Helt ny dator, Console Killer från komplett... HJÄLP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aseth222:

Vad du behöver göra är byta hela burken. Inte en del av det. Helst köpa på nytt. Du ska försöka få tillbaka pengarna eller tillgodokvitto .

Han jag pratade med förstod att datorn var skit, tog inte många sekunder innan han ångrade köpet och skickar ut en ny winter gamer istället och en summa pengar tillbaka. Jag får säga att jag är nöjd, men samtidigt skrämmande att komplett är medvetna om hur dålig datorn är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundhve:

Han jag pratade med förstod att datorn var skit, tog inte många sekunder innan han ångrade köpet och skickar ut en ny winter gamer istället och en summa pengar tillbaka. Jag får säga att jag är nöjd, men samtidigt skrämmande att komplett är medvetna om hur dålig datorn är

Skickades från m.sweclockers.com

Eller finns de någon annan dator på hemsidan jag ska satsa på? Ska ringa tillbaka till honom sen fall ja bestämt mig för en ny

Fyfan tack för allt stöd

Permalänk
Medlem

@Lundhve: Som vi skrev ovan så måste du byta RAM, Moderkort och CPU om du ska gå mellan AMD och INTEL.

AMD och INTEL har olika "sockets" som inte är kompatibla mellan sig så du måste köpa ett moderkort med samma socket som CPUn du försöker sätta in.

Aktuell socket för intel är 1051 (INTE 1050 som är en gammal socket och ej bakåtkompatibelt).

Ramet måste du byta då Intel använder nyare DDR4 medans AMD fortfarande kör äldre DDR3.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Lundhve: Som vi skrev ovan så måste du byta RAM, Moderkort och CPU om du ska gå mellan AMD och INTEL.

AMD och INTEL har olika "sockets" som inte är kompatibla mellan sig så du måste köpa ett moderkort med samma socket som CPUn du försöker sätta in.

Aktuell socket för intel är 1051 (INTE 1050 som är en gammal socket och ej bakåtkompatibelt).

Ramet måste du byta då Intel använder nyare DDR4 medans AMD fortfarande kör äldre DDR3.

Men en winter gamer är mycket mycket bättre? Eller ska jag välja en annan datorn? Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundhve:

Men en winter gamer är mycket mycket bättre? Eller ska jag välja en annan datorn? Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Kör på Winter Gamer, den kommer prestera bra mycket bättre och är någorlunda framtidssäkrad också. Du ska vara glad för en bra deal

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lundhve:

Men en winter gamer är mycket mycket bättre? Eller ska jag välja en annan datorn? Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Ja winter gamer är mycket bättre!

Permalänk
Medlem

@Lundhve: Winter Gamer är MYCKET bättre. Fördubbling av prestandan och framförallt en framtidssäkring. En i7 lever länge utan att bli för slö. Om 3 år kan du slänga in ett nytt grafikkort och datorn kommer duga för high end spel i 3 år till.

Komplett Gamer - RX 480 Edition (typ samma spel prestanda som winter gamer)
Komplett Winter Gamer (Byt i konfiguratorn till SSD)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lundhve:

Men en winter gamer är mycket mycket bättre? Eller ska jag välja en annan datorn? Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Roligt att det löste sig!

Någon här kan säkert hjälpa dig ta det lungt och sansat bara! 👍😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundhve:

Men en winter gamer är mycket mycket bättre? Eller ska jag välja en annan datorn? Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Med en winter gamer kommer du inte bli missnöjd.

Permalänk
Medlem

Nä fyfan nu blir jag äcklad av Komplett.

Permalänk
Medlem

Härligt att höra att allt löste sig! Som regel kan det vara bra att undersöka sådana här saker innan man genomför köpet. Tips till nästa gång!

Datorn Komplett sålde dig i första hand var usel. Riktigt kass, till och med! Jag har inte handlat av Komplett på länge, och efter detta kommer det nog bli aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lundhve:

Men en winter gamer är mycket mycket bättre? Eller ska jag välja en annan datorn? Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen av dessa datorerna är särskilt bra balanserade. Rent löjligt att kombinera en Core i7 med ett GTX 1060 3GB om du frågar mig. Om det nu tvunget måste vara en färdigbyggd dator från Komplett så ta Winter gamer, men byt ut processorn till den billigaste i5'an och grafikkortet till ett GTX 1060 6GB.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wifi:

Härligt att höra att allt löste sig! Som regel kan det vara bra att undersöka sådana här saker innan man genomför köpet. Tips till nästa gång!

Datorn Komplett sålde dig i första hand var usel. Riktigt kass, till och med! Jag har inte handlat av Komplett på länge, och efter detta kommer det nog bli aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med fullständigt. Känns dom haft detta i lager länge och vill få ut skiten bara. Undra hur länge de kommer behålla "console killer" framåt över 🙈

Permalänk
Avstängd

Komplett koncernen äger webhallen också köp deras paket istället? Ganska äckligt hur dessa bolag har så stora marknadsandelar under radarn

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett inlägg om den här datorn i kompletts tråd på Sweclockers nu. Kanske inte skadar om fler gör det.
#16583737

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundhve:

Han jag pratade med förstod att datorn var skit, tog inte många sekunder innan han ångrade köpet och skickar ut en ny winter gamer istället och en summa pengar tillbaka. Jag får säga att jag är nöjd, men samtidigt skrämmande att komplett är medvetna om hur dålig datorn är

Skickades från m.sweclockers.com

Roligt att det verkar ha löst sej, och att du får en Winter Gamer istället OM du bestämmer dej för den datorn. Jag kikade som hastigast på specsen för Winter Gamer, och jag tror du kommer få en "Wow!"-känsla till det bättre när du märker skillnaden i spel jämfört med Console Killer. Console Killer var ju, utan att överdriva, ingen höjdare för det du ville ha datorn till.
Om 2-3 år kan du t ex sälja grafikkortet, köpa ett bättre och du har fortfarande en speldator som inte skäms för sej, och det utan att behöva köpa en sprillans ny dator med all installation av spel etc som det innebär.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundhve:

Men en winter gamer är mycket mycket bättre? Eller ska jag välja en annan datorn? Tacksam för hjälp

Om du inte vill bygga den själv så kör på Winter Gamer du. Men byt ut "SSD / Hårddisk Primär lagringsenhet" till Samsung 850 EVO 250GB SSD.
Och sen kan du lägga till "Seagate Firecuda 1TB'' under "SSD / Hårddisk" så att du har en bra ssd för Windows och sen en hyfsat stor hårddisk för spel/film ect.

Med den konfigen har du en dator som är många gånger snabbare än console gamer, och eftersom du har en bra cpu så är de inga problem att byta ut grafikkortet när du vill spela de nyaste spelen om några år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@Lundhve Bör fungera bra för dig med vettig FPS tycker jag. Kör själv på vettig FPS (150-300 beroende på maps) i min skräpburk med liknande komponenter. Sen kan du dra ner alla settings till lägsta. Det är enbart shadows som bör vara medium/high ändå. Trust me, I'm supreme.
Starta CSGO med dessa launchoptions: -novid -nod3d9ex -threads 4 -high

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag drar upp tråden men det verkar som att Komplett tog sitt förnuft tillfånga och tog bort console killer från sortimentet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Sorry för att jag drar upp tråden men det verkar som att Komplett tog sitt förnuft tillfånga och tog bort console killer från sortimentet.

Nice, har Komplett gått ut med något uttalande?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nice, har Komplett gått ut med något uttalande?

Inte vad jag vet, dom låtsas nog som att den aldrig har funnits. Jag klickade på länken och såg att den var borta bara. Man kan ju önska att dom tog kontakt med kunderna som köpt den och erbjöd något annat men det är nog att hoppas på för mycket.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

60 fps räcker gott och väl åt dig gosse