Permalänk
Medlem

Ingen skärm, USB döda!

Kortfattat!

Lämnade in mitt graffekort hos inet fick tillbaks det då det inte var några som helst fel på det skulle sätta in det i datorn (som fungerat som en klocka) och nu får jag ingen bild och alla USB uttag är stendöda.

Jag hade på mig ESD armbandet när kortet skulle sättas i.

Någon som vet vad felet kan vara?

Att skärmen inte får någon bild kan jag ju köpa men att USB uttagen ska stendö från absolut ingenstans finner jag väldigt intressant då jag enbart körde i kortet och gjorde inget annat..

Specs:
I7 6700k
GeForce 980ti
Z170 PRO gaming.
Evga supernova 750 watt
16 GB ram.

Som sagt datorn har alltid fungerat tills ikväll!

Har tagit ut kortet och satt in det flertalet gånger Innan och detta har aldrig hänt då.

Har sökt och kollat igenom svaren men ingen hade något liknande så USB uttagen dör samtidigt.

Mvh lauen

Visa signatur

hej

Permalänk
Moderator
Moderator

Dubbelkollat att kortet verkligen sitter som det ska hela vägen in och alla strömkablar till grafikkortet sitter som de ska? Kan tänka mig att vissa moderkort slår rätt ordentligt bakut direkt om det sitter fel.

Om ja, testat ta ut kortet igen och köra på den interna grafiken?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför misstänkte du grafikkortet,vad menar du med att usb är dött, hur vet du det ? Är det kanske så att din nätdel eller moderkort är trasigt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vid uppstart av datorn senaste tiden har skärmen blinkat blått en hel del innan den till slut hittar sitt rätta "jag" och man kan spela utan problem..

Jag trodde det var grafikkortet som knasa så lämnade in det för att kunna utesluta..

När jag nu fick svar av inet att inget är fel så tänkte jag att det kanske är dvi sladden som är fel på så köpte ny idag samtidigt som jag hämtade ut kortet...

Men nu vill inte skärmen hitta kortet?

Och USB uttagen vet jag är döda för varken mus eller tangentbord lyser när datorn är igång...

Grafikkortet lyser dock och fläktarna går igång som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Datorn håller sig igång alltså stänger inte av sig eller något sånt bara att USB och skärm inte vill dra igång av någon anledning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lauen:

Datorn håller sig igång alltså stänger inte av sig eller något sånt bara att USB och skärm inte vill dra igång av någon anledning

Skickades från m.sweclockers.com

Men då vet du alltså inte om den är igång utan du vet bara att fläktarna går, du har inte hört uppstartsljuden eller fått bild via annat grafikkort eller har nått annat som verkligen bevisar att datorn startar och inte bara att nätdelen kan mata ut 12V ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får inget uppstartsljud?

Men eftersom kortet drivs igång så borde väl mer än 12V vara aktivt?

Har du någon typ av lösning jag kan göra?

Även röda lampan nere på moderkortet lyser vilket betyder att moderkortet lever enligt handboken.

Får testa byta plats på ramen sen efter jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lauen:

Får inget uppstartsljud?

Men eftersom kortet drivs igång så borde väl mer än 12V vara aktivt?

Har du någon typ av lösning jag kan göra?

Även röda lampan nere på moderkortet lyser vilket betyder att moderkortet lever enligt handboken.

Får testa byta plats på ramen sen efter jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det låter som en stendöd dator där bara nätdel och fläktarna startar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Testa att byta vägguttag?

Mitt nätagg dog, så jag köpte ett likadant som du, då drog allt igång förutom att jag inte fick någon bild på skärmen, inget uppstartsljud och USB portarna var döda.

Så då tänkte jag att när det första nätagget dog så tog det med sig moderkort eller liknande i smällen, så jag köpte en i5 6600K samt ett Asus Z170 Pro Gaming moderkort. Dock blev det samma lika problem.
Så då trodde jag att 12v linorna på agget var döda från fabrik, dock så testade jag att byta vägguttag och då hoppade allt igång.

Precis som att det första uttaget inte fixade att leverera tillräckligt med kräm för 12v till nätagget pga att jag hade en hel del mer prylar kopplat på samma uttag.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Testa att byta vägguttag?

Mitt nätagg dog, så jag köpte ett likadant som du, då drog allt igång förutom att jag inte fick någon bild på skärmen, inget uppstartsljud och USB portarna var döda.

Så då tänkte jag att när det första nätagget dog så tog det med sig moderkort eller liknande i smällen, så jag köpte en i5 6600K samt ett Asus Z170 Pro Gaming moderkort. Dock blev det samma lika problem.
Så då trodde jag att 12v linorna på agget var döda från fabrik, dock så testade jag att byta vägguttag och då hoppade allt igång.

Precis som att det första uttaget inte fixade att leverera tillräckligt med kräm för 12v till nätagget pga att jag hade en hel del mer prylar kopplat på samma uttag.

Det där lät underligt, endera har du en gravt felaktig elinstallation i bostaden eller så berodde det på nått helt annat typ att kondensatorerna i nätdelen/nån annan stans i datorn behövde läkas och det sker främst varje gång man ansluter strömmen och då kan det krävas ett par startförsök utspridda över tid för att oxideringen ska bli normal igen.
Du hade troligen fått samma resultat om du dragit ur nätsladden från datorn och väntat en stund så kondingarna hunnit ladda ur helt och sedan anslutit igen, ev kan man behöva upprepa det några gånger.
Om det verkligen beror på eluttaget borde du genast ta dit en elektriker för att felsöka för det är stor risk för brand om det du säger stämmer för enligt din beskrivning så löser inte säkringen ut som den ska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Testa att byta vägguttag?

Mitt nätagg dog, så jag köpte ett likadant som du, då drog allt igång förutom att jag inte fick någon bild på skärmen, inget uppstartsljud och USB portarna var döda.

Så då tänkte jag att när det första nätagget dog så tog det med sig moderkort eller liknande i smällen, så jag köpte en i5 6600K samt ett Asus Z170 Pro Gaming moderkort. Dock blev det samma lika problem.
Så då trodde jag att 12v linorna på agget var döda från fabrik, dock så testade jag att byta vägguttag och då hoppade allt igång.

Precis som att det första uttaget inte fixade att leverera tillräckligt med kräm för 12v till nätagget pga att jag hade en hel del mer prylar kopplat på samma uttag.

Tack för svar!

Kommer testa en hel del sen efter jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det låter som en stendöd dator där bara nätdel och fläktarna startar.

Men HUR kan datorn stendö av att jag körde i mitt grafikkort?

Sen krävs det inte mer än 12 watt för att driva mitt grafikkort? Kortet är ju igång när datorn är igång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk

Fungerar datorn normalt utan grafikkortet installerat?

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterpawn:

Fungerar datorn normalt utan grafikkortet installerat?

Hann aldrig riktigt testa allt igår kommer testa allting jag fått skrivit idag...

Så blir att testa integrerade först och sen utgå därifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lauen:

Men HUR kan datorn stendö av att jag körde i mitt grafikkort?

Sen krävs det inte mer än 12 watt för att driva mitt grafikkort? Kortet är ju igång när datorn är igång

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte vad du råkat ut för men som du beskriver symptomen är ju datorn stendöd på logisk nivå, några motorer snurrar och några dioder lyser för att indikera spänning på en del platser men inga som helst avancerade funktioner fungerar ?
Du får väl ingen bild eller ljud alls som ger nått felmeddelande ?
Du borde prova att göra en cmosreset på moderkortet.
Har du integrerad grafik så prova att lyfta ut grafikkortat och ansluta till det integrerade, prova även med och utan ram om du inte får bild utan ram blir det ofta nått pip som felmeddelande om moderkortet startar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte vad du råkat ut för men som du beskriver symptomen är ju datorn stendöd på logisk nivå, några motorer snurrar och några dioder lyser för att indikera spänning på en del platser men inga som helst avancerade funktioner fungerar ?
Du får väl ingen bild eller ljud alls som ger nått felmeddelande ?
Du borde prova att göra en cmosreset på moderkortet.
Har du integrerad grafik så prova att lyfta ut grafikkortat och ansluta till det integrerade, prova även med och utan ram om du inte får bild för utan ram blir det ofta nått pip som felmeddelande om moderkortet startar.

Sådärja tack för ett vettigt svar av dig de andra har varit mer rakt på...ska testa allt sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Har nu kommit hem och enda jag gjorde var att trycka till allt samt sätta grafikkortet i slot 2 (då funkade datorn direkt) testade stoppa tillbaks i slot 1 och då funka även datorn?

Absolut ingen aning vad som hände..

Körde även med ett ram För att testa, kanske var det som behövdes...

Tog även tipset med att köra sladden rätt in i uttaget i väggen kanske även var detta som hjälpte haha.

Tack iallafall för alla svar gubbar..

En sak till skärmen startar verkligen bra segt nu jämfört med tidigare? Någon som vet vad det kan vara haha kan det vara som så att skärmen håller på att ge upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lauen:

Har nu kommit hem och enda jag gjorde var att trycka till allt samt sätta grafikkortet i slot 2 (då funkade datorn direkt) testade stoppa tillbaks i slot 1 och då funka även datorn?

Absolut ingen aning vad som hände..

Körde även med ett ram För att testa, kanske var det som behövdes...

Tog även tipset med att köra sladden rätt in i uttaget i väggen kanske även var detta som hjälpte haha.

Tack iallafall för alla svar gubbar..

En sak till skärmen startar verkligen bra segt nu jämfört med tidigare? Någon som vet vad det kan vara haha kan det vara som så att skärmen håller på att ge upp

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske inte hade monterat grafikkortet rätt men det blev rätt när du flyttade på det.
Menar du att det tar tid innan datorn startar och visar bild eller att skärmen tar länge för att visa bild ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske inte hade monterat grafikkortet rätt men det blev rätt när du flyttade på det.
Menar du att det tar tid innan datorn startar och visar bild eller att skärmen tar länge för att visa bild ?

Menar att innan när jag startade datorn visade skärmen "asus" direkt på sekunden nu tar det ungefär 5 sekunder sen visas först asus och sen skrivbordet...det kan jag leva med så länge datorn bara fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej