Permalänk

Felsöka trådlösa nätverk ?

Jobbar med IT om dagarna. En återkommande fråga är varför det trådlösa nätet går segt, just såna här problem tycker jag är väldigt svårt att felsöka, eftersom allt som oftast så tuffar det på, men då o då blir segt säger användarna. Det kan vara att youtube-klipp som hackar och buffrar, till att det tar tid att logga in på datorn (vi kör allt trådlöst, inga kablar till datorerna)

I byggnaden finns ett gäng AP`s, har gått runt och kikat och täckningen är överlag bra överallt. Felet ligger inte i att det är många som är uppkopplade samtidigt, eftersom dom AP vi har klarar väldigt många samtidigt.

Var ska man egentligen börja att felsöka ? Ska man uppgradera AP:erna till ännu värre prylar ?

Permalänk
Rekordmedlem

Har ni ingen wifikontroller om det är ett stort nät, de brukar kunna ge rapporter/statistik på trafiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Det kan vara att youtube-klipp som hackar och buffrar, till att det tar tid att logga in på datorn (vi kör allt trådlöst, inga kablar till datorerna)

Hur vet du att det är fel på wifi? Eftersom du kör allt trådlöst har du inget att jämföra med. Rent teoretiskt kan du lika gärna ha fel på t.ex din ISP-uppkoppling.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har ni ingen wifikontroller om det är ett stort nät, de brukar kunna ge rapporter/statistik på trafiken.

Det finns, kikat lite i loggarna, men tycker det inte är nåt som sticker ut direkt.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Hur vet du att det är fel på wifi? Eftersom du kör allt trådlöst har du inget att jämföra med. Rent teoretiskt kan du lika gärna ha fel på t.ex din ISP-uppkoppling.

Absolut, visst kan det vara så. Bra att bolla lite tankar med er, så att man inte kör fast i ett spår bara.

Permalänk
Medlem

Mer info om nätet behövs; AP-modeller och vilket frekvensnät som används, hur mycket trafik som skyfflas (ex. Youtube drar mycket) och vad för enheter som används på klient-sidan.

Har du analyserat miljön med ex. inSSIDer?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

1. Vad har du för hastighet direkt på inkommande anslutning med kabel?
Är det bara wifi som går segt när det går långsamt eller hela nätet?
2. Vad har du för uplink till accesspunkter?
Har ni bara 100 mbit till accesspunkterna så har ni 12,5 MB/sekund att förfoga över per AP, det är inte mycket om det är flera användare på samma.
3. Vad har du för accesspunkter?
4. Befinner ni er i en storstad?
Finns risk för att det finns många andra trådlösa nätverk som stör. Se Gorians tips om att analysera med inSSIDer för att hitta en bra setup.
5. Vad är det för kablage till accesspunkterna?
Be en datainstallatör kontrollmäta kablarna med ett godkänt mätverktyg.

Permalänk

Jag har inte testat att analysera med inSSIDer, men det ska absolut göras. Jag kan komma med mer info på måndag. Jag vet att AP är av denna modell.

https://www.dustin.se/product/5010602228/nwa-3560-n

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av madtop:

Hur vet du att det är fel på wifi? Eftersom du kör allt trådlöst har du inget att jämföra med. Rent teoretiskt kan du lika gärna ha fel på t.ex din ISP-uppkoppling.

Verkar inte så troligt eftersom det också verkar vara loginproblem, antar att det är en windows-miljö och AD = LAN

Permalänk
Inaktiv

Min erfarenhet av Wi-Fi de senaste 10 åren är att det är ganska svårt att felsöka om man inte har OBEGRÄNSAT med tid, dvs du kan sitta ett par dagar i stäck och inte göra NÅGOT ANNAT än att pilla med Wi-Fi. Då behöver du också ha lite grundläggande kunskaper om hur radio fungerar, ha rätt bra koll på nätverksprotokoll och hur ett LAN fungerar.

Jag skulle ta in någon, helst någon från en firma som jobbar med Wi-Fi och säljer lösningar, jag skulle begära ett fast pris, fixa vårt Wi-Fi för 50.000 annars får ni inte betalt.

Permalänk
Medlem

Som alllt annat - det krävs kunskap OCH verktyg. Det gäller felsökning på LAN/WLAN, likväl som på en bil eller ett kylskåp.

Kunskap:
1) Inse/acceptera att WLAN ≠ LAN. Inse/acceptera att Wifi är shared/delad media.
2) Lära sig grunderna i 801.11 PHY och 801.11 MAC.
3) Hantera verktygen

Verktyg:
1) WLAN-discovery - typ inSSIDer, eller dyl. Visar basal info om närliggande WLAN/SSID. Säger ingenting om klienterna som använder WLANen eller hur mycket kanalerna används.
2) Spektrumanalys. Ett måste för att förstå när, hur mycket och på vilket sätt kanalerna nyttjas. Hitta störningar/interferance, etc.
3) Protokollanalys. Denna bör tillsammans med NIC o driver dessutom fånga radiotap header (för explicit RF info). Protokollanalysen ger möjlighet att titta närmare på omsändningar, överliggande protokolls agerande osv.

Till TS - som tillägg till redan inkomna tips/ideer:
1) Är din lokation i stadsmiljö? Många företag överger där helt 2.4Ghz-bandet o kör endast 5Ghz. Har du kontroll över dina klienter och täckningen, så kan detta vara ett alternativ. Om du inte kan överge 2.4, tillse att klienterna kör 5Ghz i möjligaste mån (via sk "band-steering" i kontrollern, eller GPOs).
2) Dina APs är ganska till åren. Från 2011 - o stödjer endast 802.11n. Mer än 15-20 klienter på en dylik AP skulle jag undvika.
3) Kör du flera SSID? Inte bra med för många (>3-4). Man kan lägga "mindre viktiga" SSID - som tex Guest, att endast köra på 2.4 medan viktigare/normala corporate-SSID kör på 5.
4) Har du bra QoS-stöd i ditt WLAN och LAN? Isf skulle du kunna skruva här för att tillse att viktig/prioriterad trafik kan få viss särbehandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jag skulle ta in någon, helst någon från en firma som jobbar med Wi-Fi och säljer lösningar, jag skulle begära ett fast pris, fixa vårt Wi-Fi för 50.000 annars får ni inte betalt.

Ingen seriös aktör skulle acceptera ett sådant upplägg.

Fast pris - absolut. Med en väl definerad uppdragsbeskrivning är det inget problem. ("Fixa vårt Wi-Fi" räcker inte).
Du bör som en del av uppdraget få en dokumentation över de problemkällor man har kunnat fastställa. Samt om det så överenskommits, åtgärdsförslag.

Att sedan genomföra ev förändringar, kan man inte i förväg ta höjd för. Det kan vara alltifrån en konfig-justering i controllern (à 5min) till att bygga ett helt nytt WLAN (à 500Tkr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Jobbar med IT om dagarna. En återkommande fråga är varför det trådlösa nätet går segt, just såna här problem tycker jag är väldigt svårt att felsöka, eftersom allt som oftast så tuffar det på.

Eftersom det verkar som du arbetar som IT-lärare, årskurs 5-9 så kanske du borde ta upp det med skolan, eller de som har ansvar över nätverket. Alla skolor jag varit till, samt kommuner och även typ ICA Maxi använder riktiga produkter, typ Cisco access punkter och inte Zyxel, har ingen direkt erfarenhet av Zyxel som märke, men känns mer som ett budget märke även om den AP ni använder är på enterprise nivå.

Om det nu är elever det rör sig om, får de koppla upp sina smartphones på det trådlösa nätet? Bara det kan påverka med tanke på alla molntjänster och appar som finns i sådana enheter idag. Det hela blir ganska så komplicerat eftersom vi på forumet inte har tillgång till ordentlig felsökning.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi hade liknande problem på mitt jobb. Det visade sig att nätet förmodligen var underdimensionerat. IT-avdelningen har tagit till två åtgärder som jag känner till. Dels bytte de alla AP's till bättre varianter. Det andra är att de skapade ett separat nät för våra affärskritiska maskiner. På så vis fick de bort tex alla telefoner till ett eget nätverk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Det finns, kikat lite i loggarna, men tycker det inte är nåt som sticker ut direkt.

Statistiken kanske inte visar belastningsspikar som tex ger videoproblem. Webvideo hämtar datasegment om flera sekunder som ger en "taggig" belastning. Om belastningen i nätet i övrigt är hög kan det bli för trångt att få hem segmenten i tid och då hackar filmen.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Eftersom det verkar som du arbetar som IT-lärare, årskurs 5-9 så kanske du borde ta upp det med skolan, eller de som har ansvar över nätverket. Alla skolor jag varit till, samt kommuner och även typ ICA Maxi använder riktiga produkter, typ Cisco access punkter och inte Zyxel, har ingen direkt erfarenhet av Zyxel som märke, men känns mer som ett budget märke även om den AP ni använder är på enterprise nivå.

Om det nu är elever det rör sig om, får de koppla upp sina smartphones på det trådlösa nätet? Bara det kan påverka med tanke på alla molntjänster och appar som finns i sådana enheter idag. Det hela blir ganska så komplicerat eftersom vi på forumet inte har tillgång till ordentlig felsökning.

Nja, jag jobbar bara som lärare nån timma i veckan. Annars är jag IT-koordinator\tekniker, så det är jag som ansvarar för all IT på skolan, så jag har ingen att vända mig till Eleverna får inte bruka telefoner, men iPads och laptops är såklart uppkopplade som dom har i utblidningssyfte.

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Verkar inte så troligt eftersom det också verkar vara loginproblem, antar att det är en windows-miljö och AD = LAN

Det är windows-miljö och AD.

Permalänk

Här kommer lite mer specifik info fallet, det en förskola det gäller. På förskolan har dom anställda max 2-3 laptops, kör lite youtube-klipp för barnen ibland. Sen har vi några adminpersonal som är ständigt uppkopplade, sen finns det säkert lite privata mobiler som är uppkopplade mot wifi. Så sammanlagt kanske 10-15 enheter som är uppkopplade samtidigt. Så det är väldigt lite egentligen, men tydligen tillräckligt för att sega ner ibland. Fiber in 100/100, och 5 AP utplacerade i byggnaden.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Som alllt annat - det krävs kunskap OCH verktyg. Det gäller felsökning på LAN/WLAN, likväl som på en bil eller ett kylskåp.

Kunskap:
1) Inse/acceptera att WLAN ≠ LAN. Inse/acceptera att Wifi är shared/delad media.
2) Lära sig grunderna i 801.11 PHY och 801.11 MAC.
3) Hantera verktygen

Verktyg:
1) WLAN-discovery - typ inSSIDer, eller dyl. Visar basal info om närliggande WLAN/SSID. Säger ingenting om klienterna som använder WLANen eller hur mycket kanalerna används.
2) Spektrumanalys. Ett måste för att förstå när, hur mycket och på vilket sätt kanalerna nyttjas. Hitta störningar/interferance, etc.
3) Protokollanalys. Denna bör tillsammans med NIC o driver dessutom fånga radiotap header (för explicit RF info). Protokollanalysen ger möjlighet att titta närmare på omsändningar, överliggande protokolls agerande osv.

Till TS - som tillägg till redan inkomna tips/ideer:
1) Är din lokation i stadsmiljö? Många företag överger där helt 2.4Ghz-bandet o kör endast 5Ghz. Har du kontroll över dina klienter och täckningen, så kan detta vara ett alternativ. Om du inte kan överge 2.4, tillse att klienterna kör 5Ghz i möjligaste mån (via sk "band-steering" i kontrollern, eller GPOs).
2) Dina APs är ganska till åren. Från 2011 - o stödjer endast 802.11n. Mer än 15-20 klienter på en dylik AP skulle jag undvika.
3) Kör du flera SSID? Inte bra med för många (>3-4). Man kan lägga "mindre viktiga" SSID - som tex Guest, att endast köra på 2.4 medan viktigare/normala corporate-SSID kör på 5.
4) Har du bra QoS-stöd i ditt WLAN och LAN? Isf skulle du kunna skruva här för att tillse att viktig/prioriterad trafik kan få viss särbehandling.

1. Lite i utkanten av en större stad, runt denna förskola är det massa bostadslägenheter. 5Ghz skulle vara ett alternativ, men osäker om deras enheter fixar det.
2. Jag tror inte det är så mkt mer än 15-20 klienter som är uppkopplade samtidigt.
3. Nix, bara en.
4. Bra tanke, inte tänkt på det. Ska kika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Fiber in 100/100, och 5 AP utplacerade i byggnaden.

Youtube använder html5 TCP burst cachning när du startar en video. Rent privat brukar youtube använda 20-25 Mbit för mig. Så har ni bara 100/100 så skulle youtube rent teoretiskt kunna sänka er bandbredds kapacitet väldigt fort, även om det bara är under en kortare tid. Vilket skulle kunna förklara youtube lagg som du nämner för er bandbredd är för liten.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att jaga problem i wifi, speciellt när de inte pågår konstant. Det första jag skulle göra är att se över om det är det trådlösa som är problemet eller om det uppstår problem redan tidigare. Om där finns en lokal server bakom samma internetförbindelse kan man testa där ifrån, annars koppla in en pc med kabel. Pingplotter är ett bra verktyg.

Hur långt är det till bostadshusen? Så länge man inte ligger vägg i vägg är det troligen lugnt. Skadar inte att aktivera band-steering, kommer avlasta 2,4 på de enheter som stödjer 5ghz

Man kan också höra med ISP, även om det säkert inte ger något. Har man byter de tex. fiberkonverter eftersom den råkar vara gammal. I många stadsnät sitter prylarna ute hos kund till de trillar ihop

Permalänk

Hej!

En lite uppdatering i tråden, jag har nu bytt ut en del av de gamla AP, vilket var det första och enkla grejen att börja med och vilket lyft det vart. Användarna märker en stor förbättring.

Köpte inga värsting grejor, utan Unifi, kostar hälften av dom AP vi har idag. Jobbat med produkten tidigare och läst hyllningskören på nätet, väldigt prisvärd produkt. Admingränssnittet är snyggt och lätt att förstå sig på. Rekommenderas faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Hej!

En lite uppdatering i tråden, jag har nu bytt ut en del av de gamla AP, vilket var det första och enkla grejen att börja med och vilket lyft det vart. Användarna märker en stor förbättring.

Köpte inga värsting grejor, utan Unifi, kostar hälften av dom AP vi har idag. Jobbat med produkten tidigare och läst hyllningskören på nätet, väldigt prisvärd produkt. Admingränssnittet är snyggt och lätt att förstå sig på. Rekommenderas faktiskt.

Vilken unifi AP blev det?

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Vilken unifi AP blev det?

UniFi AP-AC-Pro