Ny information om AMD Ryzen hittar ut på webben – lanseras senast den 3 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Har Intel verkligen förbundit sig till det?

Ja. Texten lyder:

1
2.0 BUSINESS PRACTICES
As part of the overall resolution of the Actions, and without conceding expressly or by
implication that any of the following business practices are required by the laws of any jurisdiction, or
any order issued by any regulatory or adjudicative body, anywhere in the world, or that contrary business
practices would violate any such laws or orders, the Parties agree to adhere to the Business Practices set
forth in Section 2.0 for the term, and subject to the conditions, set forth in Section 6.0.
2.1 SALES AND MARKETING PRACTICES: CUSTOMERS
2.1.1 Intel shall not award, offer, grant, pay or extend (hereinafter, collectively, “ Award ”)
any discount, rebate, or other financial or non-financial benefit, inducement or consideration of any kind

(hereinafter, collectively, “ Benefit ”), that is conditioned orally, in writing or through some other express
or implied mutual understanding between Intel and the customer, on the customer limiting or restricting,
or agreeing to be limited or restricted in, its freedom to satisfy any or all of its demand for
microprocessors for Computer Products through the customer’s:
a. exclusive use of x86 Intel Microprocessors, or platforms for Computer Products that
include Intel Microprocessors, in all of its business, or in any geography, market segment, product
segment, or distribution channel; or
b. limiting or delaying its purchase or use of Specified AMD Products on a geographic,
platform, market segment, distribution channel, volume, share of purchase, or any other basis.
PROVIDED, HOWEVER, that nothing in this Section 2.1.1 shall limit Intel’s right (i) to lawfully
compete on the merits for selection by the customer for any then-current design award or for satisfaction
of any or all of the customer’s then-current demand for microprocessors in a manner consistent with this
Agreement or (ii) to condition a Benefit on the exclusive use of Intel microprocessors in a segment or
channel where (a) Intel is making a significant, bona fide investment to enable the customer’s entry into
such segment or channel, (B) the period of exclusivity is no longer than necessary for Intel to receive a
reasonable commercial return on its customer-specific investment in such entry and © all of the terms
and conditions of such exclusive arrangement, including without limitation its duration and all related
consideration, are set forth in a written instrument executed both by Intel and the customer. Nothing in
this Section 2.1.1 or any other term in this Agreement shall be construed to constitute AMD’s
acquiescence in Intel’s right to engage in any of the conduct described as contested in Section 3.5, and
AMD reserves all rights to seek redress for any such conduct occurring after the Effective Date.
2.1.2 Intel shall not Award any Benefit that is conditioned orally, in writing or through
some express or implied mutual understanding, on a customer’s:
a. limiting, depositioning or delaying its marketing, promotion, launch, advertising,
production, distribution, sale or branding of any product containing an AMD Microprocessor; or
Intel Corporation

Excerpts of Form 8-K
Filed November 12, 2009

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Om den nu kommer ha prestanda som intels 12000 krs version.
Så kommer ju priset bli högt.gissar jag.
För högt för dom flesta.
Så inte mycket att hypa över,känns det som.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Om den nu kommer ha prestanda som intels 12000 krs version.
Så kommer ju priset bli högt.gissar jag.
För högt för dom flesta.
Så inte mycket att hypa över,känns det som.

behöver inte bli så. Det kan ju också vara så att de gör som de sa i presentationen och lägger sig betydligt lägre i pris... Och sedan lär inte intels motsvarighet kosta 12 000Kr längre

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

AMD trogen som man är väntar man spänt på tester. Har en gammal rutten 8350 så är dags att uppgradera. Däremot är priset viktigt. Kommer inte spendera 7k på en prolle. Släpper dom nått i 3-4k klassen som är lika bra/bättre än Intels motsvarighet är det ett givet köp för nästa rigg...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

AMD trogen som man är väntar man spänt på tester. Har en gammal rutten 8350 så är dags att uppgradera. Däremot är priset viktigt. Kommer inte spendera 7k på en prolle. Släpper dom nått i 3-4k klassen som är lika bra/bättre än Intels motsvarighet är det ett givet köp för nästa rigg...

Min hoppfulla gissning: AMD:s 7700K-konkurrent som gissningsvis kommer innan eller under sommaren, kommer vara bättre än 7700K i allt som multitrådar bra (typ videoencoding) men sämre i de flesta spel, med några undantag. Detta på grund av, än en gång förhoppningsvis, fler kärnor men gissningsvis lägre klockhastighet samt IPC.

Ett rimligt men mindre spännande alternativ är att AMD:s 7700K-konkurrent blir fyrkärning och alltså utan tvekan sämre, men möjligtvis konkurrenskraftig prismässigt. Jag hoppas att AMD tar tillfället i akt och går före Intel i införandet av fler än fyra kärnor för mainstreamsegmentet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Decoman:

Tja. Med en i7 2700k som kjører 4.6 GHz, så blir det nesten nødvendig å vente på nye cpu'er som kjører minst 4.6Ghz, eller sånn tenker jeg. Vil jo ikke ha noen 10 kjerners cpu med klokkefrekvens på 3GHz, når det jo blir viktig at en enkelt cpu kjerne arbeider så raskt som mulig.

Stirra dig inte blind på klockfrekvenser eftersom en CPU som går i 4,6 GHz presterar sämre än en modernare CPU som går i samma klockfrekvens eftersom den moderna CPUn kan hantera mer information per klockcykel.

Skrivet av blue eyed devil:

Den 3 Mars nästa år va?

Segare företag får man leta efter.

Japp. För andra företag lanserar ju verkligen CPU:er på löpande band som är överlägset bättre än föregångaren. Bara för att folk blivit vana att Intel lanserar processorer som knappt är annorlunda än den föregående vartannat år så betyder det inte att AMD är sega. Dessutom så lärde AMD sig något med Bulldozerfiaskot och det är att ta tid på sig.

Skrivet av anon200632:

Då är Ryzen som en 6600 non k ungefär då i spel prestanda test.

Take My money

"non k" som att skillnaden mellan 6600K och 6600 är något annat än klockfrekvensen och att "K" är upplåst..

Skrivet av Mange43:

Om den nu kommer ha prestanda som intels 12000 krs version.
Så kommer ju priset bli högt.gissar jag.
För högt för dom flesta.
Så inte mycket att hypa över,känns det som.

Du glömmer det faktum att Intel inte behöver ta de priser de tar utan de tar dessa bara för att de kan. Med andra ord så är egentligen inte priset motiverat utan det är Intels särställning på marknaden som leder till det priset. Med andra ord så finns det inga garantier alls att AMD ens behöver vara i närheten av det priset så länge som de säljer..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@zetruz:

Nu är det ju bara ren spekulation än så länge och vi få se men denna posten fanns i Zen tråden:

Skrivet av SectionX2:

angående priset:

At CES, the company [AMD] openly asked journalists what it should be priced at. Price an eight-core Ryzen at around £400/$500 and you bring down the cost of eight-core chips to that of a six-core—a solid move for consumers, but not one that will greatly affect mainstream performance. Price it the same as a quad-core i7-7700K—about £300/$330—and you dramatically shake up the industry. The decision is yet to be made.

"There are a lot of discussions going on," says Hallock. "We're capturing the feedback. We wanna take share, we wanna be the best price/performance option, we wanna be the first on people's minds. That's part of the bounding box for pricing discussions as well as paying off the R&D investment... We're looking at what Intel does—and we're not gonna do that. We think people want the choice, and need the choice. The market needs the choice—hopefully we can turn it around."

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du glömmer det faktum att Intel inte behöver ta de priser de tar utan de tar dessa bara för att de kan. Med andra ord så är egentligen inte priset motiverat utan det är Intels särställning på marknaden som leder till det priset. Med andra ord så finns det inga garantier alls att AMD ens behöver vara i närheten av det priset så länge som de säljer..

Jag delar inte förväntningen att AMD kommer kunna lägga sig på typ 60% av Intels pris. 80%, ja. 60%, nej. Anledningen till detta är att om AMD lägger sig för långt under Intels priser kan Intel bara dumpa dom och ge sig in i ett priskrig AMD inte kan vinna.
De generella alternativen:
1. Prisparitet med Intel, för att maximera inkomst per enhet. Strategiskt idiotiskt av uppenbara skäl.
2. Ordentligt men inte extremt lägre priser än Intel, en avvägning av inkomst per enhet mot möjligheten att sno sig åt marknadsandelar.
3. Extremt lägre priser än Intel, fokus på att sno sig åt marknadsandelar.

Jag tror #2 är rimligast. Min känsla är att många blandar ihop vad de vill med vad de tror, och alltså tror på #3 för att de vill att #3 ska vara sant. Jag tror AMD måste försöka göra avvägningen för att undvika att Intel ger sig in i ett priskrig. I denna situation kan det vara bra för AMD att hålla Intel nöjda.
Med detta inte sagt att du tror på #3 såklart.

Skrivet av Bernd_P1:

@zetruz:

Nu är det ju bara ren spekulation än så länge och vi få se men denna posten fanns i Zen tråden:

Tack för det citatet! Men det där säger ju inte nödvändigtvis mycket mer än att AMD inte kommer försöka kopiera Intel på alla punkter. Och det visste vi ju redan då prisparitet (med jämförbara produkter) skulle vara sjukt korkat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

AMD trogen som man är väntar man spänt på tester. Har en gammal rutten 8350 så är dags att uppgradera. Däremot är priset viktigt. Kommer inte spendera 7k på en prolle. Släpper dom nått i 3-4k klassen som är lika bra/bättre än Intels motsvarighet är det ett givet köp för nästa rigg...

Skrivet av zetruz:

Min hoppfulla gissning: AMD:s 7700K-konkurrent som gissningsvis kommer innan eller under sommaren, kommer vara bättre än 7700K i allt som multitrådar bra (typ videoencoding) men sämre i de flesta spel, med några undantag. Detta på grund av, än en gång förhoppningsvis, fler kärnor men gissningsvis lägre klockhastighet samt IPC.

Ett rimligt men mindre spännande alternativ är att AMD:s 7700K-konkurrent blir fyrkärning och alltså utan tvekan sämre, men möjligtvis konkurrenskraftig prismässigt. Jag hoppas att AMD tar tillfället i akt och går före Intel i införandet av fler än fyra kärnor för mainstreamsegmentet.

Om ni jämför med Skylake och Kaby lake rakt av kommer ni bli besvikna. Ryzen tävlar främst mot Broadwell-E.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

behöver inte bli så. Det kan ju också vara så att de gör som de sa i presentationen och lägger sig betydligt lägre i pris... Och sedan lär inte intels motsvarighet kosta 12 000Kr längre

Självklart hoppas jag att du har rätt och jag helt fel.
Men jag gissar på ett pris mellan 7-8000 kr.
Och då blir den ingen storsäljare.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Självklart hoppas jag att du har rätt och jag helt fel.
Men jag gissar på ett pris mellan 7-8000 kr.
Och då blir den ingen storsäljare.

Hur kommer du fram till det?

Jag tror det blir billigare än så, även om prestandan är likvärdig, eftwersom AMD är i behov av kapital, inte en svårsåld skrytprodukt. Sen kan det ju bli så att de säljer sin 16-kärniga servervariant i konsumentförpackning så småningom, ungefär som intel's E eller X-varianter, men då handlar det ju inte längre om en produkt för gemene man.

Sen skulle ett pris på 7-8000Kr även innebära att allt deras snack om att det skall vara processorer som folk har råd med är tomt prat, och det vore ju dålig PR.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Hur kommer du fram till det?

Jag tror det blir billigare än så, även om prestandan är likvärdig, eftwersom AMD är i behov av kapital, inte en svårsåld skrytprodukt. Sen kan det ju bli så att de säljer sin 16-kärniga servervariant i konsumentförpackning så småningom, ungefär som intel's E eller X-varianter, men då handlar det ju inte längre om en produkt för gemene man.

Sen skulle ett pris på 7-8000Kr även innebära att allt deras snack om att det skall vara processorer som folk har råd med är tomt prat, och det vore ju dålig PR.

Som sagt bara rena gissningar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Absolut inte, det har AMD bekräftat att det
inte blir
https://www.google.se/amp/www.pcworld.com/article/3155129/com...

Härligt! Var rädd att det bara skulle bli pappers. Då väntar jag med uppgraderingen till i vår 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Om ni jämför med Skylake och Kaby lake rakt av kommer ni bli besvikna. Ryzen tävlar främst mot Broadwell-E.

Mjaa, mjo, problemet är i Ryzens livstid kommer den främst kämpa mot Skylake-X (som väl ska komma i sommar), inte Broadwell-E. Och Skylake-X kommer såklart överklocka mycket bättre än Broadwell-E, så allt är inte en dans på rosor.

Men kommande Zen-produkter kommer väl kämpa mot vanliga Kaby Lake?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

@Patrik356b:

Förstår inte riktigt hur du menar? Bortsett från AMDs A-serie (och toppmodellerna som råkar heta FX nu för tiden) så är det ju bara Intels processorer som har iGPU (ej X-plattformen). AMDs APU-er har väldigt potent grafik med bra drivrutiner men Intel har tillräckligt bra grafik för vanligt desktop-arbete. Kanske det du syftar på, att AMDs APU-er mer benämns som spel/HTPC och Intel som enklare iGPU?

Du missade poängen. En nVidia prolle har även den en slags "iGPU".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Det värsta är ändå när folk säger saker som "tejp", "mejl" och vissa säger t.o.m "skejtboard" när alla vet att det heter klister-remsa, post och rullbräda.
Ska man prata engelska i sverige kan man ju åt minstånde uttala det ordentligt på engelska

Tack för skrattet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Det värsta är ändå när folk säger saker som "tejp", "mejl" och vissa säger t.o.m "skejtboard" när alla vet att det heter klister-remsa, post och rullbräda.
Ska man prata engelska i sverige kan man ju åt minstånde uttala det ordentligt på engelska

För att inte glömma de klassiska svenska orden nyckelbräda och mellanansikte!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluffarn:

För att inte glömma de klassiska svenska orden nyckelbräda och mellanansikte!

Förstår faktiskt inte vad du pratar om. Menar du tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Jag delar inte förväntningen att AMD kommer kunna lägga sig på typ 60% av Intels pris. 80%, ja. 60%, nej. Anledningen till detta är att om AMD lägger sig för långt under Intels priser kan Intel bara dumpa dom och ge sig in i ett priskrig AMD inte kan vinna.
De generella alternativen:
1. Prisparitet med Intel, för att maximera inkomst per enhet. Strategiskt idiotiskt av uppenbara skäl.
2. Ordentligt men inte extremt lägre priser än Intel, en avvägning av inkomst per enhet mot möjligheten att sno sig åt marknadsandelar.
3. Extremt lägre priser än Intel, fokus på att sno sig åt marknadsandelar.

Jag tror #2 är rimligast. Min känsla är att många blandar ihop vad de vill med vad de tror, och alltså tror på #3 för att de vill att #3 ska vara sant. Jag tror AMD måste försöka göra avvägningen för att undvika att Intel ger sig in i ett priskrig. I denna situation kan det vara bra för AMD att hålla Intel nöjda.
Med detta inte sagt att du tror på #3 såklart.

Tack för det citatet! Men det där säger ju inte nödvändigtvis mycket mer än att AMD inte kommer försöka kopiera Intel på alla punkter. Och det visste vi ju redan då prisparitet (med jämförbara produkter) skulle vara sjukt korkat.

Instämmer, tror #2 är nog det sundaste valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Klubba:

Förstår faktiskt inte vad du pratar om. Menar du tangentbord?

Key-bord och Inter-face.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Du missade poängen. En nVidia prolle har även den en slags "iGPU".

Skickades från m.sweclockers.com

Fast rörande ARM så har nästan alla en grafikkrets, oftast Mali/Adreno men Nvidia har egna i sina Tegra, men i PC(x86)-världen är det Intel som dominerar. Att folk inte pratar om iGPU till andra processorer än x86 är just för att det finns i nästan alla andra, inte många diskreta grafikkort till mobiltelefoner som visades på CES

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Jag delar inte förväntningen att AMD kommer kunna lägga sig på typ 60% av Intels pris. 80%, ja. 60%, nej. Anledningen till detta är att om AMD lägger sig för långt under Intels priser kan Intel bara dumpa dom och ge sig in i ett priskrig AMD inte kan vinna.
De generella alternativen:
1. Prisparitet med Intel, för att maximera inkomst per enhet. Strategiskt idiotiskt av uppenbara skäl.
2. Ordentligt men inte extremt lägre priser än Intel, en avvägning av inkomst per enhet mot möjligheten att sno sig åt marknadsandelar.
3. Extremt lägre priser än Intel, fokus på att sno sig åt marknadsandelar.

Bra analys! Jag tror också AMD är korkade om de lägger sig för lågt också. Samtidigt kan de ju sprida ut prisbilden med modellerna.
Kanske 80-90% vid de 2-4 kärniga och gå ner lite 50-70% för de större och dyrare modellerna.
Intel har nog medvetet högt pris på i7 6900k för att AMD inte har något att konkurrera med där.

i7 4770K låg länge på 2500kr (ligger på 3200kr idag)
i7 6700K (4c/8t) 3500kr, i7 (4c/8t) 7700k 3900kr, i7 6900k (8c/16t) 12000kr!

Min plånbok vill att AMDs 8c/16t ska kosta max 5000kr men 7-8000kr är nog inte orimligt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Enligt en tråd på Reddit så har 4 av de 5 senaste cup-släpper fr AMD har skett på en tisdag. Det femte på en onsdag. Det finns tydligen (enligt samma källa) en läcka från en samarbetspartner som i november nämnde 17 Jan. Det är en tisdag som var "nyligen" när vi skriver 27 feb i almanackan. Den som lever får se!

Kollade upp lite datum. källan är wiki.

AMD K8 Hammer
Athlon 64 September 23, 2003 Tisdag
Opteron April 22, 2003 Tisdag
Socket 939 June 1, 2004 Tisdag
"Venice" and "San Diego" April 15, 2005 Fredag
Athlon 64 X2 May 31, 2005 Tisdag
Orleans and Windsor AM2 May 23, 2006 Tisdag

AMD Family 10h, or K10
Opteron September 10, 2007 Måndag
Phenom November 11, 2007 Söndag

AMD Bulldozer Family 15h October 12, 2011 Onsdag

Med Family 10h år 2007, var det TLB buggen.
Med Family 15h år 2011, var det AMD buggen då dom borde grävt ner och glömt designen, något Intel förövrigt även borde gjort med P4

Så det förefaller som att Måndag, Onsdag och Söndagar är dagar då AMD borde stanna hemma.

Som säkra kort eller dagar har dom Tisdag och Fredag

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

jag undrar hur tänkte du nu eller bara trollar du runt? Har du missat de testar med Blender/Handbrake man gjort mot en Intel i7-6900K?

CanardPC har testat ett ES variant av Ryzen klockad till 3.15GHz bas, Turbo alla kärnor 3.3GHz och Turbo en kärna 3.5GHz i olika tester och presterar klart bättre än vad FX-8150 någonsin har gjort men det är klart går ju inte att lita på dom som släppte info om Athlon64. 8 månader innan den släpptes av AMD.

http://wccftech.com/amd-ryzen-review-leaked/

Ryzen är "bara" 46% snabbare än FX-8370 multi-trådat och 32% single-trådat .

Ibland hjälper det om man läser saker i sitt sammanhang, istället för att ta lösryckta saker här och där.

Nioreh83 skrev: Jag minns med klarhet hur förväntansfullt man såg fram emot Bulldozer för snart sex år sedan, och den fantastiska besvikelsen som uppstod när den på lanseringsdagen visade sig bli omsprungen av sin åldrande föregångare.

Vi får ju inte facit förrän de finns oberoende tester och de finns ute för allmänheten, så man kan bekräfta att de som skickas till recensenter inte är några "cherry picked" exemplar.

Det verkar osannolikt att de skulle vara sämre än gamla Piledriver (83xx, 63xx, 43xx) och ännu mer osannolikt att de skulle vara sämre än gamla Bulldozer (81xx, 61xx, 41xx) som Nioreh83 mindes tillbaka på.

Men om det verkligen skulle bli så att AMD släpper produkter där varje ny generation är sämre än den förra så har jag inget intresse av att köpa deras produkter.

Permalänk
Medlem

Stoppa pressarna, "spekulations hypen är borta"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

För att inte glömma de klassiska svenska orden nyckelbräda och mellanansikte!

Du använder såklart inte Facebook, utan ansiktsbok då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Du använder såklart inte Facebook, utan ansiktsbok då?

Skickades från m.sweclockers.com

Icke! Jag använder varken Ansiktsbok, Kvitter eller Torktumlr. DuTub använder jag dock flitigt Lyssnar väl på någon kapselkast då och då också, men annars är det ganska lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Icke! Jag använder varken Ansiktsbok, Kvitter eller Torktumlr. DuTub använder jag dock flitigt Lyssnar väl på någon kapselkast då och då också, men annars är det ganska lugnt.

Jag vet inte om den här tråden kan komma mer iaf topic, men jag måste säga att jag älskar kvitter och torktumlr som svenska begrepp😁 vi borde starta en egen tråd för den här diskussionen!

Ett eget bidrag blir ju hotbrev.com😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag vet inte om den här tråden kan komma mer iaf topic, men jag måste säga att jag älskar kvitter och torktumlr som svenska begrepp😁 vi borde starta en egen tråd för den här diskussionen!

Ett eget bidrag blir ju hotbrev.com😁

hot är varm.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag vet inte om den här tråden kan komma mer iaf topic, men jag måste säga att jag älskar kvitter och torktumlr som svenska begrepp😁 vi borde starta en egen tråd för den här diskussionen!

Ett eget bidrag blir ju hotbrev.com😁

Så sant. Vi får starta en tråd med korrekta Svenska versionerna av Engelska ord; Detta är trots allt en post om AMD Ryzen. Jag ser själv väldigt mycket fram emot att se om det kanske kommer några sexkärninga processorer och om det kommer finnas några fina ITX för detta. Då kan jag köra några tester mellan AM3 och AM4 MITX 6 cores!

PS: Jag kallade det själv alltid Varmpost, eftersom det låter lite som varmkorv.