Permalänk
Medlem

Ny CPU/moderkort, vilket?

Hej!

En familjemedlem ska uppgradera sin dator. Hon har i dagens läge en AMD Phenom II x4 tillsammans med 8 GB DDR3 RAM och ett AMD 290X. Vi har tänkt oss begagnad då budgeten är begränsad. Hon spelar på en 1920x1080 skärm.

Vad för CPU ska man välja som kommer hålla någorlunda länge och inte flaskhalsa grafikkortet i den upplösningen?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har hon klockat skiten ur den?
2500K är det ju rätt god tillgång på, och dom börjar ju bli billiga.
Kan det vara något kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har hon klockat skiten ur den?
2500K är det ju rätt god tillgång på, och dom börjar ju bli billiga.
Kan det vara något kanske?

Ingen överklockning är gjord!

Visserligen, men uppgraderingen känns lite väl liten, inte så framtidssäkrad som nyare generationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ingen överklockning är gjord!

Visserligen, men uppgraderingen känns lite väl liten, inte så framtidssäkrad som nyare generationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste komma med någon sorts budget.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Satt på samma cpu, köpte nyss i5 4670k + Z97 bräda för 1500:- här på marknaden, känner mig då säker ett gäng år framåt!

Bara att göra en köpes annons och kolla vad du får för erbjudanden

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajaxoptimal7:

Satt på samma cpu, köpte nyss i5 4670k + Z97 bräda för 1500:- här på marknaden, känner mig då säker ett gäng år framåt!

Bara att göra en köpes annons och kolla vad du får för erbjudanden

Ja det är något i den stilen jag söker. 1500-2500 Kr klassen ungefär. Vad har du för GPU tillsammans med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det är grymt svårt att börja i den änden. Istället för att fråga vad du skall titta efter för CPU/Mobo, titta efter vad det är för något som finns till salu och ifrågasätt om det är prisvärt. Förmodligen är det något 2 generationer gammalt du är ute efter hos intel(Haswell)eller senaste generationen hos AMD.

Men det är långt ifrån omöjligt att hitta någon Skylake cpu med moderkort för 2500, tekniskt sett kan du köpa nytt för under tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ingen överklockning är gjord!

Visserligen, men uppgraderingen känns lite väl liten, inte så framtidssäkrad som nyare generationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av NodCommander:

Ja det är något i den stilen jag söker. 1500-2500 Kr klassen ungefär. Vad har du för GPU tillsammans med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Då blir det nog begagnat som gäller. Jag hade gått på minst en i5, helst en i7 om du kan hitta det. Om du köper nytt kommer du endast under 2500kr för CPU+mobo+RAM om du tar en i3

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Då blir det nog begagnat som gäller. Jag hade gått på minst en i5, helst en i7 om du kan hitta det. Om du köper nytt kommer du endast under 2500kr för CPU+mobo+RAM om du tar en i3

Jag tror jag skrev att jag bara sökte begagnat. Nytt hade varit lättare, men dyrare så klart. Finns mindre att välja på som är nytt än de senaste 5 årens uppsjö av CPUer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

Tips är att någon verkar vilja bli av med något här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1461647-vad-kan-jag-fa-...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Köp en vettig kylare om du inte har det och dra på lite överklockning. Runt 20% borde du kunna få gratis...
Spara slantarna till en "riktig" uppgradering.

Alternativet är väl 2600k med överklockning på, det kommer göra skillnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Köp en vettig kylare om du inte har det och dra på lite överklockning. Runt 20% borde du kunna få gratis...
Spara slantarna till en "riktig" uppgradering.

Alternativet är väl 2600k med överklockning på, det kommer göra skillnad.

Känns faktiskt onödigt med nyköp; har slutat med det själv med. Prioriterar annat än maximal prestanda i datorn. Överklock är bra, ja, men den här gillar det inte verkar det som. Blir ostabil på en gång.

Det jag funderar över är (begagnade) äldre gen i7:a (typ 3770K) emot någon nyare i5:a (ex 4670K). Någon input? Det är alltså för spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Känns faktiskt onödigt med nyköp; har slutat med det själv med. Prioriterar annat än maximal prestanda i datorn. Överklock är bra, ja, men den här gillar det inte verkar det som. Blir ostabil på en gång.

Det jag funderar över är (begagnade) äldre gen i7:a (typ 3770K) emot någon nyare i5:a (ex 4670K). Någon input? Det är alltså för spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga en i7 med tanke på att det inte skiljer många procent extra prestanda per kärna för varje generation som kommer, samtidigt som allt fler spel börjar utnyttja fler än 4 trådar effektivt. Så vill du att processorn ska kunna leva med i ett par år så tror jag en i7 är ett bättre val (därav att jag själv sitter på en 2600K).

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@NodCommander:

Menade beggad 2600k givetvis, du lär inte hitta nya

Men för 2500kr komplett med minnen och moderkort blir nog tufft men jaga runt lite så kan det gå...
Vad gäller Ivy bridge så är det inte någon större skillnad mot Sandy bridge. Du får nog upp till haswell för att se någon riktig skillnad klock för klock.

Edit
Ser att 2600k går för 8-900 på tradera så det ska nog gå att få till!

Visa signatur
Permalänk

@NodCommander: Asus DCUII GTX 770

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange