Varför får jag bättre ping med wifi än med nätverkskabel.

Permalänk
Medlem

Varför får jag bättre ping med wifi än med nätverkskabel.

Hej,

Har nyligen köpt en nätverkskabel då jag kunde få lag spikes med wifi. Det hände ofta att internet slutade fungera för spel men fungerade väl för discord till exempel. Så jag bestämde mig för att köpa en nätverkskabel för att testa om detta skulle lösa problemet. Men problemet nu är att pingen ligger på runt 80 ms med nätverkskabeln och 60 ms med wifi.

Har en z170 PRO GAMING moderkort, vad tror ni problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

@danpan: Dålig nätverkskabel?

Om kabeln är enda skillnaden måste det ju vara den som är dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@danpan: Dålig nätverkskabel?

Om kabeln är enda skillnaden måste det ju vara den som är dålig.

Tror du att det är modellen på kabeln som är dålig eller att det är fel på kabeln jag har fått?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpan:

Tror du att det är modellen på kabeln som är dålig eller att det är fel på kabeln jag har fått?

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att säga, jag har ingen erfarenhet av den sortens kabel, men det logiska säger mig att det är modellen.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad mäter du till för att få så hög latens ?
Vad får du om du pingar din router och din egen publika ip och kör mot bredbandskollen med respektive nätverkskort ?
Vad är det för wifikort ?
Moderkortet verkar ha "speloptimering" i nätverksdrivern och såna funktioner strular oftare än de hjälper, har du provat att stänga av "optimeringen" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: både battlefront och overwatch så ligger jag på 100 - 80 ms, med wifi 60
vet ej vad detta innebär : (Vad får du om du pingar din router och din egen publika ip och kör mot bredbandskollen med respektive nätverkskort ).
Har TP-link TL-WDN4800
Hur stänger jag av optimeringen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danpan:

@mrqaffe: både battlefront och overwatch så ligger jag på 100 - 80 ms, med wifi 60
vet ej vad detta innebär : (Vad får du om du pingar din router och din egen publika ip och kör mot bredbandskollen med respektive nätverkskort ).
Har TP-link TL-WDN4800
Hur stänger jag av optimeringen?

Du mäter inifrån ett spel och det är då oftast inte bara nätverkslatensen du mäter, vill man mäta bara nätverket så är ping standardmetoden, då öppnar man en kommandotolk och använder pingkommandot och adressen till det man vill mäta mot.
Det finn redan många guider för hur du använder ping så sök på ping tutorial så hittar du dem.

Jag vet inte hur man stänger av optimeringen då jag inte har samma delar som dig men så kallade optimeringar leder ofta till strul så det är nått man alltid bör prova med , man bör även se över sina säkerhetsprogram och hur de är inställda för de kan också påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.