Veracrypt och ExFat - Windows/MacOS/Linux

Permalänk
Medlem

Veracrypt och ExFat - Windows/MacOS/Linux

Har problem att kryptera en extern 8TB disk med Veracrypt och formatera den till ExFat.

Tanken är att jag ska kunna koppla in den på MacOS, Windows och Ubuntu Linux och läsa/skriva stora filer (större än 4GB) till den.

Krypteringen går bra, men det fungerar inte som tänkt.

Om jag krypterar på MacOS så fungerar den fint där men jag kan inte läsa disken i Windows - efter att jag monterat den i Veracrypt så dyker den upp som en disk med "RAW" filformat och jag kan varken läsa eller skriva till disken.

Om jag krypterar på Windows så fungerar den bra där men jag kan inte skriva till disken i MacOS - efter att jag monterat den i Veracrypt så dyker den upp som en disk med ExFat som filformat och det går att läsa från disken - men det går inte skriva till den.

Har även testat att kryptera i Ubuntu Linux men fick samma resultat som om jag krypterar i MacOS.

Disken är partionerad som MBR

En mindre extern 2.5" hårddisk på 1,5TB krypterad och formaterad med ExFAT fungerar perfekt på alla plattformar.

Jag har även testat på en annan 4TB disk men får då samma resultat som med 8TB disken (det är tydligen någon skillnad på diskar över 2TB ? Stämmer det ?)

Självklart skulle jag kunna köra med ett annat filformat, exempelvis NTFS (har kört det i många år med Truecrypt), men då måste man köpa programvara för att kunna skriva till disken i MacOS - slipper helst det.

Någon som har idéer om jag gör någonting fel ? Andra tips ?

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du partitionerat med MBR på en så stor disk ? MBR stödjer max 2,2 Tbyte och det finns en del diskar som fuskar och har flera MBR partitioner som disken lägger ihop och visar som en. Jag antar att krypteringen riskerar att strula speciellt om du dessutom byter os.
Du borde nog prova att partitionera om med GPT så du utesluter strul pga partitioneringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde nog prova att partitionera om med GPT så du utesluter strul pga partitioneringen.

Ok, tack

Jag har dock för mig att jag började med GPT på MacOS och krypterade - när det inte fungerade på Windows så sökte jag på nätet och hittade ett inlägg att man inte kunde läsa diskar i Windows som partionerats med GPT på MacOS ?

Det var mest därför jag specificerade att jag numera istället använder MBR.

Eftersom varje kryptering tar sin lilla tid har jag hållit på ett tag nu och börjar glömma bort inställningar och grejer jag testat...

Kan man specificera GPT när man partionerar på Windows ?

Permalänk
Rekordmedlem

Partitioneringstabellen har inget med operativsystemet att göra, MBR har 32 adressbitar så det klarar inte dagens stora diskar utan "fusk" och det kan säkert strula om du krypterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack, inser nu också att jag blandade ihop saker - Det var GUID jag syftade på ovan som inte går att läsa i Windows, inte GPT.

Nu måste jag få koll på detta och alltså fixa en GPT-partition innan jag krypterar igen.

Edit: Fast nu ser jag att GPT och GUID är samma sak... - måste läsa på helt enkelt....

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att externa USB-diskar större än 2 TB presenterar sig med 4KB-sektorer istället för 512-bytes-sektorer, just för att det skall fortfarande fungera med MBR (och slippa hög last på kundsupport när det inte fungerar direkt på datorerna främst ur XP - win7-skiktet där GPT/UEFI inte alltid var fullt implementerat ur diskktillverkarnas ögon) . Medans tex. en lös 8TB-disk i en diskdocka presenterar sig fortfarande med 512-bytes sektorer - omvandlingen av sektorstorlekarna görs alltså i SATA/USB-interfacet inne i den externa USB-disken.

Misstänker att det är hanteringen av sektorstorlekarna där som gör att det inte fungerar över operativsgränserna eftersom det verka finnas en brytpunkt över/under 2TB i tidigare text.

hmm - gick det inte lägga truecrypt/veracrypt dirket på disken utan någon partitionstabell alls - har nästan för mig att det gick och disken kommer då vara krypterad från första sektorn (dvs. känns inte igen av windows utan syns förs när man startar veracrypt)

Permalänk
Medlem

OK.

Testade att partionera och formatera på MacOS utan kryptering med GUID/GPT och då gick det inte att läsa disken under Windows - även om filformatet ska gå att läsa (typ FAT)

Nu har jag istället gjort en GPT-partionering på Windows och startat en ny kryptering - vi får se hur det går

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pulver:

OK.

Testade att partionera och formatera på MacOS utan kryptering med GUID/GPT och då gick det inte att läsa disken under Windows - även om filformatet ska gå att läsa (typ FAT)

Nu har jag istället gjort en GPT-partionering på Windows och startat en ny kryptering - vi får se hur det går

Det kan kanske skilja i hur metadatan behandlas när man använder fel filsystem till os et, man ska kanske testa att bara kryptera filen eller flytta dem över nätverk om det ska fungera i olika os, det kan ju ibland strula även utan kryptering tex med filrättigheter och det tyder ju på att allt inte är helt kompatibelt även om datafilen i sig klarar att flyttas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, något annorlunda måste jag göra.

Testade med min 4TB disk - gjorde en ny GPT-Partition under Windows - Krypterade med Veracrypt och valde ExFat som filsystem - När den var färdig kunde jag montera den på Windows datorn och läsa/skriva till disken.

Nu har jag anslutit den till en Mac och monterat den - disken dyker upp som en ExFat disk och jag kan läsa från den - men inte skriva till den.

Försöker jag kopiera en fil till disken med ett kommando från konsollen får jag "Read-only file system"

Har kolla flera gånger så att valet "Mount volumes as read-only" inte är ikryssat i inställningarna till Veracrypt.

Funderar på vad jag kan testa härnäst ?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad händer om du gör en liten partition < 2Tbyte i stället för att försöka använda hela disken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det fungerar, men jag vill helst inte göra det - vill ha en stor partition.

Problemet med diskar/partitioner över 2TB med truecrypt på Mac finns beskrivet på en gammal länk här - men just det problemet ska vara fixat i Veracrypt.

Anledningen att jag inte vill ha flera partitioner är att jag kommer ha flera diskar och de kommer vara anslutna och utdelade i nätverket, skulle jag ha 4st partitioner på en disk skulle det bli än mer rörigt än vad det är idag.

Då går jag nu hellre tillbaka till min gamla konfiguration med Truecrypt och NTFS-diskar (kör redan 8TB diskar så idag)

Tanken var ju att modernisera lite och få till den lilla detaljen som inte fungerar med NTFS - att skriva i MacOS

I Teorin borde det ju fungera med Veracrypt och ExFat, men jag misstänker nästan att det är en bugg i Veracrypt som ställer till någonstans (?)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pulver:

Skulle inte förvåna mig om det fungerar, men jag vill helst inte göra det - vill ha en stor partition.

Problemet med diskar/partitioner över 2TB med truecrypt på Mac finns beskrivet på en gammal länk här - men just det problemet ska vara fixat i Veracrypt.

Anledningen att jag inte vill ha flera partitioner är att jag kommer ha flera diskar och de kommer vara anslutna och utdelade i nätverket, skulle jag ha 4st partitioner på en disk skulle det bli än mer rörigt än vad det är idag.

Då går jag nu hellre tillbaka till min gamla konfiguration med Truecrypt och NTFS-diskar (kör redan 8TB diskar så idag)

Tanken var ju att modernisera lite och få till den lilla detaljen som inte fungerar med NTFS - att skriva i MacOS

I Teorin borde det ju fungera med Veracrypt och ExFat, men jag misstänker nästan att det är en bugg i Veracrypt som ställer till någonstans (?)

Du får kanske prova att inte flytta diskarna och köra dem i en nas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är är typ som en NAS jag använder dem nu, en dator som delar ut dem - men jag vill fortfarande ha möjlighet att ansluta dem till valfri annan dator.

Jag ska göra ett sista försök i Ubuntu så får vi se hur det går - tack för hjälp och tips