Permalänk
Medlem

Program installerades av sig själv

Hej!

Efter spelat klart GTA så gick jag iväg från datorn o när jag kom tillbaka hade datorn besökt en konstig hemsida. Sen installerades ett progam som heter "PC speed up". Vet inte var programmet är från o hur den lyckades och installerade sig själv. Fick panik o stängde av datorn, startade upp den igen o körde malwarebytes. Hittade 6 skadliga programmer. Är rädd att det fortfarande finns skadliga programmer som keylog, malware ETC. Jag vet inte så mycket om virus o skit. Nån annan som har drabbats av detta? Hur löste ni? Ominstallera datorn?

Tack i förhand!

Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk

Kör "spybot search and destroy".

Permalänk
Keeper of the Bamse

Såna där program är i 99.99% av fallen ren skit. Malware eller kanske ännu värre, ransomware där programmet slöar ner din dator tills du betalar någon $50 eller så, så "släpper" programmet loss prestandan igen.

Vad använder du för antivirusprogram?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Såna där program är i 99.99% av fallen ren skit. Malware eller kanske ännu värre, ransomware där programmet slöar ner din dator tills du betalar någon $50 eller så, så "släpper" programmet loss prestandan igen.

Vad använder du för antivirusprogram?

Avast antivirus program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Datorn installerar programmer av sig själv!

Hej!

Min dator installerar konstiga programmer av sig själv! Detta har hänt två gånger nu. Jag vet inte vad jag ska göra. Första gången det hände körde jag Malwarebytes och allt var som vanligt. Men idag installerade datorn skadliga programmer för andra gången!
Nån som vet vad problemet kan beror på?
Så jag tittade på några youtube klipp, plötslig stängde chrome ner och helt plötslig hade datorn installerat skadliga programmer på noll tid.
Jag kanske ska ominstallera datorn men jag har inget Windows 10 disk.

Jag kör Avast antivirus program.

Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

W10 disk kan du ladda ner från microsofts webbplats.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Vad är det för program som installeras? Googla på dom och hur du löser det. Om inte det går så rekommenderar jag formatering med hjälp av länken ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

W10 disk kan du ladda ner från microsofts webbplats.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Vad är det för program som installeras? Googla på dom och hur du löser det. Om inte det går så rekommenderar jag formatering med hjälp av länken ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ingen DVD Spelare på min dator. Och nån som vet den bästa antivirus program? Avast verkar vara skit

Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Du installerar windows ISO på ett USB minne. Googla så hittar du det.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@QuadsZ:

Det går bra att göra en ominstallation med en USB sticka också.

Mvh

Permalänk
Medlem

ladda ner windows media creation tool (http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209) och låt den skapa en windows installation på ett usb minne.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av QuadsZ:

Jag har ingen DVD Spelare på min dator. Och nån som vet den bästa antivirus program? Avast verkar vara skit

Det kanske inte alls är ett virus du råkat ut för, du kan ju försöka ta reda på vad det är som hänt i vilket fall innan du installerar om så kanske det går att förstå hur/vad det är dom hänt och hur man undviker det.
Win 10 installerar och återinstallerar annars en massa skit eftersom användaren själv inte får välja sånt, tar du bort de program som MS gör reklam för så återkommer de och det kan även installeras helt nya saker förutom att MS ibland stuvar om startmenyn för att visa upp det de tycker att du ska spendera pengar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Haptic: Har skapat en windows installation på min USB. Men windows vägrar att ominstallera datorn. Varje gång jag försöker att rensa allt står det"ångra ändringar".

Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av QuadsZ:

@swehunter2000: Har skapat en windows installation på min USB. Men windows vägrar att ominstallera datorn. Varje gång jag försöker att rensa allt står det"ångra ändringar".

boota från USB-minnet och följ installationsguiden.

Permalänk
Medlem

Tack för allt! Löste problemet!

Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadsZ:

Och nån som vet den bästa antivirus program? Avast verkar vara skit

Jag rekommenderar Windows Defender (Microsofts antivirus). Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter.