Permalänk
Medlem

Nätverksstruktur i nyköpt hus

Hej!
Har precis köpt hus och har nu fått fiber installerat.
Finns inget trådat nätverk draget i huset.
Huset är en L-formad 2-plansvilla på 160kvm. Fibern kommer in i ena änden av huset till mitt kontor/gästrum. I andra änden av huset är vardagsrummet.
Tänkte dra 1 cat6 kabel som får gå utanpåliggande/spikas från kontor till vardagsrum och där ha en switch och trådlös ap. I Vardagsrummet används ipad, 2 telefoner, apple-tv, ev nätverksspelare, förmodligen även ip-tv via sappa.

1. Finns det någon bättre lösning med så få sladdar som möjligt?
2. Är det något problem med en 30-40m patchkabel från router till switch?
3. Vad bör jag tänka på gällande IP-tv(sappa)?

Tänkte mig
Router(kontor)-->passiv Gbit switch(typ gs105)--> ubiquiti unifi lite, ev trådat från switch till tv mm

På sikt lägga till fler ap's för bra täckning i hela huset

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

1. Nej, kabel slår allt.
2. Nej
3. Kolla upp om IP-TV:n går på något specifikt VLAN, isåfall behöver du en managerbar switch som stödjer 802.1Q (VLAN).

Om IP-TV:n går över en specifik VLAN så behöver även din router stödja VLAN Trunking, så att du kan ställa så att den får skicka IP-TV trafiken över den nätverkskabeln till switchen, där du sen ställer vilken port som IP-TV trafiken ska gå till.
Går inte det så får du antingen ha en switch till, eller om det går, flytta routern till vardagsrummet och ha switchen på kontoret.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle även råda dig till att dra två kablar istället för en. Då har du möjligheten att köra IP-TV direkt från "fiberswitch" till TV-mottagare utan att behöva krångla med VLAN. Sen kan det vara trevligt om du av någon anledning får avbrott på ena kabel så kan du växla över till andra efter behov.
Jag hade nog letat upp ett kabelkanal-system där det finns vinklar för inv- och utv-hörn och dragit tre kablar när jag ändå är igång.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Flyttade till hus för ca 1 år sedan, där fiberuttag var installerat i ena änden av huset och med tilltänkt tv-rum i andra ändan. Däremellan ett antal sovrum och tilltänkt datorrum. Jag lät helt enkelt en elfirma, som ändå skulle göra lite andra jobb i huset, dra nätverkskablar genom huset i kabellister så att tv-rum och vardagsrum fick två uttag (för IPTV och internet) och sovrum och datorrum fick varsitt. Kostade en slant, men helt klart värt pengarna i mitt tycke.

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Nätverkskablar ska fungera upp till 100 meters längd så det är inga problem. Men när man drar nätverkskabel genom huset brukar man använda installationskabel med enkardeliga ledare och sätta nätverksuttag eller patchpanel i ändarna. Sedan har man en kort patchkabel från nätverksuttaget till enheten man ansluter, i ditt fall accesspunkten och fiberkonvertern.

Själv håller jag på dra nätverkskablar i mitt hus. Har ett centralt placerat rackskåp som blir nätverksnavet i huset och därifrån går alla kablar ut som en stjärna till uttagen. Sätter uttag nära där fibern går in samt i alla rummen. I rackskåpet sitter patchpanelen där man kan koppla alla uttagen till en gemensam switch, eller koppla samman uttag direkt med varandra om man vill det. Jag utnyttjar krypvinden för att dra kablarna på övervåningen så man slipper ha så mycket synlig utanpåliggande kabel. Man ska heller inte vara rädd för att borra genom väggar, golv och tak för att göra kabeldragningen smidigare. Ma kan också gömma kablar bakom golv- eller taklister. Man får tänka kreativt och i 3 dimensioner så kan man lösa det smidigt.

Ska man bara ha en accesspunkt i huset bör man placera den mitt i huset och inte i ena änden för man vill ju ha täckning i alla rum. Vid husets vinkel tycker jag låter som ett bra ställe. Men det kanske funkar bra ändå, testa så vet du.

Permalänk

Rör eller kabelkanal ska man absolut använda!

Man kommer att tacka sig själv för det, om något går sönder, om man behöver fler kablar, eller om tekniken byts ut till typ fiber i framtiden.

Sedan för att slippa komma ihåg vart alla kablar leder till, så märk dem med samma nummer i båda ändar.

Patchpanel och vägguttag ordnar det hela så det blir snyggt och lättare att felsöka och åtgärda.

Switch med VLAN-stöd lär behövas för IPTV i samma kabel som Internet som redan sagts.

AP ska helst sitta högt upp i tak eller på vägg och inte i hörnet.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfilip92:

Rör eller kabelkanal ska man absolut använda!

Man kommer att tacka sig själv för det, om något går sönder, om man behöver fler kablar, eller om tekniken byts ut till typ fiber i framtiden.

Sedan för att slippa komma ihåg vart alla kablar leder till, så märk dem med samma nummer i båda ändar.

Patchpanel och vägguttag ordnar det hela så det blir snyggt och lättare att felsöka och åtgärda.

Switch med VLAN-stöd lär behövas för IPTV i samma kabel som Internet som redan sagts.

AP ska helst sitta högt upp i tak eller på vägg och inte i hörnet.

Helt rätt om AP. Jag menade i husets vinkel eftersom det var ett L-format hus så signalen inte behöver gå igenom ytterväggarna men givetvis fritt placerat på tak eller vägg. Man ska tänka som om AP vore en lampa och placera den så att ljuset sprider sig så mycket som möjligt i huset.

Edit: Även rör eller kanaler och allt annat du skrivit håller jag också med om. Jag drar mina kablar i 20 mm VP-rör som jag köpt på biltema.

Permalänk
Avstängd

Inget slår riktiga nätverkskablar!

I mitt område har flera dragit kablage utomhus för att slippa ev krångliga dragningar inomhus.
Du skriver inte vad det är för fasad men kolla möjligheten och är det en träfasad så kan man ofta enkelt gömma undan kablaget.

(Själv hade jag tur och kunde nyttja en centraldammsugardragning för det mesta av kablaget.)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Istället för att köra sappa, kolla på iptvking! En betydligt mer intressant tjänst. Den går ej på separat iptv-lina heller utan över lokala nätverket.

Permalänk
Medlem

Fasen, tack för alla bra råd! Inte lätt att ge råd när man inte har planritning såklart också.
Tyvärr så är nätverket såhär initialt på begränsad budget och arbetsinsats. Tror det blir bra som jag tänkt med routern i arbetsrummet. Kommer dra patchkabeln via klädkammaren på övervåningen och vidare till vardagsrum(där det största behovet finns just nu).
Kan när jag får tid klippa patchkabeln vid klädkammaren och sätta switchen där och patcha in fast dragen installation. Kommer bli minst 2 ap i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB