Permalänk

Kan inte öppna delad hårddisk

Jag har en extern WD-hårddisk med 2 diskar i som kör i speglat läge, och den går inte att öppna med telefonen etc. i nätverket, andra delade mappar/diskar fungerar felfritt, ingenting kan öppna den förutom en Windows 10 surfplatta som jag inte använder längre.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Hur har du delat disken och vilka behörigheter och användarrättigheter har du satt?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Hur har du delat disken och vilka behörigheter och användarrättigheter har du satt?

Jag gör som "jag alltid gjort" högerklicka på disken, dela med/avancerad delning/behörigheter, tillåt på allt och till alla.

Permalänk
Rekordmedlem

Extern disk med 2 diskar i raid 1, är det i själva verket en nas du har anslutit ?
Då har väl nasen ett eget operativsystem som kontrollerar den och dess användarkonton oberoende av klienterna ?
Det låter på din beskrivning som att du delar ut nasen via en dator i stället för att du ansluter dig direkt till nasen med klienterna.
Exakt vad är det för nått du kallar extern disk ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Extern disk med 2 diskar i raid 1, är det i själva verket en nas du har anslutit ?
Då har väl nasen ett eget operativsystem som kontrollerar den och dess användarkonton oberoende av klienterna ?
Det låter på din beskrivning som att du delar ut nasen via en dator i stället för att du ansluter dig direkt till nasen med klienterna.
Exakt vad är det för nått du kallar extern disk ?

Det är en sån här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2711394

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av griffin83:

Ok, fungerar den inte en på den dator där den är fysiskt inkopplad ? fungerar det att dela ut nått annat via samma dator ?
Har du kört in nån uppdatering på datorn i samband med att utdelningen slutade fungera ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ok, fungerar den inte en på den dator där den är fysiskt inkopplad ? fungerar det att dela ut nått annat via samma dator ?
Har du kört in nån uppdatering på datorn i samband med att utdelningen slutade fungera ?

Den fungerar i datorn den sitter i, som jag skrev i första inlägget fungerar den ingen annanstans utom i en Windows 10 platta som jag inte använder längre, i alla andra (android telefon/surfplatta, nvidia shield och mediaspelare) ser man disken men det händer ingenting när man klickar på den, jag delar även ut en annan usb-disk och där är det inga problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av griffin83:

Den fungerar i datorn den sitter i, som jag skrev i första inlägget fungerar den ingen annanstans utom i en Windows 10 platta som jag inte använder längre, i alla andra (android telefon/surfplatta, nvidia shield och mediaspelare) ser man disken men det händer ingenting när man klickar på den, jag delar även ut en annan usb-disk och där är det inga problem.

Det är nog win 10 som buggar, har du provat att ta bort delningen och dela ut den igen ? elelr provat med systemåterställning til len tid det fungerade ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog win 10 som buggar, har du provat att ta bort delningen och dela ut den igen ? elelr provat med systemåterställning til len tid det fungerade ?

Ja, det gjorde ingen skillnad, testade även att dela ut mappar på den disken men det blir samma där, problemet är att det aldrig har fungerat med den här disken.

Permalänk
Medlem

Har du både delat ut och satt säkerhet?
Annars brukar det väl inte fungera.

Sharing + Security-tabbarna på egenskaper av mappen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Har du både delat ut och satt säkerhet?
Annars brukar det väl inte fungera.

Sharing + Security-tabbarna på egenskaper av mappen.

Jag kollade under fliken säkerhet och då ser det ut såhär:

Jag har nu lyckats få så att "alla" har fullständig behörighet, men det fungerar fortfarande inte, har jag missat nått?

Permalänk
Medlem

@griffin83: Ser väl ok ut, kanske lägga till "Alla" på E:
Innan jag gjorde det på min egen maskin kom jag inte åt något.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Det fungerar fortfarande inte, nån som har några tips?

Att det är två speglade diskar kan det spela nån roll? Jag blir inte klok på det här, i alla inställningar så ser det likt ut som i de andra som fungerar, kan jag ha missat nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffin83:

Det fungerar fortfarande inte, nån som har några tips?

Att det är två speglade diskar kan det spela nån roll? Jag blir inte klok på det här, i alla inställningar så ser det likt ut som i de andra som fungerar, kan jag ha missat nått?

Du får naturligtvis bestämma själv, men att dela ut hela diskar gjorde man på 90-talet Prova att dela ut mappar istället

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

Du får naturligtvis bestämma själv, men att dela ut hela diskar gjorde man på 90-talet Prova att dela ut mappar istället

Jo, men om man vill komma åt alla mapparna på disken då? Jag har även testat att dela ut enstaka mappar från den disken men det går ändå inte.

Permalänk

Vad anväder du för app i telefonen? Har den stöd för SMB/CIFS?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vad anväder du för app i telefonen? Har den stöd för SMB/CIFS?

ES Fileexplorer

Permalänk

Måste bumpa denna, det vill inte fungera

Permalänk
Medlem

Googlade lite snabbt och du verkar inte ensam om problemet. Kika på den här sökningen, de översta trådarna verkar relevanta med ett antal lösningsförslag.

https://www.google.se/search?q=cant+access+shared+WD+My+Book+...