Vad behövs egentligen för att göra spel?

Permalänk
Medlem

Vad behövs egentligen för att göra spel?

Om man rent hypotetisk skulle vilja göra ett spel med bra grafik. Vad behövs egentligen för program?
Vilka spelmotorer går att ens få tag på som privatperson?
Vad programmerar man spelet som och som går att få tag på som gemene man?
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Unreal engine är ju en jäkligt high-end motor som är helt gratis att använda. De tar bara en viss bit av kakan om du börjar tjäna pengar på ditt spel har jag för mig.

https://www.unrealengine.com/what-is-unreal-engine-4

Kräver ju nog dock en hel del övning för att kunna göra något nice i den. Du kanske ska starta med något enklare, typ unity? https://unity3d.com/

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Hedersmedlem

Som du kan se här så går det att få tag på ganska häftiga grejer även som privatperson.
http://venturebeat.com/2014/08/20/the-top-10-engines-that-can...

Om du undrar vad man skriver själva spelet i så beror det helt på vad det är för typ av spel. Det är stor skillnad på att skriva ett webspel, ett fps eller ett strategispel. Du kan använda nästan vilket språk som helst så länge det är tillräckligt snabbt för att göra det du vill göra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du har Unreal engine och Unity som ska gå att få tag på i gratis versioner. Dessa är väldigt populära och ska om jag minns rätt geutvecklaren möjligheten att skapa spel utan att behöva kunna programmera.

Permalänk

Vad som behövs är tusentals med kronor och personal.. (skämt å sido, fast lite sanning)

Det finns dussintals olika motorer, men dom 2 som ligger överst i högen är väll Unreal Engine C++ och Unity C#. Programmering kan du i princip göra från en text editor om man har kunskapen annars kan du använda Visual Studio, MonoDevelop, Intellij,Eclipse mm. Jag själv använder Eclipse för att koda Minecraft mods. Och Visual Studio för Desktop, Konsol apps.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Skrivet av Bosnic:

Du har Unreal engine och Unity som ska gå att få tag på i gratis versioner. Dessa är väldigt populära och ska om jag minns rätt geutvecklaren möjligheten att skapa spel utan att behöva kunna programmera.

Du bör kunna grunderna, hur skall du annars få ett föremål att röra sig från A till B utan kod

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla tips.
Som jag förstår det så går inte motorer som används i storsäljare som typ frostbite, rage, osv inte att få tag tag på för en vanlig person?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Skrivet av Zibpka:

Tack så mycket för alla tips.
Som jag förstår det så går inte motorer som används i storsäljare som typ frostbite, rage, osv inte att få tag tag på för en vanlig person?

Det blir nog väldigt svårt, men dom motorerna är ju specifikt byggda för det dom används till. Se Unreal och Unity som en sammlings motor. Du kan göra väldig väldigt mycket med dom två. Diablo 3 ligger i Unity motorn, kommer inte ihåg vilket av alla dev talks det va med i men det går å söka på.

Har du tänkt börja själv med något projekt?

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Du bör kunna grunderna, hur skall du annars få ett föremål att röra sig från A till B utan kod

Kan ha fel men har för mig att unreal ska ha någon form utav drag and drop "boxar/funktioner" system där man kan skapa scenarios/händelser utan att behöva skriva någon kod själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Det blir nog väldigt svårt, men dom motorerna är ju specifikt byggda för det dom används till. Se Unreal och Unity som en sammlings motor. Du kan göra väldig väldigt mycket med dom två. Diablo 3 ligger i Unity motorn, kommer inte ihåg vilket av alla dev talks det va med i men det går å söka på.

Har du tänkt börja själv med något projekt?

Sitter i dom tankarna ja. Men vill veta lite mer innan man orkar börja ta sej för något.
Skall kika runt lite och se om det är något för mej

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zibpka:

Tack så mycket för alla tips.
Som jag förstår det så går inte motorer som används i storsäljare som typ frostbite, rage, osv inte att få tag tag på för en vanlig person?

Nej, Cryengine är så klart inte så stor... Inte UnrealEngine eller HeroEngine heller. De är mer eller mindre state of the art. Allt du behöver för att göra ett riktigt avancerat och bra spel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Det blir nog väldigt svårt, men dom motorerna är ju specifikt byggda för det dom används till. Se Unreal och Unity som en sammlings motor. Du kan göra väldig väldigt mycket med dom två. Diablo 3 ligger i Unity motorn, kommer inte ihåg vilket av alla dev talks det va med i men det går å söka på.

Har du tänkt börja själv med något projekt?

Har sökt men hittar inget. Låter verkligen osannolikt att Unity används. Troligtvis en modifierad SC2 motor (i grunden) för att passa Diablo 3. Tänk på att Diablo 3 skrotades ett x-antal gånger innan de faktiskt släppte spelet

OnT: Unity3D är en otroligt kraftfull motor som samtidigt är väldigt lätt att jobba med. Det är den motorn som jag själv använder i skrivande stund. Det är väldigt lätt att göra något som ser bra ut.

Jobbar iofs mest med 2D fast i 3D-motorn, men det går i princip att göra vad som helst

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Zibpka:

Sitter i dom tankarna ja. Men vill veta lite mer innan man orkar börja ta sej för något.
Skall kika runt lite och se om det är något för mej

Var ligger din nivå?

Ett tips, börja med något super enkelt som du GÖR klart. Jag började med att göra ett spel av typen "Pong" skjuta en boll från en plattform på olik färgade brickor för att få poäng. Tog flera veckor med att rita grafik, skriva kod, strukturera, work flow mm mm mm.

Det viktigaste är att sätta målet väldigt lågt i början, och slutföra projektet.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Var ligger din nivå?

Ett tips, börja med något super enkelt som du GÖR klart. Jag började med att göra ett spel av typen "Pong" skjuta en boll från en plattform på olik färgade brickor för att få poäng. Tog flera veckor med att rita grafik, skriva kod, strukturera, work flow mm mm mm.

Det viktigaste är att sätta målet väldigt lågt i början, och slutföra projektet.

Den är lika med noll kan man säga så skall såklart börja med nå enkelt till att börja med. Men såklart vill ju veta vad man behöver. Men skall kika på Unitymotorn eftersom den är gratis. Skall även kika i lite c++ böcker för att lära mej lite grunder.

Vad började du att skriva i för program?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Har sökt men hittar inget. Låter verkligen osannolikt att Unity används. Troligtvis en modifierad SC2 motor (i grunden) för att passa Diablo 3. Tänk på att Diablo 3 skrotades ett x-antal gånger innan de faktiskt släppte spelet

OnT: Unity3D är en otroligt kraftfull motor som samtidigt är väldigt lätt att jobba med. Det är den motorn som jag själv använder i skrivande stund. Det är väldigt lätt att göra något som ser bra ut.

Jobbar iofs mest med 2D fast i 3D-motorn, men det går i princip att göra vad som helst

Hittar det inte heller nu, orka gå igenom timmar med dev talks. Men har för mig dom pratar om det

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Skrivet av Zibpka:

Den är lika med noll kan man säga så skall såklart börja med nå enkelt till att börja med. Men såklart vill ju veta vad man behöver. Men skall kika på Unitymotorn eftersom den är gratis. Skall även kika i lite c++ böcker för att lära mej lite grunder.

Vad började du att skriva i för program?

C# Är ju Unitys main språk och jag vill nog säga att det va lättare att lära sig C# än C++. Men vi är alla olika så kör på.

Jag började med Visual Studio för det ingick i dom kurserna jag tog, så det blev naturligt.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

C# Är ju Unitys main språk och jag vill nog säga att det va lättare att lära sig C# än C++. Men vi är alla olika så kör på.

Jag började med Visual Studio för det ingick i dom kurserna jag tog, så det blev naturligt.

Så att använda C# är att föredra om jag vill använda mej utav unity?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Beror väl helt på vad du menar med spel, spelutveckling är ett brett område. Du kan jobba med design, story, ljud, logik och säkert en massa annat också för den delen. Du kodar antagligen överlägset mest när du skapar logiken, även om du säkert får mycket färdig när du använder en motor.

Permalänk
Skrivet av Zibpka:

Så att använda C# är att föredra om jag vill använda mej utav unity?

Japp 80.4% av allt skrivet i Unity är C# och nu har dom droppat stödet för Boo med (Det fungerar fortfarande men fasas ut)

Boo 0.44% lol
UnityScript 18.9%

Currently, most Tutorials, and Sample Assets are based around C#, and in the 5.x cycle, we’ll ensure that all our C# examples in the documentation are first-class citizens.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Japp 80.4% av allt skrivet i Unity är C# och nu har dom droppat stödet för Boo med (Det fungerar fortfarande men fasas ut)

Currently, most Tutorials, and Sample Assets are based around C#, and in the 5.x cycle, we’ll ensure that all our C# examples in the documentation are first-class citizens.

Vad är skillnaden på c++ och c# lite kortfattat?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibpka:

Vad är skillnaden på c++ och c# lite kortfattat?

C# är nyare och är mycket likt Java. Både java, C#, C++ bygger på C. Den största skillnaden mellan C++ och C# är att C# har en garbage collector(gc) som sköter den största biten av minneshanteringen åt dig, helt automatiskt.

Permalänk
Skrivet av Zibpka:

Vad är skillnaden på c++ och c# lite kortfattat?

C++ Är ett lägre språk än tex C# , Java. Lägre menas med att du kommer närmare hårdvaran och att språket blir mer "svårläst" för människan ända ner till Assembly som är ett low-level.

Du slipper minnes referenser med C#, Java, för det sköts automatiskt till en viss gräns. (Du får göra avancerade saker innan du behöver tänka på GC garbageCollectors)

Men rent praktiskt så börja med ett språk och få lite feeling för det, snart så ser du hur dom flesta språken fungerar, det skiljer i syntax och uppbyggnad men det kommer du ändå förstå när man kan grunderna. MSDN är en väldigt bra resurs.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan tipsa om bra böcker eller hemsidor för att lära sej c#?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Skrivet av Zibpka:

Är det någon som kan tipsa om bra böcker eller hemsidor för att lära sej c#?

http://www.csharpskolan.se/

Klicka på artiklar och börja läs grunderna

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk

@Zibpka: Om du vill ha bra grafik är det inte bara spelmotorn som måste vara bra, generellt sett så brukar "bra grafik" användas synonymt med bra 3d grafik så jag förutsätter att du inte vill skapa ett 2d sidescroller eller dylikt. I så fall måste du även fixa avancerade 3d modeller med korrekta "smoothing-groups", uv-mappning samt bra texturer i form diffuse, specular, bump/normal osv. beroende på vad för asset det är, för att inte tala om topology, animering och mer därtill. Skulle inte 3d modellering vara intressant för dig kan man köpa 3d modeller. Turbosquid är en populär marknadsplats men kvaliteten är varierande och kan vara svårt att veta vad som funkar, ue4 har sin egen "market place" där kvaliteten är kontrollerad, priset är ofta lägre, speciellt vid rea som dom stundvis har. Förövrigt är modellerna direkt kompatibla med spelmotorn och att ladda in dom som assets är inte särskilt svårt. Har du inte mycket erfarenhet av att programmera så kan du glädjas, ue4 använder sig till stor del av blueprints vilket liknar scratch. Unreal engines Youtube kanal har många tutorials som är enkla att förstå, skulle du vara intresserad av gamejam håller dom sådana en gång i månaden med varierande teman och oftast bra priser där ssd lagring från Intel har förekommit bland flera.

Jag skulle rekommendera dig att ladda hem ue4 och prova byta ut till exempel "skotten" i fps-templaten och mixtra med materials. Som 3d modelleringsprogram vet jag inte riktigt vad jag kan rekommendera, jag använder 3DS max då jag har student version, kanske blender? Men vill du seriöst skapa ett litet spel med bra grafik så borde du fundera om du känner någon som kan dela ambitionen med och vad för slags spel du vill göra..

Lycka till!

Visa signatur

Intel Core I5 4690k, MSI GTX 1060 6GB, Gigabyte GTX 970 (PhysX/rendering/ai), Asus z97 PRO WiFi, 32GB Kingston HyperX 4x8, Corsair Obsidian 750D, Corsair RM750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Hittar det inte heller nu, orka gå igenom timmar med dev talks. Men har för mig dom pratar om det

Diablo 3-motorn är proprietär och framtagen just för Diablo 3.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trygga_Jocke:

@Zibpka: Om du vill ha bra grafik är det inte bara spelmotorn som måste vara bra, generellt sett så brukar "bra grafik" användas synonymt med bra 3d grafik så jag förutsätter att du inte vill skapa ett 2d sidescroller eller dylikt. I så fall måste du även fixa avancerade 3d modeller med korrekta "smoothing-groups", uv-mappning samt bra texturer i form diffuse, specular, bump/normal osv. beroende på vad för asset det är, för att inte tala om topology, animering och mer därtill. Skulle inte 3d modellering vara intressant för dig kan man köpa 3d modeller. Turbosquid är en populär marknadsplats men kvaliteten är varierande och kan vara svårt att veta vad som funkar, ue4 har sin egen "market place" där kvaliteten är kontrollerad, priset är ofta lägre, speciellt vid rea som dom stundvis har. Förövrigt är modellerna direkt kompatibla med spelmotorn och att ladda in dom som assets är inte särskilt svårt. Har du inte mycket erfarenhet av att programmera så kan du glädjas, ue4 använder sig till stor del av blueprints vilket liknar scratch. Unreal engines Youtube kanal har många tutorials som är enkla att förstå, skulle du vara intresserad av gamejam håller dom sådana en gång i månaden med varierande teman och oftast bra priser där ssd lagring från Intel har förekommit bland flera.

Jag skulle rekommendera dig att ladda hem ue4 och prova byta ut till exempel "skotten" i fps-templaten och mixtra med materials. Som 3d modelleringsprogram vet jag inte riktigt vad jag kan rekommendera, jag använder 3DS max då jag har student version, kanske blender? Men vill du seriöst skapa ett litet spel med bra grafik så borde du fundera om du känner någon som kan dela ambitionen med och vad för slags spel du vill göra..

Lycka till!

Tack för lite information. Har kollat lite på 3DS max men vad jag förstår av den så betalar man inte en engångskostnad för den utan en typ av prenumeration?
Om man kollar på motorer som är gratis vs dom som kostar, Har man någon användning av det man lärt sej i gratisversioner kontra dom som kostar pengar?

Nåt som jag också undrar är vilken man skall lära sej av programmeringspråk
Vad är att föredra.

Nån som är riktigt bra på båda får gärna göra en lista med fördelar och nackdelar med dom

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Diablo 3-motorn är proprietär och framtagen just för Diablo 3.

Om en motor är proprietär betyder det att man inte kan köpa den eller ?
Som jag sett är dom flesta kända motorer proprietär
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

@Zibpka: Jag har som sagt student-version, dvs gratis i tre år (kan få mer), dom flesta Autodesk programmen kostar en större slant om året om man inte kan få mjukvaran genom skola/arbete. Blender är opensource och gratis att använda.

Om du inte vill hardcore satsa, starta spelstudio osv. ser jag ingen anledning till att köpa en spelmotor. UE4 är minst lika kraftfull som Frostbite och Cryengine samtidigt som den är enklare för en nybörjare. När du köper en spelmotor gör du det därför du har antingen personal som har erfarenhet med den specifikt eller tex. om du vill ha en större vinst efter 10 000 sålda kopior.

UE4 och andra spelmotorer fyller samma funktion och delar därför många likheter, vad du kommer ha användning av i framtiden är mycket svårt att säga, men dom generella koncepten bakom hur saker fungerar, problemlösning, och hur du kan använda spelmotorn till din fördel för din kreativitet är kanske några saker? Beroende på om du har funderat på att starta eget eller söka arbete inom spelutveckling (om det nu inte bara är en hobbygrej) så kan du kanske inte förutsätta att du kommer använda samma spelmotor efter inlärningsprocessen.

Testa UE4, se om du gillar gränssnittet och testa gå in i Blueprints i en av deras templates, ändra material properties och ha lite skoj. Om den sen bestämmer dig för att programmera i UE4 finns det inte någon större anledning till att du ska lära dig programmera ett specifikt språk. Gillar du arduino och robotar kan du ju testa det för att få in känslan för hur man ska lyckas med problemlösningen, passar inte det kan du ju testa java eller nått, se bara till att välja något i C-gruppen av programmeringsspråk, dvs. inte python eller html osv.

UE4 material BP är förövrigt otroligt kraftfulla och renderingskvaliteten på tex. metall-material är närmast keyshot.

Visa signatur

Intel Core I5 4690k, MSI GTX 1060 6GB, Gigabyte GTX 970 (PhysX/rendering/ai), Asus z97 PRO WiFi, 32GB Kingston HyperX 4x8, Corsair Obsidian 750D, Corsair RM750