Vilken Router (Trådlös) skall jag välja? Asus?

Permalänk

Vilken Router (Trådlös) skall jag välja? Asus?

Hej!

Jag har kollat på dessa två men vad är för och nackdelar på respektive?

ASUS RT-AC3200
ASUS RT-AC87U

Eller finns det någon annan ASUS eller skall jag välja något helt annat?
Tips mottages gärna.
Jag får snart en fiber på 250/100 och kanske komemr uppgradera kinan till gigbit i framtiden

Permalänk
Medlem

Vill du ha bra trådlöst så ta en titt på ubiquiti unifi, AC med longrange kanske.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1379755

Båda dom där routrarna du pekar ut är bra grejer, men ser du bara på trådlös prestanda och inte alla andra finesser som finns i dom routrarna så kanske du tänker lite fel. Vill du ha smidig VPN, sätta skrivare och / eller usb-minnen / diskar i routern, bra föräldrakontroll, i 3200:ans fall, har så många enheter i nätet att dubbla 5ghz-nät är viktigt... visst kör bara.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Ja vi har 4 barn så föräldrakontroll är bra, sen har vi mer enheter är normalfamiljen tror jag.
3 ipads
6 st Iphones
3 bärbara
4 stationära

Så 3200 är en bra router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde1976:

@Gurk: Ja vi har 4 barn så föräldrakontroll är bra, sen har vi mer enheter är normalfamiljen tror jag.
3 ipads
6 st Iphones
3 bärbara
4 stationära

Så 3200 är en bra router?

Ja, båda är väldigt (!!!) bra routrar.
Föräldradelen i dom är ju samma och fungerar helt okej. Antalet enheter du räknar upp är per definition inte speciellt svårt ens för en liten fjuttrouter, det beror mer på vad man gör på klienterna. Du blir inte besviken av någon av dom, men jag kan nästan lova dig att så länge HSB hemma har något emot krabbor så är 3200:an inte poppis. Den är i mina ögon väldigt cool men jag hade dubbelkollat en extra gång.
Själv har jag ungefär samma uppsättning (samma antal ungar, något mindre antal telefoner då minstingen är bara 8), men väldigt krävande tonåringar... och klarar mig på en ac56:a och en accesspunkt på övervåningen. Båda Asus-burkarna går att skjuta på annan mjukvara och om jag minns rätt, tomato kan höja uteffekten och därmed ge dig något längre räckvidd (ej att rekommendera om du har många grannar, exempelvis i hyreshus).

"Det beror på" helt enkelt (suck), men överväg utseendet och räckvidden, 5ghz-banden på 3200:an går inte alls speciellt långt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T