Microsoft bekräftar spelläge i Windows 10 Creators Update

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bekräftar spelläge i Windows 10 Creators Update

Uppgifterna om ett spelläge i Windows 10 bekräftas nu av Microsoft i ett nytt blogginlägg. Funktionen lanseras i och med Creators Update och ska fungera med samtliga speltitlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant om det gör någon skillnad alls på PC...

Detta är ju intressant också... "Multi GPU" för DX12...

"Increased performance in gaming
Our goal is to make Windows 10 the best Windows ever for gaming. With the Creators Update, we’re introducing a new feature called Game Mode. Windows Insiders will start seeing some of the visual elements for Game Mode this week, with the feature being fully operational in builds shortly thereafter. Our vision is for Game Mode to optimize your Windows 10 PC for increased performance in gaming. This is a big update for Windows; we’re looking forward to Insiders getting their hands on this new feature for further testing, and we’ll have much more to share on what it is and how it works soon, so stayed tuned."

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ja. Kan den möjligtvis lösa problemen med fps drops i Forza Horizon 3? Jag får lite drops från låste 60 ner till 40 i storstad. Med datorn i sign. Polarn har i5:a + 970. Han kan bara köra i 30fps@1080p med sjuka drops här o där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Ja. Kan den möjligtvis lösa problemen med fps drops i Forza Horizon 3? Jag får lite drops från låste 60 ner till 40 i storstad. Med datorn i sign. Polarn har i5:a + 970. Han kan bara köra i 30fps@1080p med sjuka drops här o där...

Det vore nåt

Tror alla har fps drops vid Tram section i Surfer's Paradise, faktiskt inte hört någon som inte har det. Dock har senaste patchen förbättrat saker och ting, tycker själv jag kan hålla 4K @ 60fps i princip överallt (utom centrala delen av Surfer's Paradise). Sägs att Forza 3 mår bäst av en fyr- eller sexkärnig med HT som är högt klockad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kan detta hänga ihop med föregående nyhet om problem med multimonitor sedan förra uppdateringen av win 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Ja. Kan den möjligtvis lösa problemen med fps drops i Forza Horizon 3? Jag får lite drops från låste 60 ner till 40 i storstad. Med datorn i sign. Polarn har i5:a + 970. Han kan bara köra i 30fps@1080p med sjuka drops här o där...

Den orsakar krasher för mig i Forza så var glad att du bara har FPS drops

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sägs att Forza 3 mår bäst av en fyr- eller sexkärnig med HT som är högt klockad.

Wut? Skulle spelet alltså använda fler än sex trådar? Låter smått otroligt...?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av zetruz:

Wut? Skulle spelet alltså använda fler än sex trådar? Låter smått otroligt...?

Kan testa hemma när jag kommer hem.
Bara köra 2 cores sen 4a sen 6 sen 8a.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Funktionen blev ju helt plötsligt något lovande när det gäller vanliga spel och inte bara UWP-kraffs, nice!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kan testa hemma när jag kommer hem.
Bara köra 2 cores sen 4a sen 6 sen 8a.

Kul! Med HT av, då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

Så mer bloat program som tar CPU prestanda?

Permalänk
Medlem

Kanske win 10 kan sänka laddtiden på mina civ 5 turns från 45 sekunder. Mer kraft ur Sandy bridge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Wut? Skulle spelet alltså använda fler än sex trådar? Låter smått otroligt...?

Otroligt är det väl inte? Däremot har ju spelet haft en tendens att maxa en tråd, men samtidigt använda åtminstonde upp till 8 trådar.

Gears of War 4 och Battlefield 1 kör ju helt jämnt fördelat över 8 trådar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av zetruz:

Kul! Med HT av, då?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då jag har 8 core cpu ingen mening ha HT på

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Kanske win 10 kan sänka laddtiden på mina civ 5 turns från 45 sekunder. Mer kraft ur Sandy bridge.

Skickades från m.sweclockers.com

Civ 5 är väl singeltrådat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Wut? Skulle spelet alltså använda fler än sex trådar? Låter smått otroligt...?

APUn i XBone har ju 8 trådar så det är inte alls omöjligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Funktionen blev ju helt plötsligt något lovande när det gäller vanliga spel och inte bara UWP-kraffs, nice!

Fast funktionen kräver att du är inloggad på Xbox appen som jag förstått det som. Så helt slipper man inte UWP. (Rätta mig gärna om jag har fel om att aktivera game mode.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Mike Ybarra, ingenjörschef för Xbox, meddelar dock på Twitter att läget inte kommer vara låst till UWP-applikationer, utan även kommer fungera med Win32-baserade sådana.

Läs hela artikeln här

Fan va bra att spelläget även fungerar med Win32-baserade UWP-applikationer. Folk skulle bli galna ifall 64-bitars applikationer var låst till UWP. Nu är det bara att vänta på nästa uttalande som gör en osäker.

Permalänk
Inaktiv

Helt rätt när windows är som det är, en drös med program och tjänster lägger sig vid autostart och drar resurser. Jag längtar tillbaka till dostiden före win95, där folk sa är du galen, tänker du både köra windows och ett spel samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Fan va bra att spelläget även fungerar med Win32-baserade UWP-applikationer. Folk skulle bli galna ifall 64-bitars applikationer var låst till UWP. Nu är det bara att vänta på nästa uttalande som gör en osäker.

Med win32 i det här fallet menar man icke-UWP. Alltså ett annat windows api som används när man bygger applikationer och spel.

Permalänk
Medlem

Finns det några benchmark på detta? Eller är det bara tomma löften om mer prestanda?

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Finns det några benchmark på detta? Eller är det bara tomma löften om mer prestanda?

Den gör nog lika mycket nytta som SpeedItUp Extreme v3 (rensade ram minnet rätt duktigt) och "fixen" var aktiv i en timme ungefär. Dock så var andra versioner av programmet buggat och det skrevs för Windows XP, så jag skulle inte rekommendera den idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Den gör nog lika mycket nytta som SpeedItUp Extreme v3 (rensade ram minnet rätt duktigt) och "fixen" var aktiv i en timme ungefär. Dock så var andra versioner av programmet buggat och det skrevs för Windows XP, så jag skulle inte rekommendera den idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket skillnad i prestanda gjorde det verktygen då?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kan testa hemma när jag kommer hem.
Bara köra 2 cores sen 4a sen 6 sen 8a.

Hur går testerna?
*Nyfiken*

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Finns det några benchmark på detta? Eller är det bara tomma löften om mer prestanda?

Det är inte släppt ännu? Och varför skulle det vara tomma löften när det handlar om att stänga ner processer så spelet får mer resurser?
Sedan är frågan hur mycket mer prestanda det blir i spel. Mycket beror nog på vad du sitter på för konfiguration.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag tycker ett spelläge låter märkligt. Så idag är alltså applikationen i förgrunden inte prioriterad av operativet? Ska bli intessant och se vad detta innebär egentligen.

Permalänk

Hahaha så de ger högre prioritet till program systemet känner igen som ett spel?
Wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Ja. Kan den möjligtvis lösa problemen med fps drops i Forza Horizon 3? Jag får lite drops från låste 60 ner till 40 i storstad. Med datorn i sign. Polarn har i5:a + 970. Han kan bara köra i 30fps@1080p med sjuka drops här o där...

Helt ospelbart gör mig med en ok CPU och en klen gpu, knappast gpun som är problemet när det flyger hur bra som helst i vissa ställen. Hade det enbart varit fps-drops hade jag nog kunnat leva med det. Spelet är så sjukt jävla kasst "optimerat" för PC. En klassisk trött konsolport, man var väl en idiot som köpte det och trodde på MS när de sa att de skulle fokusera på PC.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tycker ett spelläge låter märkligt. Så idag är alltså applikationen i förgrunden inte prioriterad av operativet? Ska bli intessant och se vad detta innebär egentligen.

Kompis fick roligt problem, varje spel han körde låg CPU 40-80% högre än andra.
Aktivitetshanteraren visade spelet 25% å resten på 0-0.1% men total CPU var det en diff på 15-55%
Allt såg normalt, hyfsad fps etc, men ... det ska inte vara så.
Efter kontroll via resursövervakaren så ... ja inget svar :/ Vad åt CPU?
Nån hojta till å lät som ett skämt, stäng av M$ deffender.
Denna process var inte dold, men den listade inte % som den drog.

Hur kan en Admin användare inte få se detta?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så mer bloat program som tar CPU prestanda?

Dumt jävla påstående då featuren ska göra exakta motsatsen. Dessutom så ligger min CPU användning redan nu och puttrar på 1-5% vid idle och oftast är det någon Chrome process som tar den CPUn

Skickades från m.sweclockers.com