Permalänk
Medlem

BSOD på uppstart efter spelande

Hej.

Spelade nyligen lite Dark Souls 3 och plötsligt utan förvarning eller meddelande frös datorn och startade om sig och sedan dess får jag blå skärm (se bild) varje gång jag försöker komma in till Win 7. Jag misstänker att min grafikkort har lagt av men är inte helt säker på detta dock.

Jag har testat att starta i felsäkert läge och det fungerar galant, provat uppdatera grafikkort drivrutin (NVIDIA 376.33), äldre drivrutin (NVIDIA 314.22), köra minnesdiagnostik (inga fel), så har jag provat att systemåterställa utan nån resultat och provat att avinstallera NVIDIA drivrutinerna och då kommer jag även in i Windows i normalläge.

All hjälp uppskattas.

Specs: GTX 580 Gigabyte (795mhz), i7 950 stock hastighet, 6GB DDR3 RAM (kingston tror jag), Win 7 64bit Enterprise.

EDIT: Såg att bilden inte fungerande så jag skriver länken här istället: https://imgur.com/a/5IwJH

Bilden visades inte.
Permalänk
Hedersmedlem

@Ziitex Välkommen till Sweclockers!

Jag fixade billänken åt dig (man måste ha med filändelsen i länken).

Ontopic: Det ser ut som artefakter. Har du möjlighet att testa med ett annat grafikkort? Vilket nätagg har du?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Ziitex: Ja, det ser nästan ut som vad mitt defekta grafikkort gjorde, fick artefakter och mycket problem med drivrutiner, gick tillslut inte att installera dom.

Permalänk
Medlem

@Kent: Ursäktar för sent svar, ska se om jag få tag på min gamla GTX 9800 eller och testa. Annars är mitt nätagg ett Corsair HX 850w 80 plus silver. Kan skriva ner moderkort om det skulle vara till hjälp. Asus P6T Deluxe V2. Vill noterat att mina komponenter har några år på nacken (5-6 år).

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett väldigt typiskt fel för när ett grafikkort ger upp. Om du vill fortsätta rulla den burken skulle jag rekommendera dig att hitta ett begagnat grafikkort, behöver inte kosta många tjugolappar för att hitta något likvärdigt eller bättre än vad du har i dagsläget.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Jag har ändå funderat på att uppgradera snart. Hade hoppats på att mitt gpu skulle klara sig till nästan våg av NVIDIA gpu men det sket sig. Skulle ett GTX 1060 var någonting för mig eller skulle den flaskhalsa mina övriga komponenter?

Permalänk
Medlem

@Ziitex dina övriga komponenter skulle inte hänga med, tyvärr. Så det vore att köpa ett för kraftfullt kort till den datorn.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Om du avser byta CPU inom ett år eller så hade jag valt ett GTX 1070 då det är lite mer framtidssäkert.
Om du tänker köra vidare på i7 950 några år till så är nog GTX 1060 ett bättre val rent ekonomiskt då du inte riktigt får rätt utväxling för ett GTX 1070.

Edit: Det beror lite på vilka spel du vill köra, vilken upplösning och vad du siktar på för FPS, så klart.

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Skulle ett 670 eller 760 vara bättre val i så fall? Spelare knappt i 1080p (1680x1050) och jag brukar ha inställningar på low-mid beroende på vilket spel det är och spelare för mesta dels Dark Souls 3 och spel motsvarande dess krav.