Iphone 7 plus: 32gb vs 128gb vs 256gb

Permalänk

Iphone 7 plus: 32gb vs 128gb vs 256gb

Hej!

Sitter nu i dagarna på att köpa en ny mobil men har fastnat lite vid vilken storlek som är bäst?
Har just nu en iphone 4 med 8gb minne och det har fungerat bra med mina behov, d.v.s. lite spel och bilder.
Men nu med en iphone 7 plus så kommer jag att ta fler bilder och köra mer krävande spel, så vad kommer passa bäst?

Kommer väl förmodligen också att filma lite mera nu, med tanke på kvalitén som den ska ha.

Men frågan är ju nu: Kommer en Iphone 7 plus 32gb att räcka eller ska man lägga till en tusing för 128gb? Kanske till och med slå till på en 256gb version?
Tacksam för svar!

Mvh

Permalänk
Medlem

Omöjligt att svara på men jag har en zony z5 compact med 32+64gb och det räcker för mina behov. Skulle nog dock klara mig på 32 GB om jag var bättre på att ta backup:er på bilderna på mobilen.

Permalänk
Medlem

Bytte precis från en OnePlus 3 (som jag älskade innerligt) men den var helt enkelt för stor. Efter några månader började jag få ont i tummen och handen dock - vilket försvunnit nästan helt sedan jag byte till en normalstor iPhone 7.

Jag har relativt stora händer men tror inte jag skulle vilja ha en telefon i iPhone 7+ storlek igen. Den är ju dessutom större än OP3 då den har större bezels.

Jag slog till på 128GB då det känns som dumsnålhet att gå på 32GB. 256GB har jag dock ingen nytta av så den övervägde jag inte ens. Allt beror ju givetvis på hur du använder telefonen; men det är utan tvekan skönt att slippa tänka på att spara på lagringsutrymmet.

Den mattsvarta iPhone 7 är dessutom vrålsnygg!

(Kameran från iPhone 7+ skulle jag dock velat ha i vanliga 7an. Den verkar ruskigt bra!)

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

En 128GB låter rätt lagom.
Om det inte är för stor kostnad för dig per månad/vid köp. Andra hands värdet brukar oftast vara högt.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Hur du klara dig på 8gb, jag klara mig knappt på 16gb?

Som det låter borde du klara dig på 32gb, men visst de springer iväg med bilder/filmer tycker nog du ska gå på 128 om det ändå bara är en 1 lax som skiljer samt att då behöver du ej tänka på att "snåla" eller att minnet ska ta slut.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@El1min4tor:
Ah, okej. Får man fråga vad du använder telefonen till mest? Mycket med bilder, spel, filmer eller både och?

Permalänk

@bärplockaren:
Va ganska ung när jag köpte den och använde den knappt mer än att spela på, därför räckte 8gb bra då
Har alltid varit inne på 32gbs versionen, men verkar som att en 128gbs version kan vara det bättre alternativet. För jag kommer ju garanterat att ta mer bilder och filma mera. O som du säger, skönt att slippa tänka på att minnet ska ta slut, har nämligen haft det strulet med min 4a i x-antal år

Permalänk

@yoggan:
Hm, får fundera vidare på 128gbs versionen. Köper telefon kontant och en 128gbs version ligger på 10K, jämfört med 32gb som ligger på ca 9K

Permalänk
Medlem

De med mer minne är snabbare. Inte för att min 32gb är långsam...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrilliantBaBeX:

@El1min4tor:
Ah, okej. Får man fråga vad du använder telefonen till mest? Mycket med bilder, spel, filmer eller både och?

En hel del bilder. Kör en del Lightroom.

Annars blir det en hel del blandat med appar och spel, men främst bilder och videos. Mobilkamerorna har blivit så vansinnigt bra (främst i bra ljus utomhus) så den har nästan helt ersatt resekameran. Så vill ha mycket minne om man är borta i några veckor och filmar och fotar mycket.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Inaktiv

Eftersom detta är Sweclockers där vi älskar att mäta allt så kanske du vill läsa detta:

http://www.macrumors.com/2016/10/18/iphone-7-32gb-slower-data...

(detta har säkert 0 betydelse för normalt användande men prestanda är prestanda)

Permalänk

Ta 128 eller 256, jag har redan fyllt 30gb på bilder och videor och jag har 128:an. Det fylls ganska fort, så jag anser att 32gb inte ens är ett alternativ om man ska filma/ta mycket fotont. Även andrahandsvärdet är större.

Permalänk
Hedersmedlem

32GB har sämre skrivhastighet till minnet än de större, så jag hade undvikit den bara av den anledningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan:
När använder man skrivhastighet? Är det bara när man vill föra över bilder och filmer till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrilliantBaBeX:

@MultiMan:
När använder man skrivhastighet? Är det bara när man vill föra över bilder och filmer till datorn?

Skrivhastighet är ju när du ska föra in grejer på minnet ex lägga in en film eller installera saker. Är den riktigt kass kan det ju även påverka så att telefonen känns segare när du använder den. Men det tror jag inte är så illa på en iphone 7. Men ta 128GB för appar o sånt tar bara mer och mer plats, ex när du filmar kan du göra det i 4k istället för 1280x720 som på din 4a. Den har snabbare minne och när du ska sälja den så lär den vara mer eftertraktad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrilliantBaBeX:

@MultiMan:
När använder man skrivhastighet? Är det bara när man vill föra över bilder och filmer till datorn?

Snarare när du vill föra över från dator till telefon och installerar appar på mobilen. Sen skulle det eventuellt kunna påverka hur snabbt du t ex kan ta bilder i följd.

Permalänk
Medlem

När du lägger så mycket på telefonen är det dumt att snåla med lagringen, det skulle ju vara tråkigt om du måste snåla i framtiden. Telefonen lär ju hålla många år, kanske 5-10 beroende på.

Dessutom verkar ju flashminnet i 128 GB-versionen vara betydligt snabbare.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB