Nybörjare vill brygga Telias router, ny router, vpn och komma åt hemmnätverk

Permalänk
Medlem

Nybörjare vill brygga Telias router, ny router, vpn och komma åt hemmnätverk

Som rubriken så har familjen idag Telia fiber 100/100. Har tv via Fiber. Dock tycker jag inte Telias router håller måttet. Får sällan ut mer än 35/60 i hastighet.
1. Vad jag förstår kan man "brygga" Telias router och skaffa en annan router. Något tips på vilken?
2. Vilken typ av VPN är bäst att köra? Kan man på ett enkelt sätt köra VPN på routerns program?
3. Hur kan man om man är borta enklast komma åt sitt egna nätverk med VPN?
Ställer säkert dumma frågor, men bättre att verka dum för stunden än alltid...😉

Permalänk
Medlem

Ofta blir det enklast att behålla Telias router (utan att brygga den) och stänga av wifi i den, och sedan koppla in en trådlös accesspunkt (eller router konfigurerad som accesspunkt) för wifi.

Om du inte känner till det så har begreppet router egentligen inget med wifi att göra, men i stort sett alla routers för privatbruk har trådlös accesspunkt inbyggd som bonus.
Det routern gör är att ge dig ett lokalt nätverk med egna ip-adresser som är hyfsat skyddat från internet.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut hemma.?

Har du en Konveter på väggen bara så kan du ju rent skita i telias router och köra din egen.. finns ingen anledning att hålla på brygga om du inte måste..

Asus har inbyggt stöd för OpenVPN finns rätt bra guider på nätet för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av museo12:

Som rubriken så har familjen idag Telia fiber 100/100. Har tv via Fiber. Dock tycker jag inte Telias router håller måttet. Får sällan ut mer än 35/60 i hastighet.
1. Vad jag förstår kan man "brygga" Telias router och skaffa en annan router. Något tips på vilken?
2. Vilken typ av VPN är bäst att köra? Kan man på ett enkelt sätt köra VPN på routerns program?
3. Hur kan man om man är borta enklast komma åt sitt egna nätverk med VPN?
Ställer säkert dumma frågor, men bättre att verka dum för stunden än alltid...😉

Om det är via WiFi du får de där hastigheterna så köp en accesspunkt och placera centralt. Din hastighet kan även bero på hur du bor. Villa eller lägenhet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Som rubriken så har familjen idag Telia fiber 100/100. Har tv via Fiber. Dock tycker jag inte Telias router håller måttet. Får sällan ut mer än 35/60 i hastighet.

Skumt, jag kör utan problem 100/100 genom den med kabel.

Kör du däremot via wifi så beror hastigheten på en massa andra saker såsom dämpning och kanalkrockar. Men de problemen lär knappast bli bättre med en ny router - det är mycket bättre att skaffa en extra accesspunkt.

Men om du vill brygga router tar du kontakt med Telia så gör de det åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Som rubriken så har familjen idag Telia fiber 100/100. Har tv via Fiber. Dock tycker jag inte Telias router håller måttet. Får sällan ut mer än 35/60 i hastighet.

Och jag får ut 127/15 genom den, med kabel. Har Telia 100/10. Får du bara ur 35/60 med kabel är det något fel! Vad du får ut på wifi är irrelevant...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag ska kolla vad jag har för hastighet med kabel.
Ska jag kolla med kabel direkt från switchen eller från routern?

Om jag nu har 100/100 ut med kabel. Är bästa sätt att förbättra wi-fis "hastighet" med acesspunkt? Eller med nytt modem/router?

Nästa steg VPN och kunna surfa via sitt hemmanätverk när man är borta - hur kommer det in i bilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Tack för alla svar!

Jag ska kolla vad jag har för hastighet med kabel.
Ska jag kolla med kabel direkt från switchen eller från routern?

Om jag nu har 100/100 ut med kabel. Är bästa sätt att förbättra wi-fis "hastighet" med acesspunkt? Eller med nytt modem/router?

Nästa steg VPN och kunna surfa via sitt hemmanätverk när man är borta - hur kommer det in i bilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm varför surfa via sitt hemnätverk då man är borta då det komemr fortfarande dra datatrafik via 3g/4g ser ingen vinst med den saken.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av museo12:

Tack för alla svar!

Jag ska kolla vad jag har för hastighet med kabel.
Ska jag kolla med kabel direkt från switchen eller från routern?

Om jag nu har 100/100 ut med kabel. Är bästa sätt att förbättra wi-fis "hastighet" med acesspunkt? Eller med nytt modem/router?

Nästa steg VPN och kunna surfa via sitt hemmanätverk när man är borta - hur kommer det in i bilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att accesspunkter är överlägset att skaffa en ny router om du vill ha WiFi-täckning. Om du tex satsar på Ubiquitis produkter så kan accesspunkterna samarbeta, vilket gör att du får ett väldigt välfungerande och lättunderhållet trådlöst nät. Finns en del andra produkter som klarar det också, så vad du än investerar i så se till att få tag på något som du kan expandera med. Det kostar några kr mer, men inte mycket.

VPN kör jag på min Synology NAS. Hade jag inte haft den hade jag nog satt upp en liten server hemma med en Raspberry Pi.

Skrivet av Dax:

Hmm varför surfa via sitt hemnätverk då man är borta då det komemr fortfarande dra datatrafik via 3g/4g ser ingen vinst med den saken.

Jag kan tala om några. Om man är utomlands och vill kolla på Svensk TV eller använda andra tjänster som strular om man inte befinner sig i Sverige, eller befinner sig i länder där man inte kan komma åt tjänsten i fråga. Vidare kan man vilja kunna komma åt sin filserver hemma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!