Förlorat internetanslutningen, men bara på min dator

Permalänk
Medlem

Förlorat internetanslutningen, men bara på min dator

Hej!

För två kvällar sedan startade jag datorn för att sedan finna att jag inte hade någon anslutning till internet (kör med kabel). Både det trådlösa nätverket samt den andra stationära datorn kopplad till samma router fungerar fortfarande lika bra. Jag stoppade in sladden som vanligtvis går till min dator in i en laptop istället, och då fungerar det felfritt. Det verkar alltså vara min dator som är felkällan.

Jag har startat om datorn och routern ett flertal gånger, dubbelkollat så att det inte finns något glapp någonstans, inaktiverat och aktiverat nätverkskortet. Inget av dessa har fungerat, och jag undrar vad jag mer borde felsöka, alternativt byta ut.

Mvh

felstavning i rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av elanos:

Hej!

För två kvällar sedan startade jag datorn för att sedan finna att jag inte hade någon anslutning till internet (kör med kabel). Både det trådlösa nätverket samt den andra stationära datorn kopplad till samma router fungerar fortfarande lika bra. Jag stoppade in sladden som vanligtvis går till min dator in i en laptop istället, och då fungerar det felfritt. Det verkar alltså vara min dator som är felkällan.

Jag har startat om datorn och routern ett flertal gånger, dubbelkollat så att det inte finns något glapp någonstans, inaktiverat och aktiverat nätverkskortet. Inget av dessa har fungerat, och jag undrar vad jag mer borde felsöka, alternativt byta ut.

Mvh

Vad säger nätverkskortet om du kollar i enhetshanteraren?
Kan även vara så att du satt en fast gateway/ip/dns-server eller använder någon form av proxy som gör att det inte fungerar som det ska.
Skulle du inte hitta något fel i ovanstående så återkom gärna med vad en "ipconfig /all" säger.

Permalänk
Medlem

Så du har trådlöst nätverk som fungerar till datorn som inte får nät via kabel? Eller är det två olika datorer?
Lyser det något på uttaget på datorn när du stoppar i nätverkskabeln? Standard är att det lyser en fast grön som indikerar att det finns länk och sedan finns en orange-aktig som blinkar lite som indikerar aktivitet. Dock kan det vara andra färger.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenero:

Vad säger nätverkskortet om du kollar i enhetshanteraren?
Kan även vara så att du satt en fast gateway/ip/dns-server eller använder någon form av proxy som gör att det inte fungerar som det ska.
Skulle du inte hitta något fel i ovanstående så återkom gärna med vad en "ipconfig /all" säger.

Nätverkskortet verkar inte säga så mycket, allt jag kan hitta är att "Enheten fungerar korrekt". Finns det möjlighet att man omedvetet sätter en fast gateway/ip/dns-server eller använt någon proxy, och hur löser man det? Har iaf inte gjort något speciellt på senaste dagar, mest surfat.

Så här ser det ut när jag skriver ipconfig /all:
http://imgur.com/a/yv1tX

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@elanos: Var kablen ansluten till datorn när du körde kommandot "ipconfig /all"?
dns-servern eller proxy kan ha ändrats/aktiverats i samband med installation av vissa program av div malware och liknande men så verkar det inte vara i ditt fall.

Datorn verkar tro att nätverkskablen ej är ansluten, troligtvis har något hänt nätverkskortet.

Har du möjlighet att använda en annan nätverkskabel för att utesluta ev. glapp?

Kontrollera att du har rätt drivrutin från tillverkarens hemsida.

Du kan även testa att göra en systemåterställning som sista åtgärd till den dagen då du vet att datorn fungerade om du inte installerat något särskilt på datorn under de senaste dagarna.

spelling
Permalänk
Medlem

testa kör i cmd:

ipconfig /release
ipconfig /renew

Permalänk

tror felet för dig är hamachi. prova att stänga av det en gång. Men på dina andra anslutningar står det ju media disconnected, har du dragit ur sladden etc ? prova även att sätta dns till googles istället för automatisk. så under adapter settings för det nätverkskortet du ska använda skriv i DNS1: 8.8.8.8 DNS2: 8.8.4.4. Men börja med det @Hansar skrev

Permalänk

En till sak gällande nätverkskortet i enhetshanteraren prova att rulla tillbaka drivrutinerna en gång och se om det hjälper eller bara välja uninstall på nätverkskortet.