Dålig hastighet på nätverket, leverantören skyller på dålig kabel ?

Permalänk

Dålig hastighet på nätverket, leverantören skyller på dålig kabel ?

Hej alla!

Har nyligen flyttat in till en ny lägenhet med en fiberdosa i hallen, allt är relativt nytt. Har beställt nät från banhof 100/100 men får bara ut 47/47 oavsett hur jag kopplar in kabeln om det är direkt in i kontantuttaget i vardagsrummet eller via routern, testade med en switch med och utan router men får samma hastighet där, supporten skyller på att det kan vara kabeln från fiberdosan i hallen till uttaget i vardagsrummet det kan vara fel på ? Och jag antar att det är en cat5 standardkabel men den ska ju garanterat klara minst 100mb/sek.

Några idéer ? Ska jag testa byta uttag i fiberdosan och se om det är ett kontaktfel eller helt enkelt byta ut 15m nätverkskabel ?

Permalänk
Avstängd

Själv skulle jag ta en laptop jag vet funkar inkl en annan nätverkskabel och testa nätverksuttaget.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@Ultima1002: Testa koppla in datorn direkt i fiberdosans data uttag och se om det blir bättre hastighet, på detta sättet kan du enkelt se om deras antagande är rätt eller om problemet ligger innan kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultima1002:

oavsett hur jag kopplar in kabeln om det är direkt in i kontantuttaget i vardagsrummet eller via routern

Tror inte bankomater delar ut speciellt bra internet tyvärr D=

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultima1002:

Och jag antar att det är en cat5 standardkabel

Borde stå på kabeln vilken kategori det är, bara att titta längst med den tills du hittar rätt :^)

Permalänk

Så nu är problemet löst, hade kopplat nätverkskabeln från fiberboxen till datorn i fel uttag, finns en för tv och en för internet.

Så nu får jag ut:

Fiberbox-->router-->splitter-->dator 84mb/84 ca
Fiberbox-->splitter -->dator 94/97mb

Är sista konfigurationen ens säker? Datorn är väll helt öppen mot internet på det sättet ?

Permalänk

@MarcusHuddinge: ni får leva med det felet hahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultima1002:

Så nu är problemet löst, hade kopplat nätverkskabeln från fiberboxen till datorn i fel uttag, finns en för tv och en för internet.

Så nu får jag ut:

Fiberbox-->router-->splitter-->dator 84mb/84 ca
Fiberbox-->splitter -->dator 94/97mb

Är sista konfigurationen ens säker? Datorn är väll helt öppen mot internet på det sättet ?

Vet inte riktigt vad du menar med "splitter" men är det typ switch så har den inget skydd som en router.
Sen om routern tar 10mbit så är det kanske dags för en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vet inte riktigt vad du menar med "splitter" men är det typ switch så har den inget skydd som en router.
Sen om routern tar 10mbit så är det kanske dags för en ny.

Han kanske har en så här,. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Då går det ju trögt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Han kanske har en så här,. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Då går det ju trögt...

Skickades från m.sweclockers.com

Dom är inga problem, har själv 2 sådana och får ut fullt på 100/100.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Vet inte riktigt vad du menar med "splitter" men är det typ switch så har den inget skydd som en router.
Sen om routern tar 10mbit så är det kanske dags för en ny.

Precis en switch mende jag! Finns det inget sätt att skydda datorn med ett bra virusskydd eller liknande ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan absolut ha en switch, doch finns det ingen branvägg i dessa, om du inte har en dyrare varian nån Cisco L3 eller dyl, men..

Koppla istället såhär.

Fiber->"Bra Router Typ Asus eller dyl-> Switch

Permalänk
Skrivet av Hansar:

Du kan absolut ha en switch, doch finns det ingen branvägg i dessa, om du inte har en dyrare varian nån Cisco L3 eller dyl, men..

Koppla istället såhär.

Fiber->"Bra Router Typ Asus eller dyl-> Switch

Ska kolla runt lite men slutar nog med att jag köper en bättre router från asus som klarar 1000/1000Mbit eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com