Permalänk
Medlem

5Ghz signal borta med vinden

Tjena. Sitter relativt nyinflyttad i en lägenhet som har comhem fiber i väggen. Vi fick nytt modem, tivo box m.m och sen första dagen jag installerade allt så har jag kunnat köra 5ghz linan från modemet till mitt ASUS USB AC56 AC1300 wifi "sticka" dock inte utan 100% fel, har vart någon enstaka gång antingen min sticka eller modemet slutar skicka signal till min usb sticka då internet random har slutat fungerar, märkt det framförallt när jag har spelat WoW.
Men nu hittar jag inte 5G i huvud taget när jag går in där man väljer vilket modem/router man ska ansluta till via wifi. Samma sak på telefonen, så är nog inget fel på min AC1300. Hade inte vart hela världen om vi hade 100mbit då jag får ut 115mbit på vanliga signalen men 260mbit på 5G. Så förlorar ju lite.

Tacksam om någon vet hur man kan lösa detta.

Edit, nu dök den upp helt plötsligt. Inte sett skuggan av den på flera dagar!

Permalänk
Medlem

@lynx: Har du testat att sätta kanal manuellt på 5GHz?

Hade ett liknande problem på en av mina gamla routrar att den valde en högre kanal än vad mina enheter kunde använda.

Stavfel.
Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet beror ofta på att man valt fel land i drivern eller inställningarna eftersom det skiljer på vilka kanaler som är tillåtna i olika länder, har man då valt fel land och låter accesspunkten välja kanal automatiskt så kan det bli stopp i kommunikationen.
Installera om rätt driver eller firmware eller konfigurera alla delar att använda rätt land (EU eller Sverige) och inte USA eller nått asiatiska kanalschema.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.