Port forwarding SSH till ett bridged network?

Permalänk
Medlem

Port forwarding SSH till ett bridged network?

Jag har 2 nätverk och ett av dom är i bridged mode som är bryggat med DSL modem/router jag har port 22 öppen till min linux maskin för SSH men kan fortfarande inte ansluta och försöker öppna port 22 för modemet men får bara "This port is currently in use" som troligtvis är bara bryggan. den bryggade routern är en Dovado Pro och modemet är en D-link DSL Router. Finns det något sätt att jag kan gå runt det och fortfarande använda standard porten för SSH?

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad exakt är det du menar när du säger att du bryggat routern? Kan du göra en enkel visualisering över hur nätverket ser ut samt var de relevanta maskinerna sitter i nätverket?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tillåter din router SSH inlogg så kan du inte gärna forwarda den utan att först byta SSH port på routern eller målet.
Du kan ju även sätta en forward på vad som helst som faktiskt pekar till port 22 på din server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad exakt är det du menar när du säger att du bryggat routern? Kan du göra en enkel visualisering över hur nätverket ser ut samt var de relevanta maskinerna sitter i nätverket?

Detta är hur nätverket ligger till just nu och har några saker med med static ip andra går på automatic DHCP.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Hedersmedlem

Din bryggade router ska inte över huvud taget påverka detta om du har både Gaming PC och Linux maskinen inkopplade på LAN-portar.

Är du säker på att de IPnr du skrivit ut på de två maskinerna ovan är korrekta. För så som du ritat det här har du antingen inte routern bryggad eller så har du ingen internet access. Dina datorer och modem/router är ju inte i samma nät.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Har kan din router vara en byggda då du har två olika subnät, utan routing fungerar det inte alls.

Permalänk
Medlem

din karta ser helt galen ut.?

Har du nån Static Route mella 192.168.0.0/24 & 192.168.1.0/24?

om 192.168.0.1/24 är bryggad så agerar ju inte den DHCP server så undrar också vad som routrar trafiken egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

din karta ser helt galen ut.?

Har du nån Static Route mella 192.168.0.0/24 & 192.168.1.0/24?

om 192.168.0.1/24 är bryggad så agerar ju inte den DHCP server så undrar också vad som routrar trafiken egentligen

För det bryggare nätverket får internet genom Wan porten. Testade även att koppla in linux maskinen direkt i första routern men funkade ändå inte. Har testat både tcp och udp. Får alltid connection refused via putty och mac osx terminal. Kan det vara måndag konflikt med isp?

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av patrikf1:

För det bryggare nätverket får internet genom Wan porten. Testade även att koppla in linux maskinen direkt i första routern men funkade ändå inte. Har testat både tcp och udp. Får alltid connection refused via putty och mac osx terminal. Kan det vara måndag konflikt med isp?

Om din router är bryggad så ska den köra all trafik rakt igenom från WAN-porten till övriga portar. Om dina IPnr enligt ovan stämmer så verkar det inte som att din router är bryggad, men kan också vara ett fel med hur du har tilldelat fasta IPnr.

Jag gissar att du har gjort så här för att du vill använda det trådlösa nätverket på den bryggade routern. Om inte så tycker jag att du ska sluta läsa här och köpa en switch istället.

Jag rekommenderar att du nollställer den bryggade routern. Sedan går du in i den och sätter ett IPnr i samma serie som den andra routern samt stänger av DHCP. Nu kan du koppla en länk mellan LAN-portarna på de två routrarna. Ha sedan alla dina maskiner i samma nät.

Ytterligare ett tips är att låta DHCP-servern i den första routern hantera utdelning av även de fasta adresserna. Det brukar man kunna göra genom att koppla in datorn som vanligt och låta den få ett IPnr från routern. Sedan går man in i routern's UI och låser det IP't till den MAC-adressen. Då styr du allt från routern istället för att vara inne på varje maskin och konfigurera manuellt och du kan enkelt se i routerns gränssnitt vilka maskiner du har tilldelat fasta IP till.

Kom precis att tänka på att din bryggning kanske skapar en statisk länk mellan WAN-porten och EN av LAN-portarna. Det skulle förklara varför du inte kan få någon kontakt. Detta problem löses med konfigurationen ovan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av patrikf1:

För det bryggare nätverket får internet genom Wan porten. Testade även att koppla in linux maskinen direkt i första routern men funkade ändå inte. Har testat både tcp och udp. Får alltid connection refused via putty och mac osx terminal. Kan det vara måndag konflikt med isp?

Har du firewall i linuxburken? Isåfall måste du öppna SSH porten där oxå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av patrikf1:

För det bryggare nätverket får internet genom Wan porten.

I så fall är den inte bryggad, en brygga betyder att din WAN port slutat existera, det betyder att dina enheter bakom din andra router kommer få IP adresser (DHCP) från din första så något här är knas.