Vilket chassi skulle du valt för att matcha annan media?

Permalänk
Medlem

Vilket chassi skulle du valt för att matcha annan media?

Tjena,

Man bygger ju en dator för sin egen skull men skulle gärna se vad ni hade valt för chassi för att matcha övrig inredning. Det som ska matchas färgmässigt och stilmässigt är

Dali concept 6

LG 55eg920v

Tvbänken är lika bred som tvn och har typ samma färg som frontpanelerna på högtalarna och 2 glasdörrar.

Det som bör tänkas på är att datorn färdig måste vara så tyst som bara möjligt. I övrigt får ni fria händer, vad hade ni valt för chassi?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Vad har du för någon förstärkare?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Phanteks har chassin som matchar färgen iaf. Förutom träbitarna då.
Hade nog kört på nåt av dom.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Vad har du för någon förstärkare?

En Onkyo TX-SR602E som tyvärr skulle behöva bytas ut då fjärren saknas och den ibland får nog konstiga cut-outs så det bara smäller till i högtalarna och den stänger av

Dom där på nedre bilden är riktigt snygga men hur är det med ljudisoleringen i dom, datorn kommer ju att användas som htpc och spelmaskin och när det lyssnas på musik och tittas på film vill jag ha den tyst. Har lyckats ganska bra med burken i signaturen men den skulle egentligen behöva en större cpu kylare och bättre luftflöde.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

En Onkyo TX-SR602E som tyvärr skulle behöva bytas ut då fjärren saknas och den ibland får nog konstiga cut-outs så det bara smäller till i högtalarna och den stänger av

Dom där på nedre bilden är riktigt snygga men hur är det med ljudisoleringen i dom, datorn kommer ju att användas som htpc och spelmaskin och när det lyssnas på musik och tittas på film vill jag ha den tyst. Har lyckats ganska bra med burken i signaturen men den skulle egentligen behöva en större cpu kylare och bättre luftflöde.

Det är bar att köra med PWM-fläktar och fixa en kurva så fläktarna går på minimum vid låg belastning. Borde inte låta ett knyst om du inte sitter närmare än en meter ifrån, med rätt fläktar.
Funkar med fläktkontroller också om du orkar höja/sänka fläkthastigheten manuellt.

Har inte chassit själv men det är ju inte ljuddämpat och låter säkert en del om fläktarna går på max.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det är bar att köra med PWM-fläktar och fixa en kurva så fläktarna går på minimum vid låg belastning. Borde inte låta ett knyst om du inte sitter närmare än en meter ifrån, med rätt fläktar.
Funkar med fläktkontroller också om du orkar höja/sänka fläkthastigheten manuellt.

Har inte chassit själv men det är ju inte ljuddämpat och låter säkert en del om fläktarna går på max.

Iofs sant, fläktkurva är väl det enklaste.

Kollade på Phanteks hemsida, är det bara Atx chassit som finns med hela sidor i glas? MAtx tycks bara ha en mindre ruta eller har jag fattat fel

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Iofs sant, fläktkurva är väl det enklaste.

Kollade på Phanteks hemsida, är det bara Atx chassit som finns med hela sidor i glas? MAtx tycks bara ha en mindre ruta eller har jag fattat fel

Stämmer nog, tyvärr.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar:

Trist ju, känns som atx blir för stort för ändamålet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv

@FlashTec: Fractals nya define c. Det är ljudisolerat och kompakt, ett av det minsta atx chassi man kan få tag på. Jag tycker chassit är stilrent speciellt med den borstade aluminium look framsidan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@FlashTec: Fractals nya define c. Det är ljudisolerat och kompakt, ett av det minsta atx chassi man kan få tag på. Jag tycker chassit är stilrent speciellt med den borstade aluminium look framsidan har.

Har ju ett node 605 chassi idag så vet att kvalitén på FDs grejer är riktigt bra. Define mini C verkar ju lite tuff efter att ha kollat på en del reviews. Ska jag vara petig dock så saknar jag en hdmi kontakt på fronten, kanske aldrig kommer användas men vore grymt om man börjar köra vr.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv

@FlashTec:

Fractals chassi är alltid kvalitet. Tycker dem lämpar sig mer i "vuxen miljöer".

Define c mini är 5cm kortare i höjden än define c atx, annars har dem samma mått, lite konstigt tycker jag, dem hade kunnat krympa det ännu mer.

Det finns också define nano om du vill ha ännu mindre. Tror dock inte dem finns utan fönsterpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@FlashTec: Define c mini är 5cm kortare i höjden än define c atx, annars har dem samma mått.

Tror mig inte ha någon egentlig nytta av atx då jag har svårt att se att jag någonsin kommer kötta på med sli och har ett mAtx kort idag

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv

@FlashTec: Jag missa att du redan hade delarna, finns ingen mening med att skaffa atx om man inte behöver medföljande finesser. Jag tror du hade blivit nöjd med define c mini.