Dell lägger ned utvecklingen av sin 30-tums OLED-skärm

Permalänk
Melding Plague

Dell lägger ned utvecklingen av sin 30-tums OLED-skärm

Dells 4K-upplösta OLED-skärm planerades att släppas senare i år, men utvecklingen av denna har nu lagts ned då modellen drogs med problem och inte levde upp till företagets standard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej Känns lite petigt att skrota den för att betraktningsvinkeln inte var tillräckligt god. Finns någon info om vem som tillverkade panelen?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Nej Känns lite petigt att skrota den för att betraktningsvinkeln inte var tillräckligt god. Finns någon info om vem som tillverkade panelen?

För 50 000:- tycker jag nog att man får vara lite petig.

Permalänk
Medlem

Fan fan fan!

Permalänk
Medlem

Oled har en väldigt tendens att skifta i färg vid väldigt små vinklar tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Mailkommunikation med Dell:

Hi Andreas,

I hear you and understand your frustration. When we announced the Dell UltraSharp 30 OLED monitor last January, we were on a production schedule to make it available to customers in March. However, during the process of fine tuning the display we discovered very minor anomalies that did not meet our stringent quality requirements. We will not sell any monitor if we have doubts about its ability to meet the needs of customers who count on the display to provide accurate images. Thanks for your ongoing patience, and we’ll get back to you as soon as the OLED monitor becomes available and the 8K monitor when it goes on sale in March.

Best,
Xxxxx
Dell Global Communications

-------- Original message --------
Subject: Will it be the same story as with the OLED monitor?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall jag får spekulera helt fritt hade panelen troligtvis även svårlösta problem med ett, flera eller alla av följande punkter:

1. Förhållandevis begränsad ljusstyrka
2. Image retention, "inbränningar".
3. Problem med uniformitet, dvs över ytan skiftande ljusstyrka och vitbalans

Gissningsvis en LG-panel. Den andra tillverkaren som har OLED-paneler är Sony och de har fullt upp med att sätta de panelerna i sina egna yrkesskärmar.

Permalänk
Medlem

@Aje:

"We will not sell any monitor if we have doubts about its ability to meet the needs of customers who count on the display to provide accurate images."

ASUS lär väl köpa in Dells utvecklingsexemplar och lansera dom som sina nya ROG Swift monitorer, med tanke på deras kvalitétskontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Oled har en väldigt tendens att skifta i färg vid väldigt små vinklar tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Har då aldrig sett något sådant problem på mobilskärmar som använder OLED så det känns som humbug.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Har då aldrig sett något sådant problem på mobilskärmar som använder OLED så det känns som humbug.

Jaså.

Jag har i dagsläget en S7 och den skiftar en hel del i färg när man vinklar den, lika så med andra telefoner som har amoled som jag haft. S4, S5, S6, Note 4, Nexus 6P mfl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag tror som Laxpudding nämnde att den största anledningen är inbränningar.

@Laxpudding , du kanske har koll på hur det ser ut med slitage på färgerna idag?
Tänker då på att framförallt den blå färgen åldrades snabbare än de andra, är detta problem löst?

Skrivet av 220volt:

Jaså.

Jag har i dagsläget en S7 och den skiftar en hel del i färg när man vinklar den, lika så med andra telefoner som har amoled som jag haft. S4, S5, S6, Note 4, Nexus 6P mfl.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan väl inte mena att du tycker att de skärmarna skiftar i samma/större utsträckning än TN/VA eller för den delen IPS skärmar till datorer?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TheSlicker:

Har då aldrig sett något sådant problem på mobilskärmar som använder OLED så det känns som humbug.

En devis jag försöker hålla är att aldrig förutsätta ett exakt beteende hos en skärm baserat på hur andra skärmar fungerar. Och varenda gång jag bryter den devisen så trillar jag också dit på hur mycket två skärmar med identiska specar faktiskt kan vara väldiga olika.

Och då talar jag om skärmar med samma sorts paneler. I det här fallet är det verkligen två helt olika saker du jämför. Det finns flera olika patent och tekniska konstruktion hos OLED. Det som finns i din mobiltelefon är inte samma teknik som sitter i en bildskärm. Sedan har vi det rent praktiska med att hålla i 5-tummare i handen jämfört en 30-tummare på skrivbordet och en 65-tummare på TV-bänken

Skiftande vitbalans i vinkel är ett större problem hos LG:s OLED än vad det är hos en bra IPS-panel. Det kan väldigt lätt observeras med exempelvis LG:s egna OLED-TV-apparater jämte deras (och andras) IPS-paneler av bättre klass.

Detta är också ett problem med flera av de Sony-OLED-skärmar (annan OLED-typ än LG) för yrkesbruk som finns därute. Det är TN-nivå på vissa av OLED-panelerna när det kommer till hur vitbalansen skiftar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av huttala:

@Laxpudding , du kanske har koll på hur det ser ut med slitage på färgerna idag?
Tänker då på att framförallt den blå färgen åldrades snabbare än de andra, är detta problem löst?

Nej, inte vad jag vet. Blått ljus = mer energirika fotoner och mer förslitning jämfört med gröna och röda våglängder. Fundamentalt fysikaliskt problem.

Men LG:s OLED-teknik baseras på vita OLED:s där ljuset sedan filtreras till rött, grönt och blått. Det ska inte ha samma problem.

Permalänk
Medlem

Skärmen var kanske en uppvisning om framtiden, inte något för konsumenter januari 2017? Inte konstigare än alla konceptbilar på respektive mässor.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Bildexpert 📺

@superapan: Dell visade en prototyp men lovade leveranser till mars/april 2016. Vilken inte gick och skärmen glömdes nästan bort.

Permalänk
Medlem

Synd! Får hoppas att de kommer med en ny variant på 27" istället, då köper jag.

Skrivet av 220volt:

Oled har en väldigt tendens att skifta i färg vid väldigt små vinklar tyvärr.

Varierar väl säkert, men varken min tv eller telefon har några sådana besvär.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Tråkigt, men förståeligt eftersom.
U serierna är väldigt populär hos bild entusiaster och om färgen skiftar om man inte sitter helt rakt framför skärmen så skulle nog till och med jag som retuscherar bilder som en liten hobby skulle bli irriterad på det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jaså.

Jag har i dagsläget en S7 och den skiftar en hel del i färg när man vinklar den, lika så med andra telefoner som har amoled som jag haft. S4, S5, S6, Note 4, Nexus 6P mfl.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det skiftar bara när man vinklar den extremt mycket. Inte något man gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Oled har en väldigt tendens att skifta i färg vid väldigt små vinklar tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

"Computer says no" :
http://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/viewing-angle
OLED är något sämre än de flesta IPS apparater, men inte mycket.

Edit: Som tidigare nämnts är nog uniformitet och framförallt image retention dom största problemen med OLED för PC bruk:
http://www.rtings.com/tv/learn/image-retention-burn-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag tror som Laxpudding nämnde att den största anledningen är inbränningar.

@Laxpudding , du kanske har koll på hur det ser ut med slitage på färgerna idag?
Tänker då på att framförallt den blå färgen åldrades snabbare än de andra, är detta problem löst?

Du kan väl inte mena att du tycker att de skärmarna skiftar i samma/större utsträckning än TN/VA eller för den delen IPS skärmar till datorer?

Mindre än IPS?

Permalänk
Avstängd

Hoppas att någon annan kan ta över och se till att den funkar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Gråt inte över spillda pixlar gott folk! Vi har ju Asus PG27UQ and the Acer XB272-HDR som räddar dagen!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Nej Känns lite petigt att skrota den för att betraktningsvinkeln inte var tillräckligt god. Finns någon info om vem som tillverkade panelen?

Kört LG på väldigt många skärmar. Faktiskt inte hittat någon annan tillverkare på dells skärmar (men har inte tittat på mer än 5/6 stycken olika) Men troligt LG denna gången med, just för LG är störst på oled och lyckas få ut många hela paneler.

Skrivet av Laxpudding:

Ifall jag får spekulera helt fritt hade panelen troligtvis även svårlösta problem med ett, flera eller alla av följande punkter:

1. Förhållandevis begränsad ljusstyrka
2. Image retention, "inbränningar".
3. Problem med uniformitet, dvs över ytan skiftande ljusstyrka och vitbalans

Gissningsvis en LG-panel. Den andra tillverkaren som har OLED-paneler är Sony och de har fullt upp med att sätta de panelerna i sina egna yrkesskärmar.

Sony (på TV), använder ju LG på deras konsument produkter. Visste inte dom även hade egen produktion igång

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Tråkigt, men förståeligt eftersom.
U serierna är väldigt populär hos bild entusiaster och om färgen skiftar om man inte sitter helt rakt framför skärmen så skulle nog till och med jag som retuscherar bilder som en liten hobby skulle bli irriterad på det.

Skoja inte. Jag jobbade en del i en studio för några år sedan som körde Samsung 245T (S-PVA) kontra 305T (okänt vilken paneltyp).
Det kanske hade med storleken att göra också men 30":arna var rätt dassiga när det gällde betraktningsvinkel, inte för att 245:an var perfekt men ändå.

Jäkligt irriterande när man sitter tre pers bredvid varandra och ska granska färger.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 220volt:

Oled har en väldigt tendens att skifta i färg vid väldigt små vinklar tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

OLED lider fortfarande av diverse problem och dessutom är panelen väääldigt ljuskänslig.

Skrivet av DDemis:

@acana79:

"We will not sell any monitor if we have doubts about its ability to meet the needs of customers who count on the display to provide accurate images."

ASUS lär väl köpa in Dells utvecklingsexemplar och lansera dom som sina nya ROG Swift monitorer, med tanke på deras kvalitétskontroll

Glöm inte för tre gånger priset.

Skrivet av TheSlicker:

Har då aldrig sett något sådant problem på mobilskärmar som använder OLED så det känns som humbug.

Anekdotisk bevisföring i hopp om att man är normen är inte direkt produktivt. Kan vara så att du fick en riktigt bra AMOLED.. eller att du inte är lika känslig som andra. Skärmen på min S5 skiftar inte direkt färg men det betyder inte att skärmar av OLED inte lider av det.

Skrivet av RHWarrior:

Skoja inte. Jag jobbade en del i en studio för några år sedan som körde Samsung 245T (S-PVA) kontra 305T (okänt vilken paneltyp).
Det kanske hade med storleken att göra också men 30":arna var rätt dassiga när det gällde betraktningsvinkel, inte för att 245:an var perfekt men ändå.

Jäkligt irriterande när man sitter tre pers bredvid varandra och ska granska färger.

Bara att köra "hela havet stormar". Byta stol plats var tredje minut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jaså.

Jag har i dagsläget en S7 och den skiftar en hel del i färg när man vinklar den, lika så med andra telefoner som har amoled som jag haft. S4, S5, S6, Note 4, Nexus 6P mfl.

Skickades från m.sweclockers.com

Va??? Du menar att det finns skärmar idag som inte skiftar färg när man vinklar dom? Länka gärna till en av dom OLED brukar faktiskt vara den skärmtypen som får mest beröm för att ha bra bild från vinkel, jämfört med LED och IPS/ LCD.

Jag har aldrig haft någon mobil som inte skiftar färg i vinkel. På mina OLED slipper man ju att ljusstyrkan ändras av vinkeln.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall jag får spekulera helt fritt hade panelen troligtvis även svårlösta problem med ett, flera eller alla av följande punkter:

1. Förhållandevis begränsad ljusstyrka
2. Image retention, "inbränningar".
3. Problem med uniformitet, dvs över ytan skiftande ljusstyrka och vitbalans

Gissningsvis en LG-panel. Den andra tillverkaren som har OLED-paneler är Sony och de har fullt upp med att sätta de panelerna i sina egna yrkesskärmar.

Jag skulle sätta mina pengar på att det är #3 som skapat störst bekymmer. Vad jag hört ska LG's TV-apparater ha problem med det - fyll bilden med en grå färg och du kommer se skiftningar över hela ytan. Funkar kanske bra på en TV men helt oacceptabelt på en datorskärm för 50 papp.

Misstänker att det är just därför Dell gett upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle sätta mina pengar på att det är #3 som skapat störst bekymmer. Vad jag hört ska LG's TV-apparater ha problem med det - fyll bilden med en grå färg och du kommer se skiftningar över hela ytan. Funkar kanske bra på en TV men helt oacceptabelt på en datorskärm för 50 papp.

Misstänker att det är just därför Dell gett upp på skärmen.

Inga problem på min OLED 65E6 eller med tittvinklar om man inte typ ställer sig längsmed panelen (men då är det nog snarare andra saker som påverkar). Men OLED är så nytt att det händre massor varje år, denna modell är klart bättre än den EF950 som jag hade innan (2015 års modell).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inga problem på min OLED 65E6 eller med tittvinklar om man inte typ ställer sig längsmed panelen (men då är det nog snarare andra saker som påverkar). Men OLED är så nytt att det händre massor varje år, denna modell är klart bättre än den EF950 som jag hade innan (2015 års modell).

Jag syftar på uniformitet och inte betraktningsvinklar. Menar förstås inte heller att alla paneler har problem med det utan snarare att det är en utmaning med tekniken, samtidigt som det är en betydligt viktigare faktor på en datorskärm (en film tål betydligt större avvikelser än vad grafiskt arbete gör).

Permalänk
Medlem

50000 kr skärmar köper man inte varje dag!!