be quiet pure wings 2 som både är tyst och billig, mer nöjd med pure wings än corsair sp120 quiet och fractal design venturi hp-12.
4) se till att isolera pumpen ordentligt, vibrationerna kan bli väldigt högljudda om de fortplantar sig. själv har jag placerat min pump ovanpå en bit skumgummi vilket har fungerat bra. pump-fästet lät rejält trots att det var isolerat med gummi.

ordningen av din loop har ingen större betydelse förutom att du måste ha RESSEN precis innan pumpen om de är separata. ta det som blir smidigast och/eller snyggast.

För att undvika förvirring ^

I övrigt håller jag med om allt, kör man med en D5 så slipper man de värsta vibrationerna. Har inte haft några problem med ljud/vibrationer från pumpen sen jag började använda D5or till allt!

En kulventil kan verka som en onödig kostnad när du handlar, men när det är dags att tömma så kommer du önska att du spenderat de extra kronorna och köpt en. Det spar så otroligt mycket tid vid tömning (och läckagetest om nått går snett)!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag har samma chassi som du och jag byggde min första custom loop i den. Det är ett grymt enkelt chassi att bygga i för du kan ta bort allting på det så du enbart har skelettet kvar av chassit. Det underlättar något extremt när du bygger. Kan inte se din varukorg men jag utgår från att den stämmer. Det ända jag kan säga är att personligen ångrar jag att jag drog igång vattenkylningsprojekt. JAg gjorde det för att jag tycker det ser väldigt grymt ut men i praktiken så tjänar jag inget på det utan det kostar bara för mycket. Men kör på du!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Loxi:

De gör sitt jobb med känns mycket skörare och klenare än ex bitspower som jag kör med i datorn, barrow ska ju vara ett bra alternativ enligt många. Alltså om du har äkta pwm på samtliga uttagen på moderkortet så är det lugnt annars så blir det problem och du kan inte justera pumpen.

Okej, ska kolla in dessa lite närmare.
Moderkortet (ASUS Z270 TUF MARK I) har PWM på alla sina uttag enligt specifikation

Skrivet av erieri02:

@Loxi:

Hej
har vanliga och inte glas varianten men det spelar mindre roll
blev själv klar med min första custom loop i helgen med detta chassi

kör själv res-->pump-->rad-->cpu-->rad-->gpu-->och tillbaka till res

har en 360mm 45 tjock i toppen och en 280mm 60 tjock i fronten med några mm till godo mellan radiatorn och toppfläkten framtill
kände själv att jag ville ha så mycket radiatoryta jag kunde för att kunna köra fläktarna på så låg rpm som möjligt

FYI använde 10/16 slang

http://i.imgur.com/OFjhYAx.jpg

Tack för bilden!
Det ser väldigt tjockt ut, men det kanske är bättre i verkligheten
Då kan jag köra med den loop jag tänkt vilket är likadan som din
Vad kör du för fläktar/RPM på dem?

Skrivet av versions:

kundvagnen fungerar inte för mig. några saker jag vill nämna:

1) planera noga INNAN du köper. tänk gärna lite längre än "den här radiatorn sätter vi här". hur ska du dra slangen i praktiken? vilka anslutningar ska du använda för det? hur ska du tömma din loop (väldigt viktigt och lätt att glömma)?
2) rekommenderar att du köper en kulventil för tömning, oerhört praktiskt och kostar inte så värst mycket.
3) se till att köpa vettiga fläktar. jag är själv väldigt nöjd med be quiet pure wings 2 som både är tyst och billig, mer nöjd med pure wings än corsair sp120 quiet och fractal design venturi hp-12.
4) se till att isolera pumpen ordentligt, vibrationerna kan bli väldigt högljudda om de fortplantar sig. själv har jag placerat min pump ovanpå en bit skumgummi vilket har fungerat bra. pump-fästet lät rejält trots att det var isolerat med gummi.

ordningen av din loop har ingen större betydelse förutom att du måste ha radiatorn precis innan pumpen om de är separata. ta det som blir smidigast och/eller snyggast.

Tack för bra input!
Verkar som att kundvagnen gått ut. Se nedan:
https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/shared/oW5874f2...

Jag har tänkt en bild i huvudet hur det skall se ut, men inom kort ritas det upp på datorn för referens
Angående tömning av loop, menar du en sådan?:
https://www.ekwb.com/shop/ek-af-ball-valve-10mm-g1-4-nickel
Har ändrar mig angående fläktar och bestämt mig för de du nämner, Be quiet Pure wings 2.

Skrivet av Adnerhill:

håller med manuell pump samt andra fittings, primochill har nya som ser rätt fina ut sen verkar ju många börja köra med borrow fittings som ska vara en kopia på bitspower

Ska ta mig en titt på dessa

Skrivet av AMDDDDD:

Ja, precis en sån. Då kan du montera pump&reskombon på framfläktarna.

Lite senare isåfall, sitter på arbetet.

Tack!

Skrivet av lowngcawt:

För att undvika förvirring ^

I övrigt håller jag med om allt, kör man med en D5 så slipper man de värsta vibrationerna. Har inte haft några problem med ljud/vibrationer från pumpen sen jag började använda D5or till allt!

En kulventil kan verka som en onödig kostnad när du handlar, men när det är dags att tömma så kommer du önska att du spenderat de extra kronorna och köpt en. Det spar så otroligt mycket tid vid tömning (och läckagetest om nått går snett)!

Du menar alltså att den D5 pump jag valt fungerar utan störande vibrationer?
Vilken pump/res använder du? Är de separata eller ihop?

Se ovan nämnda ventil, var en sådan jag tänkt.

Skrivet av Ohdear:

Jag har samma chassi som du och jag byggde min första custom loop i den. Det är ett grymt enkelt chassi att bygga i för du kan ta bort allting på det så du enbart har skelettet kvar av chassit. Det underlättar något extremt när du bygger. Kan inte se din varukorg men jag utgår från att den stämmer. Det ända jag kan säga är att personligen ångrar jag att jag drog igång vattenkylningsprojekt. JAg gjorde det för att jag tycker det ser väldigt grymt ut men i praktiken så tjänar jag inget på det utan det kostar bara för mycket. Men kör på du!

Kundvagnen verkar ha gått ut, se nedan:
https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/shared/oW5874fa...

Vad använde du för delar i din loop?
Hur kopplade du slangar och vart monterade du pump/res?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxi:

Du menar alltså att den D5 pump jag valt fungerar utan störande vibrationer?
Vilken pump/res använder du? Är de separata eller ihop?

Se ovan nämnda ventil, var en sådan jag tänkt.

Japp, den pumpen borde inte ge allt för höga vibrationer.

Ventilen funkar fint, glöm inte att köpa extra fittings till den bara!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Japp, den pumpen borde inte ge allt för höga vibrationer.

Ventilen funkar fint, glöm inte att köpa extra fittings till den bara!

När det gäller fittings, jag hade tänkt en T-splitter med 3st fittings.
En annan fråga som kanske är dum, men behövs ställas:
När man får block och liknande, är deras anslutningar då igentäppta med något eller behöver man köpa till extra "stopp"?
Gäller samma med den ventilen då?

/Loxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxi:

När det gäller fittings, jag hade tänkt en T-splitter med 3st fittings.
En annan fråga som kanske är dum, men behövs ställas:
När man får block och liknande, är deras anslutningar då igentäppta med något eller behöver man köpa till extra "stopp"?
Gäller samma med den ventilen då?

/Loxi

Grafikkortsblock kommer (iallafall från EK) med två pluggar, men till resterande prylar behöver du köpa pluggar om du har något som behöver stoppas, brukar personligen sätta en plugg på ventilen bara för att vara extra säker.
T-fittings funkar bra, ett tips är att köpa en hane/hane fitting så kan du skruva fast antingen t-kopplingen eller ventilen direkt utan att behöva slang mellan (förutsett att den hamnar på ett bra ställe förstås)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxi:

Tack för bilden!
Det ser väldigt tjockt ut, men det kanske är bättre i verkligheten
Då kan jag köra med den loop jag tänkt vilket är likadan som din
Vad kör du för fläktar/RPM på dem?

tycker 10/16 känns bra iaf
men jo blir rätt fullt
ungefär 500-600 rpm

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Grafikkortsblock kommer (iallafall från EK) med två pluggar, men till resterande prylar behöver du köpa pluggar om du har något som behöver stoppas, brukar personligen sätta en plugg på ventilen bara för att vara extra säker.
T-fittings funkar bra, ett tips är att köpa en hane/hane fitting så kan du skruva fast antingen t-kopplingen eller ventilen direkt utan att behöva slang mellan (förutsett att den hamnar på ett bra ställe förstås)

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, tack för infon!
Som det ser ut nu så kommer pump/res sitta längst ner, längst fram i chassit, under "kåpan" som avskärmar.
Detta innebär då att det kommer behövas en kort bit slang eller en tratt för att tömma loopen, det märks

Är det sant att man behöver rensa sin loop och fylla på med ny vätska en gång per år?
Vad händer om man inte gör detta?

Skrivet av erieri02:

tycker 10/16 känns bra iaf
men jo blir rätt fullt
ungefär 500-600 rpm

Det var väldigt låg rpm, vad har du för temps på CPU/GPU?
Om jag kör 2st 45mm radiatorer med 1000rpm 140mm fläktar, tror du detta blir likvärdigt?

/Loxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxi:

Är det sant att man behöver rensa sin loop och fylla på med ny vätska en gång per år?
Vad händer om man inte gör detta?

Det var väldigt låg rpm, vad har du för temps på CPU/GPU?
Om jag kör 2st 45mm radiatorer med 1000rpm 140mm fläktar, tror du detta blir likvärdigt?

/Loxi

det rekommenderas av olika anledningar

får 65-70 grader på CPU och 45-48 grader på GPU
har 3 st 120mm i toppen och 2 140mm fram
kan nog vara rätt likvärdigt beroende på vilka komponenter du använder

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

det rekommenderas av olika anledningar

får 65-70 grader på CPU och 45-48 grader på GPU
har 3 st 120mm i toppen och 2 140mm fram
kan nog vara rätt likvärdigt beroende på vilka komponenter du använder

Schysst, på din bild så har du tagit bort den lilla plåten som skärmar av de 2 hdd burarna i främre botten.
När du använder en 280mm radiator i fronten, får man då plats med en pump/res i främre botten eller måste man placera den på annat ställe?

/Loxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxi:

Schysst, på din bild så har du tagit bort den lilla plåten som skärmar av de 2 hdd burarna i främre botten.
När du använder en 280mm radiator i fronten, får man då plats med en pump/res i främre botten eller måste man placera den på annat ställe?

/Loxi

kan fixa bilder från andra vinklar om du vill det senare ikväll

yes. har tagit bort plattan och HDD buren för att radiatorn ska rymmas

har min res liggandes under GPU.n och pumpen rakt under rätt centrerat mellan PSU och radiatorn
OBS att det är tajt att få till böjen mellan pump och rad i fronten om du tänker göra som jag

beroende på längd på GPU och tjocklek på främre radiatorn kan det säkert rymmas en stående res mellan GPU och radiatorn i fronten om du föredrar det

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

kan fixa bilder från andra vinklar om du vill det senare ikväll

yes. har tagit bort plattan och HDD buren för att radiatorn ska rymmas

har min res liggandes under GPU.n och pumpen rakt under rätt centrerat mellan PSU och radiatorn
OBS att det är tajt att få till böjen mellan pump och rad i fronten om du tänker göra som jag

beroende på längd på GPU och tjocklek på främre radiatorn kan det säkert rymmas en stående res mellan GPU och radiatorn i fronten om du föredrar det

Jättegärna!

Jag hade tänkt ha pump och reservoar i en kombo och placera denna under samma täckplåt, men detta verkar inte gå om jag vill ha en 280mm radiator i fronten. Eller har du satt din längst ner?
Man kanske skulle kunna placera radiatorn längst upp i fronten och på så sätt få plats med pump/res kombo i botten.
Enligt spec så får det ju plats en 360 i fronten

/Loxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxi:

Jättegärna!

Jag hade tänkt ha pump och reservoar i en kombo och placera denna under samma täckplåt, men detta verkar inte gå om jag vill ha en 280mm radiator i fronten. Eller har du satt din längst ner?
Man kanske skulle kunna placera radiatorn längst upp i fronten och på så sätt få plats med pump/res kombo i botten.
Enligt spec så får det ju plats en 360 i fronten

/Loxi

kan fixa det lite senare ikväll

hur menar du under samma täckplåt?

en sak du måste tänka på är att en 360 rad inte är 360 lång utan snarare 400 eftersom det är 3st 120 fläktplatser och sedan utrymmet för anslutningar för slang/ plugg

ja frontradiatorn sitter så långt ner det går för att fortfarande använda fästena som är tänkt (den sticker ner typ 3-4 cm och ha drainport under radiatorn)

enligt spec får du in 3st 120 fläktar fram och 3 i toppen
men det betyder INTE att du från in 2 st 360 rads

2st 360 rads som är 30 tjock får plats men då får du modda duktigt å skippa ''släden'' för radiatorn i toppen och fästa denna med buntband och lite andra fix (sett en som gjort det)

min åsikt efter att ha byggt är 360x45 i toppen och 280x60 fram är et som MAX ryms utan modd vill du ha tjockare rad i toppen måste man gå ner till 240 i fronten eller lösa det på annat sätt

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

kan fixa det lite senare ikväll

hur menar du under samma täckplåt?

en sak du måste tänka på är att en 360 rad inte är 360 lång utan snarare 400 eftersom det är 3st 120 fläktplatser och sedan utrymmet för anslutningar för slang/ plugg

ja frontradiatorn sitter så långt ner det går för att fortfarande använda fästena som är tänkt (den sticker ner typ 3-4 cm och ha drainport under radiatorn)

enligt spec får du in 3st 120 fläktar fram och 3 i toppen
men det betyder INTE att du från in 2 st 360 rads

2st 360 rads som är 30 tjock får plats men då får du modda duktigt å skippa ''släden'' för radiatorn i toppen och fästa denna med buntband och lite andra fix (sett en som gjort det)

min åsikt efter att ha byggt är 360x45 i toppen och 280x60 fram är et som MAX ryms utan modd vill du ha tjockare rad i toppen måste man gå ner till 240 i fronten eller lösa det på annat sätt

Under samma täckplåt menar jag den som du skruvat bort för att få plats med radiatorn i fronten. Under den sitter det 2st hdd vaggor från början om jag inte minns fel.

Jag hade helt glömt att man självklart måste räkna med radiatorn.. Tack för det

Har du placerat en drainport under radiatorn, vid din pump?

Om jag kör på 2st 280x45mm av följande typ:
https://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-ce-280-dual

Tror du det passar då?

/Loxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxi:

Under samma täckplåt menar jag den som du skruvat bort för att få plats med radiatorn i fronten. Under den sitter det 2st hdd vaggor från början om jag inte minns fel.

Jag hade helt glömt att man självklart måste räkna med radiatorn.. Tack för det

Har du placerat en drainport under radiatorn, vid din pump?

Om jag kör på 2st 280x45mm av följande typ:
https://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-ce-280-dual

Tror du det passar då?

/Loxi

då undrar jag hur du ska få in pump och res kombo under den?
för de utrymmet är inte stort eller har du någon ide eller bild på någon som gjort det du planerar?

använde alphacool rads som har fler anslutningar än EK's
slangen från pump går in i den högra ''övre'' porten och slangen till drain går ut från den som pekar ner med kulventil i änden

har du tillgång till chassit?
för jag har använt chassit i typ 1 år om inte mer och har säkert mätt 1, 2 och 3 ggr och kollat på vattenkylning sista 5-6 månaderna för att mäta och klurat för att allt ska rymmas så man inte hamnar i läget ''H****** skiten rymms inte!!'' samt hur jag ska dra loopen

om inte börja att köpa chassit så du fysiskt kan mäta och klura
för att ha planerat och köpt allt är viktigt så du inte sitter kvällen du ska bygga och inser att du saknar en 45 eller 90 vinkel eller en anslutning
för planering är viktigt

men kan ge lite mått så du kan uppskatta vad som skulle rymmas om du inte har chassit än

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

då undrar jag hur du ska få in pump och res kombo under den?
för de utrymmet är inte stort eller har du någon ide eller bild på någon som gjort det du planerar?

använde alphacool rads som har fler anslutningar än EK's
slangen från pump går in i den högra ''övre'' porten och slangen till drain går ut från den som pekar ner med kulventil i änden
http://www.candccentral.co.uk/images/P/35283_1.jpg

har du tillgång till chassit?
för jag har använt chassit i typ 1 år om inte mer och har säkert mätt 1, 2 och 3 ggr och kollat på vattenkylning sista 5-6 månaderna för att mäta och klurat för att allt ska rymmas så man inte hamnar i läget ''H****** skiten rymms inte!!'' samt hur jag ska dra loopen

om inte börja att köpa chassit så du fysiskt kan mäta och klura
för att ha planerat och köpt allt är viktigt så du inte sitter kvällen du ska bygga och inser att du saknar en 45 eller 90 vinkel eller en anslutning
för planering är viktigt

men kan ge lite mått så du kan uppskatta vad som skulle rymmas om du inte har chassit än

Tänkte bara tanken att det vore en bra plats för den, men har varken mätt eller sett någon som placerat den där.
Om vi säger så här då: Vart får du plats med en pump/res kombo i ditt bygge?
Om du fick välja att göra om eller förbättra, hur skulle du göra då?

Jag har inte tillgång till chassit ännu, delar ska beställas snart, men hade tänkt köpa allting samtidigt för smidighetens skull
Borde jag köpa allting med en luftkylare så länge för att prova på chassit och se hur allt får plats kanske?
Vill inte att det du nämner skulle hända, även om misstag händer.

Du får gärna skicka lite mått!

/Loxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxi:

Tänkte bara tanken att det vore en bra plats för den, men har varken mätt eller sett någon som placerat den där.
Om vi säger så här då: Vart får du plats med en pump/res kombo i ditt bygge?
Om du fick välja att göra om eller förbättra, hur skulle du göra då?

Jag har inte tillgång till chassit ännu, delar ska beställas snart, men hade tänkt köpa allting samtidigt för smidighetens skull
Borde jag köpa allting med en luftkylare så länge för att prova på chassit och se hur allt får plats kanske?
Vill inte att det du nämner skulle hända, även om misstag händer.

Du får gärna skicka lite mått!

/Loxi

kör inte kombo utan separat då jag ha res. under GPU och pump i boten

förbättra vet jag inte men skulle jag bli tvungen att flytta res och pump till förmån för typ dubbla grafikkort hade jag nog valt en smalare rad i fronten och på något vis monterat den stående där

skulle rekommendera att köpa chassit i förväg för att kunna mäta, klämma & känna och förbereda bygget
sedan att köra på luft kan vara en bra ide för att prova sakerna innan du planerar att bygga och modda

olika mått
från botten upp till kanten (luckan som jag plockat bort) är ca 9.5 cm
skruven på främre toppfläkten ligger bokstavligt talat på främre radiatorn i mitt bygga (se bild)
i mitt bygge har jag 8 cm mellan GPU & Rad i fronten
ska du ha 280 rad i toppen får du lov att fundera på vilka minnen du har så de inte tar i radiatorn

se bilder här länk

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

kör inte kombo utan separat då jag ha res. under GPU och pump i boten

förbättra vet jag inte men skulle jag bli tvungen att flytta res och pump till förmån för typ dubbla grafikkort hade jag nog valt en smalare rad i fronten och på något vis monterat den stående där

skulle rekommendera att köpa chassit i förväg för att kunna mäta, klämma & känna och förbereda bygget
sedan att köra på luft kan vara en bra ide för att prova sakerna innan du planerar att bygga och modda

olika mått
från botten upp till kanten (luckan som jag plockat bort) är ca 9.5 cm
skruven på främre toppfläkten ligger bokstavligt talat på främre radiatorn i mitt bygga (se bild)
i mitt bygge har jag 8 cm mellan GPU & Rad i fronten
ska du ha 280 rad i toppen får du lov att fundera på vilka minnen du har så de inte tar i radiatorn

se bilder här länk
http://imgur.com/eeQO5LI
http://imgur.com/kee3gBc
http://imgur.com/RZmJRyI
http://imgur.com/tig0oll
http://imgur.com/uEyFM5D
http://imgur.com/XbalRIQ

Tack så mycket!

Vart tror du man kan ställa pump/res om man har en 25mm radiator i fronten, på något vis säger du, precis som att det skulle gå
Enligt spec så är den pump/res kombo jag valt 150mm hög, omöjlig att få in där nere med andra ord.

Men om man skippar den radiatorn i fronten och kör:
Pump/res->Radiator->CPU->GPU->Pump/res?

Så kan man få in en pump/res kombo i fronten på den plattan över hdd burarna.

Blev precis påmind om att EVGA har problem med hela 1000-serien, 1080 inkluderat.
Nya kylare ICX kommer under första kvartalet, så är ju inte så bråttom, även om köpknölarna kliar något enormt!

Hade tänkt köra på LPX minnen så de borde inte vara några problem

/Loxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxi:

Tack så mycket!

Vart tror du man kan ställa pump/res om man har en 25mm radiator i fronten, på något vis säger du, precis som att det skulle gå
Enligt spec så är den pump/res kombo jag valt 150mm hög, omöjlig att få in där nere med andra ord.

Men om man skippar den radiatorn i fronten och kör:
Pump/res->Radiator->CPU->GPU->Pump/res?

Så kan man få in en pump/res kombo i fronten på den plattan över hdd burarna.

Blev precis påmind om att EVGA har problem med hela 1000-serien, 1080 inkluderat.
Nya kylare ICX kommer under första kvartalet, så är ju inte så bråttom, även om köpknölarna kliar något enormt!

Hade tänkt köra på LPX minnen så de borde inte vara några problem

/Loxi

mycket beror på fysisk storlek på pumpen och längd på ditt grafikkort då det är detta som avgör hur mycket utrymme du har att leka på
ser det som svårt att gömma res och pump så de inte syns
men ska du ha radiator i toppen och fram skulle man kunna klämma in en pump/res kombo på följande plats (se rött) baserat på de ja skrev ovan

annars skulle du nog kunna skaffa en 360 monsta rad i toppen eller något men då kommer den täcka väldigt mycket i toppen (som för mig fast + 3,5cm)

är som sagt en hel del planering
även fast jag ansåg att jag hade planerat allt väldigt noga (saknades 1st 45 graders) men bytte plats på en 90 och en 45 graders och löste problemet

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads