SweClockers vinterdator 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punger:

@Oaktree, @johan450:
Jag försökte göra en prislista på prisjakt med lite mer pris/prestanda-optimerad budget (försöker hålla mig under 10k). Vad tror ni om det här? Nu är ju vissa BF priser också. Säg gärna till om det var dumsnålt att dra ner på moderkortet? Jag följde dock rådet om bättre CPU och billigare grafikkort.

Funderar på om det finns en bättre (kanske boxad) variant av processorn, det skulle spara lite. Samt att jag gick ner till en EVO 750. Tog bort den mekaniska disken helt.

Länk till prisjakt: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3240151

Ledsen att jag svarar lite sent vart borta några dagar, även fast detta är mer OT.
Tycker att ditt förslag ser rätt bra ut, vet inte om moderkortet gör någon större skillnad det beror på vilka extra funktioner du är ute efter, så länge det är Z170 så har du ju iafall överklocknings möjligheterna.
Annars är det nog en bra setup.

Grafikkortet är ju det man brukar uppgradera oftast, så lika bra att göra ett system med en bra grund som håller så länge som möjligt och uppgradera grafk efter behov, detta är min åsikt.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Det såg ut som jag anade. Jag hade valt bättre processor och sämre grafikkort då det är smidigare att byta det senare. Fina klockor ni har och tack för att ni höll med om Samsung 850 EVO, men som sagt. Den är dyr och blir dyrare... vilket är snurrigt då man borde tillverka dem i samma nivå som efterfrågan. Den skulle ju bli Samsungs Svensson SSD. "Volvochassit" är lite osexigt idag, men som ni berättade så fungerar det till allas behov.
Tack för en bra recession.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte BF1 eller GTA V utan GoW4, rätt stor fördel för i7

Är dock inte helt övertygad om att det är just 8 trådar mot 4 trådar som är det magiska, i så fall borde FX-9590 prestera bättre.

Synd att inte i5-5675C är med, skulle kunna vara en cache-effekt faktiskt!

Folk missar ju att 6600k kör 3.5 ghz i testet och 6700k i 4.0, inte konstigt att det blir skillnad!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

om det finns ett bättre bygge än vinterdatorn 2016..och inte med dom inkompatibla komponenterna som det pratas om här, och kanske lite billigare. Så posta gärna

Permalänk

Spelar inte på datorn hemma. Men surfar, jobbar, pluggar och programmerar en del. Jag är ute efter en dator med hög diskprestanda och typ snabba minnen kanske. CPU och GPU framförallt är för mig inte lika intressant (så länge CPU är hyffsat ok).

Tänkte mig att ta nåt gammalt GPU och skippa det dyra kortet i denna uppsättning. Och eventuellt prova mig på dubbel SSD med RAID. Detta har jag inte mkt erfarenhet av dock.

Någon som kan komma med tips till denna vinkel på vinterdatorn? "Vinterdator 2016 Kontorsdatoreditionen."

Visa signatur

OS på SSD!

Permalänk
Skrivet av grodslukare:

Spelar inte på datorn hemma. Men surfar, jobbar, pluggar och programmerar en del. Jag är ute efter en dator med hög diskprestanda och typ snabba minnen kanske. CPU och GPU framförallt är för mig inte lika intressant (så länge CPU är hyffsat ok).

Tänkte mig att ta nåt gammalt GPU och skippa det dyra kortet i denna uppsättning. Och eventuellt prova mig på dubbel SSD med RAID. Detta har jag inte mkt erfarenhet av dock.

Någon som kan komma med tips till denna vinkel på vinterdatorn? "Vinterdator 2016 Kontorsdatoreditionen."

Måste du ha datorn nu eller kan du vänta till februari/mars? Zen kommer rätt trolig då (men sen osäkerheten runt prestanda och pris, sen tillgängligheten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Broken-arrow:

Tack för svaret! Verkar ju lovande. Jag har ändå inte pengar just nu, utan det kanske blir till sommaren typ.

Men mitt problem är tid, och jag har inte tid att vara fullt ut entusiast längre (barn, ja, barn...), utan kommer bara lyssna och lita på sweclockers rekommendation typ som vinterdator 2016. Så att bygga om allt med AMD känns lite osäkert/tidsödande i detta läge. Jag ser din avatar där så jag förstår att du gillar AMD Jag har också AMD idag faktiskt.

Men jag kör nog bara på en "vinterdator" rekommendation som sagt och vill gärna byta riktning lite på den mot lite extra kräm på diskprestanda då. Tips kring detta är välkommet!

Visa signatur

OS på SSD!

Permalänk
Skrivet av grodslukare:

@Broken-arrow:

Tack för svaret! Verkar ju lovande. Jag har ändå inte pengar just nu, utan det kanske blir till sommaren typ.

Men mitt problem är tid, och jag har inte tid att vara fullt ut entusiast längre (barn, ja, barn...), utan kommer bara lyssna och lita på sweclockers rekommendation typ som vinterdator 2016. Så att bygga om allt med AMD känns lite osäkert/tidsödande i detta läge. Jag ser din avatar där så jag förstår att du gillar AMD Jag har också AMD idag faktiskt.

Men jag kör nog bara på en "vinterdator" rekommendation som sagt och vill gärna byta riktning lite på den mot lite extra kräm på diskprestanda då. Tips kring detta är välkommet!

Är inte mer besvärligt, vissa saker kommer bli bättre när du monterar själv. Du slipper intels värdelösa system att montera CPU (det är lätt att förstöra sockeln på moderkortet, dessa små metallstift är tunna och lätta att få böjda). AMD kör med stift på CPUn och är inte lika lätta att böja (tjockare material).

Om det är en kontorsdator så är väll pris/prestanda viktig? Jag kan i så fall utan vidare slänga ihop ett kompatibel paket till dig både med AMD och intel när det blir dags då (så du kan jämföra pris fixar även om möjligt fram relevanta tester om intresse finns, så du slipper lägga enom tid att leta och jämföra ), sen bra om du även säger vad du tänkt använda datorn till, ska du bara surfa/word eller även spela något (i så fall vad)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Broken-arrow: Wow det var ju ett snällt erbjudande, om du ville sätta ihop ett paket som matchar till mig. Jag skulle gärna se vilken uppsättning du tänkt rekommendera med den där Zen som kommer till våren då. Kan vara kul om inte annat, vid köp så behöver jag övertyga sambo som inte är helt lätt, i dessa dagar av f-ledighet och tillhörande fattigdom.

Så pris är viktigt, men tanken är kanske att ha en dator för några år framåt som eventuellt kan byggas på med bra grafikkort om man skulle få råd med någon VR hjälm framåt här.

Fast det är sekundärt. Primärt är att ha en dator med hög diskprestanda. Det är så jag gillar mina datorer. Använder datorn till kontorsarbete, programmering, surf. Men är även vid dessa små uppgifter intresserad av prestanda.

1. Diskprestanda
2. CPU/ Minnen
3. Gärna en dvd brännare
4. Uppgraderbart till bättre grafik senare fram

Visa signatur

OS på SSD!

Permalänk
Medlem

Datorbygge 2017?

Hinns det med något datorbygge 2017?

Permalänk

Blir det någon vinterdator i år? Det känns som att det finns ett starkt behov sett till antalet trådar som skapas kring köpråd just nu @Jacob och @JonasT

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Blir det någon vinterdator i år? Det känns som att det finns ett starkt behov sett till antalet trådar som skapas kring köpråd just nu @Jacob och @JonasT

Jajemen, det blir en vinterdator i år! Kan inte ge något exakt datum, men det arbetas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jajemen, det blir en vinterdator i år! Kan inte ge något exakt datum, men det arbetas på.

@JonasT Letade också information om datum men då vet vi i alla fall att det blir en vinterdator i år

Vore dock extra trevligt om ni har möjligheten att gå åt andra hållet än vad det blev föregående vinterdatorer där det antingen fanns ett enstaka bygge eller ett med Radeon/Geforce alternativ, till att istället 2019 ha flera alternativ i olika prisklasser.

På så sätt så har vi möjligheten att välja ett pålitligt bygge i en prisklass som passar bäst. De senaste vinterdatorerna har legat i snitt runt 15000;-. Det är ett bra pris som i rätt händer skapar framtidssäkerhet, men ibland kanske man vill lägga mer eller mindre. Så ett 'lågprisalternativ' samt ett entusiastbygge vore väldigt välkommet.