Permalänk
Medlem

Bygga näterk med ubiquiti

Hej !

Har äntligen fått fiber till villan via ip-only och hade tänkt beställa 100/10 bredband.
Har även Ubiquiti UniFi Lite AC1300 Long Range jag tänkt köra wifi över.

Nu till frågan.
Kan jag köra accesspunkten direkt på tp utgånen från fiber eller behöver jag något mer mellan.
Har en enkel gigabitswitch jag tänkt koppla det såhär

Fiberutgång->Gigaswitch -> Ubiquiti
(Även Speldator och HTPC på switchen)

Ubiquiti: https://www.inet.se/produkt/5402774/ubiquiti-unifi-lite-ac130...
Gigabitswitch: https://www.komplett.se/product/821778/datorutrustning/natver...

Permalänk
Medlem

Troligtvis får du bara en ipadress och då behöver du router direkt efter fiberutgången.

Kör själv med en unifi security gateway (USG) jag är mycket nöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

du får ingen brandvägg ut mot internet isf. du behöver sätta en sådan mellan fiberuttgång och switch, finns en del bra från Ubiquiti att välja på.

Permalänk
Medlem

@Zajin @mype

Ok tack för snabbt svar !
Lite dyrt med 1.5k för en router denna månad, finns det några billigare alternativ ?

Permalänk
Medlem

Sätt en sån här mot tjänstefördelaren! https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Och sen ansluter du switch och AP till den!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Annars kan du få grymt mycket prestanda och komma billigt undan om du har en gammal dator du kan offra som router. Alternativt använda tills du har pengar att spendera på en konsumentrouter.

Då installerar du bara pFsense på en USB-sticka och kör igång på den datorn och vips har du en fullfjädrad router.

Jag kör själv en gammal atom-dator med ett extra nätverkskort (du måste ha 2 nätverkskort) och det fungerar bättre än alla routerlösningar jag testat tidigare. Sedan har jag en Ubiquiti AC Pro kopplad till detta.

Alltså pfSense-burk -> Switch -> AP/alla datorer.

https://pfsense.org/

Permalänk
Medlem

@huttala:
Hade varit sjukt kul att prova.
Synd att det inte finns NUC med dubbla nätverksutgångar då hade jag kunnat haft den i tv-bänken som står vägg i vägg med var fibern kommer.
Dock inte så prisvärd lösning

@Gaist
Den hade ersatt min switch,
Läste en negativ recension på inet ang prestandan på denne, osäker på vad som menas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cadtekniker:

@Zajin @mype

Ok tack för snabbt svar !
Lite dyrt med 1.5k för en router denna månad, finns det några billigare alternativ ?

Du kan använda Ubiquitis routrar också, de är väldigt bra och dessutom billiga
https://www.dustinhome.se/product/5010653285/edgerouter-lite?...
https://www.dustinhome.se/product/5010872872/edgeroutert-x
De är framförallt routrar så du ska helst inte ha dem till switchning även om de har flera portar, för lika bra som de är som router lika dåliga är de som switch för de kan inte switcha i hårdvara så det blir inte wirespeed i så fall.
men en 5 portars Gbitswitch koster ca 200kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Ok,
Ja då använder jag min gigabitswitch jag redan har och får nog köpa mig en ubiquiti router.
Vill jag koppla accesspunkten direkt på routern eller vill jag ha allt på switchen ?
Vore ju synd att inte använda poe:n på routern. (har dock adaptern men...)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cadtekniker:

@mrqaffe:
Ok,
Ja då använder jag min gigabitswitch jag redan har och får nog köpa mig en ubiquiti router.
Vill jag koppla accesspunkten direkt på routern eller vill jag ha allt på switchen ?
Vore ju synd att inte använda poe:n på routern. (har dock adaptern men...)

Teoretiskt blir det snabbare om du använder switchen men i praktiken så ska du nog prova, routrarna kan inte switcha i hårdvara så de är inte snabba på det utan de är verkligen routrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Zajin:

Troligtvis får du bara en ipadress och då behöver du router direkt efter fiberutgången.

Kör själv med en unifi security gateway (USG) jag är mycket nöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle INTE välja USG, utan ta en Edgerouter Lite istället. Kan allt som USG kan, förutom det snygga gränssnittet. Beror på om man vill leka lite senare eller inte. Och är billigare.

Kolla denna videon. Bra tanke han har. https://youtu.be/XvWOx3PvYFM

Ställ fler frågor bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Teoretiskt blir det snabbare om du använder switchen men i praktiken så ska du nog prova, routrarna kan inte switcha i hårdvara så de är inte snabba på det utan de är verkligen routrar.

Säker på det? Jag är rätt säker på att det sitter en asic som sköter switching. Nackdelen med Edgerouter X är att alla 5 portar delar på en 1 Gbps bus till CPU för routing.

/Knight

EDIT:

Här är ett test som visar att den håller jämna steg med Netgear GS108v2 Gbit switch.
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/42cejf/edgerouter_...
Device command speed
GS108v2 iperf3 -c 192.168.0.3 745Mb/s
GS108v2 iperf3 -c 192.168.0.3 -R 804Mb/s
GS108v2 iperf3 -c 192.168.0.3 -P 4 766Mb/s
GS108v2 iperf3 -c 192.168.0.3 -P 4 -R 804Mb/s
ERX iperf3 -c 192.168.0.3 768Mb/s
ERX iperf3 -c 192.168.0.3 -R 807Mb/s
ERX iperf3 -c 192.168.0.3 -P 4 766Mb/s
ERX iperf3 -c 192.168.0.3 -P 4 -R 802Mb/s

Post 11 här får samma resultat:
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Performance-of-Edgerout...

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knightmare:

Säker på det? Jag är rätt säker på att det sitter en asic som sköter switching. Nackdelen med Edgerouter X är att alla 5 portar delar på en 1 Gbps bus till CPU för routing.

/Knight

EDIT:

Här är ett test som visar att den håller jämna steg med Netgear GS108v2 Gbit switch.
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/42cejf/edgerouter_...
Device command speed
GS108v2 iperf3 -c 192.168.0.3 745Mb/s
GS108v2 iperf3 -c 192.168.0.3 -R 804Mb/s
GS108v2 iperf3 -c 192.168.0.3 -P 4 766Mb/s
GS108v2 iperf3 -c 192.168.0.3 -P 4 -R 804Mb/s
ERX iperf3 -c 192.168.0.3 768Mb/s
ERX iperf3 -c 192.168.0.3 -R 807Mb/s
ERX iperf3 -c 192.168.0.3 -P 4 766Mb/s
ERX iperf3 -c 192.168.0.3 -P 4 -R 802Mb/s

Post 11 här får samma resultat:
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Performance-of-Edgerout...

Jag har läst nånstans om att de presterade dåligt på switching men det kanske är ändrat på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har läst nånstans om att de presterade dåligt på switching men det kanske är ändrat på nått sätt.

Om du bara har 100/100 så spelar det ingen roll om din edgerouter behöver mjukvaruswitcha ut på nätet.
Om du ska skicka kopiösa mängder data genom switchen spelar det roll. Men beroende på vilken trafik som ska runt så behöver du olika saker.

En dum Gbit-switch kostar några hundralappar. Så behöver du inte (eller vill) köpa en smart switch.

Hur mycket inställningar vill du göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightmare:

Säker på det? Jag är rätt säker på att det sitter en asic som sköter switching. Nackdelen med Edgerouter X är att alla 5 portar delar på en 1 Gbps bus till CPU för routing.

De är väl oftast inget större problem om man inte ska köra L3 med segmenterade nät lokalt. Kan man köra "Vlan routing" i en Edgerouter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har läst nånstans om att de presterade dåligt på switching men det kanske är ändrat på nått sätt.

Edgerouter Lite är riktigt dålig på att switcha, eftersom att man sumpar hårdvaruaccelerationen för routing. Edgerouter X däremot har sina 5 portar på inbyggd switchhårdvara och klarar således att switcha gigabit utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Installerade allt i helgen, gick väldigt smidigt.
Använt en gammal wifi router (med avstängd wifi) som router tillfälligt men kommer köpa en edgerouter X framöver.

Kan man använda den POE IN som en vanlig port också är frågan ?

Permalänk
Medlem

så om man sitter på en bra fiberlina,

vilka produkter är rimliga från ubnt?
säg under 20 anslutna enheter, och ca 5 aktiva simultant.. typ hemmiljö.. olika streamade media, osv.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar unifi-ac ap Lite. Samt en Edgerouter X och en switch. Tänk på att du nog vill köra en Unifi-site för management på en VPS med.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

och anledningen till AC AP lite är att spara 600kr?
Router X eller X SFP ? pengar eller funktion som styr?
har massa vanliga netgear switchar för det trådade atm.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

och anledningen till AC AP lite är att spara 600kr?
Router X eller X SFP ? pengar eller funktion som styr?
har massa vanliga netgear switchar för det trådade atm.

Med så få användare så har man ofta inte behov av mer än AC AP Lite.
Router X om man inte har behov av SFP (oftast inte)
Hur stor lägenhet/hem har du?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

@Veidit:

just nu ca 10X10 meter, med betongväggar, 2x2 meter skorsten i mitten etc.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att hellre köra fler små AC AP Lite än en AC AP Pro.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

intressant,

vad är tanken med deras amplifi router... för galet många hemanvändare? eller... IOt?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@moreempty:

Amplifi kör med ett meshnät lokalt och inte TP till varje accesspunkt.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Med så få användare så har man ofta inte behov av mer än AC AP Lite.
Router X om man inte har behov av SFP (oftast inte)
Hur stor lägenhet/hem har du?

Är det inte så att SPF har poe på alla portar med? Eller har jag fattat fel.
Kan vara bra om man planerar flera ap ac lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mype:

Är det inte så att SPF har poe på alla portar med? Eller har jag fattat fel.
Kan vara bra om man planerar flera ap ac lite.

Korrekt, men det är inte standard PoE utan 24V Passive PoE. Något som fungerar med AC AP Lite accesspunkterna (vilka jag rekommenderade i detta fallet) men inga tyngre.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!