konverta gammal speldator till server eller köpa nytt?

Permalänk

konverta gammal speldator till server eller köpa nytt?

Har en speldator med dubbla grafikkort, 16gb ram och en vanlig intel processor som nu börjar fasas ut. Nu har jag inte ett behov av den och funderar om jag ska konvertera om den till en hemma-server. Tänkte ifall man kunde nyttja GPU i kombination med CPU och på så sätt lyfta prestanda (går det ens?) och kanske köpa till 16gb extra ram.

...eller ska jag köpa delar (kort,ram, cpu) till en server med prisklass mellan 5-7k? förslag?

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha servern till, och vad är det för delar i datorn just nu. Utan att veta det så går det inte att ge något vettigt svar, då "server" kan betyda vad som helst.

Permalänk
Medlem

Grafikkorten kan du ju t.ex. mina bitcoins med, men tror inte det är så lönsamt nuförtiden. Vill du veta flera sätt att nyttja GPU i kombination med CPU så läs på lite om GPGPU (General Purpose Computing on graphics processing units) .

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Skrivet av perost:

Vad ska du ha servern till, och vad är det för delar i datorn just nu.

Här är moderkortet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=975283
datalager, tillfällig webhost och kommunikations plattform, behövs inte så mycket för min hemma-server.

Skrivet av Xeraton:

Vill du veta flera sätt att nyttja GPU i kombination med CPU så läs på lite om GPGPU (General Purpose Computing on graphics processing units) .

blir en kvällsläsning.