AMD Ryzen blir alla upplåsta och styrkretsen X370 får specifikationer

Permalänk
Medlem

Frågade Phanteks angående fästen för AM4 och fick det här svaret:

Citat:

Thanks for being a Phanteks customer. We are still checking for a AM4 bracket. As soon there is more info, we will also mention it on our website.

Hope to have you informed sufficiently.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Hoppas kan man, Intel är ju kass på detta område om man inte går på workstation/serverkort med socket 2011 och Xeon E5 eller vissa i7:or
Skall bli intressant om det även kommer nån "workstation" CPU baserad på Ryzen, eller om det bara är servergrejor för 2 eller fler socklar. Kan ju fantisera om en 8-kärnig med ECC stöd, lite fler PCI-lanes och sånt, men bara för en socket.

Ja, det hade varit trevligt. Det har väl funnits ett gott ECC stöd till bulldozer, så man kan väl hoppas på det bästa

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Linustechtips sa att den kommer att ha 24 banor varav 4 är till för diverse och 20 är till för PCI-lanes. Vilket ger i praktiken X16 och X4 för PCI-E 3.0 och resten går till NVME, USB 3.0, Nätverk etc.

Är det inte 24 banor där 4 är till för NVMe och 4 för chipset så man har 16 banor från CPU för grafikkort eller annan PCI-E 3.0 utrustning?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Kan AMD släppa en 95W TDP CPU som matchar prestanda med Intels 140W TDP CPU så blir jag imponerad.
Som det klippet Ytbehandlad länkade till, där Ryzen @3.4GHz 95W matchade Intel 8c/16t med 3.2 base och 3.7 Turbo 140W.

Det låter lovande.
Men någonstans i bakhuvudet finns Bulldozer lanseringen. FX 81xx, 61xx, 41xx lanseringen som blev antiklimax.

Blir spännande när Ryzen lanseras skarpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kan AMD släppa en 95W TDP CPU som matchar prestanda med Intels 140W TDP CPU så blir jag imponerad.
Som det klippet Ytbehandlad länkade till, där Ryzen @3.4GHz 95W matchade Intel 8c/16t med 3.2 base och 3.7 Turbo 140W.

Det låter lovande.
Men någonstans i bakhuvudet finns Bulldozer lanseringen. FX 81xx, 61xx, 41xx lanseringen som blev antiklimax.

Blir spännande när Ryzen lanseras skarpt.

Går inte att jämföra TDP med TDP.
I både AMD:s uppvisning och Canard PC:s test drog 6900K och RyZen ungefär lika mycket.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ArcticFire:

Går inte att jämföra TDP med TDP.
I både AMD:s uppvisning och Canard PC:s test drog 6900K och RyZen ungefär lika mycket.

En lägre TDP talar ju dock för en högre OC om inte annat, för TDP specificerar ju den ungefärliga värmeenergin som måste föras bort vid 100% belastning och ett golv på 95W är ju inte illa för en 8C/16T CPU.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Är det inte 24 banor där 4 är till för NVMe och 4 för chipset så man har 16 banor från CPU för grafikkort eller annan PCI-E 3.0 utrustning?

Det som Linustechtips troligen menar är Ryzen + X370 som i normal konfiguration bör ge 24 st fria PCI-E

Ryzen SoC har 16 banor PCI-E 3.0 + 4 banor PCI-E 3.0 (se EDIT: nedan) som är för anslutning av chipset eller om det inte finns generella/fria till annat.

Där är även 2 st extra PCI-E om man väljer bort NVMe (se I/O i bild nedan), så det är beroende på konfiguration 20 st PCI-E 3.0 eller 20 st PCI-E 3.0 + 2 st PCI-E 3.0?2.0, i sliden så skrivs det inte att dom 2 senare skulle var 3.0 så man får anta att dom endast är 2.0

Sen tillkommer det ett antal PCI-E beroende på chipset, se bild, lägg speciellt märke till SATAe, ger man upp dessa så finns ytterligare 2 st PCI-E 3.0:

Ger man upp NVMe och SATAe så får man 2 + 2 st PCI-E till, vilket ger ett total av 28 st PCI-E (notera att det då är både 3.0 och 2.0) och då endast med Ryzen + X370.
Har man Ryzen + B350 som ex. så blir det normalt 22 st PCI-E, max 26 st PCI-E.
Med Ryzen + A320 så blir det normalt 20 st PCI-E och som max 24 st PCI-E.

Antalet kan även minska om någon moderkortstillverkare väljer att bestycka kortet med något extra som förbrukar PCI-E, som ex. ett trådlöst nätverk med PCI-E.

Dom som är vana vid Intel CPU'er kan ju tycka att det är ett litet antal PCI-E, vilket det "inte" är om man tänker på att Ryzen är ett SoC och inte enbart en CPU = allt är samlat i en krets, Ryzen har förutom Zen core och minneskontroller även SATA, NVMe och USB.

Utöver det så finns även möjligheten för moderkortstillverkare att använda PCIE Switch / PLx.

EDIT:
Är lite förbryllad över det med + 4 st PCI-E för chipset, inget nämns i AMD's slides, men dom nämns så gott som överallt på nätet.
Tror inte att någon vet helt säkert förrän I/O på AM4 (Sockel 1331) läkt eller blivit offentlig.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av houze:

Är det inte 24 banor där 4 är till för NVMe och 4 för chipset så man har 16 banor från CPU för grafikkort eller annan PCI-E 3.0 utrustning?

Kan vara 28 banor varav 8 går till diverse. Minns att 20 i alla fall gick till PCI lanes.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

En lägre TDP talar ju dock för en högre OC om inte annat, för TDP specificerar ju den ungefärliga värmeenergin som måste föras bort vid 100% belastning och ett golv på 95W är ju inte illa för en 8C/16T CPU.

Det där stämmer ju inte riktigt hos Intel som blivit kritiserad för att deras TDP ökar vid belastning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Frågade Phanteks angående fästen för AM4 och fick det här svaret:

Jag håller tummarna för att jag kan köpa en bracket separat så jag kan behålla kyltornet, blir intressant hur högt Zen klockar sig själv med det tornet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hjälpsam

Lutar åt en oktacore, 64 GiB arbetsminne, ett av Asus bättre moderkkort och ett Vega grafikkort.
Kommer som vanligt skita i att klocka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Kan vara 28 banor varav 8 går till diverse. Minns att 20 i alla fall gick till PCI lanes.

Ja 4 stycken är PCI-e gen 2 enligt bilder som cirkulerat runt. Så 24 lines låter vettigt, tror inte det blir 28 tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Här är ett test mellan AMD Ryzen och Intel core i7 6900k.

http://www.nordichardware.se/massor/ces-2017/amd-ryzen-vs-int...

Testet var Battlefield-1 i 4K. Dom nämnde i artikeln att dom inte fick testa spelet i 720p som hade varit mera intressant prestandamässigt. Då hade Ryzen verkligen fått visa vad den går för.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja 4 stycken är PCI-e gen 2 enligt bilder som cirkulerat runt. Så 24 lines låter vettigt, tror inte det blir 28 tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm... jag kan inte hitta någon bild som tyder på att det skulle vara 4st PCIe som är av gen 2 på cpu.

skulle du kunna länka till bild?

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Hmm... jag kan inte hitta någon bild som tyder på att det skulle vara 4st PCIe som är av gen 2 på cpu.

skulle du kunna länka till bild?

Det är en bra fråga!
@Broken-arrow
Även jag skulle vilja se den bilden (eller bilderna)?
@Tumnus
@houze
Har ni länk till källor från AMD som säger att Ryzen har mer än 16 st PCI-E 3.0 + 2 st PCI-E (2.0 eller 3.0) om man ger upp NVMe?
Ser fantasier på 28 st PCI-E 3.0 och 8 st PCI-E 2.0 i tråden, börjar nästan bli orolig att Ryzen även kommer med inbyggd brödrost och juicepress...

På AMD's egna så är det 16 st PCI-E 3.0 och troligen 2 st PCI-E 2.0 om man väljer bort NVMe, se bild:

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att detta ska ge lite klirr i kassan för AMD, dom behöver det.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är en bra fråga!
@Broken-arrow
Även jag skulle vilja se den bilden (eller bilderna)?
@Tumnus
@houze
Har ni länk till källor från AMD som säger att Ryzen har mer än 16 st PCI-E 3.0 + 2 st PCI-E (2.0 eller 3.0) om man ger upp NVMe?
Ser fantasier på 28 st PCI-E 3.0 och 8 st PCI-E 2.0 i tråden, börjar nästan bli orolig att Ryzen även kommer med inbyggd brödrost och juicepress...

På AMD's egna så är det 16 st PCI-E 3.0 och troligen 2 st PCI-E 2.0 om man väljer bort NVMe, se bild:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/49045?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDkwNDUiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJhYTc0NzkzMzdkOGIyYjM5ZGY3YWE5YzU5NWU4ZDg2ZCJ9

Denna bilden på chipset, sen om det stämmer vet jag inte.
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/2017-AMD-a...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

AMD russin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är en bra fråga!
@Broken-arrow
Även jag skulle vilja se den bilden (eller bilderna)?
@Tumnus
@houze
Har ni länk till källor från AMD som säger att Ryzen har mer än 16 st PCI-E 3.0 + 2 st PCI-E (2.0 eller 3.0) om man ger upp NVMe?
Ser fantasier på 28 st PCI-E 3.0 och 8 st PCI-E 2.0 i tråden, börjar nästan bli orolig att Ryzen även kommer med inbyggd brödrost och juicepress...

På AMD's egna så är det 16 st PCI-E 3.0 och troligen 2 st PCI-E 2.0 om man väljer bort NVMe, se bild:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/49045?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDkwNDUiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJhYTc0NzkzMzdkOGIyYjM5ZGY3YWE5YzU5NWU4ZDg2ZCJ9

http://wccftech.com/amd-confirms-ryzen-cpus-unlocked-overcloc... Det står 24 PCI-E lanes här.

24 PCIe Gen 3 lanes (from the CPU).
16 PCIe Gen 3 lanes dedicated for graphics with support for up to 3-way CrossFireX & 2-way SLI.
4 PCIe Gen 3 lanes dedicated for storage (NVMe, SATA & PCIe storage)
4 PCIe Gen 3 dedicated for LAN & USB3.1 Gen 2 ports.

Varav 16 är till för grafikkort.

Däremot nämns inga PCI-E gen 2 lanes hos Wccftech eller hos LTT.

Trodde jag hörde 28 Lanes från LinusTechTips men när jag gick igenom det igen så sa han klart 24. My bad.

Bara det skulle få mig att vända mig bort från AMD. Avskyr russin och alla som gillar russin är hemska människor..!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Denna bilden på chipset, sen om det stämmer vet jag inte.
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/2017-AMD-a...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, när chipset är inblandat. Men ursprungsdiskussionen var ju hur många som kom från CPU (SoC), se tidigare i tråd:

Skrivet av houze:

Är det inte 24 banor där 4 är till för NVMe och 4 för chipset så man har 16 banor från CPU för grafikkort eller annan PCI-E 3.0 utrustning?

- - -

Skrivet av Tumnus:

http://wccftech.com/amd-confirms-ryzen-cpus-unlocked-overcloc... Det står 24 PCI-E lanes här.

24 PCIe Gen 3 lanes (from the CPU).
16 PCIe Gen 3 lanes dedicated for graphics with support for up to 3-way CrossFireX & 2-way SLI.
4 PCIe Gen 3 lanes dedicated for storage (NVMe, SATA & PCIe storage)
4 PCIe Gen 3 dedicated for LAN & USB3.1 Gen 2 ports.

Varav 16 är till för grafikkort.

Däremot nämns inga PCI-E gen 2 lanes hos Wccftech eller hos LTT.

Trodde jag hörde 28 Lanes från LinusTechTips men när jag gick igenom det igen så sa han klart 24. My bad.

https://youtu.be/uechD2E7f68?t=14m30s

Bara det skulle få mig att vända mig bort från AMD. Avskyr russin och alla som gillar russin är hemska människor..!

OK! Ryktessidan wccftech, det förklarar, dom har väl en 50/50 träffsäkerhet = sanningshalt.
Börjar att förstå varför, "Dom kan inte räkna!"

Här har vi wccftech's egna källa för antalet PCI-E, alla som klarat sig igenom lågstadiet bör kunna få ihop antalet (se wccftech's slides nedan):

AM4, Ryzen och APU:

Chipset:

Quiz: Hur många fel har wccftech?

Edit: Jag gillar russin och ja! Jag kan vara jobbig

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, när chipset är inblandat. Men ursprungsdiskussionen var ju hur många som kom från CPU (SoC), se tidigare i tråd:

- - -
OK! Ryktessidan wccftech, det förklarar, dom har väl en 50/50 träffsäkerhet = sanningshalt.
Börjar att förstå varför, "Dom kan inte räkna!"

Här har vi wccftech's egna källa för antalet PCI-E, alla som klarat sig igenom lågstadiet bör kunna få ihop antalet (se wccftech's slides nedan):

AM4, Ryzen och APU:
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/2017-AMD-at-CES-Ryzen-09-1140x641.jpg

Chipset:
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/2017-AMD-at-CES-Ryzen-10-1140x641.jpg

Quiz: Hur många fel har wccftech?

Edit: Jag gillar russin och ja! Jag kan vara jobbig

Okej nu blir det lite rörigt för mig, kommer det 8 pic-e gen 2 från cpu:n till chipset eller har man totalt bara 16 banor enligt vad som läckt?

Okej får tänka om helt enkelt, om jag gissar hejvilt så blir det i så fall 24 lines totalt på cpu:n, 4+4 till chipset och sata,usb,M2N osv eller är jag galet ute på isen (för det är så jag tänkte mig efter sett båda bilderna)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej nu blir det lite rörigt för mig, kommer det 8 pic-e gen 2 från cpu:n till chipset eller har man totalt bara 16 banor enligt vad som läckt?

Okej får tänka om helt enkelt, om jag gissar hejvilt så blir det i så fall 24 lines totalt på cpu:n, 4+4 till chipset och sata,usb,M2N osv eller är jag galet ute på isen (för det är så jag tänkte mig efter sett båda bilderna)?

Ja, det blir lätt så, speciellt som där inte verkar vara någon helt komplett information och många helt enkelt gissar. Så även jag när det gäller anslutning mellan Ryzen och chipset, dom måste ju han någon form av kommunikation

Vad vi vet från föregående slides.
Ryzen har:
- 16 st PCI-E 3.0
- 2 st PCI-E (okänt om det är 2.0 eller 3.0) om man ger upp NVMe
Upp till dessa så borde där vara 4? st PCI-E (3.0?) för anslutning av chipset, men är inget som vi vet ännu

X370 har:
- 8 st PCI-E 2.0
- 2 st PCI-E 3.0 om man ger upp SATAe
(Notera att det för nära på full bandbredd på dessa portar ovan krävs minst 4 st PCI-E 3.0, därav spekulationen om 4 st PCI-E 3.0 till chipset)

B350 har:
- 6 st PCI-E 2.0
- 2 st PCI-E 3.0 om man ger upp SATAe

A320 har:
- 4 st PCI-E 2.0
- 2 st PCI-E 3.0 om man ger upp SATAe

Om man då tittar på kombinationen Ryzen + X370:
- 16 st PCI-E 3.0
- 2 st PCI-E (okänt om det är 2.0 eller 3.0) om man ger upp NVMe
- 8 st PCI-E 2.0
- 2 st PCI-E 3.0 om man ger upp SATAe

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej nu blir det lite rörigt för mig, kommer det 8 pic-e gen 2 från cpu:n till chipset eller har man totalt bara 16 banor enligt vad som läckt?

AMD har inte rent ut sagt vilken förbindelse CPU har med chipset.
Det kan vara en eget hemligt superduper bus, men troligt vis inte.
Efter som PCIe gen 3 är en av de snabbaste bussarna med få ledare, samt att det finns standardiserade tester och de har IP redan för det, så är det sannolikt att bussen mellan CPU och chipset är just PCIe gen 3.
En annan sak som talar för att det är PCIe är att de skulle kunna använda busen i SFF, delvis direkt koppla in wifi-kort, nätverkskort som exempel utan att blanda in chipset utan att offra NVMe platsen.

Vad får folk att gissa att PCIe bredden mellan CPU och chipset är x4? och inte x1, x2, x8 eller x16.

Dels så ger PCIe x4 lika mycket bandbredd som DMI 3.0 som Intel har, men också finns "rykten" att CPU skulle ha 24 st "bannor" på 8c/16t.
Vi vet att det finns 16st som är tänkt att gå till exempel vis grafikkort. (se bilden från AMD om cpu)
Vi ser även att den har stöd för x4 NVMe vilket i princip är en glorifierad PCIe x4 plats (lite förenklad).
Så vi har kunna hitta 20 st men ryktet säger 24 st, vilket har gjort många inklusive mig dragit slut satsen att 4st går till chipset.

Och angående att man inte kan välja omvandla x4 NVMe till PCIe x4 har troligt vis med kompatibiliteten med sina mindre syskon (4C/8T och 2C/4T efter som de bara har stöd för x2 NVMe).

Så sina mindre syskon (4C/8T och 2C/4T) kommer troligt vis bara få 14 st "banor" PCIe (8st till "grafik"+ 2 till "NVMe" + 4 till chipset), vilket troligt viss gör att de inte stöder CF & SLI.

Jag hoppas att det kanske ger en lite förklaring kring förmodade "uppbyggnaden" hos Ryzen, (även om blev lite rörigt i texen )

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

AMD har inte rent ut sagt vilken förbindelse CPU har med chipset.
Det kan vara en eget hemligt superduper bus, men troligt vis inte.
Efter som PCIe gen 3 är en av de snabbaste bussarna med få ledare, samt att det finns standardiserade tester och de har IP redan för det, så är det sannolikt att bussen mellan CPU och chipset är just PCIe gen 3.
En annan sak som talar för att det är PCIe är att de skulle kunna använda busen i SFF, delvis direkt koppla in wifi-kort, nätverkskort som exempel utan att blanda in chipset utan att offra NVMe platsen.

Vad får folk att gissa att PCIe bredden mellan CPU och chipset är x4? och inte x1, x2, x8 eller x16.

Dels så ger PCIe x4 lika mycket bandbredd som DMI 3.0 som Intel har, men också finns "rykten" att CPU skulle ha 24 st "bannor" på 8c/16t.
Vi vet att det finns 16st som är tänkt att gå till exempel vis grafikkort. (se bilden från AMD om cpu)
Vi ser även att den har stöd för x4 NVMe vilket i princip är en glorifierad PCIe x4 plats (lite förenklad).
Så vi har kunna hitta 20 st men ryktet säger 24 st, vilket har gjort många inklusive mig dragit slut satsen att 4st går till chipset.

Och angående att man inte kan välja omvandla x4 NVMe till PCIe x4 har troligt vis med kompatibiliteten med sina mindre syskon (4C/8T och 2C/4T efter som de bara har stöd för x2 NVMe).

Så sina mindre syskon (4C/8T och 2C/4T) kommer troligt vis bara få 14 st "banor" PCIe (8st till "grafik"+ 2 till "NVMe" + 4 till chipset), vilket troligt viss gör att de inte stöder CF & SLI.

Jag hoppas att det kanske ger en lite förklaring kring förmodade "uppbyggnaden" hos Ryzen, (även om blev lite rörigt i texen )

Du är medveten om vad NVMe är?
NVMe (NVM Express eller Non-Volatile Memory Express) är ett kommunikationslager som utför samma sak som AHCI gör för SATA och mSATA, däremot så är NVMe (mycket) effektivare och utvecklat/framtaget för snabba lagringsmedia såsom SSD.
Det används i alla interface nedan där det finns PCI-E.

Interface för SSD:
IDE, SATA, mSATA, Expresscard, M.2, U.2 (tidigare SFF-8639), PCIe x4 och PCIe x8.
Samt BGA för släpbart/handhållet.

IDE
Är nog redan utfasat eller nära på, har som det säger IDE som interface.

Expresscard
Är även det på väg ut, har som kommunikation PCI-E och USB 2.0

SATA och mSATA
Är fortfarande aktuellt för den stora massan, interfacet är självklart SATA.

PCIe x4 och PCIe x8
För server i första hand, är normalt inget för den normala användaren. Kommer i form av PCI-E instickskort och har PCI-E för kommunikation, finns i x1 x2 x4 och x8 konfiguration.
{kommer säker även som x16 någon gång i framtiden när lagringsmedia och övrigt runt om kan dra nytta av hastigheten}

M.2 (NGFF - Next Generation Form Factor)
Här samexisterar PCI-E, SATA och USB, kortet initierar interfacet hårdvarumässigt vid startupp - talar om vad för interface det använder såsom USB för som ex. WiFi och ljudkort, PICI-E och SATA för lagring m.m.
Det har även en uppsjö slott/nycklar varav endast två används M och B idag/ännu...

U.2 (tidigare SFF-8639)
Bygger vidare på mSATA/SAS interfacet och är bakåtkompatibel med både SATA och SAS, har SATA, SAS och PCI-E.

BGA (Ball Gridd Array)
Är i princip samma som M.2 men direkt på BGA på SSD chippet, så här finns PCI-E, SATA, JTAG, SMBus...
Även pinout är standardiserat, däremot så följer inte alla tillverkare standarden.
Allt enligt BGA_SSD_ECN.pdf - PCI-SIG ENGINEERING CHANGE NOTICE September 25 2015 från www.pcisig.com
Om jag funnit en bild i det fria så skulle den varit <här>.

==== ==== ==== ==== ==== ==== ==== ==== ==== ==== ==== ==== ====

Sen så förutsätter jag att du med SFF menar U.2 som är ett interface för lagringsmedia och inte har något med WiFi eller liknande att göra.
Däremot så har NGFF M.2 rollen som mer universellt interface WiFi, ljudkort, nätverk, masslagring m.m.

Sen är det som du skriver (och som jag tidigare skrivit) att bussen mellan Ryzen och chipset/icke chipset bara är en gissning.

När du sen skriver mindre syskon, menar du då kommande 4c/8t Ryzen, eller är det 7'e generationen APU?
Bara så vi är på det klara med vilket som menas
Enligt AMD's slide/bild så bör Ryzen ha upp till 8c/16t och samma I/O, upp till 8c/16t läser jag som att dom menar att I/o är det samma oavsett antal core (se nedan).

Att man inte kan omvandla x4 NVMe till PCI-E x4 har inte något att göra med kompatibilitet med gen-7 APU eller senare, utan snarare med hårdvarulagrets uppbyggnad gällande AHCI/NVMe som gör det möjligt att kommunicera med lagringsmedia via SATA/SAS, PCI-E eller vad man nu använder...
SATA portarna förefaller kunna switchas om till PCI-E men kan inte bli fria från AHCI/NVMe enheten, däremot så verkar dom två PCI-E gå att koppla fria från NVMe enheten, något som är möjligt även med gen-7 APU.

Edit: Det jag menar här är att AM4 sockeln's möjlighet att hysa Ryzen och APU inte begränsar möjligheten att få ut PCI-E x4 över NVMe till som ex. M.2 då antalet anslutningarna inte ändras, intressant är att det är kompatibelt med M.2's hårdvaruinterface som även det har en dual-funktion gällande SATA/PCI-E som delar stift beroende på key och konfiguration.

Av bilden ovan så ser man även att gen-7 APU stödjer M.2 typ 2 medan Ryzen även stödjer M.2 typ 3

Edit2: Även APU kan stödja CF och SLi men med mindre antal PCI-E, vore uppriktigt konstigt om gen-7 APU inte har möjligheten då den funnits med tidigare generationer.

Drömmen just nu vore att komma över AMD's doc om mekanisk/elektrisk/signal/register/programmering gällande AM4 1331 sockel, då borde max antal X av varje signaltyp vara klart även om det inte är säkert att alla används med denna generationens Ryzen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Du är medveten om vad NVMe är?
NVMe (NVM Express eller Non-Volatile Memory Express) är ett kommunikationslager som utför samma sak som AHCI gör för SATA och mSATA, däremot så är NVMe (mycket) effektivare och utvecklat/framtaget för snabba lagringsmedia såsom SSD.
Det används i alla interface nedan där det finns PCI-E.

Fast NVMe är just PCIe (tills FC kommer), men med ett standard protokoll. Typ som USB mass storage.
Från wikipeadia:

Citat:

NVM Express (NVMe) or Non-Volatile Memory Host Controller Interface Specification (NVMHCI) is a logical device interface specification for accessing non-volatile storage media attached via PCI Express (PCIe) bus.
...
High-end SSDs had been made using the PCI Express bus before NVMe, but using non-standard specification interfaces. By standardizing the interface of SSDs, operating systems only need one driver to work with all SSDs adhering to the specification. It also means that each SSD manufacturer does not have to use additional resources to design specific interface drivers. This is similar to how USB mass storage devices are built to follow the USB mass-storage device class specification and work with all computers, with no per-device drivers needed.

Så i princip är ett standard sätt att prata med en exempelvis SSD över PCIe (tills FC kommer). Det är i princip ett "mjukvara" lager som ungefär som en drivrutin.

Skrivet av Bengt-Arne:

Sen så förutsätter jag att du med SFF menar U.2 som är ett interface för lagringsmedia och inte har något med WiFi eller liknande att göra.
Däremot så har NGFF M.2 rollen som mer universellt interface WiFi, ljudkort, nätverk, masslagring m.m.

Nej jag menar small form factor (SFF) typ x/b/a300, vilket är troligt är extremt lite chipset eller inget chipset alls.

Skrivet av Bengt-Arne:

Sen är det som du skriver (och som jag tidigare skrivit) att bussen mellan Ryzen och chipset/icke chipset bara är en gissning.

Ja

Skrivet av Bengt-Arne:

När du sen skriver mindre syskon, menar du då kommande 4c/8t Ryzen, eller är det 7'e generationen APU?
Bara så vi är på det klara med vilket som menas

Ja ,det bara jag som är lat att skriva ut "7'e generationen APU"

Skrivet av Bengt-Arne:

Enligt AMD's slide/bild så bör Ryzen ha upp till 8c/16t och samma I/O, upp till 8c/16t läser jag som att dom menar att I/o är det samma oavsett antal core (se nedan).

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/2017-AMD-at-CES-Ryzen-09-1140x641.jpg

Nja, "7'e generationen APU" har inte stöd för x4 NVMe utan bara x2 NVMe vad jag kan se, delvis så finns det bara x2 PCIe på "7'e generationen APU"

Skrivet av Bengt-Arne:

Att man inte kan omvandla x4 NVMe till PCI-E x4 har inte något att göra med kompatibilitet med gen-7 APU eller senare, utan snarare med hårdvarulagrets uppbyggnad gällande AHCI/NVMe som gör det möjligt att kommunicera med lagringsmedia via SATA/SAS, PCI-E eller vad man nu använder...
SATA portarna förefaller kunna switchas om till PCI-E men kan inte bli fria från AHCI/NVMe enheten, däremot så verkar dom två PCI-E gå att koppla fria från NVMe enheten, något som är möjligt även med gen-7 APU.

Edit: Det jag menar här är att AM4 sockeln's möjlighet att hysa Ryzen och APU inte begränsar möjligheten att få ut PCI-E x4 över NVMe till som ex. M.2 då antalet anslutningarna inte ändras, intressant är att det är kompatibelt med M.2's hårdvaruinterface som även det har en dual-funktion gällande SATA/PCI-E som delar stift beroende på key och konfiguration.

Av bilden ovan så ser man även att gen-7 APU stödjer M.2 typ 2 medan Ryzen även stödjer M.2 typ 3

Nja, har du x4 NVMe så mister du all sata på cpu vad jag kan se, det borde innebära att pinnarna kan växla mellan sata och "PCIe", men inte på "7'e generationen APU" där du sakna x4 NVMe.
Att bara två av de skulle kunnat kopplas bort när man redan har det fysiska lagret känns för mig lite udda men jag kan ha fel.

Skrivet av Bengt-Arne:

Edit2: Även APU kan stödja CF och SLi men med mindre antal PCI-E, vore uppriktigt konstigt om gen-7 APU inte har möjligheten då den funnits med tidigare generationer.

Vad jag vet så kräver SLI minst x8 PCIe på varje kort, så på "7'e generationen APU" har du bara en x8 PCIe på cpu (om räknar bort de andra), men visst har man en x8 PCIe gen 2 på chipset som skulle kunnat användas.
Men då har vi X300 som också stöder SLI/CF men som verkar helt sakna PCIe helt och hållet.

Skrivet av Bengt-Arne:

Drömmen just nu vore att komma över AMD's doc om mekanisk/elektrisk/signal/register/programmering gällande AM4 1331 sockel, då borde max antal X av varje signaltyp vara klart även om det inte är säkert att alla används med denna generationens Ryzen

Givet vis, det skulle räta ut en hel del.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Skrivet av erixon:

Fast NVMe är just PCIe (tills FC kommer), men med ett standard protokoll. Typ som USB mass storage.
Från wikipeadia:
Så i princip är ett standard sätt att prata med en exempelvis SSD över PCIe (tills FC kommer). Det är i princip ett "mjukvara" lager som ungefär som en drivrutin.

Nej jag menar small form factor (SFF) typ x/b/a300, vilket är troligt är extremt lite chipset eller inget chipset alls.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/49046?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDkwNDYiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIxMzA1ZmU4ZDI3NzM5NDA1NGE2MTBiZTgxMGNlMjVmZiJ9

Ja
Ja ,det bara jag som är lat att skriva ut "7'e generationen APU"

Nja, "7'e generationen APU" har inte stöd för x4 NVMe utan bara x2 NVMe vad jag kan se, delvis så finns det bara x2 PCIe på "7'e generationen APU"

Nja, har du x4 NVMe så mister du all sata på cpu vad jag kan se, det borde innebära att pinnarna kan växla mellan sata och "PCIe", men inte på "7'e generationen APU" där du sakna x4 NVMe.
Att bara två av de skulle kunnat kopplas bort när man redan har det fysiska lagret känns för mig lite udda men jag kan ha fel.

Vad jag vet så kräver SLI minst x8 PCIe på varje kort, så på "7'e generationen APU" har du bara en x8 PCIe på cpu (om räknar bort de andra), men visst har man en x8 PCIe gen 2 på chipset som skulle kunnat användas.
Men då har vi X300 som också stöder SLI/CF men som verkar helt sakna PCIe helt och hållet.

Givet vis, det skulle räta ut en hel del.

Du kan teoretiskt köra 2x på två grafikkort, men Nvidia skulle inte tillåta det. Se på alla intel moderkort med sli stöd (alla har minst 8X), CF är gratis att lägga till och finns ner till 4x (AMD har inte lika stort inflytande).

köra två kort bör gå minst i 8X, om inte moderkortstillverkare snålar 3 kort i 4X verkar bli normen, tyvärr lägger amd inte till möjligheten som intels 2011 sockel (borde ju egentligen AMD lagt till stöd på deras dyraste cpu:er).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Nja, "7'e generationen APU" har inte stöd för x4 NVMe utan bara x2 NVMe vad jag kan se, delvis så finns det bara x2 PCIe på "7'e generationen APU"

Precis
Det skrev jag en bit längre ner: "Av bilden ovan så ser man även att gen-7 APU stödjer M.2 typ 2 medan Ryzen även stödjer M.2 typ 3"

Edit:
M.2 typ 2 är SATA + PCI-E x2
M.2 typ 3 är SATA + PCI-E x4

Skrivet av erixon:

Nja, har du x4 NVMe så mister du all sata på cpu vad jag kan se, det borde innebära att pinnarna kan växla mellan sata och "PCIe", men inte på "7'e generationen APU" där du sakna x4 NVMe.

Exakt!
Men ändå så har man fysisk lagring normal SATA eller M.2, SATA portarna verkar "ätas upp" av M.2 om nu moderkortstillverkaren väljer fullt stöd = kompatibilitet med dom flest förekommande M.2 SSD (som ex. se föregående, Crucial M5x0 serien M.2).
En implementering som då switchar mellan SATA och PCI-E beroende på M.2 enhetens behov/config. (se kommentar nedan)

Skrivet av erixon:

Att bara två av de skulle kunnat kopplas bort när man redan har det fysiska lagret känns för mig lite udda men jag kan ha fel.

Kanske, men känns ändå rätt om man tänker det som att AMD designat interfacet med M.2 som mål. På den fysiska kontakten för M.2 så delar SATA och PCI-E delvis samma kontakter, så för full bakåtkompatibilitet krävs att SATA och PCI-E blir valbart vilket gör det möjligt med en ren Ryzen helt utan yttre logik/chipset. Uppriktigt rätt smart

Skrivet av erixon:

Vad jag vet så kräver SLI minst x8 PCIe på varje kort, så på "7'e generationen APU" har du bara en x8 PCIe på cpu (om räknar bort de andra), men visst har man en x8 PCIe gen 2 på chipset som skulle kunnat användas.
Men då har vi X300 som också stöder SLI/CF men som verkar helt sakna PCIe helt och hållet.

Tror att det är en Nvidia begränsning med PCI-E x8, men är inte helt säker, dom kanske har släppt på det. Dom flesta begränsningar från Nvidia har ju varit i mjukvara som ex. att Nvidia stängde av SLI med ULi chipset en gång i tiden.
Likadant var det tidigare med AMD/ATi chipset, enligt mig så är det "Fulspel"

Däremot så går det att köra AMD/ATI grafikkort ända ner till PCI-E x1, något som nyttjas för fullt vid BitCoin mining med Radeon kort, dock inte X-Fire

Vi får låta framtiden visa vad som gäller, men kanske M$ haft ett finger med i leken då DX12 ger möjligheten att Grafikkort från olika tillverkare/arkitektur fungerar ihop. Menar att det inte kan vara kul att bli påkommen att stoppa möjligheten med mjukvara, men som sagt, det ser vi nog snart

Edit2: Det slog mig att moderkortstillverkarna för SLi kanske kompletterar med en PLx, hmm... Kan X300 vara en PLx?

Edit3: Är det verkligen sagt officiellt att X-Fire stöds på X300? Eller det är antaganden/rykten?
X-Fire på SFF känns onekligen lite så så...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Precis
Det skrev jag en bit längre ner: "Av bilden ovan så ser man även att gen-7 APU stödjer M.2 typ 2 medan Ryzen även stödjer M.2 typ 3"

Edit:
M.2 typ 2 är SATA + PCI-E x2
M.2 typ 3 är SATA + PCI-E x4

Exakt!
Men ändå så har man fysisk lagring normal SATA eller M.2, SATA portarna verkar "ätas upp" av M.2 om nu moderkortstillverkaren väljer fullt stöd = kompatibilitet med dom flest förekommande M.2 SSD (som ex. se föregående, Crucial M5x0 serien M.2).
En implementering som då switchar mellan SATA och PCI-E beroende på M.2 enhetens behov/config. (se kommentar nedan)

Kanske, men känns ändå rätt om man tänker det som att AMD designat interfacet med M.2 som mål. På den fysiska kontakten för M.2 så delar SATA och PCI-E delvis samma kontakter, så för full bakåtkompatibilitet krävs att SATA och PCI-E blir valbart vilket gör det möjligt med en ren Ryzen helt utan yttre logik/chipset. Uppriktigt rätt smart

Tror att det är en Nvidia begränsning med PCI-E x8, men är inte helt säker, dom kanske har släppt på det. Dom flesta begränsningar från Nvidia har ju varit i mjukvara som ex. att Nvidia stängde av SLI med ULi chipset en gång i tiden.
Likadant var det tidigare med AMD/ATi chipset, enligt mig så är det "Fulspel"

Däremot så går det att köra AMD/ATI grafikkort ända ner till PCI-E x1, något som nyttjas för fullt vid BitCoin mining med Radeon kort, dock inte X-Fire

Vi får låta framtiden visa vad som gäller, men kanske M$ haft ett finger med i leken då DX12 ger möjligheten att Grafikkort från olika tillverkare/arkitektur fungerar ihop. Menar att det inte kan vara kul att bli påkommen att stoppa möjligheten med mjukvara, men som sagt, det ser vi nog snart

Edit2: Det slog mig att moderkortstillverkarna för SLi kanske kompletterar med en PLx, hmm... Kan X300 vara en PLx?

Edit3: Är det verkligen sagt officiellt att X-Fire stöds på X300? Eller det är antaganden/rykten?
X-Fire på SFF känns onekligen lite så så...

Titta på mitt tidigare inlägg

Vad jag fått veta från andra i forumet, så måste man betala licenskostnad till Nvidia för SLI och kravet är två kort i 8X minst (tre kort i 8x,8x och 4x verkar vara ok t.ex). AMD på sin sida släppt sin gratis så man ser att andra PCI-e 16x porten oftast kör i 4x (har inte några större krav), titta på flera av intels moderkort alla med SLI stöd har minst 8x på andre PCI-e 16x porten.

Sen att flytta 4x PCI-e till grafikkortet går (men verkar ta annan väg på moderkortet än vanliga pci till grafikkortet, så inte lätt att ändra om banorna), dmi 3.0 t.ex brukar förse dom två nedersta PCI-e portarna om det finns på moderkortet, enklare lösning än försöka mata dom två översta platserna.

Därför jag tycker AMD varit något snåla, men man får se när allt släppts lös. Tidigare hade ju amd minst 16x på två platser.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Titta på mitt tidigare inlägg

Läst, tack

Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag fått veta från andra i forumet, så måste man betala licenskostnad till Nvidia för SLI och kravet är två kort i 8X minst (tre kort i 8x,8x och 4x verkar vara ok t.ex). AMD på sin sida släppt sin gratis så man ser att andra PCI-e 16x porten oftast kör i 4x (har inte några större krav), titta på flera av intels moderkort alla med SLI stöd har minst 8x på andre PCI-e 16x porten.

OK! Där var det, det var frågan om licens. Något jag uppriktigt borde kommit ihåg, faan åldern tar ut sin rätt

Skrivet av Broken-arrow:

Därför jag tycker AMD varit något snåla, men man får se när allt släppts lös. Tidigare hade ju amd minst 16x på två platser.

Kanske, men ändå så verkar det inte vara någon märkbar skillnad i grafikkorts prestanda mellan PCI-E x16 och PCI-E x8 (och PCI-E x4), av normal erfarenhet så förutsätter man att det borde skala linjärt så x8/x16=1/2 - - x1/x16=1/16, men så är det inte in real world.

En användare på "XtremeSystems" körde lite tester med x16/x8/x4 och var helt säker på att han någonstans haft något fel i sättet att testa. Min fps var som ex. högre i x8 än i x16.
Thread: PCI-e x16, x8 and x4 tests "XtremeSystems"

Hans observationer bör nog ses som bekräftade (hans test var korrekt) om man sen tittar på testen som Techpowerup gjort "AMD Radeon HD 5870 PCI-Express Scaling", dom tog det ytterligare ett steg ner till x1.

x1 gav konstant lägsta resultat, men sen så turades x4/x8/x16 om att inta första platsen, som ex.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Edit3: Är det verkligen sagt officiellt att X-Fire stöds på X300? Eller det är antaganden/rykten?
X-Fire på SFF känns onekligen lite så så...

Säg inte det

Skulle inte bli förvånad om de gör en ny "Project Quantum" med Ryzen och två Vega, Och då skadar det inte om man kan skala bort lite "onödigt"

Fast på den här bilden så verkar den inte stöda CF/SLI

Edit:Om man kollar på under CrossFire/SLI så står det (2x8 PCIe 3), Det borde betyda att det är 2st x8 PCIe gen3! men var kommer de x8 PCIe gen 3 från på 4c/8t? som bara har "en" x8 PCIe gen3 på CPU, på x370 är det gen2 på x8 PCIe.
Skumt i alla fall....

Men på den här bilden pratar de om "Dual PCIe slots" fast x300 inte verkar ha några PCIe i huvudlaget...

Men det kan vara så att bara 8c/16t stöder CF/SLI.
Och därför valt att inte skriva ut det, för att inte lova för mycket?
Vilket ger mycket negativ PR... men det är bara spekulationer från min sida...

Edit 2: En länk till Sweclockers Artikel om "Project Quantum"

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."