Komponenter till CS:GO-spelare. 6-7000kr

Permalänk
Medlem

Komponenter till CS:GO-spelare. 6-7000kr

Bonusgrabben fyller snart 14 och det är dax för honom att få en egen stationär dator. Hans pappa går in med 5.000kr och kanske kan vi få fram 1.500kr till.
Låt säga att budget är 6500-7000kr, inte gärna mer...

Finns skärm, chassie, mus, tangentbord och OS.

Killen spelar som sagt typ 95% CS:GO, kollar YouTube och kanske kommer göra lite skolarbete...thats it. Sen gör det ju inget om han skulle klara att spela lite andra nyare spel oxå...om han nu mot förmodan skulle tröttna på CS:GO.

Har suttit nu ikväll å kollat en del, och det verkar inte lätt att hitta nått under 8.000-10.000kr, men dom pengarna finns inte.

Har varit helt inne på Intel I5 av någon modell...men då slukar bara processorn ca 2500kr av budgeten...är AMD ett seriöst alternativ för ett detta system tro?
8gig RAM borde funka utan problem. Går ju att uppgradera i framtiden om man skulle få större behov.
Grafikkortet är ju en viktig del...döh....kollade på GeForce 1050ti...men har nu förstått att man får otroligt mycket mer med Radeon 480 eller GeForce 1060, men då går priset från ca 1800kr till 2500kr.

Sen måste det till ett vettigt nätagg oxå....klarar man sig med 550w, eller måste man gå på mer watt. Blir ju genast dyrare när man går högre.

Sen det där med disk. Nu får man ju 256gb m2 för en tusenlapp...men klarar man sig på det...bara windows tar ju upp en del...å många spel tar ju typ 30gig diskutrymme. Nu är det ju primärt CS:GO som gäller, men får han plötsligt för sig å lägga in mer spel börjar det ju knipa.

Just nu är det mest processor och moderkort jag grunnar på.

Lovade att komma med ett prisförslag till grabbens pappa på fredag, så måste försöka få ihop nått vettigt fram till dess.

Bomba mig med tips och råd tack!

Permalänk

SSDn behöver man inte oroa sig för. Börjat det ta slut är det bara trycka in en HDD sen. De brukar vara rätt billiga.

Med en i5/i3 utan överklockning räcker 550W. Särskilt med tanke på de grafikkort du funderar på.

CS:GO är inget krävande spel. Jag har en GTX 680 med prestanda motsvarande 1050/1050ti och får över 100fps. Om han mestadels ska spela CS och inte kräver 300+ fps funkar det grafikkortet utmärkt. Han kommer kunna spela en hel del "nyare" spel också men inte nå 60 fps. Jag får mellan 45 och 50 när jag spelar The Witcher 3 på medelinställningar i 1080p.

Edit: I GTA V brukar jag få runt 60fps på rätt höga inställningar så jag skulle rekommendera ett 1050ti i den prisklassen. Annars är begagnat alltid ett alternativ när man har den budgeten. Men då gäller det att man kan lita på säljaren och att man har så pass bra kunskaper att man kan upptäcka om man blir lurad på hårdvarans kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Skulle köpt moderkort, cpu och ram-minne i ett paket här på marknaden begagnat. Det är så mycket pengar att köpa helt nytt helt enkelt.

Borde gå att få 3570k med Z-moderkort och 8 GB ram för runt 2000 kr. Då sparar du in ett par lappar.

sen kan du köpa 1060 nytt, valfritt nätagg runt 500/600w för en 600-700 kr. Borde inte bli mer än 6000 kr för detta och på marknaden här behandlat folk oftast komponenterna så bra så dom är i bra skick.

Har aldrig någonsin köpt något som gått sönder här, det är min erfarenhet

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10122347/

Jag tror att grafikkort är den komponent som är svårast att "framtidssäkra" just för att både spelen och grafikkorten utvecklas i rasande fart, så om kraven är låga nu anser jag grafikkortet måste prioriteras lågt. Större lagringsutrymme får även det komma senare. Även jag tycker att begagnade delar är en bra idé men förstår om det inte är ett alternativ.

Min bror har en AMD A10-6800K (inget som rekommenderas längre) @ 4,7 GHz och får ca 200-270 fps i snitt, men sådant kräver en gnutta tur då spelmotorn är nyckfull. Dyker upp minst en tråd varje vecka där personer med mångfalt bättre system får sämre bildfrekvens.

Swec har recenserat ett nätaggregat i samma serie. Det kan hända att komponenterna mellan de olika storlekarna skiljer stort men det är en chansning jag skulle tagit. Mer effekt lär inte behövas men det är bra att ha en marginal eftersom nätaggregaten inte är som effektivast när de belastas hårt. Förhoppningsvis slipper man även fläktljud.
http://www.sweclockers.com/test/19408-fractal-design-integra-...

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12289?key=75c568ea... de har inte testat icke-Ti-varianten men den drar mindre.

Edit: obs! Min kundvagn saknar processorkylare, se nästa inlägg

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10122347/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10122347/

Jag tror att grafikkort är den komponent som är svårast att "framtidssäkra" just för att både spelen och grafikkorten utvecklas i rasande fart, så om kraven är låga nu anser jag grafikkortet måste prioriteras lågt. Större lagringsutrymme får även det komma senare. Även jag tycker att begagnade delar är en bra idé men förstår om det inte är ett alternativ.

Min bror har en AMD A10-6800K (inget som rekommenderas längre) @ 4,7 GHz och får ca 200-270 fps i snitt, men sådant kräver en gnutta tur då spelmotorn är nyckfull. Dyker upp minst en tråd varje vecka där personer med mångfalt bättre system får sämre bildfrekvens.

Swec har recenserat ett nätaggregat i samma serie. Det kan hända att komponenterna mellan de olika storlekarna skiljer stort men det är en chansning jag skulle tagit. Mer effekt lär inte behövas men det är bra att ha en marginal eftersom nätaggregaten inte är som effektivast när de belastas hårt. Förhoppningsvis slipper man även fläktljud.
http://www.sweclockers.com/test/19408-fractal-design-integra-...

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12289?key=75c568ea... de har inte testat icke-Ti-varianten men den drar mindre.

Detta paket saknar CPU-kylare. Jag hade även gått ner till ett RX460 , tycker inte att ett 1050 är värt nästan 350 kr mer. Som du säger kommer det ändå så mycket nytt där, och det kommer nog oavsett vara det som behöver uppdateras nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Detta paket saknar CPU-kylare. Jag hade även gått ner till ett RX460 , tycker inte att ett 1050 är värt nästan 350 kr mer. Som du säger kommer det ändå så mycket nytt där, och det kommer nog oavsett vara det som behöver uppdateras nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, glömde att Intel inte bundlar kylare till k-modeller. Tur att det går att spara in priset för kylaren på annat håll!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Tack, glömde att Intel inte bundlar kylare till k-modeller. Tur att det går att spara in priset för kylaren på annat håll!

Varsågod

Går ju att spara genom att inte ta k-modellen också. Då kan man även ta ett billigare moderkort eftersom man ändå inte kan klocka. Lite meckigt bygga kundvagnar på mobilen, men tror nog man kan komma ner iallafall 500 kr då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Varsågod

Går ju att spara genom att inte ta k-modellen också. Då kan man även ta ett billigare moderkort eftersom man ändå inte kan klocka. Lite meckigt bygga kundvagnar på mobilen, men tror nog man kan komma ner iallafall 500 kr då.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då tappar man 6% basfrekvens samt chansen till 20% prestandaboost och ett överklockningsintresse, vilken syndig tanke

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Vad jag glömde skriva tidigare är vilken dator ungarna spelar på idag. Byggde den för drygt 2år sedan (som studiedator för min serverutbildning), och den fungerar perfekt för hans behov. Har aldrig hört honom klaga på prestandan i spel.
Processor: i7-4770K
Moderkort: Asus Maximus VII Hero
8gb ddr3
Gigabyte Radeon R9 280x 3gb GDDR5
Dessutom ligger alla spel på vanliga lagringsdisken då SSDn är för liten...

Så kan man få en prestanda som liknar denna, så tror jag han blir nöjd.

Begagnat är ju givetvis en bra tanke, men då gäller det ju som sagt att veta att grejerna är bra. Dessutom blir det en present som mestadels betalas av hans pappa...å han är inte lika datakunnig...så tror det känns bäst att föreslå ett system byggt på nya komponenter.

Sen var väl hans svar typ....budgeten är 5000kr...men...skiter det sig så kanske han kan skjuta till några kr till...men inte i onödan så att säga.
Dessutom har grabben en väldigt klen, men inte särskilt gammal laptop som han fick av sin pappa...men visade sig oanvändbar för spelande. Vi funderar på att ev försöka sälja den för att möjligen få loss några hundringar till. Känns lite som att varje extra 5-hundring ger ganska mycket extra boost i den här prisklassen!

Sen en liten fråga från en som inte varit så insatt i datorbyggande senaste 2 åren... arifrån köper man helst nuförtiden? Har ju varit en sucker för NetOnNet senaste åren. Gillar att få med sakerna direkt, och min skola ligger 300m från deras Lagerhouse i Örebro...så väldigt lätt å åka förbi efter skolan på dagarna. Tycker netonnet generellt har bra priser...men kanske bör man köpa från annan butik för att få bättre priser?

Permalänk
Medlem

Du bör nog sprida ut inköpen, brukar inte RX470 finnas för väldigt bra priser lite då och då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Tackar för svaren!

Vad jag glömde skriva tidigare är vilken dator ungarna spelar på idag. Byggde den för drygt 2år sedan (som studiedator för min serverutbildning), och den fungerar perfekt för hans behov. Har aldrig hört honom klaga på prestandan i spel.
Processor: i7-4770K
Moderkort: Asus Maximus VII Hero
8gb ddr3
Gigabyte Radeon R9 280x 3gb GDDR5
Dessutom ligger alla spel på vanliga lagringsdisken då SSDn är för liten...

Så kan man få en prestanda som liknar denna, så tror jag han blir nöjd.

Begagnat är ju givetvis en bra tanke, men då gäller det ju som sagt att veta att grejerna är bra. Dessutom blir det en present som mestadels betalas av hans pappa...å han är inte lika datakunnig...så tror det känns bäst att föreslå ett system byggt på nya komponenter.

Sen var väl hans svar typ....budgeten är 5000kr...men...skiter det sig så kanske han kan skjuta till några kr till...men inte i onödan så att säga.
Dessutom har grabben en väldigt klen, men inte särskilt gammal laptop som han fick av sin pappa...men visade sig oanvändbar för spelande. Vi funderar på att ev försöka sälja den för att möjligen få loss några hundringar till. Känns lite som att varje extra 5-hundring ger ganska mycket extra boost i den här prisklassen!

Sen en liten fråga från en som inte varit så insatt i datorbyggande senaste 2 åren... arifrån köper man helst nuförtiden? Har ju varit en sucker för NetOnNet senaste åren. Gillar att få med sakerna direkt, och min skola ligger 300m från deras Lagerhouse i Örebro...så väldigt lätt å åka förbi efter skolan på dagarna. Tycker netonnet generellt har bra priser...men kanske bör man köpa från annan butik för att få bättre priser?

Netonnet har bra priser, det råkar bara vara så att inet har Sweclockers medlemmar i ett järngrepp och det är smidigt att de skaparforumsbilder till kundvagnarna. Lätt att ryckas med då. Tyvärr har Netonnet knappt några moderkort kvar med gammal chipset som saknar stöd för överklockning (socket 1151 icke Z-modell, första generation), så man sparar inte fullt så mycket som är möjligt... men här är en ny kundvagn med @Glyph s tips. RX460 finns 100 kr billigare hos Komplett och nätaggregatet 50 kr hos Webhallen. Moderkort går kanske att spara 200 kr på och då får man även något billigare ram-minnen då de använder DDR3 istället för DDR4.

RX460 presterar som ett 270 så det kommer att gå lite sämre i spel, men är som sagt inget som begränsar i CS.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Fortsätter letandet...killen fyller först 25 mars...så är ingen panik. Budgeten är satt till 6500kr. Dock visade det sig att det inte finns något chassie...så där strulade det till sig lite. Vi funderar dock på om han inte själv kan spara lite pengar för att kunna köpa t.ex ett chassie han vill ha...för budgeten är ganska ansträngd som synes.

Tycker systemet i övrigt ser rätt okej ut...eller tänker jag fel? Känns som komponenterna borde lira med varandra!?

Processorn är inte den vassaste, men har läst å kollat runt en massa senaste dagarna, och processorn verkar ju anses som det bästa budgetvalet för en billig gamingdator. Dessutom finns ju möjligheten att om något år byta till en bättre processor (i5 t.ex) då moderkortet stöder alla kaby lake.
Minne ser jag väl ingen anledning att gå över 8gb i dagsläget.
Moderkortet...hmm...ingen aning vad man skall välja, utöver att det verkar enklast att köra på B250 för att slippa uppdatera bios å liknande. Vet inte om intel pentium (kaby lake) är låsta eller går att överklocka...gå det så vore det ju smidigt om moderkortet oxå hade de möjligheterna (med en bättre kylare förstås).
Hårddisken tycker jag att man bör köra SSD om ekonomin tillåter...240GB borde räcka för windows, lite skrivprogram, CS:GO och kanske 2-3 spel till. Går ju att utöka enkelt med tiden.
Grafikkortet funderade jag mycket över. Var inne på 1050ti och motsvarande radeon-modeller...men 1060 verkar vara ett bra kort, och ett stort steg upp från lillebror 1050. Nu blir iofs processorn flaskhalsen...men känns bättre att maxa processorn och ha ett grafikkort som klarar byte till snabbare processor i framtiden.
Nätagget....hmm...500W ska ju räcka utan problem...och evga brukar väl göra bra agg?

Sen kommer det här med chassie... Själv kör jag ju Fractal Design R5 med fönster....tokbra! Underbart att bygga i, snyggt, rymligt och ljudisolerat. Kan inte önska något annat, men det kostar ju 1100-1200kr.
Budgeten rymmer inget chassie....men vi klurar på att försöka få fram några hundralappar till, då ett bra chassie ändå är rätt viktigt. Har ingen koll på vad man skall kolla efter i lite lägre prisklasser. Killen fyller väl 14, och jag tror han skulle gilla nått lite coolt. Gärna fönster å lite belysning...om ni hänger med... men gärna inte dyrare än 5-700kr. Gärna skapligt lättbyggt och gärna relativt tyst.

Här är senaste paketet jag tagit fram:

Processor: Intel Pentium G4560 Kaby Lake 3.5GHz 799 kr Komplett
Moderkort: Gigabyte GA-B250M-DS3H 849 kr Netonnet
Minne: Crusial DDR4 2133MHz 8GB 639 kr Komplett
Hårddisk: Kingston SSDNow UV400 240GB 2.5" 948 kr Komplett
DVD: ASUS DRW-24D5MT 199 kr Netonnet
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1060 3GB SC Gaming 2 399 kr Komplett
Nätagg: EVGA 500W White 529 kr Netonnet
Totalpris: 6362kr

PS. Ser ju nu att vi har ca 150kr upp till budgettaket....och bör även komma in 200-300kr till från en släkting, så finns ju då redan runt 400kr i potten för ett chassie, eller andra komponenter som behöver bytas... Chassie är väl dock viktigast.
Så jag ljög kanske lite om maxtak på 6500kr...vi snackar kanske 6800kr...jaja.
Tips på "coolt", lättbyggt, förhållandevis tyst chassie, gärna med fönster, för en 14årig spelkille....men som inte bör kosta mer än kanske 700kr...isch...

Hade ju önskat snyggare moderkort och snyggare ram-minnen oxå...men får lägga det åt sidan pga budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Fortsätter letandet...killen fyller först 25 mars...så är ingen panik. Budgeten är satt till 6500kr. Dock visade det sig att det inte finns något chassie...så där strulade det till sig lite. Vi funderar dock på om han inte själv kan spara lite pengar för att kunna köpa t.ex ett chassie han vill ha...för budgeten är ganska ansträngd som synes.

Tycker systemet i övrigt ser rätt okej ut...eller tänker jag fel? Känns som komponenterna borde lira med varandra!?

Processorn är inte den vassaste, men har läst å kollat runt en massa senaste dagarna, och processorn verkar ju anses som det bästa budgetvalet för en billig gamingdator. Dessutom finns ju möjligheten att om något år byta till en bättre processor (i5 t.ex) då moderkortet stöder alla kaby lake.
Minne ser jag väl ingen anledning att gå över 8gb i dagsläget.
Moderkortet...hmm...ingen aning vad man skall välja, utöver att det verkar enklast att köra på B250 för att slippa uppdatera bios å liknande. Vet inte om intel pentium (kaby lake) är låsta eller går att överklocka...gå det så vore det ju smidigt om moderkortet oxå hade de möjligheterna (med en bättre kylare förstås).
Hårddisken tycker jag att man bör köra SSD om ekonomin tillåter...240GB borde räcka för windows, lite skrivprogram, CS:GO och kanske 2-3 spel till. Går ju att utöka enkelt med tiden.
Grafikkortet funderade jag mycket över. Var inne på 1050ti och motsvarande radeon-modeller...men 1060 verkar vara ett bra kort, och ett stort steg upp från lillebror 1050. Nu blir iofs processorn flaskhalsen...men känns bättre att maxa processorn och ha ett grafikkort som klarar byte till snabbare processor i framtiden.
Nätagget....hmm...500W ska ju räcka utan problem...och evga brukar väl göra bra agg?

Sen kommer det här med chassie... Själv kör jag ju Fractal Design R5 med fönster....tokbra! Underbart att bygga i, snyggt, rymligt och ljudisolerat. Kan inte önska något annat, men det kostar ju 1100-1200kr.
Budgeten rymmer inget chassie....men vi klurar på att försöka få fram några hundralappar till, då ett bra chassie ändå är rätt viktigt. Har ingen koll på vad man skall kolla efter i lite lägre prisklasser. Killen fyller väl 14, och jag tror han skulle gilla nått lite coolt. Gärna fönster å lite belysning...om ni hänger med... men gärna inte dyrare än 5-700kr. Gärna skapligt lättbyggt och gärna relativt tyst.

Här är senaste paketet jag tagit fram:

Processor: Intel Pentium G4560 Kaby Lake 3.5GHz 799 kr Komplett
Moderkort: Gigabyte GA-B250M-DS3H 849 kr Netonnet
Minne: Crusial DDR4 2133MHz 8GB 639 kr Komplett
Hårddisk: Kingston SSDNow UV400 240GB 2.5" 948 kr Komplett
DVD: ASUS DRW-24D5MT 199 kr Netonnet
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1060 3GB SC Gaming 2 399 kr Komplett
Nätagg: EVGA 500W White 529 kr Netonnet
Totalpris: 6362kr

PS. Ser ju nu att vi har ca 150kr upp till budgettaket....och bör även komma in 200-300kr till från en släkting, så finns ju då redan runt 400kr i potten för ett chassie, eller andra komponenter som behöver bytas... Chassie är väl dock viktigast.
Så jag ljög kanske lite om maxtak på 6500kr...vi snackar kanske 6800kr...jaja.
Tips på "coolt", lättbyggt, förhållandevis tyst chassie, gärna med fönster, för en 14årig spelkille....men som inte bör kosta mer än kanske 700kr...isch...

Hade ju önskat snyggare moderkort och snyggare ram-minnen oxå...men får lägga det åt sidan pga budgeten.

Inget chassitips från mig, men lite andra kommentarer :

1. Om der inte ska köpas förrän i mars är det lite tidigt att leta nu då AMD troligtvis kommer ha släppt nya grejer tills dess.
2. Skippa DVD om du inte vet att du måste ha det.
3. Tveksam till att en fjortonåring bryr sig om ljudnivån så mycket att man behöver tänka på det vid val av chassi. De jag känner prioriterar hellre prestanda och blinkande lampor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sådär...då var det mesta införskaffat. Väntar på 2 beställningar som skickades idag...sen blir det till å bygga ihop å få allt att lira så han får en färdig dator med windows och annat nödvändigt installerat.

Systemet blev som följer:
Processor: Intel Pentium G4560 Kaby Lake 3.5GHz
Moderkort: Gigabyte GA-B250M-DS3H
Minne: Corsair Vengeance LPX 8GB (2x4GB) 2400MHz DDR4
Hårddisk: A-Data Ultimate SU800 256GB 2.5" SATA-600
DVD: ASUS SDRW-08D2S-U Lite Extern
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX1060 WF 2X 3GB
Chassie: Phanteks Eclipse P400S Win - Satin Black
Belysning: Phanteks RGB LED-Strip Combo Set
Nätagg: EVGA 600W White

Nätagget är ännu inte köpt...skulle ha köpt det idag när jag skulle ha varit i skolan...men var sjuk, så får ta det på fredag när jag ska in till stan igen. Skolan ligger 2 stenkast från NetOnNet...så smidigt å svänga förbi å handla på hemvägen.
Dock inte hundra på vilket nätagg jag ska ha....till detta systemet funkar säkerligen ett 500W utan minsta problem...men vill slippa behöva byta nätagg om grabben vill uppgradera lite i framtiden.
Var helt inne på EVGA 500W White...men det kostar 529kr och 600W-modellen kostar 599kr....å 600kr är precis vad budgeten rymmer efter alla tillägg från höger och vänster. 7300kr blev den slutliga budgeten....och med ett nätagg för 600kr så landar vi på 7292kr totalt...rätt bra planerat faktiskt

Så vad säger ni som vet lite....är EVGA 500w/600w White bra agg...eller ska jag tumma på budgeten å skjuta till en hundring eller två om det finns bättre agg? Modulärt/semimodulärt är ju trevligt...men i detta chassie bör det finnas goda möjligheter att gömma de kablar som inte används....

Permalänk
Medlem

@Datate78: De blir kanon det där, det du kan lägga på minnet är att CS GO är mestadels CPU krävande och om du i framtiden vill öka FPS:en i spelet så är det CPUn som behöver uppgraderas och ingenting annat, 1060 kommer få hålla tillbaka en del nu.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Jo, det har jag förstått. I GPU-krävande spel blir det bra tryck i det systemet...men i CPU-krävande spel tappar man. Tankarna gick dock som så, att man fick mer prestanda för pengarna med att lägga ca 600-700kr mer och få ett 1060 istället för ett 1050ti, än att lägga ca 1800kr till för att få en i5a istället för pentium och då få nöja sig med ett 1050ti som skulle maxas ut ganska fort...
Verkligheten är även den att han i dagsläget inte har någon 1080-skärm, utan får nöja sig med en 19" 13**x9**-upplösning tills vidare...vilket borde minska kraven på systemet...tror jag...