E-bok läsare, vilken ska man ha, var hittar man böcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Lyfter denna tråd då jag står i begrepp att införskaffa min första e-bokläsare och velar mellan Kobo och Kindle.
Lutar f n mot Kobo då det känns som om det finns ett större utbud att införskaffa e-böcker då den hanterar fler format.
Är det ngn som testat de båda och kan ge lite input?

Kanske finns det ännu bättre alternativ?

Format är inget problem, du konverterar med Calibre. https://calibre-ebook.com/

Permalänk
Medlem

Är lite lat så jag kopierar rakt av ett inlägg jag gjorde igår i en annan tråd:

Skaffade mig nyligen världens bästa läsplatta, en Kindle Oasis. Det är min tredje eller fjärde Kindle sedan jag helt gick över till elektronisk läsning 2009.
Så vansinnigt mycket bättre än papparsböcker (ändra textstorlek eller fixa ett bokmärke?). Att jämföra en bra E-ink platta med en vanlig LCD-display är bara löjligt. En bra bakgrundsbelyst E-ink display är oändligt mycket bättre för att läsa böcker.
Personligen läser jag nästan alltid i sängen innan jag ska sova, klämmer säkert iväg runt en roman på två veckor. Har mängder av bra böcker i mitt Amazonkonto. Kolla gärna in tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1234080-nagon-mer-an-ja....

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Har nog bestämt mig för att det blir en Kobo - just för att slippa begränsningarna!
Jag vet dock inte om det blir en Touch 2.0 eller en Aura, har hittat dem bägge två på nätet för ungefär samma peng.
Min fråga till "expert-panelen är såklart VILKEN som ska väljas/är bästa köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Har nog bestämt mig för att det blir en Kobo - just för att slippa begränsningarna!
Jag vet dock inte om det blir en Touch 2.0 eller en Aura, har hittat dem bägge två på nätet för ungefär samma peng.
Min fråga till "expert-panelen är såklart VILKEN som ska väljas/är bästa köp?

Vilka begränsningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Vilka begränsningar?

Jag har kikat på två läsare, Kindle o Kobo och tagit beslutet att det blir en Kobo som ska inhandlas just för att Kindle-plattan inte kan läsa epub. Vill du tex låna e-böcker via våra bibliotek så är alla de böckerna i epub-format och då går Kindle bort.

Permalänk
Medlem

Formatfrågan e mera en bekvämlighetsfråga då jag iallafall inte har haft några problem att konvertera nått till min kindle (calibre e ett bra program). Men då det e väldigt smidigt att handla via amazon å få in böker automatiskt på plattan så blir det lite +/-.
Den enda egentliga begränsningen som jag har förstått det med kindle är att man inte kan låna böcker på biblioteket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Jag har kikat på två läsare, Kindle o Kobo och tagit beslutet att det blir en Kobo som ska inhandlas just för att Kindle-plattan inte kan läsa epub. Vill du tex låna e-böcker via våra bibliotek så är alla de böckerna i epub-format och då går Kindle bort.

epub är ingen begränsning, konverteras via Calibre. När det gäller bibliotekslån har jag ingen erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

epub är ingen begränsning, konverteras via Calibre. När det gäller bibliotekslån har jag ingen erfarenhet

Bibliotekslån är nästan omöjliga med Kindle, enligt vissa guider på nätet går det men det är krångligt.

Även jag letar läsplatta. Hade bestämt mig för en Kobo Glo HD men den utgick och ersättaren Aura One tycker jag ligger lite högt i pris. Funderar nu på Kindel Paperwhite 3 (och avstå bibliotekslån) eller köra på en Aura One trots allt. Eller duger upplösningen på Kobo Aura (1014*758)? Fast den modellen är från 2013 och börjar kanske bli lite gammal..?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]