Permalänk
Medlem

Portforwarding bakom flertal routrar

Jag sitter i en väldig svår situation just nu. Jag ville öppna upp några servrar på olika spel för att spela med vänner. Servrarna gick fint men allt gick snett när jag kom till portforwarding, först trodde jag att något i själva portforwardingen vart fel. Efter att ha gått in och läst på lite såg jag att det kunde vara pågrund av att jag låg bakom flertal routrar? Det stod något om DMZ i texten men förstod inte rikitgt hur man konfigurerade det eller var det gjorde. Någon som har lite erfarenhet?

Tacksam för svar!

//TeXxZz

Obs! Ska även tillägga att jag redan har en static ip

Permalänk
Rekordmedlem

Varför är du bakom flera routrar, är det inte lättare att bygga lanet på ett bättre sätt med en router och sedan bara switchar och accesspunkter på lansidan ?
Det kanske går att lösa bakom flera routrar men det blir väldigt mycket mer jobb med konfigureringen i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

DMZ (Demilitarized Zone) ställer man in i routern, och i princip betyder det på att den enhet som har lagts dit "går förbi" routern och är tillgänglig utifrån.
DMZ (computing)

Det är olika var man ställer in det beroende på märke av router, så hur du gör det på din kan jag inte svara på.

@mrqaffe
Man kan vara det ofrivilligt, d.v.s det kan finnas en "huvud router" i fastigheten som man inte har någon som helst kontroll över.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför är du bakom flera routrar, är det inte lättare att bygga lanet på ett bättre sätt med en router och sedan bara switchar och accesspunkter på lansidan ?
Det kanske går att lösa bakom flera routrar men det blir väldigt mycket mer jobb med konfigureringen i så fall.

Anledningen till att vi ligger bakom ett flertal routrar är för "main" routern som är en Thomson hade inte så lång reach. Min bror kunde inte använda den då han bor utanför huset. Så vi köpte en nyare modell Airlink som vi trodde skulle funka. Airlinken hade inget telefon ut tag så istället kopplade vi samman routrarna. Detta resulterade i att Thomson routern höll mobilen och var den internet abonnemanget satt på. Airlinken hade bättre reach. Problemet inne i huset fixat. Ute hos min bror drog vi en kabel utifrån in i Airlinken. Sen har vi några repeaters här och var. Är själv 13 så har försökt förklara för mina föräldrar men dom kommer med ursäkten då funkar inte hem telefonen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

DMZ (Demilitarized Zone) ställer man in i routern, och i princip betyder det på att den enhet som har lagts dit "går förbi" routern och är tillgänglig utifrån.
DMZ (computing)

Det är olika var man ställer in det beroende på märke av router, så hur du gör det på din kan jag inte svara på.

@mrqaffe
Man kan vara det ofrivilligt, d.v.s det kan finnas en "huvud router" i fastigheten som man inte har någon som helst kontroll över.

Jag har kollat i Airlinken hur man sätter på DMZ. Dock har jag läst att det inte är tillgängligt i Thomson för att det inte ska bli så krångligt för Telia support

Skulle dock behöva mer hjälp om DMZ. Vad gör DMZ för portar? Läste på en portforwarding sida att man kunde öppna upp en speciell sak för att portarna skulle öppnas på alla routrar som man ligger bakom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

du kan brygga telias så att den inte agerar router, utan bara skickar vidare sin trafik. Telefonin ska fortfarande fungera då.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

ett DMZ nät har man när man har övriga Servrar som man vill hålla utanför nätet... alltså

Ponera såhär..
Företag 1 har 2 Domänkontroller 2 mailservrar 2 filservrar och en Webserver..
Ingen skall ju vara nåbart utanför nätet förutom Webservern..
Då lägger man den på en DMZ
Vilket betyder att de kan sitta inkopplade i samma fysiska Switch/Router men det är en Brandvägg mellan den och de övriga nätet.

Alltså Lanet kan prata med DMZ men DMZ kan inte prata med Lanet...

Gällande Flera routrar och det du försöker göra, om du bara ska agera Host till ett spel så först så innan jag kan hjälpa dig måste jag veta hela din kedja alltså.

--> Uttag i väggen --> Modem??-->> Telia Dosa -->> Router --> Dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

ett DMZ nät har man när man har övriga Servrar som man vill hålla utanför nätet... alltså

Ponera såhär..
Företag 1 har 2 Domänkontroller 2 mailservrar 2 filservrar och en Webserver..
Ingen skall ju vara nåbart utanför nätet förutom Webservern..
Då lägger man den på en DMZ
Vilket betyder att de kan sitta inkopplade i samma fysiska Switch/Router men det är en Brandvägg mellan den och de övriga nätet.

Alltså Lanet kan prata med DMZ men DMZ kan inte prata med Lanet...

Gällande Flera routrar och det du försöker göra, om du bara ska agera Host till ett spel så först så innan jag kan hjälpa dig måste jag veta hela din kedja alltså.

--> Uttag i väggen --> Modem??-->> Telia Dosa -->> Router --> Dator..

Menar du med uttag i väggen att modemet inte är trådlöst ?

Tyvärr kan jag inte så mycket om skillnaderna mellan modem och router.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beskriv hela kedjan från där kabeln kommer in i väggen till den går in i datorn

Permalänk
Medlem

Ska försöka
--> Telia Dosa --> Router --> Router --> Router --> slut
Sen är det en repeater som är konfigurerad till mitten routern.
Repeatern sitter i källaren var från det går en internet kabel till min dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att du har 3 routrar...

Blir svårt att hjälp dig.. tror jag...
Tror du tagit dig lite vatten över huvudet om du inte själv riktigt vet vad du har för utrustning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TeXxZz:

Ska försöka
--> Telia Dosa --> Router --> Router --> Router --> slut
Sen är det en repeater som är konfigurerad till mitten routern.
Repeatern sitter i källaren var från det går en internet kabel till min dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man istället för att koppla alla routers in i WAN så loggar man in på dem, stänger av DHCP och sedan kopplar man från förra routern via LAN, så får man det trådlösa nätverket men slipper strulet med flera routers efter varandra.

Det du måste göra om du inte får till detta är att sätta portforward från router till router. Om du vill forwarda en port så får du gå in på första routern, sätta portforward till router 2, gå in på router 2 och sätta portforward till router 3 och på router 3 sätta portforward till datorn i fråga. Samma port hela vägen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Har svårt att tro att du har 3 routrar...

Blir svårt att hjälp dig.. tror jag...
Tror du tagit dig lite vatten över huvudet om du inte själv riktigt vet vad du har för utrustning.

Som sagt är 13 och kan inte så mycket vet bara att vi har en Thomson router från Telia, som sedan går vidare till en Airlink AC7000 och den går vidare till ännu en Thomson.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har Skype eller liknande för att skärmdela och hjälpa till på det sättet?
Eller en guide bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan skicka länkar osv när jag kommer hem. Sitter och kollar på hockey just nu. Svårt att skicka länkar och förklara helt från mobilen samtidigt som man ska hälla koll på spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om du kör alla dem som routers så är jag skapligt imponerad att det fungerar alls!

Permalänk
Medlem

Ni har alltså 3 routrar för att få bättre wlan täckning? många routrar stödjer ju Access punkt mode och då går det även att använda portarna på routern som switch så slipper man bli NATad i 3 led bakåt och istället få ett stort nät under samma NAT. Sen om du ska ha DMZ så måste den konfigureras i första led på router 1 och ha kabeln till servern dit direkt i DMZ porten. Sen är repetrar en dålig lösningen som jag personligen aldrig skulle använda då det ger betydligt mer störningar i det trådlösa nätet. Bästa är trådat ut till access punkter eller alternativ 2 en access punkt som går över elnätet från routern.

Permalänk
Medlem

Okej ska förklara allt!

Vi började med en Thomson tg789n router om jag är rätt på namnet där. Alla bodde inne och täckningen var perfekt över allt förutom i källaren. Vi har två rum där nere.

Min bror flyttade ut till ett ganska stort rum som vi gjorde vid. Internet funkade inte. Eftersom att täckningen på den gamla routern inte räckte ut dit. Så vi åkte till Elgiganten och köpte en router som heter Airlink AC7000.
Perfekt router enligt mig men den hade inget telefon uttag.
Men samtidigt hade den bättre räckvidd.

Sen fixade dom internet ut till min bror med hjälp av en internet kabel genom marken ut där ute.
Det funkade inte att sätta den från Thomson tg789n routern så vi satte in den i Airlinken.
Antar att det kan ha varit pågrund av att vi försökte sätta en kabel mellan två likadana routrar kan tyvärr inte säga så mycket mer om det då jag inte jobbar inom IT.
Allt internet funkade men inte portforwardingen vilket inte är så konstigt.

Kom själv med förslaget att ta bort Thomson routern och bara ha en vanlig mobil som hem telefon men det tvekade dom om. Så har inte så mycket mer att göra en att försöka komma vägar runt om det. Precis därför jag gör detta för att se om någon var erfarenhet om det.

Jag sa att jag hade 3 routrar men vet inte hur ni tänker när jag säger routrar. Ni som kan mer kanske tar dom andra som modem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att ta bort en router underlättar bara problemet lite. Bättre är att göra som jag skrev att ställa in era routrar längst bort som access point (om stöd för det finns) så bör problemet försvinna. Här har du en guide på norska hur man gör för airlinken iaf (sida 19).

http://www.jensenofscandinavia.com/wp-content/uploads/2015/07...

Permalänk
Rekordmedlem

Ni borde "sanera" erat lan om det ska kunna fungera bra.
Kan du rita upp ett schema som visar vad som är anslutet i respektive enhet och hur kablarna mellan enheterna går (vilken port som används, wan, lan)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Absolut ska försöka ta reda på mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://s30.postimg.org/f9xc2t6a9/N_tverket.png

Här har ni en bild av hur mitt nätverk är uppbyggt. Har ni några frågor kring någonting i bilden så bara skriv, så ska jag göra mitt bästa för att kunna förklara för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeXxZz:

Anledningen till att vi ligger bakom ett flertal routrar är för "main" routern som är en Thomson hade inte så lång reach.

Du, liksom de flesta andra, blandar ihop begreppen router och accesspunkt.

En router har ingen "reach", en router har inget wifi, en router kopplar ihop två eller flera ip-nät. Har du dåligt wifi löser du det genom att ha flera accesspunkter. Du löser det inte genom att har flera routrar och flera ip-nätverk.

Lösningen för dig är att ha en (1) router där du gör din PF samt kompletterar med en eller flera accesspunkter. Har du bara en router (NAT) behöver du bara göra PF i en punkt. Har du flera routrar behöver du göra en PF i varje router.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TeXxZz:

https://s30.postimg.org/f9xc2t6a9/N_tverket.png

Här har ni en bild av hur mitt nätverk är uppbyggt. Har ni några frågor kring någonting i bilden så bara skriv, så ska jag göra mitt bästa för att kunna förklara för er.

Du har alltså adsl så du behöver ett modem, den Thomson som sitter närmast telejacket bör bryggas så den blir ett rent modem men det innebär i så fall att de 5 enheter du ansluter med wifi till den inte kan ansluta där, är det ett problem ?
Repeatrarna borde bort om det går, är det omöjligt att dra kabel eller använda bättre wifiprylar eller kabel och accesspunkt ?
Thomson 2 måste användas som switch och accesspunkt, inte router, du får alltså inte använda dess wanport.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@TeXxZz: Detta ska vara enkelt att lösa.
Gör så att du låter din main TG789vn router agera DHCP-server för hela nätverket.
Stäng av DHCP och eventuellt UPNP på båda andra routrarna och koppla dem till main routern via LAN-portarna. Låt alltså WAN-portarna vara oanvända. Du måste också konfigurera så routrarna har statisk IP i samma subnät som din main router. När du har gjort detta så har du en router och 2 accesspunkter alla i samma subnät. Då kan du enkelt göra dinna port forwards i main routern och det kommer fungera utan att du behöver ta hänsyn till fler routers.

Det går självklart att göra port forward över fler routers med NAT men då behöver du nästan ha förståelse för vad det är du gör. Det blir onödigt rörigt och du måste ha en NAT-regel för varje router och port. Jag föreslår att du konverterar de överflödiga routrarna till accesspunkter som jag beskrev ovan. Vissa konsumentroutrar har funktionen att med ett klick konfigurera om routern till en accesspunkt. Då behöver du bara följa instruktionerna.

glhf!

Permalänk
Medlem

@lizzard8: Vad händer när man sätter dom som accesspunkter? Blir dom som repeaters då? För mig är allt detta med Lan, Wan, Nat osv väldigt svårt att förstå, bara så ni inte tror jag är helt dum i huvudet. En del kan jag inom nätverk men när det kommer till dessa punkterna kan jag inte något. Min Airlink router är ganska komplicerad att konfigurera också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TeXxZz:

Anledningen till att vi ligger bakom ett flertal routrar är för "main" routern som är en Thomson hade inte så lång reach. Min bror kunde inte använda den då han bor utanför huset. Så vi köpte en nyare modell Airlink som vi trodde skulle funka. Airlinken hade inget telefon ut tag så istället kopplade vi samman routrarna. Detta resulterade i att Thomson routern höll mobilen och var den internet abonnemanget satt på. Airlinken hade bättre reach. Problemet inne i huset fixat. Ute hos min bror drog vi en kabel utifrån in i Airlinken. Sen har vi några repeaters här och var. Är själv 13 så har försökt förklara för mina föräldrar men dom kommer med ursäkten då funkar inte hem telefonen

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ni boka ett familjerådslag idag med avknäppta mobiler/datorer/TV.

Det ni ska diskutera är hur ni gemensamt kan dra fram två nätverkskablar för att kunna sanera röran.

Sen skulle en switch efter inkommande Thomsonrouter göra susen om ni får till nätverkskablarna inkl uttag.

Innan "rådslaget" så bör ni läsa på lite här:

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...
Till vänster har ni undermenyer samt kolla speciellt in avsnittet om kabelinstallation.

Glöm homeplugs eftersom ni nästan garanterat ligger på olika faser eftersom det är ett hus!

EDIT
Hittade även manualen för att köra en Airlink i AP-läge, på norska....
http://www.jensenofscandinavia.com/wp-content/uploads/2015/07...

Sidan 19!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TeXxZz:

@lizzard8: Vad händer när man sätter dom som accesspunkter? Blir dom som repeaters då? För mig är allt detta med Lan, Wan, Nat osv väldigt svårt att förstå, bara så ni inte tror jag är helt dum i huvudet. En del kan jag inom nätverk men när det kommer till dessa punkterna kan jag inte något. Min Airlink router är ganska komplicerad att konfigurera också.

Nej.

Repeater tar emot en trådlös signal och skickar den vidare trådlöst.
Accesspunkt är inkopplad med kabel till nätverket och erbjuder trådlös uppkoppling.
Trådlös brygga tar emot en trådlös signal och skicka den vidare i en kabel.

Repeater ska du undvika i görligaste mån. All trådlös trafik färdas i samma medium, luften, och delar på den kapacitet som finns där. Eftersom en repeater både skickar och tar emot all trafik som går igenom den så drar den ner all hastighet i ditt trådlösa nätverk dubbelt så mycket som andra enheter.

Det du vill göra är att räkna ut ungefär hur många accesspunkter ni behöver för att täcka era hus och ungefär var de behöver sitta, sedan drar ni kablar dit. Vissa av de enheter som du kallar för repeater verkar snarare fungera som trådlösa bryggor och serva datorer som vill vara inkopplade med sladd. Detta är ok om man bara ser till att de fungerar just så och inte agerar repeater också. Sedan är det alltid bättre att dra kabel till de enheter som vill ha kabel eftersom man då drar ner belastningen på sitt trådlösa nätverk, vilket snabbar upp för de enheter som måste använda trådlöst nätverk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Så ja kunde ta bort en repeater som visade sig inte användas. Men den andra kan jag verkligen inte ta bort! :/

Men vilken av dom är modem och vilken är router? Innan var jag helt inne på att alla var routrar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TeXxZz:

@giplet: Så ja kunde ta bort en repeater som visade sig inte användas. Men den andra kan jag verkligen inte ta bort! :/

Men vilken av dom är modem och vilken är router? Innan var jag helt inne på att alla var routrar.

Modem är den del som gör om mellan "nätverk och telefon" det är alltså den enhet som ansluts mot telefonnätet som måste agera modem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.