Brukar Telia ha säljare ute på fältet i område där det grävs fiberkablar, landsbygd?

Permalänk
Medlem

Brukar Telia ha säljare ute på fältet i område där det grävs fiberkablar, landsbygd?

Måste fråga då detta känns obehagligt att läsa. Uppdatering från fiberföreningen jag är med i:

"Det har kommit till vår kännedom att någon som utger sig vara från Telia åker omkring i bygden och försöker sälja fiberanslutning.
Vi kommer att undersöka om det verkligen är Telia som är ute och knackar dörr.
Det är sannolikt ett bedrägeriförsök och ska polisanmälas om det är möjligt.

1, Det finns inget som heter fiberabonnemang!
2, Fiberanslutning till fastigheten kan endast beställas via VFF i dagsläget och det är alltid fastighetsägaren som initierar kontakten
3, Tjänster som internetabonnemang beställs alltid via http://qmarket.se av fastighetsägaren."

Vet någon om Telia brukar åka runt och knacka dörr för att sälja abonnemang? Jag tror inte det själv men vet ju inte. Även om så inte "köper" jag ju inte ett abonnemang av en dörrknackare!

Säkert fel avdelning! Vill höra med er här då det kändes "creepy" att läsa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

När telia lägger ner eller ska lägga ner fiber i ett område är det självklart att de kommer dit och försöker få allt fler att ansluta sig, hos oss skicka de ut 2-3 utskick och hade 2 sälj teams som gick runt och de missade ändå folk och gjorde om det igen ett par månader senare

EDIT:
Kan tillägga att om det gäller Telia Open Fiber så informerar säljarna om att man skriver ett avtal om installation och sedan väljer ett abonnemang hos en leverantör m.m. Säljarna sedan är kanske inte super vassa på vad de pratar om och sedan är inte alltid kunderna det heller så ord som fiberabonnemang kan mycket väl vara resultatet av sådant.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

När telia lägger ner eller ska lägga ner fiber i ett område är det självklart att de kommer dit och försöker få allt fler att ansluta sig, hos oss skicka de ut 2-3 utskick och hade 2 sälj teams som gick runt och de missade ändå folk och gjorde om det igen ett par månader senare

EDIT:
Kan tillägga att om det gäller Telia Open Fiber så informerar säljarna om att man skriver ett avtal om installation och sedan väljer ett abonnemang hos en leverantör m.m. Säljarna sedan är kanske inte super vassa på vad de pratar om och sedan är inte alltid kunderna det heller så ord som fiberabonnemang kan mycket väl vara resultatet av sådant.

Tack. Inget "Telia Open Fiber" här utan ägandet kommer att övergå till Zitius efter bygget (Jo, Zitius ägs av Telia).

Lustigt nog uppdaterade fiberföreningen att det är "riktig/a säljare" som är ute! Blev bara snopen efter inlägget igår och sen folks kommentarer på Facebook om det, inget mer än att "Telia har varit här!". Bra timing av mig att starta denna tråd tio minuter innan de uppdaterade.

"Till medlemmar som tecknat fiberanslutningsavtal med VFF.

Styrelsen har nu undersökt varför några av VFF medlemmar fått hembesök av person/er som säger sig representera företaget Telia. Besöken har ärliga avsikter.
Anledningen är att alla fiberanslutningar numera är registrerade i Telias tjänsteportal Q-Market. Tjänsteleverantören har därmed fått tillgång till information om att Din fastighet kommer att fiberanslutas under 2017. Försäljningsmetoderna är olika och Telia har valt en metod som innebär att knacka dörr. Du/ni kommer sannolikt få fler erbjudanden via post, telefon etc under 2017.
VFF styrelse rekommenderar Er som tecknat ett abonnemang att utnyttja ”ångerklausulen” för privatpersoner. VFF styrelse rekommenderar att avvakta med att skriva avtal om tjänster innan själva fiberanslutningen är på plats i fastigheten/lägenheten. När fastigheten/lägenheten är fiberansluten har ni möjlighet i lugn och ro titta igenom erbjudanden på Q-market och då göra Ert val av tjänsteleverantör och deras erbjudanden. Inkoppling av beställd tjänst på Q-market går normalt på några dagar.

Var aktsam på vem/vilka Du släpper in genom ytterdörren."

Kanske låsa och kasta denna, onödigt, startade tråd!? Ville höra här om det är gängse metod eller om man skulle be eventuell "säljare" att fara! :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Bara för att dom utger sig för att vara försäljare innebär det inte att dom enbart kommer i försäljarens avsikter........Skulle dom skicka ut nasare för att tjäna någon hundralapp i månaden..då är dom rätt desperta...Tiderna har ju blivit sådana att man kan söka och ta ,reda på tjänster/önskemål själv om dom skulle behövas och det är ju rätt fiffigt,,Om man nu visste vem som va i andra änden.

Visa signatur

FX 9590----Sabertooth 990 FX R2.0---HyperX Fury 24Gb 1866mhz--Strider Gold 1000W-30 degrees Celsius- Still Idling-

Permalänk
Medlem
Skrivet av evelina2:

Bara för att dom utger sig för att vara försäljare innebär det inte att dom enbart kommer i försäljarens avsikter........Skulle dom skicka ut nasare för att tjäna någon hundralapp i månaden..då är dom rätt desperta...Tiderna har ju blivit sådana att man kan söka och ta ,reda på tjänster/önskemål själv om dom skulle behövas och det är ju rätt fiffigt,,Om man nu visste vem som va i andra änden.

Dessutom. Inte köper jag "Fiberabonnemang" av en dörrknackare!

Rätt lattjo, på ett irriterande sätt, att efter strul med Telia (ok, ärligt talat mest de firmor de utsett att sköta reparationer men Telia har inte varit direkt "jättehjälpsamma") under snart två decennier med uppkopplingen, Adsl så nu när vi betalar själva, med stöd av staten, så kommer de och är intresserade av oss. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk