Razers stulna prototyp Project Valerie dyker upp för försäljning

Permalänk
Medlem

inb4 Razer publicity stunt

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv

lättare att trolla sweclockers redaktion än familjeliv forumet

det säger en hel del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

"belöning på 25 000 dollar Razer erbjuder den som tillhandahåller information som leder till ett gripande."

Upp till >25k$ dvs kan likväl bli 1$

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Valerie är oavsett inte något man stoppar i fickan, så det luktar uppmärksamhetsbrott på långa vägar.. Och JA det lyckades! Men nu över til någor annat helst..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulibasha:

Tills motsatsen är bevisad så är det inte dom så jag upprepar, tills dess att Nvidia bevisligen är boven så känns det lagom intressant med brottsrelaterade gratisreklamartiklar.

Nu ser jag ser inte varför just Nvidia skulle behöva vara boven. Om det skulle vara "industrispionage" så är det väl troligare att det är något företag som inriktar sig mer mot skärmhårdvara än vad Nvidia gör. Så jag väljer att tolka ditt "tills dess att Nvidia bevisligen är boven" som "tills dess att ett annat teknikföretag bevisligen är boven".

Men så länge det är oklart vem/vilka tjuvarna är och det finns möjlighet att det kan vara industrispionage så är det väl snarare intressant ur hårdvarusynpunkt att rapportera om händelser/ny information i fallet.

Och skulle det stulna dyka upp igen så förväntar jag mig en uppdateringsnotis här om det med info, vare sig det visade sig vara teknikbolag X eller Nisse från Bråvalla som var tjuven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

lättare att trolla sweclockers redaktion än familjeliv forumet

det säger en hel del!

hahaha

hur som helst har den enorm street cred på ett lan, typ outgiven razer prototyp, undra om nån rik 12-åring får den som present, världens bästa farsa!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gipsyboy:

Valerie är oavsett inte något man stoppar i fickan, så det luktar uppmärksamhetsbrott på långa vägar.. Och JA det lyckades! Men nu över til någor annat helst..

Den ska vara stor som en normal 17" gaminglaptop. Men de är väl klassade som stöldskyddade av sin egenvikt de med.

Permalänk
Medlem

redan skickade in tips till Razor. Invänta pengar

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawik:

Nu ser jag ser inte varför just Nvidia skulle behöva vara boven. Om det skulle vara "industrispionage" så är det väl troligare att det är något företag som inriktar sig mer mot skärmhårdvara än vad Nvidia gör. Så jag väljer att tolka ditt "tills dess att Nvidia bevisligen är boven" som "tills dess att ett annat teknikföretag bevisligen är boven".

Men så länge det är oklart vem/vilka tjuvarna är och det finns möjlighet att det kan vara industrispionage så är det väl snarare intressant ur hårdvarusynpunkt att rapportera om händelser/ny information i fallet.

Och skulle det stulna dyka upp igen så förväntar jag mig en uppdateringsnotis här om det med info, vare sig det visade sig vara teknikbolag X eller Nisse från Bråvalla som var tjuven.

Det måste inte vara Nvidia, det var bara ett exempel. Kan lika gärna vara Arla mejerier som är i farten.

Det som förbryllar mig är också hur lättlurade folk är. Här har vi en mässa där det är hur mkt folk som helst i rörelse omkring båsen och där har vi en extremt otymplig prototyp med 3 skärmar som den s.k. tjuven inte har en aning hur man viker ihop. Den här grejen lyckas han då stjäla utan att någon ser samt att han lyckas tas sig därifrån.

Finns väldigt många som tycker det är konstigt att jag hackar på nyheten men ingen som reflekterat över sannolikheten att brottet faktiskt begåtts.

Luktar BS lång väg, det är inte ett USB minne vi pratar om som man kan köra upp nånstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulibasha:

Det måste inte vara Nvidia, det var bara ett exempel. Kan lika gärna vara Arla mejerier som är i farten.

Det som förbryllar mig är också hur lättlurade folk är. Här har vi en mässa där det är hur mkt folk som helst i rörelse omkring båsen och där har vi en extremt otymplig prototyp med 3 skärmar som den s.k. tjuven inte har en aning hur man viker ihop. Den här grejen lyckas han då stjäla utan att någon ser samt att han lyckas tas sig därifrån.

Finns väldigt många som tycker det är konstigt att jag hackar på nyheten men ingen som reflekterat över sannolikheten att brottet faktiskt begåtts.

Luktar BS lång väg, det är inte ett USB minne vi pratar om som man kan köra upp nånstans.

Nu förutsätter du att datorerna stals när de stod uppställda till visning i yttre båset med folk runt. Så behöver det inte vara.

Enligt Razer stals de runt 16:00 tiden på Söndag eftermiddag. Jag vet inte hur länge mässan pågick, men det är inte helt omöjligt att datorerna redan var ihopfällda och klara att fraktas bort. I ett sånt länge har man kunnat få med sig båda i en vanlig tom datorväska. Så stora är de inte i hopfällt läge.

Sedan säger de "The product was taken from the Razer press room". Om båda stals ur rummet där pressen fick testköra datorerna så behöver det inte ha varit "hur mycket folk i rörelse som helst" alls. Det räcker med några oövervakade minuter så är det klart. Dessutom så stod datorn i båset ute i hallen i en glasmonter, så den var troligen inte alls lika attraktiv ur stöldhänsyn av just de anledningar du nämner.

Ett argument för att de var klara för att flyttas, alternativt att de var i ett oövervakat rum är att två datorer stals. Inte bara en.

Jag har själv inte sett hur skärmarna fälls in, hur krångligt eller lätt det är. Men det är väl inte omöjligt att ha kollat in det tidigare under mässan. Finns inget som säger att det är hyffsat enkelt att göra om man får en minut ensam med dem.

Sen säger jag inte att det absolut inte är en bluff av Razer. Det skulle det kunna vara. Men större saker har stulits med folk runt omkring utan att någon märkt något, så jag ser inte problemet med den här stölden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Den ska vara stor som en normal 17" gaminglaptop. Men de är väl klassade som stöldskyddade av sin egenvikt de med.

" *Pallyftare ingår ej i priset "

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Finns det en möjlighet att detta kan vara ett PR-trick från Razers håll? Det har ju skapats väldigt mycket rabalder kring den här datorn pga av stölderna som ägde rum. Inte helt fel sätt att exponera sig så brett dock säkert högst straffbart om dom blir påkomna.

Det är vid det här laget med all sannolikhet ett PR-stunt, och precis som du säger kommer räser få dyra konsekvenser när hela sörjan uppdagas.

Permalänk
Medlem

Gott om möjlighet kvällstid

Skrivet av Bulibasha:

Det som förbryllar mig är också hur lättlurade folk är. Här har vi en mässa där det är hur mkt folk som helst i rörelse omkring båsen och där har vi en extremt otymplig prototyp med 3 skärmar som den s.k. tjuven inte har en aning hur man viker ihop. Den här grejen lyckas han då stjäla utan att någon ser samt att han lyckas tas sig därifrån.

En vanlig mässbesökare har uppebarligen stora problem att stjäla.

Däremot är det så att det varje dag efter stängning finns många utställare kvar ett antal timmar för egna fester, möten mm innan dessa också måste ha lämnat lokalerna och det bara blir väktare kvar.

Efter sista dagen har stängt så kommer helt plötsligt en hel massa gaffeltruckar och annat att börja åka runt för att skyffla iväg tonnvis med utrustning. Väldigt vanligt att företag köper in tjänster av speciella företag att packa upp och ställa till rätta innan mässan samt packa ihop efter mässan. Du kan skicka kompletta ritningar så nyskapar de kompletta bås eller hela byggnader beroende på hur stor utställningsyta du har.

Alltså väldigt lätt att stjäla och transportera ut jättelika grejer utan att någon inser att det är någonting fuffens på gång. Så jämnställ inte med dina personliga möjligheter att stjäla en dator när du varit på någon mässa någonstans.

Permalänk
Medlem

Inte så svårt att stjäla på mässor tydligen.

https://youtu.be/-9QEwL0qnyc

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roffe:

Inte så svårt att stjäla på mässor tydligen.

https://youtu.be/-9QEwL0qnyc

Kul skämt. Hoppas du inte jämför möjligheten att stjäla en soptunna med att stjäla en tillverkares huvudnummer i form av en aldrig tidigare skådad laptop prototyp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawik:

Nu förutsätter du att datorerna stals när de stod uppställda till visning i yttre båset med folk runt. Så behöver det inte vara.

Enligt Razer stals de runt 16:00 tiden på Söndag eftermiddag. Jag vet inte hur länge mässan pågick, men det är inte helt omöjligt att datorerna redan var ihopfällda och klara att fraktas bort. I ett sånt länge har man kunnat få med sig båda i en vanlig tom datorväska. Så stora är de inte i hopfällt läge.

Sedan säger de "The product was taken from the Razer press room". Om båda stals ur rummet där pressen fick testköra datorerna så behöver det inte ha varit "hur mycket folk i rörelse som helst" alls. Det räcker med några oövervakade minuter så är det klart. Dessutom så stod datorn i båset ute i hallen i en glasmonter, så den var troligen inte alls lika attraktiv ur stöldhänsyn av just de anledningar du nämner.

Ett argument för att de var klara för att flyttas, alternativt att de var i ett oövervakat rum är att två datorer stals. Inte bara en.

Jag har själv inte sett hur skärmarna fälls in, hur krångligt eller lätt det är. Men det är väl inte omöjligt att ha kollat in det tidigare under mässan. Finns inget som säger att det är hyffsat enkelt att göra om man får en minut ensam med dem.

Sen säger jag inte att det absolut inte är en bluff av Razer. Det skulle det kunna vara. Men större saker har stulits med folk runt omkring utan att någon märkt något, så jag ser inte problemet med den här stölden.

Det kanske är lämpligt att ta reda på öppettiderna innan man gör ett inlägg där man vidare spekulerar om vad som hände.

Mässan var öppen "Sunday, Jan. 8: 9 AM-4 PM" dvs stals datorn när mässan fortfarande var öppen, något som verkar ännu mer osannolikt då jag aldrig varit med om en mässa där dom börjat packa ihop innan mässan är slut. Det må vara plockat lite här och där då mässvaror ibland säljes men personalen är ju definitivt kvar i båsen till efter stängning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulibasha:

Det kanske är lämpligt att ta reda på öppettiderna innan man gör ett inlägg där man vidare spekulerar om vad som hände.

Mässan var öppen "Sunday, Jan. 8: 9 AM-4 PM" dvs stals datorn när mässan fortfarande var öppen, något som verkar ännu mer osannolikt då jag aldrig varit med om en mässa där dom börjat packa ihop innan mässan är slut. Det må vara plockat lite här och där då mässvaror ibland säljes men personalen är ju definitivt kvar i båsen till efter stängning.

Så du tycker att det är osannolikt att datorerna stals runt 4PM på en mässa som stänger 4PM? Dvs runt den tidpunkten då mässan bör vara som mest ostrukturerad. Känns som du greppar efter halmstrån här. Och jag har varit på mässor där utställare börjar packa ihop långt innan stängning. Det kan bero på flera orsaker, t ex att intresset svalnat bland besökarna närmare stängning eller att det helt enkelt är en dags resa att ta sig hem igen.

Sen tar du inte heller med faktumet att de säger att de stals från pressrummet vilket bör vara en mycket mer begränsad yta än mässmontern.

Men oavsett lär vi inte komma mycket längre nu då vi bara kan gissa vad som hänt. Du har din teori och jag har lagt fram mina synpunkter. De passar inte mot varann och det är okej. Förhoppningsvis får vi en uppdatering här på Sweclockers om fallet skulle bli löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulibasha:

Kul skämt. Hoppas du inte jämför möjligheten att stjäla en soptunna med att stjäla en tillverkares huvudnummer i form av en aldrig tidigare skådad laptop prototyp.

Självklart inte, men videon är rätt kul och nästan inte alls irrelevant.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.